Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:57

Gelijk heb je hoor wat betreft de dekens! Daarom zei ik al, ik had het ook gedaan.

Fijn dat hij vanmorgen weer de oude was

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:28

Ik kom ook even zeuren,over wormen uiteraard :+

Is Grizzly ook ontwormd met een middel waar pyrantel inzit?
Veulenwormen en spoelwormen kunnen namelijk longontsteking veroorzaken.
Ivermectine dood die wormen namelijk niet.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:56

Daar heb je zeker een goed punt om bij stil te staan Geerke, zou idd niet de eerste wezen die daar een longontsteking op krijgt

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:59

Hier hadden ze ook veel van hoesten + spoelwormen nu twee nieuwe ontworm middelen en hoesten is over en nog geen worm terug gevonden moet met dik week weer herhalen.

Met andere ontworm spuit lukte het ze niet om weg te krijgen.

Hopelijk gaat het alweer iets beter met hem :)

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 12:51

Hij is ontwormd met equest en met Strongid, weet niet precies wat daar in zit. Strongid moet over een maand weer.

Sinds gisteren vecht hij hard tegen zijn long infectie, is wat koortsig en ademd wat zwaarder maar vooral als hij binnen staat. Als hij buiten staat overdag gaat zijn temperatuur weer naar beneden ..

Dus weet niet zo goed wat nu het beste voor hem is. Binnen houden en zorgen dat hij geen kou vat en dat hij om het uur of twee uur omhoog geholpen moet worden of toch gewoon buiten overdag dat hij lekker rond loopt en dat zijn temperatuur weer naar beneden gaat. Hij wil zelf ook graag naar buiten overigens.

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:59

vind het nu toch best sneu voor hem dat hij zo vaak zeker als veulen zijnde omhoog geholpen moet worden. je wil het niet horen maar ik vind het paard onwaardig, zeker omdat je geen tijds bestek hebt. hoever wil je gaan 1 maand 4 maanden of ?

Als tip zou ik nu dan buiten laten en dikke deken met eventueel staldeken eronder

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:01

Strongid is goed,heeft hij het tewarm binnen?Je moet altijd uitkijken met een paard een deken op te doen als hij koorts heeft,hij heeft namelijk koorts en zweet dan om zijn lichaam af te laten koelen,dat kan met deken op niet.Hiermee zeg ik niet dat je hem zonder deken naar buiten moet zetten,maar misschien binnen iets dunners omdoen?Ik hoop zo dat hij er boven op komt,vind het nu wel tijd worden!Heb je wel de indruk dat hij aankomt?Het kan trouwens wel dat hij nog volzit met spoel en veulen wormen.Pyratel dood alleen volwassen wormen en geen larven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:14

StalNollie schreef:
vind het nu toch best sneu voor hem dat hij zo vaak zeker als veulen zijnde omhoog geholpen moet worden. je wil het niet horen maar ik vind het paard onwaardig, zeker omdat je geen tijds bestek hebt.


Ik denk niet dat wij vanaf hier goed kunnen beoordelen of hij zo'n paardonwaardig leven heeft dat het moet stoppen. TS ziet haar paard elke dag. Ze kent hem, ziet hoe hij reageert, hoe hij uit zijn ogen kijkt en hoe het met zijn levenslust is. Dus daar zullen we op moeten vertrouwen.

Daarbij vind ik dat ze ons daar überhaupt geen uitleg over verschuldigd is. Dat is iets tussen haar en haar paard. Als ze onze mening daarover wil weten zal ze dat wel vragen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:16

Inderdaad....dit topic is om ts en grizzly te helpen met tips of om haar steun te geven...niet om ongevraagde adviezen te geven waar ze niets mee opschiet.TS is verre van achterlijk

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:22

StalNollie schreef:
vind het nu toch best sneu voor hem dat hij zo vaak zeker als veulen zijnde omhoog geholpen moet worden. je wil het niet horen maar ik vind het paard onwaardig, zeker omdat je geen tijds bestek hebt. hoever wil je gaan 1 maand 4 maanden of ?

Als tip zou ik nu dan buiten laten en dikke deken met eventueel staldeken eronder

Ben het er wel mee eens..

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:47

wil je geen 'ongevraagde ' adviezen of wat dan ook moet je geen topic openen. en soms sta je er te dicht bij om hier zelf goed in de besluiten.

en mijn advies is ook om grizzly te helpen (misschien niet het advies wat sommige willen horen, maar je pony die al een tijdje zo is en niet echt denderend verbeterd maar op moeten takelen gaat in mijn ogen te ver).

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 13:55

Ik ben niet de enige die hier ziet hoe het met hem gaat. Mijn vriend, mijn ouders, de buurman die boer is, de dierenarts en de kliniek waar hij stond. Niemand heeft gezegd dat het niet meer de moeite waard is.

En ik zie echt wel wanneer het klaar is maar zolang hij fit kijkt, hinnikt zo gauw hij iemand ziet, mij overal volgd en gewoon heen en weer loopt is het voor mij zeker niet gedaan.

En inderdaad het is makkelijk praten vanachter een scherm terwijl je niet zelf mee maakt wat ik hier nu mee maak. Ik doe dit voor hem, niet voor mij zelf.

Twee weken terug, de avond voordat hij naar de kliniek ging, dacht ik al dat het klaar was. De dierenarts was onder weg, ik heb hem verteld dat het goed was zo, dat hij mocht gaan .. De dierenarts stond voor de deur en hij kwam weer overeind, ging weer eten. Nou dan weet ik het wel.

Bedankt iedereen die ons steund in deze strijd, Grizzly is een vechter. Als hij niet meer wil dan zie ik het wel.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:01

Onthoud ook mensen. Wij oordelen vanuit een computerscherm. Wij ziet niet hoe alles werkelijk is. Wij gaan uit van de verhalen van TS. En misschien oogt het bij sommige bokkers erger dan dat het daadwerkelijk is. Het is je mening, en die mag je best uiten. TS heeft ook een mening. En die uit ze ook. Ze is inderdaad niet gek.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:15

Ik vind het echt super hoe je dit hebt aangepakt Azara, ben ook echt onder de indruk. Als ik dat koppie zo zag, dan snap ik echt dat je voor hem wil gaan. Hij heeft al zo weinig geluk gehad. Ik hoop heel erg dat het weer beter met hem gaat!

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:46

Misschien toch beter snachts zijn deken af? Of alleen een ademende en lichte fleece.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:49

Wat is de temperatuur als hij buiten staat? En staat hij binnen ook met een deken op?
Als hij buiten makkelijker kan ademhalen dan zou ik hem zeker overdag wel buiten zetten. Misschien kan je de dierenarts raadplegen? Persoonlijk zou ik hem niet op de koude natte grond willen hebben liggen dus dan liever snachts binnen. Maar als het droog is dan kan het zijn dat de dierenarts adviseert om hem buiten te laten.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:22

Hij staat nu overdag buiten met een deken op, binnen geen deken anders heeft hij jet te warm.

Maar vroeg het mij alleen af ivb met zijn longen omdat er buiten toch af en toe een fris windje is. Zon schijnt wel lekker over dag en dat doet hem goed

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:27

Ik denk dat je hem prima met mooi weer (zon, maar wel fris) naar buiten kan doen. Als het regent, sneeuwt of heel erg vies mottig weer is zou ik hem wel binnen houden.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:15

Buiten is ook meer, en frisser zuurstof. Als dat ermee te maken kan hebben. Ik kan me indenken dat hij daar nu gevoelig voor is.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:54

Ik weet niet in hoeverre je een paard en mens mag vergelijken met een longontsteking.

Maar wat voor mij het ergste was (heb het helaas al een paar keer gehad) was de overgang van warm/koud of koud/warm van omgeving niet fijn.
Vochtigheid, harde wind eveneens.
Dan juist het gevoel van moeilijker kunnen ademen.

Op zich zou ik zelf idd binnen de deken af en buiten gewoon op. En gewoon het weer aankijken of hij naar buiten kan. Want aan de andere kant, frisse buiten lucht is wel goed.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:02

Ik had een mini met longontsteking in de winter hiero en ze mocht onder geen beding naar buiten. De overgang was te groot. Het is natuurlijk ook geen zomer helaas.
Allemaal tegenstrijdig wat je zou moeten doen... doe wat je gevoel zegt

Anoniem

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:10

Toen mijn veulen een longontsteking had was ze c.a. een half jaar jong. Ze kreeg poedertjes medicijnen, en ik moest dr een deken op doen. Wel mocht ze gewoon op stal en naar buiten. Wij hebben dan ook een gewone niet verwarmde stal, dus ze is de hele winter met deken blijven staan. De winter daarna weer zonder geprobeerd, en dat ging gelukkig wel goed. Sindsdien staat ze altijd zonder deken, al heeft ze wel een beduidend minder dikke vacht dan de rest (misschien omdat ze het eerste jaar juist zonder vacht/ met deken is doorgekomen?) maar ze doet het er prima mee.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:15

Hoe gaat het vandaag met grizzly?

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 22:47

Hij heeft geen koorts meer sinds vandaag gelukkig !

Ik heb me nu voor genomen dat we elke dag even een eindje gaan lopen om zijn spieren weer terug te krijgen, van alleen een beetje buiten rond hangen gebeurt er niks ..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Grizzly gaat bergafwaards, duim met ons mee ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:00

Wat goed!Klein stukje lopen maar hoor....spiertjes zijn niets gewend!