[TI] Sokkenverhaal bij Tinkers - Irish Cobs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knollehollen

Sokkenverhaal bij Tinkers - Irish Cobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:15

Is het gen wat daarvoor verantwoordelijk is dominant?

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:19

Is daar eigenlijk ooit weleens onderzoek naar gedaan? Ik zou het eigenlijk niet weten, we weten volgens mij nog heeeeeeeel veel niet van de tinker

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:22

geeeeen idee.. maaaaaaaaaaar ik denk dat je gemiddeld kan kijken wat pa en ma hebbe.
iig wat ik als zijnde nakomelingen van Offspring heb gezien. lijken ze allemaal op pa OF ma

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:22

Met sokken bedoel ik

Pellie

Re: Sokkenverhaal bij Tinkers - Irish Cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:36

ik ben het wel met de opmerking van monique_2 eens dat de sok door allerhande redenen eruit kan worden gefokt, en dat men in stamboek best een oogje mag dichtknijpen bij sokkenhengsten (denk aan Falcon) ook al is de beweging wat minder. en dan denk ik ook aan het friezen-verhaal. ik ken nog maar 1 merrie die een ouderwets sokkengehalte heeft, voor de rest zijn het allemaal kleinje lurfjes aan de koot.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:27

Bij Mo in combinatie met Baggio is er nu ook een veulen wat redelijk wat sok heeft.
Natuurlijk kan ik pas echt er wat van zeggen als hij volwassen is maar de stelling van Supertje in het andere topic klinkt dan logisch.
Dit kan alleen niet kloppen als er uit 2 ouders met veel sok een veulen komt zonder sok.

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:47

coydog schreef:
Bij Mo in combinatie met Baggio is er nu ook een veulen wat redelijk wat sok heeft.
Natuurlijk kan ik pas echt er wat van zeggen als hij volwassen is maar de stelling van Supertje in het andere topic klinkt dan logisch.
Dit kan alleen niet kloppen als er uit 2 ouders met veel sok een veulen komt zonder sok.

Dat zou dus helaas betekenen dat het gen voor sokken niet homozygoot is.....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:29

Dit had ik dus gepost in het vorige topic:
Supertje schreef:
Ik leg ook gelijk weer even de link met genetica, er moet een gen zijn wat zorgt voor sokken, zoals er voor iedere aparte uiterlijke eigenschap van een paard een gen is.
Mijn idee is dat het hebben van sok weleens een onvolledig dominante eigenschap zou kunnen zijn. Net zoals het bij bepaalde kleuren werkt. Bijvoorbeeld het creme-gen, wat de kleur verdund, en dus van vossen palomino's maakt, van bruinen valken en van zwarten smoky blacks. Dit gen is dus ook onvolledig dominant, is een paard heterozygoot voor creme dan is het een enkele verdunning, is het paard homozygoot, dan wordt de kleur dubbel verdund, en krijg je cremello's, perlino's en smoky creams.

Stel dat het bij sokken ook zo werkt, dat een paard wat homozygoot is voor die eigenschap meer sokken zal hebben dan een paard wat heterozygoot is? Dat de paarden die heterozygoot zijn de paarden zijn met extreem veel sok? Dan zou het ook te verklaren zijn waarom sommige paarden minder sok hebben dan beide ouders.
Laat ik voor het 'sokken-gen' als voorbeeld de letter S nemen. Vader heeft extreem veel sok, en is homozygoot en dus SS. Moeder is heterozygoot en Ss. Dan kan het veulen dus krijgen SS (veel sok) of Ss (minder sok). Dan zou dus een hengst met veel sok op een merrie met minder sok geen garantie geven op een nakomeling met meer sok dan de merrie.

Dit is uiteraard maar een hypothese, maar het zou kunnen. Zou eigenlijk onderzoek naar gedaan moeten worden

Dienie, ieder gen kan zowel homozygoot als heterozygoot voorkomen, alleen heeft bij homozygoot een paard 2 kopiën van een gen, bij heterozygoot maar 1.
Ik denk dat je bedoeld dat sokken dan niet dominant zouden zijn. Maar dominant houdt niet in dat iets altijd vererft, maar dat áls iets vererft het dan altijd te zien zal zijn en de eigenschap dus niet verborgen kan blijven als een paard het erft.
Vandaar mijn theorie over een onvolledig dominant gen. Dus een gen wat wel altijd naar buiten komt als een paard het heeft, maar wat sterker naar voren komt in homozygote vorm.

Ik heb namelijk ook een aantal tinkerkruisingen gezien, waarvan sommigen net zo veel sok hebben als een wat minder behaarde tinker, en anderen die compleet sokloos waren. Dit zou kunnen komen doordat de tinkerouder heterozygoot is voor 'sokken', dus Ss, een warmbloed zal geen gen voor sok hebben en dus ss zijn. Een nakomeling zal dan zijn Ss (sok) of ss (geen sok).

Dan loop je wel weer tegen een 'gat' in mijn theorie aan, en dat is dat er dan ook soms in enkele gevallen 'volle' tinkers nagenoeg zonder sok geboren zouden moeten worden.....

Dit zijn overigens gewoon hersenspinsels van mij, ik beweer absoluut niet dat ik de waarheid vertel.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:36

WIj hebben jaren geleden een NRPS E pony laten dekken voor Offie
Pony was zonder sok. Veulen kwam ook zonder iets te wereld. Typisch zn moeder
Nu is hij 3 jaar oud en is het net een tinker ala grai. wel met sok. Niet overdrevend veel
Dus ik denk idd, net als met vlekken
OF ze geven het mee of niet
Ik denk dat ik straks wel een mooie foto en vergelijking kan krijgen
want mijn merrie NRPS rijpaard. krijg van Offie een veulen
Ik ben erg benieuwd HOE die gefokt is.
Met sok of zonder

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:27

heel interassant topic.

zoals Leo al zei in een andere topic, Damian komt uit ouders met veel sok.
als veulen had hij best wel sok, maar als jaarling werd het steeds minder.
nu beginnen zijn sokken weer voller te worden.
ik heb altijd het idee gehad dat het zich aanpast aan het klimaat.
maar aan de andere kant , als je tinkers zie in America bijvoorbeeld , in de warmere streken , dan zie je toch dat deze veel sok hebben , dus dat gaat ook niet echt op.
wel zie je een verschil van stuctuur in het haar.
Damain en Baggio hebben fijn glad haar aan hun sokken.
Mo van Cora heeft weer wat meer slag en het haar is dikker.
zal eens foto's gaan maken van de tinkers op stal.
we hebben ook kruisingen staan.
zal het morgen proberen te doen

Annick

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:48

Dit vind ik een heel interesant topic. Dus even een abo.

Ik heb een ruin het is een kruising kwpn met tinker, Pride. Hij heeft een beetje sok, in elk geval meer dan een kwpner.
Zijn moeder heeft best flink wat sok. En zijn zusje Magic heeft meer sok dan haar vader en moeder, Opa van Magic is King Rocky, vaders kant.
Dus haar moeder kan wel meer sok door fokken maar doet het niet altijd omdat Pride maar een klein beetje heeft maar hij heeft dan ook een kwpner als vader.
Hier een paar linken naar foto's om het duidelijk te maken.

Moeder met Magic. Magic heeft nu al meer sok als haar moeder.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RKTKRSPI

Vader van Magic. Ook minder sok als Magic.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WZLJIRQ3

Magic als 2,5 jarige.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AQJQQEZB

Pride. Hoeveel sok zijn vader had weet ik dus niet maar zoals bij elke kwpner zal het maar een klein beetje geweest zijn.
Hier staat hij samen met zijn zusje. (niet voor jeudige kijkers )
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6NNDM4PI

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:59

Ik heb er verder niet zo veel verstand van, van dat homozygoot en hetrozygoot enzo, maar ik blijf me wel weer elke keer verbazen als ik plaatjes zie van The Lion King. En er staan plaatjes bij van zijn veulens van een jaar oud die meer sok hebben dan de meeste volwassen tinkers hier!
Jammer genoeg staan de moeders er niet bij.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:08

mhhhmmm er zit wel wat in dat verhaal van Supertje...

Mijn ervaringen:

Veulen Argon: moeder Tinkerbell, vader onbekend. Geboren in België na half jaar aanwezigheid van moeder hier, verwekt in Ierland
--> bitter weinig sok
Tinkerbell
Argon bij geboorte
Argon ca 4 maand oud

Veulen Baileys, moeder Tinkerbell, vader Mc Brynmore. Geboren en verwekt in België --> mooi sok, maar ook niet gigaveel
Tinkerbell
Baileys dag oud
Baileys maand oud
Baileys 4 maand
Baileys 5 maand

Stella en Artois, moeder Angel, vader onbekend, verwekt in Engeland, geboren 1 week na aankomst van moeder in België. Beide gigaveel sok, vooral Stella nog extremer.
Angel
Bij geboorte
Stella 4 maand
Artois 4 maand

Ik hou het er tot nog toe op dat Baileys sokken als mams of paps gaat krijgen, dat Argon zijn minieme sokken van vader meehad en dat datzelfde geldt voor de tweeling...
De toekomst zal het uitwijzen

ps: Goh wat is Angel inmiddels veranderd!!!

edit: plaatje van Mc Brynmore's sokken
Mc Brynmore

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:48

Die Lion King en zijn nakomelingen hebben inderdaad gigaveel sok, maar zou de helft ook niet gemanipuleerd zijn voor de foto's/shows?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:07

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:59

Ik heb wel eens ergens op ierse site gelezen dat een Hengst altijd meer sok/ haar heeft dan een merrie. Dus als hij een zij zou zijn geweest (met dezelfde genen dus) dan zou t haar minder zijn geweest.

Een merrie met veel sok zou dan dus als t een hengst zou zijn geweest echt méga veel sok hebben.

verder

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:08

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:52

Vasthi schreef:
Die Lion King en zijn nakomelingen hebben inderdaad gigaveel sok, maar zou de helft ook niet gemanipuleerd zijn voor de foto's/shows?

Die sokken worden voor shows en foto's denk ik flink 'opgefluft', bovendien zijn de meeste foto's die je ziet van zijn nakomelingen foto's de gebruikt worden om mee te 'adverteren'. Dus kiezen ze natuurlijk de nakomelingen met de meeste sok uit.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:14

dat van sokken naargelang geslacht heb ik al vaker gehoord...
misschien is het ook een combinatie van genen en secundaire geslachtskenmerken...

bv: een man kan veel of weinig beharing op borst/benen/... ontwikkelen, maar een man heeft sowieso (meestall) meer haar dan een vrouw...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:34

Zou een merrie met snor dan ook meer sok hebben dan een merrie zonder snor?
Mijn stevige merrie heeft meer sok dan mijn vorige merrie (dat was meer type grai).
Mijn stevige tante heeft ook (meer) snor.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:39

En dan zit ik nog aan het verhaal van Annick te denken, de ene heeft echt glad haar en de ander heeft wat meer slag erin.
Zou dat ook nog uitmaken?
Vergelijk het met mensen, sluik haar is meestal wat dunner dan kroeshaar.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:09

zou het misschien kruislings gaan?

Als ik bij de mens kijk en in mijn gezin:

Zoontje heeft mijn haar, qua dikte.

Dochter heeft mijn man's haar (arm kind ) qua dikte.

Als ik dus naar Angel en Maximus kijk:

Angel heeft nu al mega sok, echt heel dik en veel. Haar vader (Maxolo) heeft volgens mij ook veel sok. Mae haar moeder, heeft echt haast niks.

Maximus heeft redelijke sokken (beginnen nu te groeien). Zijn vader heeft veel sok (Maestro) en zijn moeder (Ginger) dus redelijke sokken.

Volgens mij hebben de zusjes van Maximus wel veel sok, maar dat moet Ginger18 beantwoorden (voor zover ik ze kon zien, hadden ze veel sok)

Als ik dus zo bekijk, zou het dus kruislings gaan.... Maar ja dan heb ik maar 2 vergelijkings gevallen

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:41

Biancaa schreef:
zou het misschien kruislings gaan?

Als ik bij de mens kijk en in mijn gezin:

Zoontje heeft mijn haar, qua dikte.

Dochter heeft mijn man's haar (arm kind ) qua dikte.

Als ik dus naar Angel en Maximus kijk:

Angel heeft nu al mega sok, echt heel dik en veel. Haar vader (Maxolo) heeft volgens mij ook veel sok. Mae haar moeder, heeft echt haast niks.

Maximus heeft redelijke sokken (beginnen nu te groeien). Zijn vader heeft veel sok (Maestro) en zijn moeder (Ginger) dus redelijke sokken.

Volgens mij hebben de zusjes van Maximus wel veel sok, maar dat moet Ginger18 beantwoorden (voor zover ik ze kon zien, hadden ze veel sok)

Als ik dus zo bekijk, zou het dus kruislings gaan.... Maar ja dan heb ik maar 2 vergelijkings gevallen

Nou ik heb de krullen van mijn moeder en mijn zus het sluikse haar van mijn vader. Dus ik denk het niet. Magic heeft ook meer de sokken van haar moeder dan haar vader.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:59

Van die slag: ik denk dat tinkers met slag in de sokken idd meer sok hebben (of lijken te hebben)

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:30

Volgens mij hebben de meeste veulens van maestro redelijk veel sok. En Maestro zelf heeft echt mega sokken. Maar ik kan er eigelijk niet veel over zeggen er zijn maar 2 veulens in de buurt die 1,5 zijn en die hebben allebei aardig wat sok en de rest heb ik alleen net na de geboorte gezien. Maar het is me wel opgevallen dat veulens van ginger (heeft niet zo heel veel sok) minder sok hebben dan de veulens van merries met meer sok. (met allebei maestro als vader)