[TI] Driekleur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Driekleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:33

Het meeste wat driekleurig wordt genoemd is bruinbont met zwarte manen en staart, en daardoor bruinbont. Tenminste.. dat is wat mij altijd is verteld Knipoog

Maar hoe zit het als je een bruinbonte Tinker hebt, met (deels) zwarte manen en staart, en op beide achterbenen zwarte vlekken? Is dat dan ook een "echte" driekleur, of?...

Afbeelding

Mocht het nodig zijn, dan maak ik zaterdag foto's van dichtbij Knipoog

gabyfedde

Re: Driekleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:36

Die is net zo goed bruinbont/driekleur. Als 1 been helemaal geen wit had gehad dan was dat been onderaan zwart en naar boven toe (vanaf de knie) bruin.
Leuk getekend dier trouwens. In de witte vlek op de hals kan je nog een paard zien.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:38

Die van mij is ook een driekleur en heeft een paar plukken zwart in de manen en staart en een beetje zwart bij het spronggewricht. Waarom het bij tinkers dan driekleur wordt genoemd begrijp ik ook niet, want bij het kwpn enz. is het dan bruinbont. Nogal logisch vind ik zelf, omdat een bruine ook zwarte manen en zwarte benen heeft. Het zwart in manen/staart is ook op de plekken waar een bruine vlek zit en de benen zijn dan natuurlijk net zoals bij een bruine ook bruin met evt. wit....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:40

Wordt driekleur genoemd, bij zwarte manen en staart, maar is inderdaad gewoon bruinbont Ja
Maar het ging mij om de zwarte vlekken op zijn benen. Het maakt mij niet zoveel uit hoor, lief blijft hij wel Haha! Maar ik vroeg het me gewoon af Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:43

Die van mij is ook driekleur...
Afbeelding
En heeft ook geen volledige zwarte manen/staart en alleen wat zwart op de spronggewrichten..
Denk dat die van jouw dus wel een driekleur is...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:47

Bandit heeft ook zwart op de benen en die staat ook als bruinbont in t paspoort

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:59

driekleur is en zal ook nooit een officiele benaming zijn voor dergelijke aftekeningen Knipoog Is allemaal bruinbont wat in de volksmond driekleur genoemd wordt, overgewaaid van de zigeuners.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:03

snowdon schreef:
driekleur is en zal ook nooit een officiele benaming zijn voor dergelijke aftekeningen Knipoog Is allemaal bruinbont wat in de volksmond driekleur genoemd wordt, overgewaaid van de zigeuners.

Maar waarom staat er dan in het paspoort van die van mij driekleur? Is een officieël paspoort van het Nederlandse stamboek voor tinkers. bij mijn merrie (kwpn) staat er dus wel (platen) bont bruin. Vind het raar dat daar dus verschil in wordt gemaakt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:05

Omdat stamboeken vaak ook maar wat doen, zijn ook mensen.. waarvan het merendeel echt geen verstand heeft van kleuren, wat je wel zou verwachten van tenminste een paspoortconsulente... maar helaas!
Zijn meer dan genoeg paarden met een apart kleurtje die simpel vos of stekelharig worden genoemd en zelfs appaloosa's die schimmel worden genoemd Clown En... heel veel donkerbruinbonte paarden die zwartbont worden genoemd!
Het is maar een kleur tenslotte, vinden ze echt niet boeiend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 20:11

Helder Snowdon Ja

Dat laatste herken ik wel Ja Jessie is echt zwartbont, maar staat als zwartbruinbont in haar paspoort.
Ach, het is maar een papiertje, maar een beetje kleurenkennis bij het stamboek zou wel leuk zijn Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:18

snowdon schreef:
Omdat stamboeken vaak ook maar wat doen, zijn ook mensen.. waarvan het merendeel echt geen verstand heeft van kleuren, wat je wel zou verwachten van tenminste een paspoortconsulente... maar helaas!
Zijn meer dan genoeg paarden met een apart kleurtje die simpel vos of stekelharig worden genoemd en zelfs appaloosa's die schimmel worden genoemd Clown En... heel veel donkerbruinbonte paarden die zwartbont worden genoemd!
Het is maar een kleur tenslotte, vinden ze echt niet boeiend.

Dat meen je toch niet? Clown Vraag me af waar ze dan mee bezig zijn... Een fout kan een keer gemaakt worden, maar donkerbruin voor zwart en apploosa's voor schimmel?!? Misschien moeten wij dan maar de paspoortconsultes gaan worden voor dit stamboek snowdown Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:06

Hier met Kiki hetzelfde, is bruinbont, maar heeft in haar sokken op alle vier haar benen zwarte plekken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:47

Ja, dat hoort gewoon bij bruin. Bruin is bruin met zwarte onderbenen. Daarom blijf ik ook zeggen dat Mira en Binti niet zwart zijn Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:58

Want??? Die zijn toch echt zwart, of ook met bruin?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:00

Zammie schreef:
Dat meen je toch niet? Clown Vraag me af waar ze dan mee bezig zijn... Een fout kan een keer gemaakt worden, maar donkerbruin voor zwart en apploosa's voor schimmel?!? Misschien moeten wij dan maar de paspoortconsultes gaan worden voor dit stamboek snowdown Knipoog

(snowdon, geen snowdown...)

Meen ik helaas echt en zie je bij meerdere stamboeken Verdrietig

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:21

snowdon schreef:
Zammie schreef:

(snowdon, geen snowdown...)

Meen ik helaas echt en zie je bij meerdere stamboeken Verdrietig

Sorry snowdow, type soms te snel

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:51

grrr schreef:
Want??? Die zijn toch echt zwart, of ook met bruin?

Wat ze zomerzwart noemen Knipoog
Ik moet eens haren opsturen, kijken wat daaruit komt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:55

bij appaloosas zeggen ze ook wel eens 3 kleur bont. en alhoewel je wel echte 3 kleur bonte appaloosas hebt, gaat t meestal om bruin-panterbonten. dus de stippen op de benen zijn zwart, die op t lichaam roodbruin. te herkennen aan de zwarte(of zwart doorstoken) manen en staart....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:15

Ja, en die zijn dus eigenlijk ook "gewoon" bruin dan he...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:39

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:58

zeker zwart!
ik had eens een fewspot appaloosa; die werd als schimmel geboekt Stoom uit je oren

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:46

Tja je hebt bruin bont en bruinbont hè Haha!
Tommie is bruin bont, heeft witte benen maar wel een zwarte start en zwarte manen.
Zijn broer Allart is wat ik vind bruinbontvariant 2 net zoals op de foto van Zammie heeft hij zwarte knieën, maar inderdaad het is en blijft officieel gezien een 'gewone' bruinbonte.
Misschien noemen de zigeuners ook alleen de Zammiefoto en Allart types driekleur?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:00

Biancaa schreef:
tja dat ze kleurenblind zijn, dat heb ik wel gemerkt.. bij het PVVE is Saar opgenomen... ze is omschreven als bruintplatenbont....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GCTICDQE.jpg
is toch echt zwart volgens mij Cool

Zo'n foto zegt op zich niks Biancaa.... Je moet een paard toch in het echt zien... Ben even foto's aan het uploaden... Dan wil ik graag weten wat voor kleur Lucy heeft... Knipoog

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:55

Pallieter is ook geheel vosbont , met zwarte staart, deels zwarte manen en zwarte voorpluk, wat hem dus een Bruinbonte maakt.

Er staat in zijn paspoort ook: Bruinbont.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:14

l0rdJ schreef:
Pallieter is ook geheel vosbont , met zwarte staart, deels zwarte manen en zwarte voorpluk, wat hem dus een Bruinbonte maakt.

Er staat in zijn paspoort ook: Bruinbont.

Vosbont? Vind ik niet.
Vos is echt voskleurig,en niet gewoon bruin Knipoog
Connor is vosbont,heeft ook nergens zwart of donkerbruin.Enkel roodbruin en witte vlekken.
In zijn paspoort staat ook 'vosbont'.