[TI] Hoe oud worden Tinkers gemiddeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Hoe oud worden Tinkers gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 09:40

Mijn oudste tinker wordt 20 binnenkort en ze is nog best soepel (kan mega goed in de blubber omrollen Haha!), maar soms merk ik met rijden wel dat ze wat ouder aan het worden is.
Ik vraag me best vaak af hoelang ik nog van haar zal kunnen genieten..

Daarom ben ik erg benieuwd hoe oud tinkers gemiddeld worden. Is het net als bij honden, dat hoe zwaarder en groter ze zijn, hoe minder oud ze worden? Worden belgen dan bv ook niet oud?

Signe

Re: Hoe oud worden Tinkers gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:10

Hoe oud een paard wordt hangt vooral af wat er in zijn leven is gebeurd. een goed ingereden en in training staand paard kan behoorlijk lang mee gaan. Ook shetlanders worden vak oud. Het is lastig om berekeningen hierop toe te laten omdat paarden vaak een spuitje krijgen als er beengebreken komen, zeker op latere leeftijd. En dan zit je ook nog met het gebit.

Ik houdt zelf 25 aan als gemiddelde leeftijd maar als ik dat hier zeg vliegen de uitzonderingen me om de oren, let maar op! ( ik ke ook een paard van 35, maar die is niet eens een veredele grasmaaier want hij kan geen gras meer eten)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:15

ik denk dat het niet veel verscheeld met de meeste andere rassen
zolang je paardje nog lekker rond kan rennen ed en nog plezier heeft waarom dan kijken hoe lang ie nog heeft Knipoog ?
al word ie maar 8 of word ie over de 40 er zijn teveel verschillende factoren om een schatting te geven

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:21

Zouden zware/grote koudbloeden dan even oud worden als shetjes?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:26

in theorie wel
ik kende een belg van ruim 18 dus tja (al was het wel een wat luxere)
het is zo afhankelijk hoe je ze houd wat je ze voerd wat voor beweging, trauma's etc etc
over het algemeen is het wel zo dat de mega zware dieren sneller atrose ed krijgen ed daar door niet erg oud worden maar voor het zelfde geld overrekt een arabiertje zijn pezen
persoonlijk kijk ik niet zo graag naar hoe oud een dier kan worden maar kijk ik naar de kwaliteid van leven/plezier

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:08

mijn belg is 16 en nu pas echt gezond aan het worden, mijn tink is 15 en nog steeds een fitte pittige tante.. Mijn belg is trouwens niet bepaald een luxe type.. Ze weegt ruim 900 kilo met haar 158 stokmaat. Ze is iets zwaarder als Drumshambo qua bouw, maar scheelt nie veel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:45

gam gaat de 40 ook halen... Haha!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:00

Geen flauw idee hoe oud "Tinkers" worden.
Arabieren bijvoorbeeld; worden ongeveer 25 jaar oud.
Een Shetlander haalt heel soms wel de 45 jaar.

Ik sta er elke dag weer verbaasd naar te kijken hoe levendig mijn grijze, nu 22 jarige, Cochise is.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:24

Tis natuurlijk moeilijk te zeggen hoe oud tinkers worden, ze zijn nog niet zo lang bekend in Nederland, dus er zijn hier nog maar heel weinig oude tinkers.

Ik denk dat je dan moet kijken naar een ras dat veel op de tinker lijkt qua bouw enzo. En ik denk eigenlijk dat je dan bij rassen als de fjord uitkomt, die staan net zoals tinkers nog wat dichter bij de natuur, en hebben een zelfde soort bouw.
Qua leeftijd wel heel wat anders dan belgen. Belgen worden vaak maar 20 jaar, ze zijn zo lang doorgefokt op hun gewicht en dikke kont dat de benen daaronder zijn gaan lijden. Maar fjorden worden zelfs soms 40 jaar oud, gezonde fjorden worden normaal zo'n 35 jaar.. Laten we dan maar hopen dat onze tinkers dat ook gaan halen Haha!