Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 10:15

Ik was benieuwd naar het verschil tussen ICS en het Ned. Stamboek voor Tinkers. En dan vooral naar de tevredenheid van jullie

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:38

ik heb geen behoefte om dat in een topic te ventileren. dat is de afgelopen jaren al genoeg gedaan, dat we van de meeste tinkerpraters wel weten hoe ze over het eea denken. aparte topics hierover kunnen het soms weer een pro en contra draai geven, zodat je twee kampen kunt krijgen en dat proberen we hier zoveel mogelijk te voorkomen.


jacky2

Berichten: 2854
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: stellendam

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:46

Hier ben ik het helemaal mee eens !

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:58

misschien dat iemand het haar via pb kan vertellen??
in het openbaar is dat eerder inderdaad niet zo'n succes gebleken
ik kan de verschillen niet goed brengen omdat ik niet precies weet hoe het bij het ics zit.......

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:22

Het grote verschil tussen het NSvT en het ICS is dat het NSvT zijn hengsten geen premie geeft.
Daarnaast komen elk jaar reeds goedgekeurde ICS hengsten teug op de premie keuring van het ICS.
Bij het NSvT lopen er hengsten rond die in het eerste jaar zijn goedgekeurd en daarna nooit meer beoordeeld zijn.
Ondanks de verscherping van hun keurings regelgeving.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 11:30

ohw sorry dat wist ik niet!
Het was ook niet mijn bedoeling om ruzies te creëren. Ik was gewoon zelf benieuwd, omdat ik in de toekomst een tinker aan wil schaffen, maar het zo vreemd vond dat er 2 stamboeken zijn.
Was gewoon goedbedoeld benieuwd naar ervaringen en echt niet om heftige discussies op te wekken

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 11:46

@Ariebren; bedankt voor de info!

en idd, pben mag ook als je dat wilt. Ik probeer er alleen maar een beetje intelligenter van te worden

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:35


Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:50

Aanvulling op Ariebren:

Het ICS is een vereniging, het NSvT (nog) niet.

Bij het ICS worden de hengsten niet getest op de kwaliteit van het sperma en ze worden niet rontgenologisch gekeurd.

Premies worden door het NSvT niet gegeven met een reden. Stel er krijgen maar 2 hengsten een 1e premie uit een jaargang van 9 nieuwe, goedgekeurde hengsten dan zou het zo kunnen zijn dat alle merriehouders naar dezelfde 2 hengsten rennen. Zoiets zou de opbouw van het stamboek niet ten goede komen want dan heb je natuurlijk een zeer grote kans op inteelt.

Bij het ICS keurt o.a. de voorzitter (zonder afgeronde opleiding) de paarden. Bij het NSvT keuren alleen juryleden met een afgeronde opleiding die geen belangen hebben binnen het stamboek.

Wat heb je aan het ieder jaar beoordelen van de hengsten als je alleen kijkt naar bouw en gangen? Dat zal min of meer hetzelfde blijven door de jaren heen. Zoiets vind ik meer een schoonheidswedstrijd. Als je dan al reeds lang goedgekeurde hengsten wilt herkeuren moet je dat doen op nakomelingen, sperma en rontgenologisch.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:59

Bij het NSvT is het stichtings bestuur de eigenaar van de meest populairste hengst.
En wie het mij kan vertellen of deze hengst ooit gekeurd is door de jury leden en FTC die afgelopen jaren loopt te keuren.
Ja, kom maar op.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:02

Daar gaan we wéér...

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:09

Ja, daar gaan we weer.
Maar de waarheid doet zeer.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:14

In het bestuur zitten meerdere mensen met goedgekeurde hengsten, maar gelukkig ook mensen zonder Tinker of mensen die als hobby een of enkele Tinkers hebben lopen. Mooi in evenwicht vind ik zelf.

In het ICS bestuur zitten toch ook mensen met eigen hengsten?

Hoe er in de eerste jaren gekeurd is weet ik niet precies. Ik zal vragen of iemand anders daar op kan reageren. FTC zal in het begin nog niet hebben bestaan, daar was het stamboek nog te klein voor. Ook nu zijn er nog veel dingen voor verbetering vatbaar, maar dat blijf je houden, bij alle stamboeken.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:19

Denk er wel aan dat een stchtings bestuur geen verantwoording hoeft af te leggen aan hun gecreëerd bestuur.
Alle inkomsten verdwijnen in de stichting.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:29

Hoe bedoel je dat? het stichtingsbestuur hoeft geen verantwoording af te leggen aan hun gecreeerd bestuur?

Er is maar 1 bestuur waarin de taken zijn verdeeld. De penningmeester doet de financieen en er wordt gewoon een boekhouding bijgehouden die moet kloppen en die wordt gecontroleerd.

Waar anders dan in de stichting zouden de inkomsten moeten verdwijnen?

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:31

Je zegt het al, het geld verdwijnt in de stichting.
En wie controleert de boekhouding.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:35

Ariebren: een vriendelijk verzoek om jouw ongenoegen met het NTS even per pB aan de Topicstarter te kennen geven.
Hier op bokt.nl hebben wij deze discussie al tig keer gevoerd en iedere keer bleek het maar weer dat de die-hard ICSers en die-hard NTSers er niet uit kwamen en maar door bleven bekvechten. Een tijd geleden is er echter door de meeste Tinkereigenaren hier op bokt besloten om met elkaar deze discussie niet meer aan te gaan. Wij respecteren elkaars keuze voor zijn/haar stamboek. Ik respecteer dat jij dus blijkbaar pro-ICS bent. Net als andere ICS-ers hier en zij respecteren dat ik (en bijv. Vasthi) bij het NTS zitten.
Life and let life. De sfeer onderling hier is uitstekend en daar hebben wij een discussie over de verschillen tussen de 2 stamboeken niet bij nodig.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:39

Ja, maar de vraag over het verschil tussen NSvT en ICS werd wel door iemand anders gesteld.
En elke vraag moet een eerlijk antwoord krijgen.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:49

De topicstarter (Vickelientje) stelde de vraag.

Eerlijk is zeker belangrijk, maar ook een genuanceerd antwoord natuurlijk daarom wil ik Ariebren graag even aanvullen/verbeteren Flettie.

Het geld blijft inderdaad in de stichting en verdwijnt niet in de zak van een bestuurslid. De boekhouding wordt gecontroleerd door een boekhouder, net als bij het ICS toch?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:20

Ariebren schreef:
Het grote verschil tussen het NSvT en het ICS is dat het NSvT zijn hengsten geen premie geeft.
Daarnaast komen elk jaar reeds goedgekeurde ICS hengsten teug op de premie keuring van het ICS.
Bij het NSvT lopen er hengsten rond die in het eerste jaar zijn goedgekeurd en daarna nooit meer beoordeeld zijn.
Ondanks de verscherping van hun keurings regelgeving.

Ariebren schreef:
Bij het NSvT is het stichtings bestuur de eigenaar van de meest populairste hengst.
En wie het mij kan vertellen of deze hengst ooit gekeurd is door de jury leden en FTC die afgelopen jaren loopt te keuren.
Ja, kom maar op.

Ariebren, waarom die nare toon in je berichten

De primering van de hengsten vind ik nou ook niet bepaald het grootste verschil eerlijk gezegd. Er zijn wel meer verschillen dan dat.
Maar toch wil ik nog wel even ingaan op de hengsten.
De hengsten bij het NSvT worden inderdaad goedgekeurd en verschijnen daarna niet meer op een keuring. De hengsten bij het NSvT worden echter beoordeeld op gangen en exterieur en daarbij worden ze röntgen gekeurd en wordt een spermaonderzoek gedaan, waardoor zeker is dat de hengsten geen afwijkingen hebben. Bij het ICS gebeurd dit alleen op exterieur en gangen.
Overigens is het voor zover ik weet ook niet verplicht om met bij het ICS met een hengst jaarlijks op de keuring te verschijnen, een hengst mag ook alleen meedoen met de show.
Bovendien heeft het ICS ook een aantal hengsten die wel goedgekeurd zijn voor de fokkerij, maar die geen kwalificaties hebben, en dus nooit gekeurd zijn.

En wat betreft het geld wat weer in de stichting verdwijnt, wat Vasthi al zegt, waar zou ht anders heen moeten? Bij een vereniging is het toch ook de bedoeling dat het geld weer in de vereniging verdwijnt?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:27

Dat ben ik met jullie eens maar ik zou er persoonlijk voor kiezen om het verschil tussen het ICS en NST per PB aan de TS uit te leggen. Je genereert er alleen maar weer een en dezelfde discussie mee die al zo vaak is gehouden. Mocht TS deze discussies willen lezen dan kan ze deze 'gemakkelijk' even op zoeken via de zoekfunctie.

@ Vickelientje: ik raad je aan om de sites van beide stamboeken goed door te lezen. Ga naar de a.s. hengstenshows van beide stamboeken en aankomend zomer naar de merriekeuringen van beide stamboeken die door het hele land worden gehouden. Je zal dan al snel genoeg merken bij welk stamboek jij je het beste op je gemak voelt of welke stamboek voldoet aan jouw wensen w.b. de Tinker.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:39

Groot gelijk wat je zegt Flet.

Ik hou ook niet zo van deze 'discussie'. OF ICS beter of minder is dan NSvT, daar heb ik mijn mening over, die ik voor mezelf houd. Baggio is wel gekeurd voor het NSvT omdat hij sowieso al geen kans maakt bij het ICS.

Ik denk dat het deels een gevoelskwestie is, de verschillen. De rest kan je zo nalezen op de websites.

Waar het geld heengaat boeit me geen zier. Zolang alles netjes geregeld is mogen van mij de bestuursleden bij wijze van spreke allemaal een dikke lexus onder hun kont hebben.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:41

Ik zal zijnde hengstenhouder van het 1e uur wil even reageren

De hengsten werden in de 1e lichting idd gekeurd door de EIGEN DA.
Die klinische keuring ( harde en onverharde) werd door het BESTUUR
nagekeken. Daarna werden ze naarUtrecht gestuurd voor de sperma.
Deze is onderzocht op waarde net zo hoog als de friezen TNB.

Dus de hengsten van het bestuur... ik deel even mee dat het de 3 hengsten zijn. waar van er 1 van af het begin onder hun naam was.

Deze is OOK zo gekeurd ja. Maar.. de stichting Nsvt heeft een bestuurd die deze OOK heeft gezien. En als onafhankelijk.
Toevallig staat deze hengstenboer aangemeld bij PVE.

De vraag ze zijn nooit meer gekeurd.. exact. maar reedsgekeurd = gekeurd. door aangeboren dingen zijn de hengstenh uit gesloten.
Nu gaan ze de nakomelingen van de hengsten bijkijkn in het FTC.
En zo kan je zien wat er door gefokt wordt etc.
De hengsten met weinig tot geen dekkingen en hengsten met een negatief fokdoel wordt er uit gebonjourd.
Wat logisch is.

Over Premies. De hengsten worden NU beoordeelt aan de hand van cijfers. Door de lijst die de Jury bij houdt. DE hengsetn moeten als ze de eerste ronde door willen komen.. aan een aantal punten voldoen.

Deze punten mogen niet onvoldoende zijn. dus een Punten aantal voor een "lage 2e prmei"
Dus hengsten die goed worden gekeurd klinisch NU. hebben een hoge lineaire score.
anders baai!

tja en dan kijk je naar de ICS.. worden niks geen keuring gehouden .. daar worden hengsten meer op uitstraling beoordeelt. en mischien een bok hoef of een een franse stand is uit den boze voor een fokdoel/

maar daar wel opgenomen als zijnde dekhengst. DUS je krijgt dus verkeerd gefokte paarden met afijwkingen

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:46

waar geld heen gaat??

kan je wel wat op noemen hoor!

A) huur van locatie voor keuringen zon 5 per jaar..
En alle benodigheden.
De paspoorten worden met de HANDGEMAAKT bij stamboek.
Kost ook geld.

Daarbij de organisatie hengsten KEURING in Kliniek.
HEngsten show wat erg veel geld kost.!

Het Battie drukken verzenden etc.
Ik vind dat je relatief niet veel contributie betaalt. Als je lid bent voor stamboek en de keuringsgelden.

Eigelijk ben ik gek dat ik hier op antwoord,. want elke volwassenen weet hoe het zit in een Vereniging, club, stichting,

MAAR ZEG EVEN JE EIGEN NAAM> WANT IK KRIJG HIER EEN GEVOEL VAN DAT IK AL WEET WIE JE BENT EIGELIJK>>>

MAAR HET IS WEL ZO NETJES OP TE ZEGGEN WIE JE BEBNT<

IK BEN NADINE KOSTMAN VAN DE HENGST THE OFFSPRING> aangenaam

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:46

Is deze arie die ook op mariska haar Forum daar de boel zat te stangen??