[TI] Sokken eraf scheren vanwege mok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vernon

Sokken eraf scheren vanwege mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:25

hallo,

2 weken geleden begonnen we rare plekjes te zien op vernon's benen.
In zijn kootholtes en op de voorkant van zijn achterbenen (+- 10 cm boven de hoef).
We hebben de dierenarts laten komen en die stelde vast dat het mok was.
Dus moesten we hem 2x per dag insmeren met mokzalf.
Onderzoek naar mijt laten doen, maar dit was niet het geval.
Nu is het erger geworden en hebben we de dierenarts weer gebeld. Deze zei dat we de sokken toch maar beter af konden scheren.

Nu is mijn vraag: Tot hoe hoog moet het dan afgeschoren worden? Hoeveel? Etc.
Ik heb namelijk geen idee, hoe, wat en hoeveel haar er nu af moet. Bloos
Ik weet wel dat ik het enorm zonde vind..... Maarja, je doet er niks aan! Bloos

Zouden jullie misschien op een voorbeeld foto of tekening kunnen laten zien hoe en wat? Clown

Alvast heel erg bedankt! Haha!

Afbeelding
Vernon's voetjes zien er nu nog zo uit.....
Na het scheren laat ik de update wel zien.....

edit: Owja, nog een vraag! Hoe snel groeit het ongeveer weer aan? Bloos

Lucy_1

Re: Sokken eraf scheren vanwege mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:34

Pffff... niet scheren zeg ik en aan de mokthee.... Ben je er met een week of 3 vanaf....

Olde Hietmoat verkoopt die onder andere. Mijn hengst had er ook last van, behoorlijk eigenlijk, en die was echt met 4 weken helemaal schoon. Heb hem wel gewassen met sebacil, omdat het toch wat scheelt met de jeuk....

Mokzalf hielp bij mij voor geen meter. De plekken werden er alleen maar groter van!

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:40

Tja, dat wil ik ook liever niet... Bloos
Maar ze zeggen dat het zalf niet goed op het vel komt door de sokken. En dat het anders niet droog genoeg blijft ofzo? Verward

Wie of wat is Olde Hietmoat? Zou ik een internetadres ofzo kunnen krijgen?

Ik heb hem al gewassen met betadine shampoo. Goed gedroogd en gesmeerd en gesmeerd. Wat is er zo anders aan mokthee als je het vergelijkt met mokzalf dan?

Ik klink heel knullig hoor! Maar ik weet er echt heel weinig van... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:44

Bij mijn fries groeien haar sokken echt megasnel weer bij en die moet ik dus regelmatig gewoon goed kort knippen omdat de wei noggal drassig is en het zo makkelijker droog wordt.. Ik geef Wikke ook mokthee maar blijf er wel naast spuiten met acedermspray die ook tegen de mok is Knipoog Mokthee zijn gewoon kruiden die je moet laten trekken op heet water en dat dan afgekoelt aan je paard moet geven bijvoorbeeld door het drinkwater of door de slobber..

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:50

Vernon schreef:
Tja, dat wil ik ook liever niet... Bloos
Maar ze zeggen dat het zalf niet goed op het vel komt door de sokken. En dat het anders niet droog genoeg blijft ofzo? Verward

Wie of wat is Olde Hietmoat? Zou ik een internetadres ofzo kunnen krijgen?

Ik heb hem al gewassen met betadine shampoo. Goed gedroogd en gesmeerd en gesmeerd. Wat is er zo anders aan mokthee als je het vergelijkt met mokzalf dan?

Ik klink heel knullig hoor! Maar ik weet er echt heel weinig van... Bloos

Effe googlen.. Dan vind je hun site wel. Je moet van die kruiden thee trekken, 10 minuten trekken in halve liter water. 's Morgens en 's avonds giet je dat over de brok heen. Ik gebruik zelf geen muesli of slobber, want mijn tinks reageren daar op door iid mok te krijgen of rasp. Mijn paarden voer ik zo sober mogelijk....
Dat is alles. Zalf is een smeerboel vind ik, maar geeft ook niet het juiste resultaat.

Als je zoekt op leden hier van bokt : Cheveyo en Pellie, allebei ook tinkereigenaren. Hebben paarden gehad met zware mok en die zijn allebei schoon dankzij thee. Alleen zij hebben het niet bij Olde Hietmoat besteld, maar weer bij iemand anders.
Even googlen en je vind het vast. Zo niet, dan laat je het me maar weten. Dan spit ik effe verder...

Hoewel.. ik denk dat Pellie dit topic nog wel binnenwaait Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:53

http://www.chevalcare.nl
en dan kies je voor de Chevadonyll
1 van mijn paarden krijgt het sinds een paar dagen. Zowel Caira als Pellie (en nog meer mensen) hier op bokt hebben er ZEER positieve ervaringen mee.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:27

Niet afscheren, en niet aan zalfjes beginnen. Het komt meestal van binnen uit. En de sokken beschermen ook tegen nattigheid.
Mok thee heb ik ook goede verhalen van gehoord.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:02

neeeeeej niet scheren!!! is niet nodig!
ik adviseer ook zeker de mokthee van chevalcare. check anders even mijn update van napoleon, elder op dit forum. daar staan foto's van zijn benen, hoe het was, ging en hoe zijn pootjes er nu uit ziet.

ik heb nooit geschoren. de haren vormen zo'n groot beschermmiddel voor vuil en nattigheid van buitenaf. als je dat weghaalt moet je er voor zorgen dat ze altijd droog en schoon staan.
ik knipte hooguit om de ergste plekken wat haren korter, tot 1 cm lang. zo kreeg het even iets beter adem maar hield wel de bescherming.

ik vind het zo ontzettend jammer dat de meeste DA's niet verder kijken dan hun medische neus lang is Verdrietig en iedere keer weer met zalfjes en andere dooddoeners aan komen.

edit; ha lucy hier was ik al... nou teuntje nog Knipoog

de thee is puur op natuurlijke basis, je trekt het van kruiden.
de zalf etc. is chemisch.
do I need to say more? OK dan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:19

groene klei!

Mengen met water, opsmeren, nachtje laten zitten en volgende dag eraf en opnieuw erop doen. Als je dit een week volhoud is het over of iig een heel stuk minder.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:32

Pellie schreef:
ik vind het zo ontzettend jammer dat de meeste DA's niet verder kijken dan hun medische neus lang is Verdrietig en iedere keer weer met zalfjes en andere dooddoeners aan komen.

.... Wat bedoel je daarmee? Wat is jou definitie van chemisch en van natuurlijk?
Dierenartsen hebben er jarenlang voor gestudeerd, en gelukkig kijken ze idd niet verder dan hun medische neus lang is. Door niet-homeopathische en heel erg chemische zalfjes was ik binnen een maand zo goed als helemaal van de mok af. En dat terwijl toen ik begon ze dikke korsten had en open wonden Ja .

Ik zou de sokken sowieso scheren, of knippen. Als paarden buiten in de nattigheid staan verzamelen die sokken alleen maar een hele hoop modder, en drogen de kootholtes heel slecht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 06:17

ik zag mijn naam al een paar keer voorbijkomen! De belangrijkste adviezen zijn al gegeven:

Niet van buitenaf behandelen, dus ook niet met zalf!
Niet de sokken scheren
Zo sober mogelijk voeren, dus zo min mogelijk eiwitten en suikers!
en idd de thee van chevalcare.nl
Mijn merrie is er na 8 jaar eindelijk grotendeels vanaf, en geloof me dat is echt een wonder.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:56

Ik zou ook niet zo snel scheren, eerst thee proberen.

Mijn 3 Tinkies staan al 2 jaar de hele winter in de blub, sokken zijn altijd nat en ze hebben geen mok. Vorig jaar aan het begin van het voorjaar wel wat korstjes van de mijt, maar dat was zo weg na een behandeling met Eprinex.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:27

ik zou never nooit sokken scheren wat je wel kan doen is de plekjes makkelijker te behandelen maken door plaatselijk het haar een beetje weg te knippen.
Mijn dierenarts adviseert trouwens ook om de sokken NIET te scheren, dat het imo niet echt nut heeft.
Medische kennis is prima, maar een beetje gezond mensenverstand en alternatieve manieren van denken kunnen geen kwaad Knipoog

nou hebben mijn tinks nog nooit mok gehad, maar moest het ooit zover komen, zou ik zeker ook de thee proberen Ja (eventueel met van buitenaf kalmerend behandelen van de plekken)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:36

Hinke schreef:
Pellie schreef:

.... Wat bedoel je daarmee? Wat is jou definitie van chemisch en van natuurlijk?
Dierenartsen hebben er jarenlang voor gestudeerd, en gelukkig kijken ze idd niet verder dan hun medische neus lang is. Door niet-homeopathische en heel erg chemische zalfjes was ik binnen een maand zo goed als helemaal van de mok af. En dat terwijl toen ik begon ze dikke korsten had en open wonden Ja .

Ik zou de sokken sowieso scheren, of knippen. Als paarden buiten in de nattigheid staan verzamelen die sokken alleen maar een hele hoop modder, en drogen de kootholtes heel slecht.

hoi hinke,
wat ik bedoel met chemisch, is dat er over het algemeen niet-natuurlijk gefabriceerde middelen gebruikt worden. mijn ene tink is erg gevoelig voor alles wat ik in hem stop, hij kan zijn afvalstoffen slecht afvoeren dus alles hoopt zich in zijn lichaam op. door schade en schande ben ik hier dus erg voorzichtig mee geworden.

bij deze genoemde thee varianten kan je gewoon zien dat het pure kruiden zijn die je voert. natuurlijker kan niet. ik vind natuurlijk in dit geval dus per definitie BETER, maar dat zegt niet dat andere middelen NIET werken of effectief zijn. het is gewoon gezonder voor je paard Ja

ik weet niet waar je woont maar je mag een keer langs komen om de sokken te controleren van mijn paarden. ze staan (juist nu helaas) in de blubber en de huid + +/-2 cm. dikte van de sok is schoon en droog. kootholtes hoeven dus niet te drogen want dat zijn ze al.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:46

Misscchien kan je ipv scheren er staartjes in maken zodat de plekken wel droog komt te liggen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:16

[
Pellie schreef:
ze staan (juist nu helaas) in de blubber en de huid + +/-2 cm. dikte van de sok is schoon en droog. kootholtes hoeven dus niet te drogen want dat zijn ze al.

Ja vandaar dat ik dus nooit zou scheren hier staan ze tot over de pijpen in de blub, zo diep! maar als je gaat kijken zijn vooral de buitenste haren helemaal into modder, op de huid blijft het hele been droog en de kootholte al helemaal.
vandaar dat ik dus in de winter ook helemaal niet aan de sokken kom, ook niet uitspoelen met water en dergelijke, want dan maak je ze tot op de huid nat en daar begint het dan te zweten want daar droogt het zo slecht op, bovendien haal je daarmee het vetlaagje eraf waardoor de modder dan ook kan doordringen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:16

ben ik dan de enige die geen resultaten met mok thee heeft bereikt ???

ik moet nog even een goedde oplossing zoekken dus ik ben nog wel even bezig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:19

Pellie schreef:
ik weet niet waar je woont maar je mag een keer langs komen om de sokken te controleren van mijn paarden. ze staan (juist nu helaas) in de blubber en de huid + +/-2 cm. dikte van de sok is schoon en droog. kootholtes hoeven dus niet te drogen want dat zijn ze al.

Dit wilde ik ook net typen, mijn tinker staat de hele winter al in een bak vol modder (met droge schuilstal natuurlijk Knipoog ) en zijn sokken zijn vanaf de grond zo'n 20 cm hoog helemaal bruin van de modder. Maar als ik de sokken dan optil en op de huid ga kijken dan zijn ze daar spierwit, en helemaal droog Ja
Als je niet te vaak doet wassen en smeren dan gaan de sokken vol huidvet zitten, en huidvet stoot water af, dus het water blijft echt buiten, en de sokken blijven van binnen droog, en de huid ook Lachen
Die van mij heeft ook nog nooit mok gehad, alleen een beetje rasp, doordat wandelaars enzo stiekem voer met suiker bijvoeren Lips are sealed

gunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:24

niet scheren duurt in ieder geval 2 jaar voordat het helemaal weer is aangegroeid

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:25

rommulus schreef:

Wat voer jij je paarden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:27

Bij een tinker die ik ken duurde het teruggroeien iets minder dan een jaar. Zal ook aan de genen liggen.. bij het ene paard groeit het sneller dan bij het andere.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:30

rommulus schreef:

Nee hoor, hier nog een slechte ervaring met de thee; erg duur en geen verbetering... Verdrietig
Ik zou idd de sokken scheren, wij doen dat ook wel bij erge gevallen en het is binnen een paar maanden echt wel weer aangegroeid... Knipoog
Wij gebruiken meestal zwavelpoeder met olijfolie vermengt. Je maakt er dan een zalfje van en dat smeer je op de huid...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:01

Maar als je het weg scheert haal je het hele doel van de sokken weg. Ze beschermen juist de kootholtes tegen water en vuil. Mijn tinker staat altijd buiten, ook in een dikke laag blub. En als ik binnen in zijn sokken kijken, is er 2 cm nog helemaal droog en schoon. Was de sokken ook niet te vaak want dat was je de vet laag, die juist beschermd, weg.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:11

ziggy_janet schreef:
Maar als je het weg scheert haal je het hele doel van de sokken weg. Ze beschermen juist de kootholtes tegen water en vuil. Mijn tinker staat altijd buiten, ook in een dikke laag blub. En als ik binnen in zijn sokken kijken, is er 2 cm nog helemaal droog en schoon. Was de sokken ook niet te vaak want dat was je de vet laag, die juist beschermd, weg.

Als je in de sokken voelt, dan voel je wel dat t warm en vochtig is (bij erge mok dan...) als je de sokken eraf haalt kan er zuurstof bij en kan t drogen en helen.... Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:13

Wat ik trouwens doe is iedere week contoleren op korstjes, hup handschoentje aan een kriebelen maar in de kootholtes (vinden ze nog lekker ook). Dan ben je er op tijd bij mocht er iets zijn.