Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:05

Even een update.
Het gaat de goede kant uit, schoonhouden en insmeren met een vettige creme werkt!
We hebben de oorzaak waarschijnlijk ook gevonden. Mijn merrie is al een tijdje onder behandeling voor allerlei blokkades in haar lichaam en begint nu echt te beteren, heel fijn natuurlijk. Waarschijnlijk heeft het lichaam een punt gezocht om alle rotzooi het lichaam uit te gooien, dat is in dit geval toevallig de kroonrand.

Blacky

Berichten: 4147
Geregistreerd: 25-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:40

Hier ook een update.. misschien kan iemand er wel iets mee.

2 weken geleden plaatste ik deze foto's.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En nu twee weken later ziet het er zo uit.

Afbeelding


Afbeelding

Ze zijn niet precies van uit dezelfde hoek genomen maar zo ziet het er rondom de hele onderbenen nu uit.

Ik heb het 1x gewassen met Betadine scrub en elke dag een flinke laag Sudocreme erop en overdag gewoon weer in het natte paddock.

Af en toe zaten er ook dagen tussen dat ik het niet kon insmeren ivm dat het nog nat was en ik geen tijd had om te wachten totdat het droog werd. En toen werd ik wel wat bang dat het helemaal niet zou helpen maar de haren groeien nu alweer terug en helemaal geen korstjes meer!

Ik ben echt super tevreden en blij! :D

Als er behoefte aan is wil ik best wat meer foto's maken om te kijken hoe het er volgende week bij staat. Ik blijf nog wel smeren totdat ze op de droge wei gaan. (1april)

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:31

Ik heb niet alles gelezen, wel veel fijne info. dank allemaal voor het delen.

Ik heb een vraag, weet iemand of het klopt dat tinkers een extra talgklier of harder werkenden dan bij andere paarden talgklier, hebben in de knieholte van hun voorbenen? Ik kan er geen info over vinden. Maar die klier zou daar zitten om de sok vet te houden zodat tinkers bestand zijn tegen de regen op hun benen want onder hun sokken worden ze nooit nat. Dat zei iemand tegen mij en dat zou de korstjes in de knieholte schuin onder de zwilwrat verklaren.
Mijn paard heeft daar ogenschijnlijk geen last van, maar het lijkt me helemaal niet prettig, het voelt strak en als een soort eelt. Lijkt mij niet lekker in je knieholte. Ik smeer het in met babyolie. Het is verder niet open en het zijn witte dingetjes, dus talg lijkt wel te kloppen.

Waar ze wel last van heeft, lager op haar been zijn luizen. Ik deel graag wat ervaringen van mij.

Ik las ergens iemand die zei ik kan niet wassen want ik heb alleen koud water. Dat heb ik ook, maar ik neem een waterkoker mee. Kokend mengen in de emmer tot lekker lauw, gaat prima.

Ik denk dat mijn gypsy luizen heeft (samen met mijn shetlanders). Ik woon in Frankrijk en hier zeggen ze dat het jeuken van tinkers, als ze niet alleen aan de benen jeuken, niet veroorzaakt wordt door mijt maar door luizen. Ze zeggen dat alle paarden luizen hebben, maar dat alleen sokkenpaarden er echt last van kunnen hebben. Dat het geen mijt is weten ze, zeggen ze omdat mijn paarden ook aan hun manen jeuken en aan de staart jeuken. En het is geen zomereczeem want de vliegjes zijn er nu nog niet. en ze zijn ook ontwormd btw.

Ik las ook ergens in dit topic iets over een niet specifiek paardenmiddel gebruiken.
Ik dacht dus, luizen daar heb je ook kindershampoo voor. Dus ik was mijn gypsy met kinderluismiddel. GROTE WAARSCHUWING, NOOIT DOEN! Na een paar uur had ze koliek! Veearts stond voor een raadsel, maar het enige wat ik die dag gedaan had buiten het normale was dus wassen. Ik heb later op internet de werkzame stoffen gezocht en het kan dus wel degelijk dat mensenmiddelen bij paarden koliek veroorzaken! Helaas kan ik niet terugvinden waar ik het gelezen heb. Mocht ik het nog terugvinden dan voeg ik dat nog wel even toe.

Ik heb mijn gypsy nu anderhalf jaar en toen ze bij me kwam had ze prachtige lange sokken. Een van mijn paarden zal dan wel luizen gehad hebben, maar er geen last van gehad hebben en haar besmet hebben. Haar sokken hingen echt óver haar ijzers zo lang! Nu helaas nog maar tot halverwege haar hoef, de rest heeft ze eraf geknaagd. Ook haar manen hebben een erge achteruitgang gekregen doordat ze heeft geschuurd door die luizen. Ze heeft nog wel stukken manen van 80cm, maar vooral bij haar schoft richting halverwege haar hals zijn stukken korter geworden helaas.

Ik heb al van allerlei producten geprobeerd tegen die luizen, maar niets helpt afdoende voor een lange tijd helaas. Dus nu heb ik poor on (Butox via de da, iets anders kan ik hier niet vinden) en dat helpt voor 3 weken en dan moet het weer. Op de verpakking staat dat het 10 weken helpt, mwah. Maar goed áls het maar helpt.

Vorig jaar zomer heb ik haar ook een manenbeschermer omgedaan. Die heb ik ongeveer tien keer moeten naaien, maar goed, ook dat helpt een beetje, maar dat is uiteraard symptoombestrijding en niet de oorzaak van die luizen wegnemen. Ik heb ook tegen de luizen in haar sokken beenbeschermers omgehad en ook dat wordt gesloopt, maar goed, ook dat helpt ietsjes. Het is het allemaal net niet. En bovendien is het wel zielig dat als je jeuk hebt, je dan niet kunt krabben omdat er iets omheen zit. Ik had ook zeg maar een frans soort manen kalm spul erop gedaan, en dat werkt ook weer even, maar nooit 100% afdoende, is ook symptoombestrijding natuurlijk en ook niet de oorzaak.

Verder staan ze op een arme weide dus de jeuk moet wel van beestjes komen, kan niet van te rijk gras zijn. Ik voer haar ook knoflook maar het zijn denk ik Franse luizen en die vinden knoflook lekker of zo ;-)

En dat heeft dan niet met beenproblemen te maken, maar ze hebben nu met zijn drietjes ook oormijt. Hoera! Ook weer een zalfje voor, wat een gedoe. Is vooral lastig met rijden want dan schudt ze en gaat ook lopen pullen.

De da raadde me aan om vaker dan 2x pj te ontwormen om daar toch ook insecticide stoffen inzitten.

Iemand anders ook ervaring met luizen in de sokken?

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:12

Met luizen moet je even een keer extra met ivermectine ontwormen is mij verteld:j
Maar ik ben het eens met het verhaal over de talgklier.

Kelly heeft het ook al 10 jaar.
onder de knie,veel talg, ..winters is er altijd wat meer, dan kom ik nooit aan de sokken dus hoopt het zich soms wat op.
Voorjaar behandel ik die plekjes dus met klitwortellotion omdat dat het aangekoekte talg wat losweekt.
En werkt ook tegen eventuele jeuk.


Luis heb ik nog nooit in de sokken gevonden,maar het zou best kunnen :j

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:37

Hi Ellepel, dank voor je reactie, mijn dierenarts zei inderdaad ook, vaker ontwormen zou moeten helpen tegen meer dingen dan alleen wormen. Dat ga ik dan ook maar doen.

Fijn dat jij het herkent van die talgklier. Het is geen rasp, want het zit alleen maar op die ene plek symmetrisch aan beide voorbenen. Het zijn ook geen wondjes het is niet kapot of open, ook niet vochtig. Mok ook niet want dat zit lager. Ze heeft er ook geen last van, lijkt het. Dus behalve babyolie en kammen doe ik er niets mee.

Ze jeukt wel maar omdat de andere 2 dat ook doen en die weinig behang hebben, denk ik inderdaad dat waarom ze lager op haar been jeukt de luizen zijn. Ook omdat ze niet alleen jeuk aan haar been heeft, maar dus ook kroep en hals.

Afijn ik heb ze gisteren alledrie in de butox gezet, ik heb ze zaterdag ontwormd. Gisteren ook gelijk zalfje tegen oormijt gedaan en nu maar hopen dat ze weer even jeukvrij door het leven kunnen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:49

Kan er misschien een samenvatting in de OP? %)

Ik probeer erachter te komen hoe ik het best schilfers en wondjes in de sokken kan genezen. Is teershampoo geschikt? En dat betadine wat ik langs zag komen, prikt dat niet in eventuele wondjes?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:34

Teer shampoo zou ik niet doen op wondjes

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:58

Teershampoo prikt inderdaad in wondjes en dat duurt een paar minuten. Betadineshampoo prikt niet.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:24

Ik heb weer spul voor de mijten. Dit keer cydectin pour on ipv eprinex pour on. Was hetzelfde gaven ze aan .
Babyolie voor de korstjes werkt erg goed

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:45

Hetzelfde is het dan weer niet in eprinex is de werkzame stof eprinomectine.
Bij Cydectin Moxidectine.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:00

Als de mijten dan maar dood gaan

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:37

Ja die gaan daar dood van

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:48

Fijn

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:49


racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:05

Vraagje, ik heb van de DA byemite meegekregen, nu ben ik zo een muts die bijsluiters leest en de werkzame stof geen fijn spullie. Voor die mensen die er wel eens mee gewassen hebben, hebben jullie nooit negatieve bijwerkingen gezien? En hoe voeren jullie het verdunde spul af? Ik heb het nu maar in een plantenspuit gedaan om geen megaberg chemisch afval te creeren.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 06:09

Ik gebruik het niet meer nadat mijn dierenarts het af heeft geraden omdat het zo giftig en kankerverwekkend is. Ik spuit het hooguit op de maden als die er zitten. Tegenwoordig gebruik ik liever cydectin pour on tegen mijt. De sebacil/byemite gooi ik in een stukje berm waar nooit paarden grazen en waar de boer geen planten heeft staan.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:05

Phoxim, de werkzame stof is chemisch afval, Ik heb het van de dierenarts gekregen voor bestrijding van mijt. Ik heb het nu maar in een plantenspuit gedaan, sokken eraf en op die manier geen extra afvalstroom. Bedankt voor de tip v cydectin, ga ik ook even nazoeken.

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:24

deb_tink schreef:
Voor de ervaringsdeskundigen met cydectin pour on. Herhaal je dat na 10dagen weer??


Hier op advies van 8nnemiek een tijd geleden ook Cydectin geprobeerd voor de mijten. Loop al jaren de kwakkelen met een oudere geïmporteerde ruin met chronische mok en mijten.
Op advies DA. 10 dagen na de eerste behandeling herhaald (ivm evt. ijtjes die uitgekomen zijn)
Na 3 mnd. Zou het weer moeten (zou nu ong.zijn, en ze stampen nog steeds niet. *\o/* dus ik kijk nog even aan of ik behandel.
En daarna zou het om het half jaar moeten)

Duurde enkele dagen tot hij stopte met stampen. Volgens mij zelfs na de tweede behandeling pas.
Dus ik zou sowieso twee keer behandelen na die 10 dg. Dus nog een keer.

Bye mite/sabacil, jaren gebruikt.
Werkt naar mijn ervaring maar even. Voor die paar maanden dat we nu met Cydectin werken ben ik al overtuigd.
1. Vrijwel direct resultaat
2. Veel sneller en makkelijker met behandelen. (Met een spuitje op de huid spuiten)
Dus geen gedoe met water en emmers en laten weken. Binnen 5min max. Ben je al klaar zeg maar.

Succes allemaal!

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:37

Dat klinkt goed! Ik maak nu de drie x behandeling af, maar denk dan ook niet te blijven bij de byemite. Ik wilde ook nog even finecto plus proberen, is een supplement en gewoon te koop bij de welkoop. Geen idee of t werkt

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:45

Mijn merrie stampt en jeukt heel erg.
Maar ik vroeg me af, hoe weet ik nou zeker dat het mijten zijn?
Ze jeukt ook op haar voorbenen en voorkant van achterbenen en zodra ze de stal in gaat schuurt ze haar kont.
Zouden dit ook luizen kunnen zijn?

In de wei schuurt ze niet/nauwelijks gelukkig dus haar manen en staart zijn nog mooi op lengte.

Gisteren frontline combo in de benen gedaan. Want dit had ik nog liggen.

Maar hoe kan ik weten wat ze heeft? Linksachter merkte ik wel iets van op gedroogde bloed spettertjes (zo leek het tenminste) maar vond geen wondje.

Ik vind het zo sneu want ik zie dat ze erg veel jeuk heeft maar wil graag het juiste behandelen.
En gaan spuiten als het wel luizen blijken.

Wat denken jullie? En welk middel heeft ook snel effect. Ik wil haar echt zsm van die verschrikkelijke jeuk af hebben!

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:08

luizen kun je zien, mijten niet, die kun je waarnemen door een schraapseltje onder de microscoop te leggen.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:21

Kunnen jullie wat meer zeggen over dat cedytine? Of hebben jullie een link naar het exacte type product want ik woon in frankrijk en ik kan wel cedytine kopen, maar alleen injectable

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:34

Je hebt de pour on voor rundvee nodig, deze: Afbeelding

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:00


Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:40

Dank je 8nnemiek voor de foto van het product