Coloured Cob

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Coloured Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:57

Graag zou ik eens een engelse coloured cob fokken. Zelf fok ik welsh cobs en kom regelmatig in wales. Daar zijn mij ook de coloured cobs opgevallen. Deze combinatie vind ik erg gaaf en graag zou ik zelf eens zo'n coloured cob fokken. De kracht van deze combinatie ligt voor mij in het bot en behang en natuurlijk de kleur van de tinker en het temperament en de expresie van de welsh cob.


Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:56

Overigens vind ik op deze manier gaan kruisen een beetje dubbel, er zijn genoeg Tinkers waar duidelijk een behoorlijke scheut Welsh in zit, en die dus de beweging en het temperament al hebben. Op dit gebied is het Tinkerras enorm divers. Bovenstaande foto is voor mij ook gewoon een Tinker/Irish Cob. Wat jij omschrijft is ongeveer mijn fokdoel, maar geen denken aan dat ik een Welsh Cob gebruik, mede omdat goed behang bij een kruising erg moeilijk te behouden is (vandaar dat ik uitspreek dat jouw afbeelding gewoon een Tinker/Irish Cob lijkt/is). Mijn onlangs aangekochte veulen past perfect in jouw omschrijving van Coloured Cob

Tevens vraag ik mij af of je al moet willen kruisen met een ras was zelf pas sinds 20 jaar of zelfs minder op papier geregistreerd staat, (in Nederland en omstreken). Van een gemiddelde Tinker zijn enkel de ouders bekend en verdere bloedlijnen onbekend. Hoe kan je een nieuw type paard (Coloured Cob) fokken uit een ras wat nog een open stamboek heeft?

Overigens mogen Tinkers alle kleuren hebben, en ze zijn er inmiddels ook in erg veel kleuren, ook heel veel effen.

Dit gezegd hebbende, prachtige Cobs heb je, stiekem ben ik wel fan van dat ras en zou ik een kruising erg interessant vinden. Maar met de huidige markt, alle risico's en issues blijft het voor mij bij nieuwsgierigheid.

Mijn aangekochte veulen, een temperamentvolle tante met een net zo pittige beweging, met name de draf valt positief op (voor mij dan, iemand die een coole bossloffer zoekt heeft het waarschijnlijk wat minder met dit type :o ) Op de foto's is ze exact 2 maanden oud. Haar moeder is een echte Irish Cob, een maand of 3 - 4 geleden geïmporteerd. De vader van het veulen is onbekend.


Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/z8epOk.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 22-08-15 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tekst aangepast; discussie gaat over de coloured cob

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 23:46

De hengst die ik in eerste instantie in gedachte had is nu nog jaarling en staat in de opfok. Heb enkel een veulenfoto van hem.
Afbeelding

Heb voor komend jaar ook een hele gave hengst staan maar deze heb ik gehuurd. Als ik zulke avonturen met hem aan wil gaan dan wil ik dat eerst goed met de eigenaar bespreken.

Mijn idee komt echt uit Engeland. Daar word dit meer gedaan en zijn er speciale rubrieken voor de coloured cobs. De hengst uit mijn openingspost komt ook uit een irish cob merrie keer welsh cob hengst en is part bred welsh geregistreerd. "Mijn" veulen zou ik ook zo registreren en uit willen brengen op de bereden klasse van een welsh show. Verwacht met de eventuele verkoop geen problemen, heb een groot netwerk op zowel het continent als in de UK.

Wat ik eigenlijk zou willen zien is een bonte welsh cob met net even meer bot en het behang mag tussen een cob en tinker in zitten. Vooral een sprekend mooi hoofd zou ik graag zien. Vloeken in de kerk maar de meeste tinkerhoofden vind ik niet mooi. Zie liever een disje, plat en breed tussen de ogen, grote sprekende ogen, grote neusgaten en kleine oortjes.

Vind jou merrie veulen ook gaaf. Ze beweegt al goed voor zo'n jong dier! Zou nog net wat meer wauw factor in het hoofd mogen hebben voor het doel wat ik zoek.
Laatst bijgewerkt door balance op 22-08-15 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht aangepast aan discussie

moor

Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:16

Hoi Annet!!
Wat leuk dat je dezelfde droom hebt als ik!!!

Alleen de adviezen die ik kreeg uit Wales zijn om de combinatie andersom te doen!
Dus Welsh Cob Merrie x Tinker hengst!
Dit schijnen veel mooiere dieren te worden, zoals jij ze omschrijft!
Tinkermerrie x welsh cob hengst schijnen toch andere dieren te worden..
kracht bot uitstraling beweging temperament schijnt tinkerhengst x welsh cob merrie toch "beter" te zijn om jouw doeleinde te bereiken!!
(op de shows in UK zie je die combinaties verschijnen..)

Net als om een C te bereiken je beter een a merrie x D hengst kan doen dan anders om.
(dat is wat er mij verteld is dan!)

Ik ben benieuwd hoe je plannen verder vorderen!!!

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:47

Ik snap je idee , maar waarom niet gewoon een mooi Tinkerveulen kopen ( is immers voorheen ook kruising geweest tussen Tinker en Welsh Cob ... en wat nog niet meer ) . De foto die jij toont vind ik een echte Tinker

Maar goed , ik volg deze even ..... ivm je beweegredenen .
ikzelf zou hier mijn merrie"s niet voor "uithuren".

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 10:30

Dan zou ik eerder nog een tinker merrie naar m'n zin kopen om te kruisen met een cobhengst. Uiteindelijk wil ik meer adel en temperament overhouden maar met de benen en vlekken van een tinker.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:39

heb je de grai type wel eens bestudeerd?? Zal haast wel hoor, maar daar zitten toch hele leuke hoofdjes tussen. Zijn wat sierlijker dan de andere types

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:17

Maar een grai heeft niet de benen en meestal ook niet de sokken die Annet zoekt, en al helemaal niet doorgeeft. Sokken fokken is bij volle Tinkers al een kunst, bij een kruising heb ik nog nooit zulke sokken. gezien. Wat ik opvallend vind aan het paard in de OP is dan ook de sokken, wie zijn de ouders als ik vragen mag?

Mijn veulen dr hoofdje is toch ook best binnen jouw zoekciteria?


Afbeelding


Afbeelding

Of zoek je meer als deze merrie (sorry, duidelijkere foto via Pb)

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 2158_o.jpg

Ik vraag me af hoe ze in Engeland het onderscheid maken tussen Irish Cob, Coulored Cob en Welsh Cob, gaat dat enkel op afstamming? Want zoals ik het nu bekijk overlapt het nogal.


Tip voor als je perse bont wilt: Ga op zoek naar een homozygoot bonte merrie

@moor: Heb jij de Tinker dan ook laten dekken op jouw merrie(s) inmiddels?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:59

Coloured Cobs zijn ook gewoon Gypsy Cobs / Irish Cobs / Tinkers, slechts een andere naam. We noemen het in de volksmond ook gewoon allemaal Cobs.. en welsh cobs gewoon welsh :)

Welsh Cob x 1 van die namen is nog altijd gewoon een Part Bred. Geen probleem mee, maar de naam Coloured Cob is dan toch lastig. Ik snap de keus voor de naam, maar werkt erg verwarrend aangezien volle Cobs ook Coloured Cobs genoemd worden.

Onze hengst heeft overigens ook veel behang en een sierlijk sprekend hoofd, dat is ook doorgaans juist mijn fokdoel binnen het ras.
Afbeelding

Afbeelding

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:41

Je zoekt temperament ?

Vergis je niet in sommige Tinkers .....
Mijn Tinkermerrie had ik laatst springles mee, op de rijvereniging...
Iedereen stond versteld van de actie die uit haar kwam.

Dus ja er zijn slome Tinkers , maar er zijn er heus met flink wat remoerament

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:54

Temperament :-p

TSCollin
Berichten: 65
Geregistreerd: 22-03-06

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:29

waarom (weer) gaan kruisen.
zoek gewoon een tinker die qua karakter wat meer bij je past, ze zijn er echt hoor!!
Geloof me, zijn echt geen slome hobbelknollen.....

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:35

Dat is toch wel een puntje wat me opvalt, is dat heel veel mensen zich vergissen in het Temperament van een tinker..............

Wij zijn nog opzoek naar "een slome tinker" die zijn niet zo heel makkelijk te vinden :+

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:36

Haha, ik moet zeggen dat ik ook maar weinig echt sullige Tinkers weet :+ Mijn normaal braafste merrie vond het vandaag ook ineens nodig de boel flink aan gort te trekken _O-

Probeer met bovenstaand veulen ook te illustreren dat alles wat TS zoekt ook te vinden is in een volle Tinker, dat een kruising zoals zij die wilt imo niks toe gaat voegen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:19


VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:05

ik heb een slome ... een echt slome ( Kaydee )... waar ik helaas vorige maand 3 x naast hing en 1 x op de hals , hahaahh ... bijna bomproof dus .... was me in al die jaren nog niet gebeurd met haar

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:16

kwam toevallig deze nog tegen
Afbeelding

begrijp wel waar TS op doelt qua hoofd meer naar een dish toe
dat heb ik tot op heden nog niet heel vaak bij tinkers gezien :n

de benaming coloured cob vind ik trouwens heel stom gekozen, want ook de irish cobs/tinkers/gypsy cobs worden coloureds genoemd

ik wist niet dat men deze kruising bewust maakte :D
verklaart wel weer een stuk waarom we vaak toch verrassend licht beenwerk sok enz verder door fokken
paardje in openingspost zou zomaar ggk kunnen worden als irish cob/tinker dekhengst maar is dus eigenlijk een kruising/partbred!

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:20

Laatst bijgewerkt door balance op 22-08-15 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:22

Wat grappig, ik had kelly juist graag laten dekken door een welsh cob. :j
Lijkt me gaaf,maar ja denk dat zij nu te oud is voor nog een laatste veulen.
Ben wel heel benieuwd waar annet uiteindelijk op uit gaat komen :)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:41

Wat is Kendira een plaatje, super!

Ik heb zelf geen merrie in de aanbieding maar ga wel graag volgen, erg interessant! Ik weet dat veel Welsh cobs het sabino/splash gen hebben, zou dit niet een goede basis zijn?

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 09:49

Frinia, die van jou vind ik gaaf!!

Volgens mij heb ik in het begin al uitgelegd waarom ik de kruising maak. In Engeland gebeurd het veel, niemand die daar raar opkijkt van zo'n kruising. Ter vergelijking kan ik wel wat foto's posten van de koppies en het beenwerk van mijn welsh Cobs. Hoofdjes zijn echt nog wel een heel stuk fijner en ik denk dat het beenwerk zwaarder is dan jullie verwachten.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:15

ben eigenlijk wel benieuwd naar het filmpje annetb :D heb zelf wel idee wat je bedoeld, ook hele mooie paardjes om te zien !

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:22

Welk filmpje?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:24

of je een filmpje ervan hebt :) van hoe ze lopen etc bedoelde ik haha, kan zelf niks vinden als ik internet afstruim :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker merrie voor fokkerij gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:56

Ik weet nog een merrie met veel luxer hoofd dan wat op de vorige pagina staat, heb alleen geen geschikte foto om te posten. Beide ouders zijn ook bekend en hebben beide weliswaar geen lomp hoofd, zo luxe en flinke dish als dochter hebben ze beiden niet. Naar mijn inziens is dit een duidelijke hint dat er in de huidige Tinkerfokkerij al vrij veel Welsh Bloed stroomt (vader van deze merrie is een hengst met ruim honderd nakomelingen, moeder is een merrie met oa twee GGK zonen)