Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
coydog schreef:Bij Mo in combinatie met Baggio is er nu ook een veulen wat redelijk wat sok heeft.
Natuurlijk kan ik pas echt er wat van zeggen als hij volwassen is maar de stelling van Supertje in het andere topic klinkt dan logisch.
Dit kan alleen niet kloppen als er uit 2 ouders met veel sok een veulen komt zonder sok.
Supertje schreef:Ik leg ook gelijk weer even de link met genetica, er moet een gen zijn wat zorgt voor sokken, zoals er voor iedere aparte uiterlijke eigenschap van een paard een gen is.
Mijn idee is dat het hebben van sok weleens een onvolledig dominante eigenschap zou kunnen zijn. Net zoals het bij bepaalde kleuren werkt. Bijvoorbeeld het creme-gen, wat de kleur verdund, en dus van vossen palomino's maakt, van bruinen valken en van zwarten smoky blacks. Dit gen is dus ook onvolledig dominant, is een paard heterozygoot voor creme dan is het een enkele verdunning, is het paard homozygoot, dan wordt de kleur dubbel verdund, en krijg je cremello's, perlino's en smoky creams.
Stel dat het bij sokken ook zo werkt, dat een paard wat homozygoot is voor die eigenschap meer sokken zal hebben dan een paard wat heterozygoot is? Dat de paarden die heterozygoot zijn de paarden zijn met extreem veel sok? Dan zou het ook te verklaren zijn waarom sommige paarden minder sok hebben dan beide ouders.
Laat ik voor het 'sokken-gen' als voorbeeld de letter S nemen. Vader heeft extreem veel sok, en is homozygoot en dus SS. Moeder is heterozygoot en Ss. Dan kan het veulen dus krijgen SS (veel sok) of Ss (minder sok). Dan zou dus een hengst met veel sok op een merrie met minder sok geen garantie geven op een nakomeling met meer sok dan de merrie.
Dit is uiteraard maar een hypothese, maar het zou kunnen. Zou eigenlijk onderzoek naar gedaan moeten worden
Vasthi schreef:Die Lion King en zijn nakomelingen hebben inderdaad gigaveel sok, maar zou de helft ook niet gemanipuleerd zijn voor de foto's/shows?
Vasthi schreef:Die Lion King en zijn nakomelingen hebben inderdaad gigaveel sok, maar zou de helft ook niet gemanipuleerd zijn voor de foto's/shows?
Biancaa schreef:zou het misschien kruislings gaan?
Als ik bij de mens kijk en in mijn gezin:
Zoontje heeft mijn haar, qua dikte.
Dochter heeft mijn man's haar (arm kind) qua dikte.
Als ik dus naar Angel en Maximus kijk:
Angel heeft nu al mega sok, echt heel dik en veel. Haar vader (Maxolo) heeft volgens mij ook veel sok. Mae haar moeder, heeft echt haast niks.
Maximus heeft redelijke sokken (beginnen nu te groeien). Zijn vader heeft veel sok (Maestro) en zijn moeder (Ginger) dus redelijke sokken.
Volgens mij hebben de zusjes van Maximus wel veel sok, maar dat moet Ginger18 beantwoorden (voor zover ik ze kon zien, hadden ze veel sok)
Als ik dus zo bekijk, zou het dus kruislings gaan.... Maar ja dan heb ik maar 2 vergelijkings gevallen