Graag zou ik voor Katootje voor volgend jaar een mooie tinkerhengst uitkiezen, maar het liefst wil ik daar een bont veulentje van krijgen.. Van 2 hengsten weet ik dat ze geen effen veulens krijgen en dat zijn Drumshambo en Ryon O'Malley. Die staan dus ook op mijn verlanglijstje. Ook Rohan van Caira heeft dikke vette kans om homozygoot bont te zijn. Alle effengekleurde hengsten vallen voor volgend jaar dus af

Kato heeft geen stamboekpapieren van het trekpaardenstamboek, dus voor mij is het gewoon een leuke hengst uitkiezen om een leuk veulentje te fokken voor mezelf. Een stamboekhengst, registerhengst of een nog ongekeurde hengst behoren dus allemaal tot de opties. Ook jonge hengsten die nog niet op de hengstenkeuring zijn verschenen. Wel moet de hengst klinisch 100% in orde zijn en zeker geen zwakke gewrichten hebben. Ook moet de hengst een rustig en stabiel karakter hebben.
Wie weet welke hengsten nog meer alleen maar bonte veulens geven en een beetje zwaar behangen zijn?
De hengst mag tussen de 1.50 en 1.70 zijn en moet iets langere benen hebben als Kato en goede bewegingen van de achterhand, mn spronggewricht-actie (Kato sloft van achteren in stap).
Mocht dit allemaal niet lukken, wordt ze gedekt door Belgisch trekpaardhengst Bojangles van Annelies. Mocht ze deze week nog hengstig worden, dan gebeurt het dit jaar al, anders volgend jaar rond april.
Groetjes Dianne
Edit: foto erbij gezet