omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:50

Hallo weer een vraagje.

Toen mijn tinker bij mij kwam anderhalf jaar geleden had ze aan twee kanten manen.

Door schuren bij mij, is het een stuk minder geworden en daarom heb ik het naar 1 kant gehangen.

Is jullie iets bekend over dat je manenkam of bovenste stuk van de hals daardoor kan omzakken? Ik heb het wel bij mijn shet, die heeft van nature maar aan 1 kant manen en die is 24 en daarbij is het al heel lang omgezakt.

En wat is nu rastypisch bij een tinker? aan 1 kant of aan 2 kanten manen?

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:05

Hangt volgens mij af van het paard, niet van het ras. Het heeft te maken met de kruin (denk ik) en de manier waarop het haar daarmee valt is reversibel. Dus als de maneb voor een langere tijd aan een kant hangen door bijvoorbeeld fixatie (vlechtjes) blijven de manen ook naar die kant staan

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:57

Rastypisch maakt het niet uit. Het heeft vooral te maken met bespiering en gewicht van de manen.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 11:02

als ik de manen weer aan 2 kanten doe, dan is het gewicht verdeeld.

Weet iemand waar ik kan vinden of het 'hoort' bij tinkers om aan 2 kanten manen te hebben?

En bij mijn tinker worden de manen vooral de maantop, na een dag na het kammen alweer pijpekrullen. Volgens de fokker was dat een gewild rastypisch kenmerk, kan iemand daar iets over vertellen?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:05

Dat heet dubbele manenkam, is de inplant...mij is ooit verteld dat deze paarden minder gebogen zijn omdat ze om beurten dan weer links gebogen grazen en dan weer rechtsgebogen grazen....weet iet of dit klopt.

Mijn paard heeft dit ook en is amper scheef, redelijk recht dus in zijn lijf omdat hij zichtbaar ook nooit die ene kant graast.

Wie weet, interessante theorie.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:09

Ik zie paarden eigenlijk alleen met de neus recht vooruit grazen...

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 11:20

Maar hoe weet ik nu, of hoe kun je zien dat een tinker van origine een dubbele manenkam had? Ik weet het bij die van mij omdat toen ze kwam het aan twee kanten hing, maar nu het naar 1 kant hangt, omdat ik het zo gevlochten heb voor een tijd, kun je dat niet zien volgens mij? Of wel hoe het hoorde?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:37

Hoezo hoort het op een bepaalde manier dan? Het hangt echt af van de bespiering en kan dus veranderen. Er is ook bij geen van de stamboeken een voorschrift over.

Het omvallen van de kam ken ik alleen bij paarden met een zeer arm bespierde nek. Dit trok altijd weg wanneer de bespiering/gewicht toenam. Bij slechts een Tinker die ik ken (dankzij stalling/training/grote kenissenkring zijn dat er heel veel) was het chronisch, dit dankzij heftig lucht zuigen en daarbij zeer arm bespierde nek. Bij haar vlochten we om en om aan de linker en rechterkant.

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:53

Mijn vosbonte merrie heeft ze dan links , dan rechts en dan aan 2 kanten

Er is geen voorschrift voor hoe en aan welke kant de manen moeten hangen

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:14

Noedel heeft ze altijd rechts hangen van zichzelf. Hij heeft een flinke kap en is ook flink bespierd. Maar toch kanteld het door het gewicht.

Ik heb de manen daarom verdeeld naar 2 kanten.


Hoe je kan zien of een paard het van nature heeft of het gepslitst is? Alles loshangen. Als ik dat bij Noedel doe, ongeacht of de manen al weken of zelfs maanden gescheiden in een vlecht hangen, vallen ze binnen no time weer naar de rechter kant.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:19

Paarden die heel zwaar zijn geweest en zo'n typische overvulde bobbelnek hebben en dan ineens veel afvallen, daar zie ik dat ook wel bij.

Die nek is zo'n vetopslag geworden, dat het bij afvallen niet net zo slinkt als de rest van het lijf.
Zeker als de hals dan niet al te rijk bespierd is, wordt die dikke strook te zwaar.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:39

Ik zie idd alleen bij (voorheen of nu) te dikke paarden vaak dat het omvalt..

Als een paard hele dikke manen heeft gaat het vaak ook vanzelf zo hangen. Dus niet te druk om maken zou ik zeggen.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 20:29

Dank voor jullie antwoorden.

Bij mijn shet die pas erg laat geruind is en dus enorm veel manen had die tot over zijn knieën kwamen, is het omgezakt. Ik denk niet dat hij er last van heeft inderdaad, maar het ziet er toch iets minder fraai uit.

Ik vreesde even dat dat bij mijn tinkermerrie ook zou kunnen gebeuren omdat ik zelf alle manen naar 1 kant heb gehangen, maar inderdaad als ze schudt, dan verdelen ze zich weer zoals ze waren, alleen de afgeschuurde plukken staan raar overeind.
En daarbij heeft ze gelukkig geen bobbelhals en is absoluut niet te dik. Dus ik hoef me geen zorgen daarover te maken.

Inmiddels heb ik van iemand die een keurmeester kent het volgende gehoord. Een van nature dubbele manenkam bij tinkers krijgt een hogere beoordeling dan een enkele manenkam, maar alleen als er aan beide kanten voldoende lengte aan zit. Een korte van nature dubbele manenkam, wordt minder positief beoordeeld dan een enkele manenkam met dikke manen tot aan de knieën. Leuke info!

Dank voor jullie meedenken.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:09

Maar wil je ook naar keuringen gaan?

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 13:04

In de toekomst wel als ik een veulentje bij haar wil. Maar dat duurt nog even.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:36

Het kan zeker geen kwaad hoor, komt gewoon wat minder voor en bij paarden met een dunne manenkam denk ik amper..ik zie het maar als een kruin die mensen ook hebben.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:48

De nekband is wellicht wat uitgerekt. Bij barokke paarden zie je het vaker. Is een schoonheidsfoutje. Mijn paard heeft een stevige hals met een flinke bos manen aan 1 kant, is heel laat geruind, en heeft het ook een beetje in de ontspanning. Gaat hij showen dan is het gelijk weg.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:52

Bij dit soort paarden moeten we zorgen dat ze niet te snel te dik worden, wat ze dus helaas wel worden en dan krijg je vetopslag in de bovenlijn.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: omklappen manenkam door gewicht manen bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:13

Hey dank voor jullie aanvullende info! interessant allemaal. Ik zorg in ieder geval dat ze niet vet wordt.