[TI] tinker en telgang? of viertakt galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

tinker en telgang? of viertakt galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:54

Mijn tinker galopeert soms erg apart. Het voelt als een snelle draf, of eigelijk draf en galop door elkaar heen. Het is niet de meest comfortabele gang.
Komen er meerdere gangen bij tinkers voor? zoja welke?

Ariebren

Re: tinker en telgang? of viertakt galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:21

Laat een foto zien van je Tinker.
Heel veel Tinkers hebben een draver achtergrond en dravers hebben moeite met de galop.
Daarnaast is de Tinker gefokt om voor de kar te lopen.
Dus de draf gang was belangrijk.
Dit kan ook een reden zijn dat de galop moeilijk voor de Tinker is.

Mijn Cochise heeft elke keer weer een paar momenten nodig om de goeie galop te pakken.
Het lijkt wel of hij alle vier de benen door elkaar gooit.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:45

Die van mij had ook eerste veel moeite om in galop te komen. Ik ben nu met haar galop aan het oefenen in de lessen. gaat steeds beter, maar ik weet haar verleden niet.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 12:26

De galop is best goed eigelijk, de ene kant beter dan de andere kant, maar hij houdt het niet erg lang vol. Buitenritten gaat super in de galop, maar in de bak moeizamer. Toch gaat dat steeds beter! Draversbloed zit er denk ik niet in, maar dat kan inderdaad best heel goed bij tinkers. Bij veel dravers zit ook tolt erin. Ik las op gangenpaarden.nl dat er best veel paarden zijn van andere rassen met meerdere gangen, maar dat mensen het vaak eruit trainen omdat het in de dressuur niet mag. Het wordt alleen bij een aantal rassen goed gevonden.

Dit is mijn tinker Kwijl

Afbeelding

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:32

Zit ie dan niet in contragalop? Dat doet mijn trekpaard nog wel eens, ziet er ook erg raar uit! Ik ken ook een Tinker die wel eens wat tolt kan laten zien en een draver die kan tolten en telgangen. Dat komt wel meer voor! Je kan er een gangenpaarden-expert op los laten (bijv iemand die les geeft in ijslands rijden) die kan je met lessen goed leren om het er uit te rijden of juist aanwijzingen geven om het te onderdrukken en alleen nog maar stap/draf/galop hulpen te leren!
Succes!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:33

Denk dat ie in de bak er half in hangt zeg maar.
Voorkantje galopeerd achter kantje draaft huppelt?
Buiten gaat wel goed zeg je daar kan hij tempo maken.
Denk dat je meer sprong moet houden in de bak met galop.
Dus op vangen en bij drijven,beetje bij tikken hij moet van de grond blijven springen.
Tis ook een balans probleem denk ik.(en zeker weten dat je niet overkruisd zit natuurlijk)
Dus zou ook daar aan gaan werken eer je de galop erbij pakt Knipoog
Succes
Laatst bijgewerkt door roosa op 15-02-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:34

klinkt ook wel als overkruiste galop. Dat zit ook verschrikkelijk!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:34

Het kan zijn dat hij met zn voorbenen wel galoppeerd maar achter gewoon draaft, dat hebben wel meer paarden. Idd sprong houden en een wat hoger tempo.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:36

Ja dat bedoelde ik eigenlijk Qimm, dat je voor rechtsgaloppeert en achter links. Da's een vreemde gewaarwording...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:57

Kan inderdaad best de 'dralop' zijn, dan lopen de voorbenen zoals in galop en de achterbenen zoals draf. Die van mij doet het ook wel eens als hij echt geen zin heeft, en dat zit inderdaad heel vaag, hangt echt tussen galop en draf in. Ik doe hem dan even terugnemen in draf en opnieuw aanspringen, en belonen als hij het goed doet.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:11

Onze tinkerruin had dat ook ergens tussen de 3 en 5 jaar oud. Telgang, in stap zelfs al. Uiteindelijk is dat natuurlijk niet normaal. Wij hebben gekozen voor het professioneel laten betuigen destijds voordat we door zijn gegaan met rijden. En door spieropbouw, beter leren bewegen zonder rugbelasting is hij keurig en normaal gaan lopen. Nooit geen telgang meer.

Destijds kwam dat voort uit te jong ingereden, veel spanning, geen passende zadels opgehad, stress en weinig geduld. Dit los je niet zomaar even op. En de reacties op de galop staan naar mijn idee los van de telgang die je noemt. Er zijn genoeg tinkers die galop erg moeilijk vinden maar die geen telgang lopen in stap Haha!

Dat moeilijk aangalopperen kan te maken hebben met zoveel dingen: bouw, gewicht, onvoldoende gebruik van de achterhand en dat is vanaf de grond al te oefenen en te versterken: longeren met balkjes, kleine sprongetjes en cavalleti's gewoon in stap en draf, wel regelmatig trainen. Geen uur achtereen maar minstens om de dag. Als je dat consequent traint en veel wendingen inbouwt, veel van hand veranderen, veel buiging en stelling oefent, kortom je paard soepeler maakt en de achterhand traint, dan moet je maar eens opletten....dan verandert ook de wil tot galopperen en het kunnen galopperen. Clown

Enne betuigen (door een kenner!) kan ik je en vooral je paard echt aanraden.

Succes!
Tinkerlady

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:30

Denk inderdaad ook dat het een balansprobleem is. Ik zou niet in deze gang blijven door rijden maar weer terug gaan naar draf. Tinkers die tolten of telgangen doen dit bijna allemaal niet juist.
je kunt het bijna geen echte tolt of telgang noemen omdat het heel erg lateraal is.
Denk dat je paard ook nog wat spieren moet opbouwen en de achterhand sterker moet worden. Op een recht stuk (buiten) is het makkelijker om te galopperen voor paarden zonder balans en niet gespierde achterhand.
Als je traint om de achterhand sterker te maken zal je zien dat de gang verdwijnt en er een goede galop uit gaat komen!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 11:42

Bedankt voor jullie reacties! ik ben nu al een jaar met hem aan het lessen (priveles) en dat gaat super, ook wat betreft de balans. Hij is inmiddels rechtergericht en de achterhand komt er ook meer bij. Hij is al zover gekomen, en galop in de bak gaat inmiddels ook vrij aardig. Hij springt geregeld rechtsom verkeerd aan (linkergalop). Dan gaat hij in de verkeerde galop. Dat is toch contragalop? dat is niet hetzelfde als wat ik bedoel. Want dat voelt wel als de galop. Buiten galopeerd hij beter door de rechte lijnen en tempo, maar ook daar verkiest hij vaak die gekke galop boven de echte galop. als ik hem terug neem en met meer actie aanspring (krijg ik soms een bok voor terug;-) dan gaat het goed. Ik heb wel het idee dat hij die galop doet als hij wat vermoeider is. Dus op terug weg en helemaal in begin als hij nog niet warm genoeg is. Ik heb veel aan jullie tips en heb mijn vriend gevraagd om het eens te filmpen. Misschien kunnen we daar meer uit halen. In de bak laat mijn paard het juist niet vaak zien omdat ik dan misschien met meer actie rij. Wat oa. Lotte zegt zou ook weleens kunnen ! Is overigens de telgang altijd een comfortabele gang? Hoe gaat je eigen beweging, beetje van links naar rechts?
Mijn tinker is overigens 8 jaar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:55

Een telgang is als hij niet juist gelopen is een vreselijke gang om te zitten. je wiebelt van de ene naar de andere kant, bijna niet uit te zitten. Een juist gelopen telgang zit ook niet geheel stil (zoals een juist gelopen tolt) maar omdat een juist gelopen telgang een vrij hoog tempo heeft zit het beter dan een niet juist gelopen telgang.
Zoals ik al zei bijna alle tinkers telgangen en tolten niet juist. En dus zit het voor geen meter Haha!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:03

In de stap doet hij zo nu en dan telgang zag ik net op foto's.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 12:55

filmpje van mijn tinker staat op youtube.nl

http://nl.youtube.com/watch?v=nH0lkiyQGjY

Tips welkom !!!!
Telgang is het niet zag ik al, maar echte springgalop is het ook niet. Het ziet er normaler uit dan het voelt. Af en toe is het slow motion om bewegingen beter te kunnen volgen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:25

In de western noemen we dit dralopperen, een kruizing tussen draf en galop en dus geen correcte tweetakt (draf) noch drietact (galop)

Mijn tink was ook erg lateraal toen ik hem pas had. Hij heeft nog steeds een megadraf, tegen telgang aan die niet uit te zitten is.

Ik heb hem eens meegehad naar een töltles, maar daar bleek al snel dat hij te zwaar is gebouwd om zijn vorohand voldoende op te tillen voor een correcte zuivere tólt.

Wel krijg ik hem nog steeds in een `vlotte stap` die ook viertakt blijft ( pokkepokkepokkepokke geluid) maar niet zuiver noch snel genoeg is voor een tölt.

De `vreemde rassen` op gangenpaarden.nl zijn vooral friezen en paarden met een lichter front of meer ruimte in de voorhand dan onze tinkermaatjes..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:34

Heb stukjes van het filmpje gekeken en ik blijf eigenlijk bij mn eerder gegeven tips! Zou hem niet door laten galopperen in die 'foute' galop maar inderdaad terugnemen en dan in de goede galop laten aanspringen. Je zou je paard eens na kunnen laten kijken of er niet iets fout zit in bv de rug, om er zeker van te zijn dat dat niet de reden is waarom hij het moeilijk vind. Verder zou ik even na gaan of je eigen galophulp heel duidelijk is. Zodat je altijd dezelfde duidelijke galophulp kunt geven en daarmee in ieder geval geen verwarring zaait.
Verder kan het heel goed dat hij het doet als hij moe wordt. Dan wordt het natuurlijk ook moeilijker voor hem om dingen te doen waarin hij nog getrainder moet worden.
Ik zou ook tijdens het rijden niet gaan afwachten tijdens het galopperen dat hij moet wordt en dan in die galop vervalt. Liever korte stukken goede galop, dan een lang stuk met als slechte afsluiter de slechte galop!

Ff offtopic nog: doen jullie niet aan mensen in stap passeren?
Op een stukje in het filmpje zie ik je zelfs een voorbijganger passeren in volle galop :S
Succes!!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:25

Bedankt voor jullie tips.
Def: voorbijgangers passeer is normaal gesproken in stap of hele rustige draf. In dit geval kwam iemand vrij onverwachts "oversteken". Ik heb diegene helemaal niet gezien Lachen Nu wel op het filmpje.... Bloos Blijkbaar waren we te druk bezig met filmen en rijden op dat moment.
Sommige zandpaden zijn zo breed dat je gerust kunt blijven galoperen. Er zit namelijk ook nog een fietspad naast. Ik vind het wel netjes en veiliger om even gas terug te nemen in de meeste situaties.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:57

Vind het niet goed hoor.
Met name rechts achter lijkt het wel of ze niet kan springen.
+ dat ik in de slow motion draf ook haar heup rechts achter raar vind doen.
Zou het zekere voor het onzekere nemen en hier zeker door een deskundig iemand naar laten kijken.
Mijn gevoel zegt dat er iets niet helemaal klopt,maar ik kan het niet thuis brengen.
Lijkt ook wel of ze in galop haar rechter achterbeen naast de afdruk van haar voor hoef zet.
Succes in iedergeval.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:53

Daarin ga ik met Roosa mee, ik zou de rug en heupen eens laten controleren.

Tolt is het zeker niet, telgang ook niet. Overigens heb ik wel een tinker die een behoorlijk zuivere 4e gang kan laten zien. Telgangen kan hij absoluut niet, en wil ik ook niet, de meeste paarden die dat doen gaan meer 'schweinepassen' (lateraal stappen) dan dat ze een goede telgang kunnen laten zien.
Wat hij doet is in principe dezelfde beenzetting als de tolt, en is ook een zuivere viertact, maar het ziet er niet uit als een ijslander-tolt, meer zoals de 'rack' van Rocky Mountain Horses, hij houdt zijn hoofd ook niet zo extreem hoog.
Hij deed het vroeger weleens buiten als ik hem terug wilde nemen van draf naar stap en hij het daar niet mee eens was, of als hij terug moest van galop naar draf. Hij kan het ook alleen op een harde vlakke ondergrond, in de bak heeft hij het nooit gedaan (gelukkig Haha!)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:58

rocky mountain horse heeft singlefoot Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:07

Ah, thanks Zamora, iemand ander vertelde me weer dat dat de rack was. Ik weet wel dat er gangen zijn als singlefoot, rack, flatwalk, running walk etc., maar ik weet alleen dat de flatwalk en running walk bij de Tennessee walker horen, verder heb ik geen idee.

Overigens wel een vraagje aan jou, wat is nou eigenlijk het verschil tussen die gangen? Het lijkt mij namelijk dat bij deze gangen alleen de manier van bewegen anders is, en niet zo zeer de beenzetting op zich.

Wat ik bij mijn tinker zie lijkt nog het meest op de gang van RMH's dus, het is zeker een zuivere viertakt, hier lijkt het nog het meest op:
http://www.youtube.com/watch?v=mvzyCbVVB4E

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:40

hier een filmpje van de rack van de Saddlbred. Zoals je ziet, veel lateraler en veel meer knieactie e.d.
http://www.gangenpaarden.nl/film.html
Dus wel verschil in beenzetting en houding.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:43

Vlinder32 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! ik ben nu al een jaar met hem aan het lessen (priveles) en dat gaat super, ook wat betreft de balans. Hij is inmiddels rechtergericht en de achterhand komt er ook meer bij. Hij is al zover gekomen, en galop in de bak gaat inmiddels ook vrij aardig. Hij springt geregeld rechtsom verkeerd aan (linkergalop). Dan gaat hij in de verkeerde galop. Dat is toch contragalop? dat is niet hetzelfde als wat ik bedoel. Want dat voelt wel als de galop. Buiten galopeerd hij beter door de rechte lijnen en tempo, maar ook daar verkiest hij vaak die gekke galop boven de echte galop. als ik hem terug neem en met meer actie aanspring (krijg ik soms een bok voor terug;-) dan gaat het goed. Ik heb wel het idee dat hij die galop doet als hij wat vermoeider is. Dus op terug weg en helemaal in begin als hij nog niet warm genoeg is. Ik heb veel aan jullie tips en heb mijn vriend gevraagd om het eens te filmpen. Misschien kunnen we daar meer uit halen. In de bak laat mijn paard het juist niet vaak zien omdat ik dan misschien met meer actie rij. Wat oa. Lotte zegt zou ook weleens kunnen ! Is overigens de telgang altijd een comfortabele gang? Hoe gaat je eigen beweging, beetje van links naar rechts?
Mijn tinker is overigens 8 jaar.

Waarschijnlijk zit je paardje dan gewoon overkruist!