[TI] bruin of zwart.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

bruin of zwart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 19:19

Zoals de naam al zegt ik weet het niet meer dacht dat mevrouw zwart was maar begin nu steeds meer te twijfelen nu de veulenharen eraf gaan.

Papa. Bram (op papier zwart)
moeders. Bonnie (op papier zwart)

er zou dus eigenlijk helemaal geen bruin uit kunnen komen.

Maar nu is mijn vraag eigenlijk zou het mogelijk zijn dat ze bruin wordt.
Ik zou dan wel graag de moeder laten testen op het bruingen want ben er dan bijna zeker van dat het van moeders kant komt.

Foto van veulen

Afbeelding
Afbeelding

GamblersCup

Re: bruin of zwart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:23

Als je het zeker wilt weten zou je inderdaad moeten laten testen. Als er wat bruins "achter zit" kan het veulen natuurlijk ook goed bruin uitvallen.

Maar als ik naar mijn eigen veulen (nu 3 maanden) kijk, waarvan de vader pikzwart is en homozygoot fokt (dus geen rood-gen doorgeeft, al zijn veulens worden donkerbruin of zwart) en de moeder een bruine, dan zie ik nu pas dat het "goedkomt". Eerst was ze wel bruin, maar haar benen waren lichtgrijs. Toen bruinig (zoals de vlekken op jouw veulen). En nu pas zie ik dat er langzaam zwart doorheen komt, begint bij de koten...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:43

Vaak zijn muizige veulens later pikzwart..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:11

Dit wordt pikzwart hoor Ja

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:26

Inderdaad pikzwart Ja

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:40

zwart

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:45

Had Bowen van Shayla hier op bokt ook niet zo'n kleur? Die is ook zwartbont geworden...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:57

Zomerzwart.

Bowen is niet zwart hoor, kijk maar bij de keuringsfoto's.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:22

Daar zie ik ook een zwartbonte Bowen? Nagelbijten / Gniffelen Of nuja... wat men in tinkerend Nederland zwart noemt dan he... ontiechelijk donker in elk geval Clown

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:55

dit noem je zomerzwart, dat houdt in dat het veulen straks gewoon zwartbont wordt maar in de zomer kunnen de vlekken verkleuren tot wel bijna vosbont. Zie je bij heel veel zwartbonte tinkers hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:23

Ik vind hem minder muizig dan de veulens die zwart worden.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 02:08

Lucy_1 schreef:
Had Bowen van Shayla hier op bokt ook niet zo'n kleur? Die is ook zwartbont geworden...

Bowen is bruin Knipoog Maar die was als veulen veel lichter / bruiner dan deze Knipoog

snowdon schreef:
Daar zie ik ook een zwartbonte Bowen? Nagelbijten / Gniffelen Of nuja... wat men in tinkerend Nederland zwart noemt dan he... ontiechelijk donker in elk geval Clown

Op de foto's toont hij inderdaad donkerder ..... maar hij is toch echt bruin Clown Net een stukkie donkerder dan wat Shay is Ja
Moeilijke kleur om op goed de foto te krijgen in ieder geval Tong uitsteken

Je moet hem gewoon eens in het echt komen zien nu Haha! Tong uitsteken Knipoog

Bowen als veulen :

Afbeelding

En een foto van op de keuring (iets lichter gemaakt) duidelijk te zien ..... bruin Haha!

Afbeelding

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:59

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:56

Ik denk dat Serada ook niet donkerzwart word.
Maar meer heel donkerbruin

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 17:18

ik had zelf ook het vermoeden donker bruin, tegen zwart aan.

Weet iemand toevallig waar je een test kan laten doen Nederland.

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:21

Erin, de dochter van m'n merrie had ook precies die kleur als veulentje en is nu pikzwart!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:35

momo_lover schreef:
Weet iemand toevallig waar je een test kan laten doen Nederland.

Zou je dat dan doen voor deze kwestie? Bloos!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:42

ik ben het met leon eens. Ik zou gewoon even afwachten totdat de veulen vacht eraf is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 18:02

waarom niet van moeders zou ik het dan doen want die ertrouw ik ook niet helemaal want in de winter is ze ook niet helemaal zwart rond haar ogen en de testen die ik gevonden heb zijn Amerika en dan 25 dollar. maar dan heb ik zekerheid.

Maar bij Kwpn en alles heb je ook donkerbruin tegen zwart aan dus waarom zou dat bij de tinker dan niet zo zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:11

Ik bedoel, waarom zou je dat zo dolgraag willen weten?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:37

Waarom niet?
Ik ga het bij mijn merrie(s) ook nog laten testen.

momo_lover, in NL kun je het laten testen door het van Haeringen lab. Formulieren zijn via de website te downloaden, daar staat ook het formulier voor een eenmalige machtiging.
Een goedkopere manier is via de UK die het geloof ik ook weer via de USA doen (Teuntje111???).
http://www.vhlgenetics.com/vhl/
en bijvoorbeeld deze
http://www.animalgenetics.us/Equine.htm

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 20:16

waarom ik het wil weten?

is wel makkelijk dat de goede kleur geregistreed staat vindt ik. Dan kan je ook echt de kleur gaan voorspelen. Want misschien zijn er wel meer bruinbonte tinkers maar denkt iedereen dat ze zomerzwart zijn.

Leon:
De veulenvacht is er op het hoofd al een hele tijd af en rond de ogen en neus is ze toch echt niet zwart. De plekken die nu op haar benen zichtbaar worden door de veulenvacht heen zijn ook meer bruin dan zwart.

Misschien vinden jullie het vreemd maar ik heb altijd graag de correcte gegevens van mijn paarden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:39

is uiteindelijk wel leuk om weten, maar ik heb er het geld niet voor over eerlijk gezegd Bloos

Mijn Angel bijvoorbeeld, is extreem donkerbruinbont (stekelharig) terwijl ze door iedereen als zwartbont wordt benoemd en zo ook in het paspoort vermeld staat.
Ikzelf zeg ook steeds dat ze zwartbont is.
Het is uiteindelijk zó donkerbruin dat het haast zwart lijkt.
Bij warmbloeden is het ook zo dat écht zwart uiterst zeldzaam is, de meesten zijn zeer donkerbruin. Dus uiteraard zal dat waarschijnlijk ook bij Tinkers zo zijn Knipoog
Als ik bekijk wat voor kansen Angel maakt op een zwartbont veulen met een zwartbonte hengst, dan zeg ik ook 100%.
Dat is natuurlijk niet juist, wat ze heeft veel kans op een donker bruin bont veulen, en in principe ook op een vosbont veulen, want ze is niet op vos getest.
Dat donkerbruinbonte veulen lijkt dan echter gewoon zwart, dus waarom het moeilijk maken?

Als ik naar Chenoa kijk, omdat ik daar nu net een recente foto van heb:
(kijk even bij de link in mn onderschrift)
die was bij geboorte zwart/grijs, is verkleurd richting bruin (dus ook de eerste verhaarde plekken rond ogen en neus waren bruin) en met 5 maand was hij helemaal chocobruin. Met 1 jaar was hij echter zwart en dat is hij nu nog steeds.
Veulenkleurtjes zijn érg misleidend Haha!

De tweeling van Angel was ook heel lichtbruin in veulenvacht en is nu toch zwart.
En Fantaghiro die krijgt nu ook van onder haar dikke schaapspels een chocobruin kleurtje Vingers aflikken vrees alleen dat ook dat niet blijvend is Knipoog

edit: owja als je goed kijkt zie je in Chenoa zn flanken en op zn neus wel bruinige tinten Knipoog maar hem daarom nu een donker donker bruinbonte noemen... Verward Clown
(hij is ook niet bruin, maar zomerzwart, zowel zippo als tinkerbell zijn zomerzwart Knipoog want ze worden allemaal in de winter echt pikzwart overal, Angel blijft een bruinige gloed in flanken en op haar hoofd behouden)

edit: fotootje van Angel, die dus bruinbont is Clown sja sorry, maar als ik dat ga zeggen kijkt het gros van de mensen me bevreemd aan hoor Tong uitsteken
http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... /angel.jpg

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:05

Ik wil ook mijn merrie laten testen, ze is dan wel zwart met 3 witte sokken en 1 zwarte (sabino) maar wil en vind het ook leuk toch weten wat ze draagt aan kleuren en of ze homozyg of Hetrozyg is enz...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:24

Lastig blijven die veulenvachtjes altijd. Eigenlijk kun je pas echt zien wat voor een kleur krijgen als ze net geboren zijn of in hun '2e' zomervacht zitten dus op 1 jarige leeftijd.

Mijn nu 2 jarige is uiteindelijk toch bruin geworden maar kort na het wisselen van d'r veulenvacht heb ik soms ernstig getwijfeld.

Net geboren: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QQ8C8SXV.jpg
Ca. 2.5-3 maand oud: http://www.mijnalbum.nl/Foto-VA3GO7Q4.jpg
Ca. 5 maanden oud: http://www.mijnalbum.nl/Foto-J7LQLFSM.jpg
1 jaar oud: http://foalcam.net/album/Jaarlingen3juni2007/dunla3.jpg

Alleen door haar licht gekleurde koppie en flanken was het voor mij duidelijk dat ze toch bruin zou worden en niet zwart