[TI] Met welk bit en bitmaat rijden jullie je tinker ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

Met welk bit en bitmaat rijden jullie je tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 10:28

Ik ben me de laatste tijd wat meer in dingen aan het verdiepen.

Mijn zadelprobleem is opgelost,ik heb een Barnsby AVG gekocht bij van rijs.

Ik kan via de zoekmachine geen topic vinden over de bitten van onze tinkers ? Pling

Ik heb zelf een dubbelgebroken watertrens,macho reageerd er goed op,
af en toe pakt hij het bit vast.

Eerst had ik een enkelgebroken maar die pakte hij meer vast en stak constant
zijn tong naar buiten,dat doet hij nu nog wel af en toe maar niet zo vaak meer.

Nu zit ik eraan te denk om een k&k bit te kopen zodat macho wat meer gaat knabbelen en ontspannen op het bit.
Ik wilde deze kopen,kennen jullie die of heeft iemand er ervaring mee ?
Afbeelding

Sharmila

Re: Met welk bit en bitmaat rijden jullie je tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:33

Ik heb een nog een koperbit liggen. Die kan je wel lenen als je wilt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:58

Ik heb geen ervaring met het K&K bit.
Mijn tinker heeft bitmaat 13,5.
Eigenlijk zou 14 cm precies passen, 14,5 is net iets te ruim, 13,5 sluit helemaal aan.

Ik heb al veel bitten geprobeerd. Eerst een enkelgebroken watertrens, toen een enkelgebroken bustrens. Toen een pessoabit, vooral voor de buitenritten.
Toen nog een western shank snaffle erbij gekocht voor de buitenritten en later ook wel eens binnen mee gereden.
En als laatste een dubbelgebroken bustrens, daar rij ik nu altijd mee in de bak.
Op het westernbit loopt hij het fijnst, dan kan ik helemaal op zit rijden, losse teugels, maar ik vind het bit erg scherp en zwaar voor het echte werk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:17

Ik rij Irish met een k&k correctie bit omdat ze geen gebroken bitten verdraagt. Ze heeft maat 12,5. Buiten rij ik met stang.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:18

Is zo'n correctiebit erg scherp ?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:19

Ja dit bit heb ik ongeveer een half jaar geleden gekocht voor Sjakie.
Had daarvoor ook een enkelgebroken bit maar reageerde daar niet zo goed op (heel vaak hoofd omhoog gooien). Met dit bit was de eerste weken wel wennen en het duurt even voordat ze er aan gewend zijn, heb hem ook eerst een paar keer zo met hoofdstel laten staan zodat hij zelf het bit kon onderzoeken.
Ben tevreden met dit bit. Ja oh ja bit maat is van mij 14,5

Maar denk er wel aan omdat ie bij iemand wel goed is kan ie bij jou (je paard) misschien niet bevallen, elk paard heeft een andere mond en misschien is deze nog te dik dan heb je 1 nodig met tongvrijheid omdat de tong te dik is waardoor ze niet met een normaal bit niet kunnen slikken.
Paarden mogen wel een schuimlaagje op hun lippen krijgen maar geen gekwijl, dat is een teken dat ze niet kunnen slikken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:21

waarom probeer je een myler bit niet?
ik gebruik deze nu ook voor mijn pony en ze loopt daar super mee.
zoeen heb ik dat is de simpelste,level 1
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mirgino op 11-01-07 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:33

Ik heb een dubbelgebroken watertrens maat 14 met een plat stukje. Je hebt volgens mij ook een rechtopstaand stuk als het in de mond zit.
Jip loopt er super op, knabbelt ook lekker. Rascal word nog met een enkel gebroken bit gereden maar als die wat beter de hulpen kent krijgt hij hetzelfde bit.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:50

Aan een mylerbit zat ik ook al te denken,
mag je trouwens met de Myler en K&K bitten officieele wedstrijden rijden ?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:55

jacky2 schreef:
Aan een mylerbit zat ik ook al te denken,
mag je trouwens met de Myler en K&K bitten officieele wedstrijden rijden ?

wat ik gehoort en gelezen heb mag je met K&K gewoon altijd wedstrijden rijden en bij de myler alleen met level 1[van de foto]
vraag het anders op de manege ff na. Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:57

Dubbelgebroken watertrens van 13.5 cm.

Heb ook een enkelgebroken gehad maar bij die gooide ze d'r tong erover of trok hem erachter en hield ze erg vast. Enkelgebroken prikte haar in d'r gehemelte.
Vandaar dus overgestapt op dubbelgebroken Lachen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:05

13,5 Robart pinchless
Enkelgebroken.
Deze pakt ze minder vaak vast dan de vorige, een 'normaal' dubbelgebroken bit.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:07

Ik hebn 12.5 dubbelgebroken bitje,
Die pakt ze teminsten niet vast,
En voor de zeker heid hebik altijd nog een Pessoa bit in me kast liggen

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:23

Djana heeft een 12,5 Billy Allen D snaffle en Babsje ook.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:11

12,5 rubber bitje en 12,5 gewoon normaal trensje Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:19

Jordy rijd ik met een Danger bit van Horses & More, bitmaat 14,5 (hij mag dan fijngebouwd zijn, maar hij heeft een enorme waffel Haha! )

Een danger bit is een dubbelgebroken bit wat echter niet helemaal kan scharen naar onderen, het kan maar tot een bepaald punt dubbel waarna hij als een gebogen ongebroken trens werkt. Zelfde idee qua scharen dus als een Myler, maar dan in de vorm van een gewoon bit.
Jordy verdroeg net als Irish geen gebroken bitten, hij heeft een hangend rooster waardoor zeker een enkelgebroken bit in zijn verhemelte prikt en hij heeft weinig ruimte in zijn mond, m.n. door een erg dikke tong. Geen ideale combinatie dus.
Ik heb bij Jordy veel bitten geprobeerd, met een enkelgebroken bit liep hij met zijn mond wijd open en zijn tong naar buiten. Ik mocht er ook nauwelijks aanzitten, deed ik dat wel dan ging hij rennen. Enkelgebroken bit was al beter (ik heb zowel een met plat tussenstukje geprobeerd als een K&K), maar ook niet je van het, erg achter de teugel kruipen en het bit niet aan willen nemen.
Toen een ongebroken trens en een happy mouth ongebroken geprobeerd. Dat was al een stuk beter, alleen was hij bij beiden niet echt los in de kaak, hij hing er op. Wel nam hij het beter aan en mocht ik er aan zitten.
Daarna een myler geprobeerd, en gauw weg gedaan. Jordy vond dat vreselijk, ging even goed, maar daarna een ramp. Ik heb het idee dat dat te scherp voor hem was.
Dus weer een ander bit, ongebroken en tegen het vastpakken, dus een K&K correctiebit. Daar liep hij heel fijn op, en scherp is het niet naar mijn idee, aangezien hij heel heftig reageert op scherpe bitten. Hij nam het fijn aan en wilde niet meer met zijn hoofd tussen zijn knieën of op zijn borst lopen. Maar spelen met het bit deed hij nooit, kwijlen wel.... Geen schuim dus, maar slierten.
Ik het idee dat je met een dubbelgebroken bit fijner in kunt werken en ik wilde hem wat meer aan het kauwen hebben, en toen dus een Danger bit geprobeerd. Daar loopt hij helemaal super op, hij kauwt erop, geen kwijl meer en hij houdt er zelf aanleuning op. Voor Jordy dus ideaal Lachen

W.b.t. Macho, tong uitsteken bij een enkelgebroken bit betekend waarschijnlijk ook dat hij niet tegen de werking van een enkelgebroken bit kan, het werkt namelijk als een soort notenkraker op de onderkaak. Een dubbelgebroken doet dat ook nog, maar minder.
Een wat dunner bit helpt vaak ook, maar ik zou er eens aan denken om een ongebroken bit te proberen, of een bit wat niet te ver kan scharen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:00

Dit bit ken ik niet, ik heb altijd met een kunsstof stang met tongvrijheid gereden ivm Connors dikke tong en laag verhemelte. Ik ben met bitten gestopt bij 14,5 cm. Die zijn nu ook te klein en sinds een tijdje rij ik met hackamore omdat de kunststof bitten niet in 15,5 cm te rijgen zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:51

Bonita loopt op een (dubbelgebroken) KK Conrad Ultra (aurigan) en op een KK correctiebit (aurigan, stang), beide maat 13,5
Kato op een enkelgebroken aurigan watertrens (geen merkje) met maat 17,5.

Bonita heeft een laag gehemelte en kan echt niet tegen enkelgebroken bitten of dubbelgebroken met platte stukjes. Ze wordt dan heel stug in haar mond, omdat ze het bit vast gaat bijten. Op het dubbelgebroken bit wat ik nu heb en op de stang loopt ze fantastisch.
Kato loopt het best met het enkelgebroken bitje (op aanraden van haar vorige eigenaar), maar is voorheen altijd met stang (bokkebitje) gereden en gemend. Ze is echter zo zacht in haar mond dat ik haar nooit met stang rijdt. Mennen doe ik nog niet met haar, maar dat zal ik in de toekomst met een liverpool op het bovenste gaatje doen of op een bokkebitje.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:33

ragna rijd ik met een pesso, watertrens of hackamore( te zien wat we gaan doen) 14.5
aaron rijdt ik met een D-trens van 13.5
steffie rijdt ik met een rubber D-trens van 13.5 maar ik heb foto's van haar waar ze met een pessoa wordt gereden op het onderste gaatje
aya word met watertrensje van 14.5 gereden.

dit alles zijn enkel gebroken bitten!!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 02:11

gam 14.5 comfort snaffle van myler, level 2, voorheen dubbel gebroken robart, deze werd alleen te klein. ik denk dat ik nappie wel op deze kan rijden, maar die heb ik nog niet gepast. de 14.5 lijkt iets te groot.

ik denk dat dat een mooi bitje is jacky, ziet er vriendelijk uit voor zover dat kan bij een bit Knipoog

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:51

Ik rijd Hendrik met een enkelgebroken watertrensje van volgens mij 13,5 óf 14 cm. Gaat tot nu toe gewoon goed, loopt er lekker op te knabbelen en z'n hoofdhouding is gewoon goed Lachen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:52

Baggio op een ongebroken trens van 13 cm. Doet hij het erg goed op.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:46

Gillian heeft een duidelijke voorkeur voor kunststof bitten. Alle soorten en uitvoeringen metalen bitten hebben we al geprobeerd, maar ze wil alleen een ongebroken Nathe Duo trens in maatje 14.5 cm. De Happy Mouth bitten knaagt ze stukken uit. Vork De Nathe is na jarenlang gebruik nog helemaal gaaf.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:51

Een correctional werkt in op het verhemelteen daarvan moet je weten wat je in je handen hebt, een myler met onafhankelijke beweging dus daar moet je ze even aan laten wennen. Een enkel gebroken werkt idd als een notenkraker (daar houdt de mijne niet van) en een dubbelgebroken heeft dat net wat minder. Dan heb je nog een Dring die zorgt dat het bit wat meer tegen de kaak aan ligt, vaak bij jongere dieren wat extra "aanleuning". Voor Kit heb ik een Myler, een Aurigan Dubbel gebroken (dressuur) en een Billy Allen (western). Ook had ik een rollenbit (koperen rolletjes) enkelgebroken met een Dring en daar liep Kit wel heel goed op. Echter mag dit niet in de wedstrijden en zijn mondhoeken haalt hij open aan een D-ring dus dat schoot voor hem niet op.
Heb ooit een rubberen stang gehad voor hem, die vreet hij lekker op tijdens het rijden Haha!
Met mennen heeft hij een Liverpool met lift, gaat ook goed.

Hij heeft overigens een 13.5 Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:44

Ik rij normaal alleen bitloos en nu voor de kar heb ik een utrechtse stang, daar gaan de teugels door de bovenste (dus dichtbij haar mond) gaatjes, zodat hij op zijn zachts staat. Andere bitten heb ik dus nog nooit uitgeprobeerd...