Tinkers.... fijne rijpaarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:53

8nnemiek schreef:
Tinkers zijn van vroeger uit eigenlijk kruisingen tussen allerlei verschillende rassen. De zigeuners dekte haast met alles wat in de wei liep :+ Dus je hebt veel verschillende soorten tinkers zoals de zwaar gebouwde paarden die meer van de rustige, zware arbeid zijn, en de licht gebouwde, pittige rijdieren tot zelfs tinkers met draversbloed waarmee ook wel races worden gehouden. Maar over het algemeen zijn tinkers juist door die kruisingen ontzettend veelzijdig en kun je er meestal prima mee springen, vrij hoog mee in de dressuur komen en er prima mee mennen en endurance rijden enz enz.
Die van mij zit onder het zadel echt heerlijk. Nog nooit een warmbloed manegepaard onder mijn kont gehad die zo fijn zit en zo gevoelig en snel reageert :)

Ik heb nog nooit een Tinker gezien die meer dan 60 cm kon springen. Ze zijn verder naar mijn idee wel allround, als je geen ambities boven endurance klasse II of de Z2 hebt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik weinig echt licht gebouwde dieren zie - men lijkt vooral te fokken op zwaar behang, en dan krijg je ook een zwaarder paard. Ik ben wel benieuwd naar die lichtere types :) .

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:58

A3a1 schreef:
Ken paar tinkers, ze rijden heerlijk, fijne gangen!
Het enige nadeel vind ik hun karakter, degene die ik ken zijn s*****t eigenwijs, lief in stal en met poetsen maar om op te rijden, ze proberen overal onder uit te komen, tot en met steigeren toe.
Nee, heb liever een paard wat met me aan het werk wil.
Misschien zijn die tinkers er wel....maar ik heb ze nog niet ontmoet, HELAAS

Ik heb al 16 jaar Tinkers, maar dit gedrag ben ik werkelijk nog nooit tegen gekomen hier :n
Heb er op dit koment drie van mijzelf en twee lesklanten met Tinkers, en alles is eerlijk, werklustig, en zeker niet van zulke rare capriolen. Ze hebben allemaal hun eigen karakter en eigennaardigheden,maar bij geen enkele ervaar ik die als negatief eigenlijk.
Kom maar een keer mijn 7 jarige merrie rijden die ik nu als wedstrijdpaard heb, je zult mog nooit zo'n werklustig en meewerkend dier in je leven hebben meegemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

guusjew
Berichten: 824
Geregistreerd: 18-12-12
Woonplaats: best

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:08

Gaby schreef:
8nnemiek schreef:
Tinkers zijn van vroeger uit eigenlijk kruisingen tussen allerlei verschillende rassen. De zigeuners dekte haast met alles wat in de wei liep :+ Dus je hebt veel verschillende soorten tinkers zoals de zwaar gebouwde paarden die meer van de rustige, zware arbeid zijn, en de licht gebouwde, pittige rijdieren tot zelfs tinkers met draversbloed waarmee ook wel races worden gehouden. Maar over het algemeen zijn tinkers juist door die kruisingen ontzettend veelzijdig en kun je er meestal prima mee springen, vrij hoog mee in de dressuur komen en er prima mee mennen en endurance rijden enz enz.
Die van mij zit onder het zadel echt heerlijk. Nog nooit een warmbloed manegepaard onder mijn kont gehad die zo fijn zit en zo gevoelig en snel reageert :)

Ik heb nog nooit een Tinker gezien die meer dan 60 cm kon springen. Ze zijn verder naar mijn idee wel allround, als je geen ambities boven endurance klasse II of de Z2 hebt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik weinig echt licht gebouwde dieren zie - men lijkt vooral te fokken op zwaar behang, en dan krijg je ook een zwaarder paard. Ik ben wel benieuwd naar die lichtere types :) .

Dan heb je bij die van mij 2 vliegen in 1 klap. Ze is licht gebouwd heel fijn hoofdje enz. En springt hindernissen van meer als 1 meter en zelfs op en af sprongen van 1.10 meter.
[SGW-ITP] tinkers kunnen wel crossen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:10

Gaby schreef:
8nnemiek schreef:
Tinkers zijn van vroeger uit eigenlijk kruisingen tussen allerlei verschillende rassen. De zigeuners dekte haast met alles wat in de wei liep :+ Dus je hebt veel verschillende soorten tinkers zoals de zwaar gebouwde paarden die meer van de rustige, zware arbeid zijn, en de licht gebouwde, pittige rijdieren tot zelfs tinkers met draversbloed waarmee ook wel races worden gehouden. Maar over het algemeen zijn tinkers juist door die kruisingen ontzettend veelzijdig en kun je er meestal prima mee springen, vrij hoog mee in de dressuur komen en er prima mee mennen en endurance rijden enz enz.
Die van mij zit onder het zadel echt heerlijk. Nog nooit een warmbloed manegepaard onder mijn kont gehad die zo fijn zit en zo gevoelig en snel reageert :)

Ik heb nog nooit een Tinker gezien die meer dan 60 cm kon springen. Ze zijn verder naar mijn idee wel allround, als je geen ambities boven endurance klasse II of de Z2 hebt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik weinig echt licht gebouwde dieren zie - men lijkt vooral te fokken op zwaar behang, en dan krijg je ook een zwaarder paard. Ik ben wel benieuwd naar die lichtere types :) .

Ik heb hier nu een jaarling staan waarvan lijkt dat het best een grote (165) slanke dame gaat worden.
Ik ben erg benieuwd hoe ze uit gaat zwaren, dat wel.
Maar kijk ik naar mijn oudere paard, die had als jaarling inderdaad al flinke hoeven en knieën.
Daarvan zag je toen al dat hij breed ging worden.

Mijn oudere paard heeft een echt mooie springtechniek en dat durf ik best te zeggen. (ben met de warmbloeden Z springen geweest dus weet er wel iets vanaf)
En hij is maar 145 groot, maar ik denk dat een B parcourtje van de pony's hem ook wel gaat lukken.
Dat is 80 cm op ponymaat.
Maar nee Z springen gaat echt niet daar zijn ze het type inderdaad niet voor. Al zal er vast wel ergens ooit de uitzondering rond lopen :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:14

Gaby schreef:
Ik heb nog nooit een Tinker gezien die meer dan 60 cm kon springen. Ze zijn verder naar mijn idee wel allround, als je geen ambities boven endurance klasse II of de Z2 hebt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik weinig echt licht gebouwde dieren zie - men lijkt vooral te fokken op zwaar behang, en dan krijg je ook een zwaarder paard. Ik ben wel benieuwd naar die lichtere types :) .

Dan heb je toch niet veel tinkers gezien lijkt me? Ze zijn er namelijk meer dan genoeg.
Ik spring niet met de mijne.. Vroeger wel eens heel laag voor de lol, maar ik hou er zelf niet zo van.. Maar mijn tinker vindt het geweldig, en heeft een erg goede techniek zonder dat ik daar ooit voor heb hoeven oefenen. Dit filmpje heb ik een aantal jaar geleden gemaakt.. Gewoon op commando, gewoon over een losstaande hindernis midden in de bak, en leuk dat ie het vindt :D

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:50

8nnemiek schreef:
Gaby schreef:
Ik heb nog nooit een Tinker gezien die meer dan 60 cm kon springen. Ze zijn verder naar mijn idee wel allround, als je geen ambities boven endurance klasse II of de Z2 hebt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik weinig echt licht gebouwde dieren zie - men lijkt vooral te fokken op zwaar behang, en dan krijg je ook een zwaarder paard. Ik ben wel benieuwd naar die lichtere types :) .

Dan heb je toch niet veel tinkers gezien lijkt me? Ze zijn er namelijk meer dan genoeg.
Ik spring niet met de mijne.. Vroeger wel eens heel laag voor de lol, maar ik hou er zelf niet zo van.. Maar mijn tinker vindt het geweldig, en heeft een erg goede techniek zonder dat ik daar ooit voor heb hoeven oefenen. Dit filmpje heb ik een aantal jaar geleden gemaakt.. Gewoon op commando, gewoon over een losstaande hindernis midden in de bak, en leuk dat ie het vindt :D
[ Video ]

Ik kom eigenlijk nooit op dit forum (ik zag dit topic in Actief staan), maar wat ik in doorsnee topics zie, zijn veelal niet echt sportTinkers. Ik ben onder de indruk van Mystic! Freestyle, maar toch zeker een meter he?
En de Tinker van Guusjew is ook heel tof om aan het werk te zien. Leuk dier.
Bedankt dat jullie drieen mijn vooroordeel rondom Tinkers ('leuke boshobbelpaarden, maar verwacht geen sportprestatie van enig soort dan ook') wat ontkracht hebben :) .

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:54

En er lopen ook tinkers >Z2 ;) en echt niet alleen super slankies.
Ook qua springen zie ik er genoeg die prima B-L paarden rond kunnen komen.

guusjew
Berichten: 824
Geregistreerd: 18-12-12
Woonplaats: best

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:56

8nnemiek schreef:
Gaby schreef:
Ik heb nog nooit een Tinker gezien die meer dan 60 cm kon springen. Ze zijn verder naar mijn idee wel allround, als je geen ambities boven endurance klasse II of de Z2 hebt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik weinig echt licht gebouwde dieren zie - men lijkt vooral te fokken op zwaar behang, en dan krijg je ook een zwaarder paard. Ik ben wel benieuwd naar die lichtere types :) .

Dan heb je toch niet veel tinkers gezien lijkt me? Ze zijn er namelijk meer dan genoeg.
Ik spring niet met de mijne.. Vroeger wel eens heel laag voor de lol, maar ik hou er zelf niet zo van.. Maar mijn tinker vindt het geweldig, en heeft een erg goede techniek zonder dat ik daar ooit voor heb hoeven oefenen. Dit filmpje heb ik een aantal jaar geleden gemaakt.. Gewoon op commando, gewoon over een losstaande hindernis midden in de bak, en leuk dat ie het vindt :D
[ Video ]

Ik kom eigenlijk nooit op dit forum (ik zag dit topic in Actief staan), maar wat ik in doorsnee topics zie, zijn veelal niet echt sportTinkers. Ik ben onder de indruk van Mystic! Freestyle, maar toch zeker een meter he?
En de Tinker van Guusjew is ook heel tof om aan het werk te zien. Leuk dier.
Bedankt dat jullie drieen mijn vooroordeel rondom Tinkers ('leuke boshobbelpaarden, maar verwacht geen sportprestatie van enig soort dan ook') wat ontkracht hebben :) .[/quote]

Wat een leuke reactie dankjewel!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:06

Die hoogste sprong was zelfs 1.35 :) Mystic is zelf 1.50, en waarschijnlijk had ie ook nog wel hoger gekund :=

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:27

Lowara schreef:
A3a1 schreef:
Ken paar tinkers, ze rijden heerlijk, fijne gangen!
Het enige nadeel vind ik hun karakter, degene die ik ken zijn s*****t eigenwijs, lief in stal en met poetsen maar om op te rijden, ze proberen overal onder uit te komen, tot en met steigeren toe.
Nee, heb liever een paard wat met me aan het werk wil.
Misschien zijn die tinkers er wel....maar ik heb ze nog niet ontmoet, HELAAS

Ik heb al 16 jaar Tinkers, maar dit gedrag ben ik werkelijk nog nooit tegen gekomen hier :n
Heb er op dit koment drie van mijzelf en twee lesklanten met Tinkers, en alles is eerlijk, werklustig, en zeker niet van zulke rare capriolen. Ze hebben allemaal hun eigen karakter en eigennaardigheden,maar bij geen enkele ervaar ik die als negatief eigenlijk.
Kom maar een keer mijn 7 jarige merrie rijden die ik nu als wedstrijdpaard heb, je zult mog nooit zo'n werklustig en meewerkend dier in je leven hebben meegemaakt.

[ [url=m/ZRBPLq.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/ZRQ5jA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5lXmHQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik las inderdaad eerder al, dat ik kennelijk geen goede voorbeelden had.
Eentje was echt bar en boos, durfde bij wedstrijd haar niet meer aan te pakken, bang dat ze heel rare capriolen uit zou gaan halen.
Ook eens mij knoerthard gebeten op stal, nu ruim 2 jaar later is de bult nog steeds niet helemaal weg.

De andere waren dwars maar zij was gevaarlijk.
En eentje die in doodsangst, dwars door verkeer de weg naar huis is gegaan, in volle gallop, dwars door verkeer, levensgevaarlijk maar dat was pure angst.

Ik wordt iig nieuwsgierig, Enschede is wat uit de gooi maar ik hou het in mijn achterhoofd.

Ik laat me graag van tegendeel overtuigen

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:53

Sterker nog, de tinker die ZZ licht geklasseerd is is ook gewoon het Cob type dus geen luxe.
Ik ken er zat die Z lopen en ook die hoger dan 60cm springen

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:06

A3a1 schreef:
Lowara schreef:

Ik heb al 16 jaar Tinkers, maar dit gedrag ben ik werkelijk nog nooit tegen gekomen hier :n
Heb er op dit koment drie van mijzelf en twee lesklanten met Tinkers, en alles is eerlijk, werklustig, en zeker niet van zulke rare capriolen. Ze hebben allemaal hun eigen karakter en eigennaardigheden,maar bij geen enkele ervaar ik die als negatief eigenlijk.
Kom maar een keer mijn 7 jarige merrie rijden die ik nu als wedstrijdpaard heb, je zult mog nooit zo'n werklustig en meewerkend dier in je leven hebben meegemaakt.

[ [url=m/ZRBPLq.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/ZRQ5jA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5lXmHQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik las inderdaad eerder al, dat ik kennelijk geen goede voorbeelden had.
Eentje was echt bar en boos, durfde bij wedstrijd haar niet meer aan te pakken, bang dat ze heel rare capriolen uit zou gaan halen.
Ook eens mij knoerthard gebeten op stal, nu ruim 2 jaar later is de bult nog steeds niet helemaal weg.

De andere waren dwars maar zij was gevaarlijk.
En eentje die in doodsangst, dwars door verkeer de weg naar huis is gegaan, in volle gallop, dwars door verkeer, levensgevaarlijk maar dat was pure angst.




Dat heeft ook niks met het ras ansich te maken naar met (het gebrek aan) opvoeding van dit/deze specifieke paard(en).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:12

En misschien met de achtergrond, als je bedenkt dat er tinkers zijn die uit Ierland komen en daar vaak een hoop hebben meegemaakt.. Ook worden er daar tinkers uit het wild gehaald en op de boot naar Nederland gehaald, dieren die nog zo dicht bij de natuur staan, dieren die nog nooit een stal hebben gezien moeten dan ineens 16 uur per dag in zo'n krappe box staan. Dat geeft problemen, niet het ras zelf.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:35

Afbeelding

Het was een hindernis van niets, maar mijn zware merrie sprong alles toch met gemak, we zijn uiteindelijk tot 1.20 gekomen.

Kosje4
Berichten: 1005
Geregistreerd: 10-01-12

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:47

Jahoor ze zijm super
hier een kan leeuk dresuren en springen en lekker buitenrit
vind alles leuk en altijd werlwillig Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:12

naomi_rabe schreef:
Ja, ik bedoelde dan ook niet in de hoogte, maar die spieren! Wauw! Ik vind ze wel echt hartstikke mooi. Maar als een Tinker aan de kletter gaat... heb ik denk ik een probleem. ik ben niet zo heel groot namelijk :D

Die gedachte moet je proberen om te zetten, want dat kan zelfs bij een Shetlander gebeuren. Het gaat erom of jij de leiding hebt, niet of je groot/sterk/krachtig bent. Elke Tinker is anders, maar degenen die ik tot nu toe heb meegemaakt zijn allemaal koel in de kop.

mascha_king

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-06-14
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:49

Ik durf bijna niet re zeggen dat mijn ambities naar Pr St George en misschien wel meer gaan, zowel met een vanner van 159 een Cob van 150 en een grai van 161..

Dat de vanner minimaal 60 cm springt, zijn capaciteit hoger ligt maar die van mijn man niet :P en dat ze ook crossen...

Ik heb er zelf 8... geen een herken ik in lui , eigenwijs en niet werkwillig. . Anders zou ik niet aan hogere sport denken!!!! Ik heb met regelmaat trainings tinkers ( op dit moment 2 staan) en ook deze, hoe min opgeleid ook, ze pakken aan en leren snel... super fijne dieren!

Ik ken meer warmbloeden die niet fijn lopen, dan tinkers, al dan niet omdat ze veel te heet gefokt worden voor de gewone ruiters onder ons...en dus ongemanierde en ongeleide projectielen zijn...

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:25

Ik vond tinkers altijd stom, dom, sloom, saai, lui... Tot ik verliefd werd en er zelf eentje heb gekocht.
Ik zou nu echt niet anders meer willen!

Het ligt er ook echt aan op welke manier je zelf met het paard omgaat. Ik kende ze alleen van de manege, waar ze er in de lessen altijd de kantjes vanaf liepen en slapend hun rondje sjokten. En die kindertjes maar drijven, nou daar hadden ze echt geen boodschap aan hoor! Stilstaan als ze niet in galop wilden, dat soort fratsen. Nee, ik moest er helemaal niks van hebben! Veel mensen met wie ik vroeger op de manege reed zijn nu dan ook stomverbaasd dat ik een tinker heb.

De waarheid is dat ze in het manegewerk vaak veel te weinig uitdaging vinden. Dus de 100ste keer dat ze datzelfde rondje moeten lopen, gaan ze er echt geen moeite meer voor doen. Plus, als je door een hindernis van 20 of 40 cm loopt en hij valt vanzelf om, wat is dan de meerwaarde om er je voeten voor op te tillen? Vroeger vond ik dat dom, nu vind ik het eigenlijk juist wel creatief hahaha!

Eigenwijs vind ik ze wel hoor, in ieder geval die van mijzelf. Ze heeft altijd wel wat overtuiging nodig dat het echt iets leuks is wat we gaan doen, maar als ze dat eenmaal doorheeft wordt ze wakker en dan gaat ze er ook helemaal voor! Als ze dan waardering krijgt, bloeit ze helemaal op. Súper gevoelig, maar dan wel stiekem natuurlijk. Ze loopt L1 dressuur en kan 1 meter springen, maar we zijn nog volop bezig dus wie weet waar we nog uitkomen.

Ook de andere tinkers die ik zie, zijn helemaal niet dom of lui. Je hebt ze in alle soorten en maten en er zitten ook genoeg heethoofden tussen! Echt een leuk, fijn en ook lekker veelzijdig ras. Als er ooit een tweede paard komt voor mij, is dat zeker weten ook een tinker!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:18

Niet dat ik spring ambities heb, maar jullie maken me erg nieuwsgierig :D

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:46

Afbeelding

Veel hoger dan dit gaan wij denk ik niet komen, maar er zijn meer dan genoeg tinkers die meer sport talent hebben dan de mijne en waarmee je dus gerust verder de hoogte in zou kunnen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Tinkers.... fijne rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:26

Nou, ik heb een NRPS en Tinker, maar als ik mag kiezen op wie ik zit als ze op hol gaan, kies ik toch echt Tinker :+ Ik vind ze heerlijk rijden

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:41

Zie mijn profiel. Alles samen geleerd met mijn knappe tinker (1.48 Cob type)

M2 dressuur, LSpringen/SGW ponies en B SGW paarden. Nu loopt hij ook voor de kar erbij! Heerlijk dier <3

Ook kijkt hij nergens naar! Lekker nuchter en staat de gekste dingen toe!

Af en toe tikje eigenwijs, maar niet vervelend. (Waarom moeilijk doen als t makkelijker kan-mentaliteit ;) ) Zodra ik complimentjes geef, gaat hij super lopen :')
Ik rij liever hem dan mijn tuttige, snel op d'r hoefjes gestrapte KWPN merrie. Die is dan totaal niet meewerkenend en dwars.

Zowel kleine kinderen als mijn ouders rijden er ook op. Zou niet meer zonder hem kunnen!

Ook super leuk om naar tinkerdagen Nijkerk te gaan om alle soorten en maten te zien en ze alle takken van sport en spel te zien doen!


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:58

Ik moet zeggen die oude van mij kan een gruwelijke nare klooio zijn onder het zadel. Stil staan mensen lanceren enz. Maar dat is als hij zonder enige vorm van kennismaking iemand hem probeert te fixen of onduidelijke hulpen geeft. Of er iets mis is met tuigage. Dan kan hij omslaan in een naar mannetje. Maar ja als ik iemand niet ken die me vanuit het niks een paar trappen geeft. Ja dan mep ik ook terug. En dat doet hij ook. Dan ligt het echt aan de ruiter niet aan hem.

Maar zelf nog nooit een beter gevoeliger werklustiger dier meegemaakt dan hij. Goed in dressuur soepele gangen en heel erg slim en meedenkend.