[TI] wat is het nou koudbloed of niet??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

wat is het nou koudbloed of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 15:35

hoi hoi,
ik was op het shetlander topic en daar ging een gesprek ronde over of de shet een koudbloed was of niet?
toen opeens ging het ook over de tinker, of dat een koudbloed was of niet.
daar gaat nu ook de discussie over.
dus mijn vraag hier:
is een tinker een koudbloed of niet??
bedankt Roos

PoelieWoelie

Re: wat is het nou koudbloed of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:38

Ja.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:43

Mijn mening: Ja...

Maar dan kan je beter de vraag stellen:
Wanneer is een paard een koudbloed en wanneer een warmbloed?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:57

moet je er een temperatuur meter in doen beneden 37 is koud er boven is warm

hahahaha flauw grapje

maar ik ben er ook wel eens benieuwd wanneer je dus over een koud of warmbloed spreekt.
gezien bijna alles aan het veredelen is en dus niet meer te vergelijken is met de paardjes van ouds her bv: de haflinger
en de tinker is toch een mix van van alles eingelijk er kan bij wijze van spreke ook arabier in zitten

maar goed ik geloof dat ik dan te ver off topic ga

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:03

Goed, gaan we hier verder Haha!
Ik ben dat desbetreffende topic begonnen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=157&t=627549&hilit=
Ik vroeg me af of een Shetlander nou een koudbloed is of niet.
De meningen zijn er over verdeeld en vooral over het feit wanneer is een paard een koudbloed?
Is een koudbloed:
1- een groot/klein maar grof en breed paard/pony met (in meer of mindere mate) sokken;
2- alle paarden/pony's die in het verleden nooit veredeld zijn met niet-koudbloedrassen.

Ga je uit van 1. dan is kun je de Tinker beschouwen als een koudbloed. Ga je uit van 2. dan zijn de Tinkers geen koudbloeden.

In het geval van 1. zijn Haflingers en Friezen ook koudbloeden. In het geval van 2. zijn Haflingers en Friezen geen koudbloeden want zijn veredeld met niet-koudbloedrassen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:11

Als ik puur theoretisch moet antwoorden, zou mijn antwoord "ja" zijn.
Maar als ik op gevoel afga zeg ik "nee"
het moeilijke is het de grens te trekken en eerlijk gezegd kan het me geen moer schelen Clown
Ik vind eigenlijk dat Tinkers tussen beide catergorieën vallen: je kan ze niet met enige andere warmbloed vergelijken, maar ook vergelijken met "pure" koudbloed is moeilijk, want ook dat zijn ze niet, naar mijn idee.

Ik vraag me trouwens altijd af waarom dit zo'n belangrijke vraag is Verward
een shet is een shet en daarmee basta. De shet zou ik eerder richting koudbloed plaatsen dan de tinker, maar toch kan ik ook hier niet definitief in 1 groep plaatsen.
net zoals friezenmensen met veel kracht beweren dat Friezen geen koudbloeden maar warmbloeden zijn. Sorry, maar in mijn ogen zijn ook friezen zo'n tussenmoot tussen beide...

who cares?!

edit: kijk: tinkers zijn ook zo'n ras waar onderling ook veel verschil op zit. Als ik Tinkerbell met Angel vergelijk, dan plaats ik Tinkerbell bij koudbloed en angel bij warmbloed, hoewel beide van hetzelfde ras zijn en eigenlijk beide niet op hun plaats zitten dan in "hun" categorie. Je kan ze dus ook niet in 1 groep plaatsen. Bij Angel zit er bv wellicht heel wat welsh en dus meer "bloed" achter, dus das onmogelijk "koudbloedig" te noemen...in mijn ogen...

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:15

kijk ik denk zelf dat het een koudbloed is vanwege het ja en dan komt het: HET TEMPRAMENT. ik heb menexamen gedaan, en daar in het boek stond dat een paard een warm of koudbloed word genoemd vanwege het temprament.
dus niet van uiterlijk of afstammelingen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:47

tinkerXXlufX schreef:
kijk ik denk zelf dat het een koudbloed is vanwege het ja en dan komt het: HET TEMPRAMENT. ik heb menexamen gedaan, en daar in het boek stond dat een paard een warm of koudbloed word genoemd vanwege het temprament.
dus niet van uiterlijk of afstammelingen.

Dan zou mijn Tinker een warmbloed zijn en d'r moeder (ook Tinker) een koudbloed.
En dan kun je menig KWPN-er met een onverstoorbaar karakter ook koudbloed noemen.

Ik ga met frenia mee dat de Tinker er eigenlijk net tussenvalt. Een Chakotay of Drumshambo zet ik dichter bij de koudbloed dan bijvoorbeeld Glen King Hill en Boris (om maar even in de hengsten te blijven Knipoog ). Die vind ik qua bouw toch meer richting tussengeval gaan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:57

Om mezelf nog maar even uit het andere topic te quoten:

flettie schreef:
tinkerXXlufX schreef:
mm nog even over de tinker, ik heb dus een mail gestuurt naar het tinkerstamboek en daar zeiden ze dat een tinker een heuse echte koudbloed is.

Welk stamboek? NSvT of ICS?
Ik zit zelf bij het NSvT en die schrijven op hun eigen site:

Citaat:
Genoeg hierover, laten we terugkeren naar de oorsprong van dit paardenras.

Roma hebben altijd rond gezworven.
Vanuit hun oorsprong in India, zwierven zij uit over geheel Europa, voordat zij uiteindelijk in de 15e eeuw in Engeland belandden. Vele jarenlang reisden ze te voet, met misschien een ezel of kleine pony als lastdier.
Hun huis bestond uit een tent. Aan het eind van de 18e eeuw begonnen ze paard en wagen te gebruiken om hun wereldse bezittingen mee te vervoeren. Natuurlijk stelden een paard en wagen hen in staat grotere afstanden af te leggen, en tevens beter in hun levensonderhoud te voorzien.
Het is rond deze tijd dat zich hun eigen type paard begon te ontwikkelen. Als een bont paard het resultaat was van een kruising, dan werd dat hogelijk gewaardeerd en daar verder mee gefokt. In het begin van de 19e eeuw kregen de grote zigeunerwagens het uiterlijk van huizen op wielen. Velen kregen daardoor de behoefte aan een veel groter paard. Op dat moment werd het zware koudbloedpaard in de mix geïntroduceerd, deze paarden waren ruim voorradig op de boerderijen waar veel Roma in de zomermaanden werk vonden. Tegen het midden van de 19e eeuw waren de meeste Roma families overgegaan op de lichtere, met canvas huif bedekte, "Vardos", als hun thuis. Dus, het Roma-paard; kleurrijk, krachtig, nuttig en mooi, in de vorm zoals we die nu nog herkennen, komt in Engeland al meer dan 150 jaar voor.

Citaat:
De Roma ontwikkelden deze paarden dus zo'n 150 jaar geleden. Gebrek aan geschreven bewijs maakt het echter onmogelijk een exacte datum hiervoor vast te stellen, net zoals met alles wat de Roma aangaat.Er wordt veel gespeculeerd over welke rassen in de creatie van dit ras een rol spelen. Ook hier is weer geen schriftelijk bewijs. De Roma zijn een inventief stelletje, en ten tijde dat ze alleen leefden op de weg, meestal niet erg rijk. Papieren en afstammingslijnen betekenden niets voor ze. Sterke paarden waren gewenst, en intelligente, dus er werd gefokt met alles wat aan die criteria voldeed en wat voor handen was, en waar hun oog op viel. Toen de Roma begonnen in woonwagens te wonen, en niet langer in tenten, ontstond de behoefte aan een groter paard, dus werden de grote koudbloed rassen zoals Shires en Clydesdales gebruikt. Dales en Fell ponies zullen zeker zijn gebruikt vanwege hun temperament en kracht en natuurlijk hun erg snelle draf.
Dus er werden vele rassen gebruikt, maar het fokken met cobs, in bezit van Roma, onderling, werd goedkoper, makkelijker en daardoor was men ook zekerder over het resultaat van de dekking. In principe gebeurde het fokken toen op de dezelfde manier als tegenwoordig. Ze probeerden met de beste aanwezige hengst te fokken. Een hengst, maar dat geldt voor ieder ander paard, verdiende zijn reputatie door vele factoren: uiterlijk, confirmatie kleur, snelheid, temperament en in het algemeen hoe goed hij onder de man en voor de wagen was. De Roma wisten precies wat zij in een paard zochten en poogden een paard te fokken dat onder hun eigen mensen waardevol was, en nuttig voor hen en hun gezin.
...

Sommigen zullen beweren dat deze paarden veel te veel een mengelmoesje zijn om tot een geloofwaardige fokstandaard te komen. Dat kan toch niet anders wanneer je net zo makkelijk een pony van 1.33 aantreft, als een reus van 1.60! De mensen die deze paarden al vele, vele jaren houden, weten de goede van de slechte te onderscheiden en weten waar elk type toe in staat is.
Types? Ja, types, ondanks het feit dat bestaande stamboeken tot nu toe geen poging hebben ondernomen een verdeling te maken in verschillende secties. Het Nederlands Stamboek voor Tinkers is hierop een uitzondering, aangezien dit stamboek de paarden bij stamboek-opname (dus vanaf 3 jaar) in types zal indelen.

Er zijn vier typen Roma paarden (Vanner, Romany Cob, Romany Grai, Scudder). Het steeds maar door elkaar heen fokken van deze typen vertroebelt de lijnen steeds meer, daarom is het de hoogste tijd de verschillende types te verklaren en het hoe en waarom van deze types uit te leggen!

Dus strikt genomen als je de redenatie van merrieveulen volgt zijn Tinkers geen koudbloeden. De Vanners en Cobs hebben wel het uiterlijk van een koudbloed, terwijl de Grai en de Scudder dit minder hebben.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:01

in mijn ogen zijn:

fries
haf
fjord
shet
bels
tinker
shire
etc
etc

koud bloeden

onde warmbloed versta ik KWPN NRPS new forest
Welsh etc

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:06

ik snap je indeling best cayusejuhh, maar welsh plaats je onder warmbloed: wat doe je dan met een tink met hoog aandeel welshbloed?

Naar oorsprong zijn friezen zeker niet koudbloed Knipoog stond recent ook een artikel in "amazone" dacht ik, maar ook daar begrijp ik je indeling Ja al hangt het ook bij friezen sterk af van exterieur in hoeverre ik daar koudbloed in zie Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:10

welsh bloed in een tinker Verward

euhm..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:11

neer klopt. maar dat is net zo iets.. uitleggen dat een ICS gewoon een tinker is Haha!

mensen snappen dat niet 1 2 3

Dat is net zo met friezen.. mensen zien dat als koudbloed. sobere paarden die lekker in winter buiten kunnen staan

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:16

Cayusejuhh schreef:
welsh bloed in een tinker Verward

euhm..

welsh > wales (groot brittanie > wales, engeland, schotland, noord-ierland) ... so why not! Tinker is een mix van diverse rassen, voornl uit Groot-Brittanie en Ierland.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:16

Een tinker is zeker een koudbloed.
snowdon schreef:
Maar dan kan je beter de vraag stellen:
Wanneer is een paard een koudbloed en wanneer een warmbloed?

De verdeling koudbloed / warmbloed / volbloed wordt inderdaad bepaald door de hoeveelheid 'bloed' wat een paard voert. Koudbloed wil zeggen een paard waar geen of erg weinig bloed aan toegevoegd is, een paard dus wat niet of weinig veredeld is.
Volbloeden staan aan de andere kant van het spectrum, dit zijn rassen die al zeer lang bestaan en dus ook al heel lang geleden zijn 'geëvolueerd' naar een ranker type, waarna er weinig tot geen ander bloed meer aan toegevoegd is.
Warmbloeden zijn dus paarden die veredeld zijn d.m.v. volbloeden. Zo zijn de KWPN'ers, Hannoveranen, Oldenburgers, etc. ook allemaal warmbloeden, ontstaan uit zwaardere paardenrassen en veredeld met engels en arabisch volbloeden.
Neem bijvoorbeeld deze hengst, Gambo, 1 van de stamvaders van de hedendaagse nederlandse warmbloeden:
Afbeelding

Koudbloed wil niet direct zeggen dat er helemaal nooit veredeld is binnen een ras. Is er weinig veredeld of heel ver terug dan is het nog steeds een koudbloed. Een duidelijke scheidslijn is er niet trouwens qua percentage.
Percherons bijvoorbeeld zijn ook in het verleden veredeld, maar ik denk niet dat iemand dat een warmbloed zal noemen. Net als bijvoorbeeld de Suffolk Punch, zelfde verhaal.
Haflingers bijvoorbeeld zijn wel weer warmbloeden, alle haflingers stammen af van de hengst Folie, een kruising tussen een Tiroler trekpaard merrie en de arabische hengst El Bedavi XXII. Ze zijn dus niet verder veredeld met volbloed, maar er zelfs uit ontstaan. Fjorden zijn weer niet of nauwelijks veredeld (staan zelfs erg dicht bij het oerpaard) en zijn koudbloeden.

De al eerder hier ook genoemde friezen zijn trouwens echt warmbloeden, en géén tussenmoot. Friezen zijn ook in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet zwaar begonnen en later weer lichter en meer rijtypisch gefokt. De fries van nu lijkt veel meer op de oorspronkelijke fries dan de friezen van zeg begin vorige eeuw. De friezen zijn toen 'tijdelijk' zwaarder gefokt omdat er behoefte was aan een landbouwpaard. Friezen waren geen landbouwpaard van origine, maar juist rijpaarden voor de adel. Friezen zijn dus juist ontstaan uit volbloeden en zwaardere rassen.

Bij tinkers denk ik dat je zeker in het algemeen over koudbloed kunt spreken, aangezien dat percentage bloed vele malen groter zal zijn. Er zal vast wel eens in bepaalde 'lijnen' (in hoeverre je daarvan kunt spreken) volbloed en warmbloed ingekruisd zijn, maar dat maakt het niet per definitie een warmbloed.

En als het alleen om temperament zou gaan, dan zou ik mijn tinker voortaan warmbloed moeten noemen, en dan zal ik een kennis van mij even gaan vertellen dat zijn Z2 Burgraaf x Nimmerdor KWPN'er (met behoorlijk percentage volbloed) een koudbloed is, daar kun je een bom onder afsteken namelijk Haha!

Er is trouwens qua echt bloed ook een verschil tussen koudbloeden en vol/warmbloeden. Hoe hoger het percentage volbloed hoe meer rode bloedlichaampjes. Deze zorgen voor het transport van zuurstof, wat een volbloed door het snellere transport van zuurstof meer uithoudingsvermogen geeft, maar in verhouding zullen de spieren minder lang kracht kunnen blijven zetten.
Bij een koudbloed is dit dus andersom, minder uithoudingsvermogen, maar de kracht kan langer vastgehouden worden doordat de zuurstof minder snel afgegeven wordt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:27

Clown dat bedoel ik dus waarom ik Tinkers in theorie koudbloed zou noemen Haha!
Supertje heeft dat weer eens super uitgelegd OK dan!

Maar dat verandert dus niks aan mijn "gevoel" Clown

dankjewel voor de toelichting leon Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:37

Supertje schreef:
Er is trouwens qua echt bloed ook een verschil tussen koudbloeden en vol/warmbloeden. Hoe hoger het percentage volbloed hoe meer rode bloedlichaampjes. Deze zorgen voor het transport van zuurstof, wat een volbloed door het snellere transport van zuurstof meer uithoudingsvermogen geeft, maar in verhouding zullen de spieren minder lang kracht kunnen blijven zetten.
Bij een koudbloed is dit dus andersom, minder uithoudingsvermogen, maar de kracht kan langer vastgehouden worden doordat de zuurstof minder snel afgegeven wordt.

Goh...dit wist ik echt niet.....
Dat er ook echt bloedverschil is,klinkt ook heel logisch nu ik het zo lees.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:36

Cars schreef:
Supertje schreef:

Goh...dit wist ik echt niet.....
Dat er ook echt bloedverschil is,klinkt ook heel logisch nu ik het zo lees.

Het ligt niet alleen aan het verschil in bloed hoor, dat is er maar een onderdeel van. Er is ook een flink verschil in spiervezels. Koudbloeden hebben verhoudingsgewijs meer witte (anaërobe, betekent zonder zuurstof) spiervezels, deze zorgen voor kracht.
Warmbloeden en zeker volbloeden hebben meer rode aërobe (met zuurstof) spiervezels, die zorgen voor uithoudingsvermogen.
Witte spiervezels verzuren sneller dan rode, vandaar ook het mindere uithoudingsvermogen. Ook kunnen witte spiervezels in omvang toenemen, rode niet, vandaar dat koudbloeden veel grotere spieren hebben. Een arabier zul je gespierd kunnen krijgen, maar nooit zo gespierd als een koudbloed, net zoals een marathonloper geen bodybuilder is.
Maar witte spiervezels kunnen wel zorgen voor bijvoorbeeld goede sprinters, zoals bijvoorbeeld de Quarters, enorme spiermassa en heel snel over de korte afstand.
En met die verschillende spiervezels hangt ook weer het aantal rode bloedlichaampjes samen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:50

Supertje schreef:
Het ligt niet alleen aan het verschil in bloed hoor, dat is er maar een onderdeel van.

Even off topic....
Jij weet het goed uit te leggen...ook met kleurvererving heb ik al een paar maal jouw posts doorgeplozen... OK dan!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:11

Idd Cars Ja

Citaat:

Ik quote nu even dit stukje: als ik dit nl lees, zou ik bv haflingers tóch bij koudbloed plaatsen...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:24

Weer een prachtige uitleg Supertje! Maar ik heb Haflingers ook altijd onder de koudbloeden geschaard. Misschien omdat ik het idee heb/had dat sobere rassen automatisch koudbloed zijn.
Rijvriendin van mij met Fries beschouwt haar paard ook als koudbloed Knipoog En dat is nog wel het luxe type Lachen
Ik dacht ook dat door de veredeling met warmbloeden veel tinkers (met name de luxere types) niet meer echt als koudbloeden bestempeld konden worden.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:31

Het heeft met het temperament te maken
En met stevig gebouwd of niet en koudbloed paarden hebben meer haar dus sokken en in de winter een dikker vaggiej vaak.

Een koudbloed paard komt ook vaak uit koude landen want die zijn gewend om voor de koude dagen een pittig vaggiej op te bouwen en zijn steviger en zijn vaak wat minder temperamentvol.

Een warmbloed paard komt vaak uit warmere landen en die zijn meer warmte gewend en bouwen swinters ook minder vacht op en zijn veel temperamentvoller.

Ik heb een cd dat heet multimedia paarden en daar staan rassen in met wat een warmbloed paard is en wat een koudbloed paard is

bijv. Een shetlander, fries, tinker, fjord, haflinger zijn koudbloeden
en arrabieren en volbloeden etc zijn warmbloeden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:52

Ik vind een Fries echt geen koudbloed.. het heeft er wel wat van weg, maar de hedendaagse Fries vind ik niet.. koelbloedig Knipoog Haha!

Verder kan ik me helemaal vinden in de uitleg van Supertje, wat heb je dat goed verwoord zeg! OK dan!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:05

Super uitgelegd Supertje!!

En om maar even de room op het hele verhaal te spuiten gooi ik het woordje BArok in de strijd hahah.
Een fries is een barok warmbloed paard, net als de andalusiers en de lusitano's. De tinke ris niet barok, is 'gewoon' een koudbloed. Tenzij je hem met een volbloed gaat kruizen (zonde.. booee!) dan wortd het ene warmbloed, maar dat gaat niet van de een op de andere dag en is wat mij betreft ook iets waar het stamboek voor moet gaan waken. ( ik ben een cobliefhebber hah)

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:19

Cayusejuhh schreef:
in mijn ogen zijn:

fries
haf
fjord
shet
bels
tinker
shire