[TI] zadel zoeken helpppppp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmayleexx

zadel zoeken helpppppp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:17

Vraagje,

Ik wil eens rond gaan kijken naar een zadel voor mijn tinker maar ik heb geen idee waar te beginnen.
Ik weet wat ik wil dat is een dressuurzadel 17,5 of 18 inch en redelijk goedkoop (wil er waarschijnlijk een aan laten meten over een paar jaartjes.....)

Maar ze is redelijk breed op de rug en heeft bijna geen schoft.
Nou zit ik te twijfelen tussen een wijde boom of een extra wijde boom.
Hoe zou ik dat op kunnen meten??

Ik weet dat sommige winkels komen meten maar ik ben bang dat ze dan van je verwachten dat je er daar ook een koopt en omdat ze in winkels meestal redelijk prijzig zijn zit dat me een beetje dwars....

stefje

Re: zadel zoeken helpppppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:22

Je kan gewoon een winkel langs laten komen hoor. Dan weet je ook de maat, en wie weet hebben ze wel een 2ehands zadel liggen dat goed past, je weet maar nooit. Je hoeft niet meteen te beslissen hoor, zeg dat gewoon duidelijk als je de afspraak maakt, dan kunnen ze daar niet over zeuren later. Een nieuw zadel is nogal een uitgave, dat weten zij ook!

Ik zie dat je tinker nog geen 3 jaar is, misschien is een zadel met verstelbare boom iets, daar je paard ongetwijfeld nog veel zal veranderen qua bouw, spieren zal opbouwen, uit zal groeien enz. Ze zijn er ook van Wintec (kunststof), heel betaalbaar en ik heb er goede ervaringen over gehoord.
Laatst bijgewerkt door stefje op 11-11-07 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:25

je kunt bij een zadel zo veen verkeerd doen... boom niet goed passend kan zoveel kwaad... dus als je een zadel met boom wilt zou ik een zadelmaker laten komen. en deze ook geregeld terug laten komen voor controle of het zadel nog steeds goed ligt, zo niet kan hij hem aanpassen...

ik ben zelf voor een boomlooszadel gegaan, en bevalt mij super!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:28

Laat altijd iemand met verstand van zadels langs komen om te passen.
Als het gaat om een starterszadel, ik lees dat je Tinker 3 jaar is, zou ik een Wintec nemen.
Goedkoop, verstelbaar en goed zat om een aantal jaar op de rijden. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 11-11-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:28

het is naar mijn mening altijd beter om ff ien=mand er naar te laten kijken die er echt verstand van heeft.
bij divoza bv kan je gewoon aan geven hoeveel je max kwijt wil aan een zadel, de passervice is 50,- dus dan weet je ook wat je kwijt bent!
voor die 50,- komt er wel iemand bij je thuis die en naar jou kijkt, hoe jij in het zadel zit en naar je paard, hoe het zadel daar op ligt, ik denk dat je voor 050,- dan wel waar voor je geld krijgt en er veel gemak van hebt!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:29

Ik zou nog maar een jaartje wachten met kopen van een zadel.
Tinkertjes groeien echt nog na het 2de jaar.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:35

Ariebren schreef:
Ik zou nog maar een jaartje wachten met kopen van een zadel.
Tinkertjes groeien echt nog na het 2de jaar.

ja dat is waar ik ben dan ook alleen even na aan het vragen over hoe andere mensen dit gedaan hebben omdat het toch allemaal niet zo gemakkelijk is vandaar.

Want ik zal toch een goed zadel nodig hebben als ik ga beginnen.....
Ze is nog jong hoor dat weet ik zeker en ik begin ook pas als ze echt 3 is geweest maar ik wil het meestal van te voren goed geregeld hebben (zo zit ik nou eenmaal in elkaar.)
en dan weet ik waarvoor ik het geld aan de kant moet zetten......

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:39

Inderdaad, met oriënteren is niks mis..

Ik heb ook een 2.5 jarige staan. En ik ben ook al bij verschillende zadelmakers geweest om me te oriënteren.

En je moet trouwens ook echt niet bang zijn dat als je er niks bij koopt dat ze dan 'boos' zijn ofzoiets. Het is geen pak suiker wat je koopt en die mensen snappen best dat je verder kijkt dat je neus lang is.. Lachen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:14

ik ken het probleem... mijn tinker is nu 3,5... het zadel past redelijk... maar ik ben een muts die niet tevreden is met redelijk.
Ik wilde voor mijn vorige paard kijken voor een zadel van specilized saddles... die kan je aan alle kanten aanpassen... is wel een hele investering... maar je kan het zadel ook gebruiken als je paardje is uitgegroeid.
Verder zijn er ook zadels als de pegaso en equestor die aan te passen zijn(ook wel weer duur)
of zoals Ikenindi zei een boomloos zadel. Ik heb gisteren een boomloos zadel gehad op mijn tink, maar die liep er voor geen meter onder. andere paarden lopen er weer als een zonnetje onder (de welsh cob van een vriendin)
het is dus gewoon een kwestie van passen en uitproberen (als je paardjes is ingereden)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:15

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je de Olde maten aanraden
even googlen op de olde maten zadelmakerij.
Die hebben mij vreselijk geholpen gisteren! zie onderschrift

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:32

Ik heb zelf ook een boomloos zadel, en dat zit geweldig Lachen
Nog een voordeel is dat het vooral op tinkers en andere ronde paardjes zonder schoft meestal heel goed ligt, en het groeit fijn mee in de breedte. Heeft mij ook nog eens heel veel geld uitgespaard, aangezien meneer zeker 3 boommaten is gegroeid vanaf dat ie 3,5 was Nagelbijten / Gniffelen
Die boomloze zadels heb je in verschillende modellen, ook dressuur, en van de meeste merken zijn gratis testzadels verkrijgbaar Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:50

ik heb zelf een Wintec Pro Dressuur met verwisselbare boom voor mijn Tinker. De boombreedte is opgemeten met zo'n schijf van Wintec, ik kwam in de paarse (extra wide) bomen uit. Echter is mijn zadel geen Wide model, de zadelmaker verzekerde me dat ik gewoon die paarse bomen er in kon doen. Hij heeft dat voor me gedaan (als service). Daarna heeft hij gekeken of er verder nog wat aan het zadel moest gebeuren, aan huis. Dat was dus zo, de achterkant heeft hij 1.5 cm opgehoogd en dat kostte me 35 euro. Nu ligt het zadel super! Meer ga ik er ook niet aan uitgeven, ik kan nog 1 boom groter en dan is het klaar Knipoog.

Voorheen had ik een veelzijdigheids van Wintec maar dat vind ik niet mooi staan op volle Tinkers, dressuur staat veel mooier vind ik.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:54

wintec is best goed en je kan de kussens net zo goed laten opvullen (aanpassen aan je paard's rug dus) als ieder ander boomzadel Ja m'n zadelmaker deelt deze mening ook.
ik vind zelf vzh zadels niet echt oke omdat ze meestal op de schouder liggen, omdat mensen niet goed weten waar het zadel op de rug hoort te liggen.

en boomloos.... ik heb nu een stuk of 5 verschillende soorten geprobeerd maar alleen de ghost lag goed/perfect op mijn ene tinker, en de ander tink is helemaal niet geschikt voor dit soort zadels

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:22

Ik ben begonnen met een Wintec, maar vond dat een kl*te zadel. Ik reed daar mijn achterkant mee stuk. Daarna heb ik een Australian stockzadel gekocht en die zat super, maar nadeel vond ik dat het zadel erg zwaar is en het lag na 2 jaar ook niet meer zo super. Nu heb ik een Barefoot zadel en het was (voor mij) even wennen, maar ik ben er erg tevreden mee en mijn tinker loopt er super onder! Alleen gebruik ik een neopreen singel.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:15

Ik heb zowel een Australian Stock zadel als een Barefoot. Ik gebruik het stock zadel vnml. voor buiten rijden, zit lekker en vind dat ook erg leuk/stoer staan. Mijn Barefoot gebruik ik als ik in de bak rijd en ook voor buiten. Potter loopt erg goed onder de Barefoot, heeft heel veel bewegingsvrijheid en ik vind het heerlijk zitten.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:44

Had de Barefoot Arizona en die heb ik op aangeven van mijn paardje er weer uit gedaan...
Die andere westernvariant lag beter eigenlijk achteraf..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:33

Hoi

Ik heb een velzijdijheidszadel voor mijn king, en hij is niet super breed maar hij heeft er één met een lose boom extra wijd. Van het merk harry horse ze hebben hier ook dressuur zadels van voor rond de 600€ en ze zitten erg lekker. Ik heb ook een dressuur zadel maar die is van huls bos maar die is heel erg duur, Deze is dan van mijn vriendin en die heeft ze helemaal laten verbouwen voor king. King is 1.54 schofhoogte ik weet hoe groot jouw tinker is.

Je moet gewoon een zadel passen. Ik weet niet waar je woont maar Rendum of padedeux verkoopt harry horse zadels deze zitten in Katwijk en noordwijkerhout.

succes Pling
xxmayleexx schreef:
Vraagje,

Ik wil eens rond gaan kijken naar een zadel voor mijn tinker maar ik heb geen idee waar te beginnen.
Ik weet wat ik wil dat is een dressuurzadel 17,5 of 18 inch en redelijk goedkoop (wil er waarschijnlijk een aan laten meten over een paar jaartjes.....)

Maar ze is redelijk breed op de rug en heeft bijna geen schoft.
Nou zit ik te twijfelen tussen een wijde boom of een extra wijde boom.
Hoe zou ik dat op kunnen meten??

Ik weet dat sommige winkels komen meten maar ik ben bang dat ze dan van je verwachten dat je er daar ook een koopt en omdat ze in winkels meestal redelijk prijzig zijn zit dat me een beetje dwars....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:36

Oja je kan ook even op de site van harry horse kijken, er staan alleen helaas geen prijzen bij. Maar ik kan informeren bij ons staat een meisje op stal die werkt bij harry horse zij ontwerpt en doet nog veel meer dingen. Zij kan wel kijken welke winkels er harry horse verkopen.

groetjes

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:36

Ik zelf ben helemaal weg van S&K zadels, en die als je goed zoekt voor 135 nieuw

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:25

wat is eigenlijk de beste keuzen.

Leer of synthetisch??

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:26

Kingsley2 schreef:
Oja je kan ook even op de site van harry horse kijken, er staan alleen helaas geen prijzen bij. Maar ik kan informeren bij ons staat een meisje op stal die werkt bij harry horse zij ontwerpt en doet nog veel meer dingen. Zij kan wel kijken welke winkels er harry horse verkopen.

groetjes

kun jij eens navragen of je bij het synthetisch dressuurzadel van Harry's horse de beugelriemen onder de lappen kunt bevestigen?/

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:20

Hoi

Dat zal ik donderdag avond even vragen aan Astrid dan zie ik haar, hoop ik meestal is ze ook s'avonds op stal.

groetjes

Pling
xxmayleexx schreef:
Kingsley2 schreef:

groetjes

kun jij eens navragen of je bij het synthetisch dressuurzadel van Harry's horse de beugelriemen onder de lappen kunt bevestigen?/

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:14

Ik heb een massimo dressuurzadel op Ryon liggen. Ze zijn van de winkel komen meten en dan schrik je wel even hoor hoe rond je paard is. Massimo gaat in principe tot boommaat 42 en Ryon had boommaat 40. Een gewoon dressuurzadel zit meestal op boommaat 32, 33, 34.
Succes met je zoektocht, enne ik zou voor de eerste jaren een kunststof zadeltje nemen waarvan je de boom kunt verstellen en als hij wat ouder is, een jaar of 6 dan een zadel kopen wat echt op je paardje past en desnoods op maat laten maken/aanpassen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:46

Ik heb een barefoot london net gekocht, die ligt op mijn merrie in elk geval perfect. Hoe hij op mijn hengst ligt moet ik nog even uittesten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:51

ik heb vanaf het begin een wintec zadel gehad (vzh) ik heb er nooit problemen mee gehad maar of je voor synthetisch of leer gaat hangt ook denk ik af van wat je gaat doen. Ik kom gemiddeld 2x per week op het strand en dan met al dat zoute water moet niet denken dat ik dan telkens al dat leer weer moet afdoen en vetten.