[TI] merrie wel of niet laten keuren ivm crosbred veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

merrie wel of niet laten keuren ivm crosbred veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 11:26

Sja... ik heb lang getwijfeld, dit wel of niet op bokt te zetten, maar ik weet echt iet wat wijsheid is.

Een deel van jullie zal het zich nog wel herinneren.
Een paar jaar geleden ben ik met Sylke naar de keuring geweest in Uden van het Nederlands Tinker stamboek. Ik had er niet veel verstand van (van die stamboeken) en Stoeterij Gadedijk (waar Sylke vandaan komt) had mij geadviseerd naar deze keuring te gaan.

Sylke was op dat moment heel mager, maar omdat er tegen mij gezegd werd dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat het stamboek zou sluiten en ik niet wist hoe lang het duurde voordat Syl op gewicht was, had ik besloten naar de keuring te gaan.

Om een lang verhaal kort te maken, ik stond daar met m'n pony, helemaal netjes gewassen, ik had al een smak (zak)geld uit gegeven (om lid te worden, voor de keuring enz. enz.). En toen kreeg ik op een nogal botte manier te horen dat ze een "fries" was. En bedankt...

Zo zag ze er toen uit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPUOHEZZ.jpg
........................................
Nu, ik heb Sylke laten dekken door de ICS hengst Geronimo.
Mijn veulen word dus wel opgenomen bij het stamboek maar dan als crosbred.
Maar, ik zou er ook voor kunnen kiezen om Syl nu te laten keuren, ze ziet er heel anders uit dan een paar jaar geleden zoals je op deze foto kan zien:
Afbeelding
Ze is veel ronder, en doordat ze nu (nog steeds niet dik) maar op normaal gewicht is, toont ze ook korter.

Maar wat is wijsheid? Weer een smak geld uit geven, lid moet ik al worden om mijn veulen op te laten nemen. Maar het is wel weer 75 euro voor een thuis opname.
En weet iemand hier hoe het dan zit met haar paspoort, want ik heb destijds een paspoort van het Nederlands tinker stamboek aangevraagd, omdat ze die toch moest hebben.

Alvast heel erg bedankt!

Caira

Re: merrie wel of niet laten keuren ivm crosbred veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:19

voorbrengen bij het ics, eerste premie wordt het ws niet, maar het is in mijn ogen zeker geen crossbred, vond ik toen al niet.

Desnoods marijke even mailen of je haar nu al op kunt laten nemen via thuiskeuring, dan heb je zekerheid.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:21

Ik heb het ics een paar dagen geleden gemaild, ik wil haar denk ik inderdaad op laten nemen.
ik had net ook al proberen te bellen maar er werd niet op genomen Lachen

ik ben heel benieuwt, zowiezo alleen al hoe het gaat met dat thuis keuren.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:37

tis niet een mega Tinker ofzo. Maar sorry, ik zie hier geen Fries in hoor, behalve haar kleur dan. Ook niet toen ze veel dunner was.

Zou haar gewoon op laten nemen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:06

zou dat dan ook gewoon kunnen nu ze drachtig is en zoals op de foto te zien is een best dikke buik heeft?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:06

Ze ziet er goed uit! Wel apart dat ze helemaal geen witte sokken heeft? Of komt dat ook wel vaker voor?
Het lijkt mij toch echt wel een tinker zo hoor (toen ze hier bij de hengst stond had ik ook wel twijfels Knipoog )
Zou toch ook weer voor de keuring gaan Ja

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:35

Lachen toen ze bij jullie kwam was ze ook wel weer erg dun. nu is ze echt veel aangekomen, er zit een lekker spek laagje op haar ribben Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:48

ik zou doen wat caira zegt Knipoog ging namelijk hetzelfde voorstellen.
heb je naar het juiste nummer gebeld? marijke en wim zijn nog niet zo lang geleden verhuist, misschien dat je nog een oud nummer hebt?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:50

ik heb net maar even naar haar 06 gebeld
en gevraagt hoe het nou zit met thuis keuren, volgens mij doen ze dat niet graag want volgens haar waren er maar heel weining mensen die dat deden?
maar ik ga me vandaag maar eens lid maken, dat forumulier invullen om de thuis keuring aan te vragen en weer een smak geld overmaken Tong uitsteken

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:56

thuiskeuren doen ze niet graag omdat er dan iemand moet langsgaan en thuiskeuren doen niet veel mensen omdat je dan geen premie krijgt wat wel gebeurt op een keuring.

Ik weet niet hoe het bij het NST zit, maar bij het ICS kan je je merrie gewoon laten keuren samen met veulen aan de voet, dit heeft op het papier van het veulen geen invloed (of je merrie nu eerder opgenomen was of pas dan opgenomen wordt, maakt niet uit, met Geronimo krijg je dan een VB1 veulen (stamboekveulen met "vol" papier dus) tenzij je merrie als crossbred opgenomen wordt (maar ook dat is eender of dat dan op de keuring of thuis gebeurt)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:44

ja, maar dat kost me even veel aan geld zeg maar, plus dat mn merrie dan schraal is. nu ziet ze er super uit, de zwangerschap doet haar goed, als het veulen net geboren is, en ook een tijdje daarna omdat het veulen waarschijnlijk veel van haar vraagt, dan ziet ze er misschien minder goed uit.

maar toch heel erg bedankt voor de tip!

(ik verwacht voor syl toch geen premie na die laatste keer (4 jaar geleden) op de keuring)
ik heb net het geld over gemaakt om lid te worden, en ik denk dat ik morgen het formulier met de thuis opname aanvraag de brievenbus in doe....

ik twijfel nog steeds... ik vind het ook nog steeds raar, heel dat crossbred gebeuren, een tinker/irish cob IS toch al een kruising Tong uitsteken

en weet hier iemand hoe dat in zn werk gaat? moet ik haar dan ook "voorbrengen" of?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 06:35

Nee, onder een crossbred wordt verstaan : als EEN van de ouders GEEN Tinker is. Op de foto die ik op dit topic zag, heb ik iets van: hoezo, dat is een Fries? Dat is gezwets. Heeft dat dier een Friese vader of moeder dan? Ik heb zelf een paard, dat is een kruising uit een Irish Cob Merrie (Tinkermerrie) en een Friese vader. Dit is dus een crossbreed, en zo'n veulen werd eerder nog, althans bij het ICS stamboek, opgenomen in het moederstamboek, als ICC - Irish Cob Crossbreed. Op een bepaald moment onstond daar bij het ICS discussie over, en wilde men het opnemen van crossbreeds afschaffen. Mijn paard zat nog in de laatste jaargang dat-ie er nog "in mocht". Hoe dat verder is verlopen met dat stamboek- gebeuren weet ik niet, er was toen heel veel ruzie binnen het ICS en ik ben toen maar even opgehouden met lid zijn. Wel weet ik, dat een halfzuster van mijn paard, de merrie DONNA, die heeft dezelfde Friese hengst als vder, als mijn paard, en ook een Tinkermerrie als moeder, op keuring is geweest bij het NTS, en heeft daar ster behaald. Vrij eigenaardig vind ik dat wel, want dan staat er dus zo'n croosbreed tussen allerle andere "echte" Tinkers, en wint dan een premie zoals ster. Dat deugt volgens mij niet helemaal, ua eerlijkheid. Zij heeft namelijk heel duidelijk (net als mijn pard Bonte Jaopie) ZEER Friese belijningen en kenmerken. Als dat dan de gewenste Tinkerstandaard wordt, of is, vraag ik me toch af of men dan meer Friese invloeden in Tinkers wil gaa zien ..? Of stond die Donna alleen met andere dergelijke crossbreeds in een categorie. olgens mij niet. Ik zou met mijn paardook nar zo'n keuring kunnen gaan, maar dat is toch geen vergelijk? TINKER-inkers hebben toch heel duidelijk een andere belijning dan een Tinke x Fries. Ik ken vele Fries x Tinker kruisingen, maar het fotootje van jouw donkere paardje heeft daar echt niets van weg. Weet je zelf niet wie de vader is dan?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 10:16

nee, ze komt als veel paarden uit ierland en ik weet dus niet wie de ouders zijn.

toch vind ik het nog steeds appart want wie zeg dat al die tinkers die uit ierland komen en hier opgenomen worden wel ECHT een tinker papa en mama hebben..
ik vind dat juist niet erg, ik vind dat het uist het ras siert, die verschillende invloeden, maar goed, daar doen ze bij het stamboek blijkbaar heel dubbel over...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:23

Ik denk dat ze nu bij beiden stamboeken opgenomen zou worden. Ze is nu toch duidelijk Tinker.
Bij jonge dieren maken ze die fout toch vaker bij ongekende ouders.
Mijn Dyco ( Bongo Van Erpekom) is bij het ICS opgenomen als Crossbred Nagelbijten / Gniffelen . Hoewel je nu dus heel goed ziet dat hij Tinker is eigenlijk als veulen ook al vind ik. Maarja. Ik weet ook nog niet bij welk stamboek ik eerst ga gaan voor te keuren.
Foto's vind je in mijn profiel de veulenfoto vind ik nu niet de site van het ics opend niet.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:37

wat een mooie paarden heb je en wat is dyco op geknapt!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:41

Ja en helemaal tinker toch? Haha! Gewoon opgeven joh ! Komt wel goed deze keer.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:45

ja, ik heb vandaag de brief, met de aanvraag voor de thuis cursus, op de bus gedaan. nu moet ik een afspraak gaan maken wanneer ze kunnen komen neem ik aan en dan hoor ik vast wel hoe en wat. (hoe dat moet met voorbrengen enzo)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:18

Idd zou het gewoon wagen!! Zeker nu ze mooi vol is Cool heb al meerdere "tinkers" gezien met duidelijke invloeden van andere rassen die ook gewoon opgenomen zijn Ja --> en vast Succes met haar vol houden, ook na het veulenen!! Pling

Zie er ook absoluut geen fries in mocht er al een anders ras in zitten dan nog eerder Fellpony Knipoog maarja idd wat je zegt als ouders niet bekend zijn weet je nooit of er iets "gekruisd" is of zo ...
Sommigen vonden Jill ook veel Welshuitstraling hebben en ook niet "echt" tinker omdat ze vrij klein was, maar die heeft ook 1ste premie gehaald Ja

Ben benieuwd!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:28

ik ook, ik laat het zeker weten Lachen !

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:41

grid schreef:
mocht er al een anders ras in zitten dan nog eerder Fellpony Knipoog

en nou ga ik toch even antwoorden. Ik weet voor 99,99% zeker dat de jury toen niet heeft gezegd dat ze op een Fries leek, maar op het bovenstaande. Het is een welles/nietes, maar ik vind het niet eerlijk dat de juryleden nu in de negativiteit gezet worden, omdat ze friezen keuren en ze dat niet gezegd hebben.

Ik hoop dat ze bij de ICS haar wel opnemen, maar ik gaf toen de jury gelijk.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 23:24

ach, dat is dan jou woord tegen het mijne, ga hier geen welles nietes spelletje van maken, het maakt me ook niet zo heel veel meer uit wat ze toen gezegd hebben. syl is in de tussen tijd er veel veranderd.
ik wil wel zeggen dat ik zeker de jury leden NIET in een kwaad dag licht wil stellen, ik snap dat deze mensen keuzes moeten maken en dat dan soms moeilijk is. wel wil ik er bij vermelden dat ik het TOEN erg laf vond hoe het mij gebracht werd, inmiddels ben ik wat jaren ouder, en mischien had ik het dan anders opgevat, maar toch vond ik het ongepast.

zoals ik in mijn begin post al zei heb ik erg getwijfeld of ik dit wel of niet op bokt wou zetten, maar behalve mensen die een reactie zoals die van jou, bonte, geven heb ik een hoop reacties gehad waar ik erg blij mee ben. Lachen

toch heb ik een vraag aan jou, en dus geen tegenspraak, vooroordeel of wat dan ook. was jij er bij toen ik na de keuring nog naar de heren van de jury gestapt ben?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:37

draaakje schreef:
maar behalve mensen die een reactie zoals die van jou, bonte, geven heb ik een hoop reacties gehad waar ik erg blij mee ben. Lachen

toch heb ik een vraag aan jou, en dus geen tegenspraak, vooroordeel of wat dan ook. was jij er bij toen ik na de keuring nog naar de heren van de jury gestapt ben?

Ik heb zelf met de jury gepraat en was ook bij de ring toen ze weg gestuurd werd en heb toen de jury ook gehoord.
Het is ook niet kwaad naar jou, maar in het andere topic wordt de jury veroordeeld dat ze haar eruit stuurden omdat ze op een fries leek. Ze keuren zelf ook friezen, dus weten ook wel hoe die eruit zien.

Wie zegt verder dat mijn reactie negatief is. Ik helder alleen iets op met betrekking op de jury.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 23:43

het laatste wat ik hierover ga zeggen.
toen ik later met mijn vader naar de jury ben gelopen was er niemand bij. op dat moment heeft deze man mij verteld dat hij normaal/of ook friezen keurd. hij zei toen dat hij sylke niet toe liet tot het NTS omdat hij vond dat ze te veel kenmerken van een fries had.
ik vond dit appart, ik had liever gehoord, ze heeft niet genoeg kenmerken van het type tinker dat wij in ons stamboek opnemen. naar mijn idee zijn er namelijk wel meer tinkers die wat frieze trekjes hebben.

de rede dat ik dit in mijn verhaal in de begin post er bij heb verteld is dat ik bang was weer iets gelijkt te horen als ik mijn merrie weer op zou laten nemen ookal is sylke in alle opzichten erg veranderd.

vergeet niet dat ik op het moment van die keuring in 2004 jonger was als nu en dit op mij geen fijne indruk maakte. en nu nog steeds vind ik het dan niet fijn als ik een reactie als de jouwe krijgt. ik weet dat iedereen op dit forum zijn menig mag geven, maar ik zou het erg fijn vinden als er geen feiten verdraaid worden. maar je mag van mij best tegen iedereen zeggen dat de jury dit niet tegen mij heeft gezegd. toch zou ik het op prijs stellen als je dit niet meer tegen mij zegt omdat ik het ongepast vind omdat de jury dit zelf tegen mij gezegd heeft.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:45

Ik zal niet meer reageren. heb gezegd wat ik wilde en wil je topic verder niet verpesten. Is mijn opzet ook niet geweest. Knipoog

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 23:46

Lachen oke.