Wat voor type tinker heb ik??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:07

Als ik de typebeschrijvingen erbij pak is een cob compacter dan een Vanner, max. 1.56 hoog, het hoofd is kleiner en het beenwerk mag lichter zijn dan dat van een Vanner. Bij een Vanner staat expliciet dat de hoeven groot zijn en de borst breed dient te zijn. Dat zijn volgens mij dan de grootste verschillen.
Ik heb de volgende plaatjes daarbij in m'n hoofd, zeg maar: een Cob is vierkant gebouwd en rond van vorm met normaal tot zwaar beenwerk en veel behang. Meer een 'pony'type. Een Vanner is langer gelijnd (rechthoekig gebouwd) met normaal tot zwaar beenwerk en veel behang. Een Vanner is grover qua bouw en daar zie je veel in van de Shire en Clydesdale en dergelijke. Een Grai heeft in mijn ogen ook een rechthoekige bouw, licht beenwerk en weinig tot normaal behang. Meer een rijpaardtype.

@ Dobbelicious, ik denk ook dat jouw paard een Vanner is vanwege het algehele voorkomen: een vrij langgelijnd paard met een niet klein/fijn hoofd, redelijk zwaar beenwerk, een steile schouder, ruim behang, enz. :)

Edit: typfout verwijdert.
Laatst bijgewerkt door Muds op 04-01-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:11

Muds schreef:
Als ik de typebeschrijvingen erbij pak is een cob compacter dan een Vanner, max. 1.56 hoog, het hoofd is kleiner en het beenwerk mag lichter zijn dan dat van een Vanner. Bij een Vanner staat expliciet dat de hoeven groot zijn en de borst breed dient te zijn. Dat zijn volgens mij dan de grootste verschillen.
Ik heb de volgende plaatjes daarbij in m'n hoofd, zeg maar: een Cob is vierkant gebouwd en rond van vorm met veel behang, normaal tot zwaar beenwerk en veel behang. Meer een 'pony'type. Een Vanner is langer gelijnd (rechthoekig gebouwd) met normaal tot zwaar beenwerk en veel behang. Een Vanner is grover qua bouw en daar zie je veel in van de Shire en Clydesdale en dergelijke. Een Grai heeft in mijn ogen ook een rechthoekige bouw, licht beenwerk en weinig tot normaal behang. Meer een rijpaardtype.

@ Dobbelicious, ik denk ook dat jouw paard een Vanner is vanwege het algehele voorkomen: een vrij langgelijnd paard met een niet klein/fijn hoofd, redelijk zwaar beenwerk, een steile schouder, ruim behang, enz. :)


Dankjewel, dat verklaart al een hele hoop!

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:40


cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:56

Een cob niet groter dan 1.56? Volgens mij is dat inmiddels wel veranderd denk ik. Want ken meerdere cobs rgoter dan 1.56.

Noedel is vorig jaar met de keuring 1.57 gemeten en werd toch als cob ingedeeld

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:58

cp112 schreef:
Een cob niet groter dan 1.56? Volgens mij is dat inmiddels wel veranderd denk ik. Want ken meerdere cobs rgoter dan 1.56.

Noedel is vorig jaar met de keuring 1.57 gemeten en werd toch als cob ingedeeld


Maar zo staat het momenteel nog wel in de typebeschrijvingen, alleen blijkt in het gebruik dat er vanaf geweken moet/zal worden omdat sommige paarden een hoogte hebben die niet overeenkomt met hun type.
Oftewel, hoogte mag niet uiteindelijk leidend zijn in het bepalen van het type.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:58

Dobbelicious schreef:
Muds schreef:
@ Dobbelicious, ik denk ook dat jouw paard een Vanner is vanwege het algehele voorkomen: een vrij langgelijnd paard met een niet klein/fijn hoofd, redelijk zwaar beenwerk, een steile schouder, ruim behang, enz. :)


Dankjewel, dat verklaart al een hele hoop!

Hij is wel knap zeg!! <3

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:58

Ze letten naast bouw nu ook meer op de gangen, het stuwende van de achterbenen van de vanner tegen het ?? van de cob (zit verschil in maar dat weet ik niet uit mijn hoofd)

Zo is hangt saphira bij de 1.55/160 en is ingedeelt als vanner vanwege bouw en beweging. maar dit had ook cob kunnen zijn. Het is dus ingewikkelder dan het op papier lijkt

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:59

butengeweun schreef:
Ze letten naast bouw nu ook meer op de gangen, het stuwende van de achterbenen van de vanner tegen het ?? van de cob (zit verschil in maar dat weet ik niet uit mijn hoofd)

Zo is hangt saphira bij de 1.55/160 en is ingedeelt als vanner vanwege bouw en beweging. maar dit had ook cob kunnen zijn. Het is dus ingewikkelder dan het op papier lijkt


Cobs dienen een functionele dragende beweging te hebben :D

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:10

Citaat:
Hij is wel knap zeg!! <3


Dankjewel! Vind hem zelf ook heel erg knap, maar iedereen vindt zn eigen paardje natuurlijk het knapst :j

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:14

Hij is zeker knap! Erg knap paardje! Ik zeg, naar de keuring ermee!

Saphira vanner? Dat had ik dus weer echt niet gedacht.... Neem drie paarden, Collin, dochter Sterrin en dochter Saphira. Drie in mijn ogen nagenoeg dezelfde soort Tinkers, ook ongeveer even groot, en toch is de eerste een grai, de tweede een cob en de derde een vanner?

Collin - grai
Afbeelding

Sterrin - cob
Afbeelding

Saphira - vanner
Afbeelding

Overigens als ik bovenstaand vergelijk is Saph juist die ene met het lichtste beenwerk, dus in hoeverre is dat bepalend? Bijv. Bing heeft ook geen zwaar beenwerk.

Ben erg benieuwd naar 11 mei :D

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:19

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn merrie, zij is een cob.
Oja, haar stokmaat moet tussen de 1m50 en 1m55 zitten.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 04-01-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:19

HijadelaLuna schreef:
Hij is zeker knap! Erg knap paardje! Ik zeg, naar de keuring ermee!


Haha, ja dat gaat zeker nog een keer gebeuren, maar wil zn hals eerst nog beter trainen en dit jaar doe ik examen, dus beetje weinig tijd om hem echt goed voor te bereiden. Volgend jaar is de planning, hopen dat ie het dat waarmaakt allemaal *\o/*

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:20

Jackytje schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit is mijn merrie, zij is een cob.


jouw paard is blauw :oo

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:20

Dobbelicious schreef:
Jackytje schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit is mijn merrie, zij is een cob.


jouw paard is blauw :oo

Uh ja, mijn broek was op haar afgegaan :=

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:23

Jackytje schreef:
Citaat:
jouw paard is blauw :oo

Uh ja, mijn broek was op haar afgegaan :=


Humor, leuk he, witte paarden :p

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:36

HijadelaLuna schreef:
Hij is zeker knap! Erg knap paardje! Ik zeg, naar de keuring ermee!

Saphira vanner? Dat had ik dus weer echt niet gedacht.... Neem drie paarden, Collin, dochter Sterrin en dochter Saphira. Drie in mijn ogen nagenoeg dezelfde soort Tinkers, ook ongeveer even groot, en toch is de eerste een grai, de tweede een cob en de derde een vanner?

Collin - grai
[ Afbeelding ]

Sterrin - cob
[ Afbeelding ]

Saphira - vanner
[ Afbeelding ]

Overigens als ik bovenstaand vergelijk is Saph juist die ene met het lichtste beenwerk, dus in hoeverre is dat bepalend? Bijv. Bing heeft ook geen zwaar beenwerk.

Ben erg benieuwd naar 11 mei :D


Lot kijk naar het verschil in bouw zoals de steilheid van de schouder en de hoek van het achterbeen.

Ik weet niet hoe oud beide andere paarden waren op de foto maar saph is hier ook net 3. Zij is dus nu redelijk verder uitgezwaard.

Afbeelding
dit is haar vorig jaar een week voor de kleine geboren wordt , maar saph is ook geen 1e premie maar een 2e waard toen ze als 3 jarige kwam, dus verbetrterpunten zat.
maar daar mag je de 11e over gaan bakkeleij :+

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:46

HijadelaLuna schreef:
Dat had ik dus weer echt niet gedacht.... Neem drie paarden, Collin, dochter Sterrin en dochter Saphira. Drie in mijn ogen nagenoeg dezelfde soort Tinkers, ook ongeveer even groot, en toch is de eerste een grai, de tweede een cob en de derde een vanner?


Het komt vaker voor: moeder Muddy als vanner, vader Djenges als cob en dochter May Belline als grai. :=

Tja, hoe er vererft wordt ligt toch aan de voorouders waarvan er nog steeds een groot deel niet bekend is. Plus dat de typeomschrijvingen in het verleden aangepast zijn, waardoor een bepaald paard toch nét bij een ander type ingedeeld kan worden, omdat het bijvoorbeeld qua voorkomen tussen twee types inhangt. En ik denk dat er nog weinig mensen écht op type-eigenschappen fokken. Maar als daar strenger op geselecteert wordt, plus dat er steeds meer bekend wordt over bloedlijnen, zal er vanzelf een sterker onderscheid in de types komen en meer stabiliteit qua vererving van eigenschappen :)

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:46

Ik wou net zeggen, het is niet alleen hoogte en zwaarte van het beenwerk :+
Kijk naar de massa van Collin (echt z'n lijf dan dus) en dan naar Sterrin. Groot verschil, Sterrin heeft meer massa. En valt dus onder de cobs, alleen echter met lichter beenwerk.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:56

In het echt heeft Collin echt niet minder massa dan Sterrin :o

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:57

Heerlijk om die discussie te volgen :j (ik doe wijzelijk gewoon geen uitspraken over types ;) )
Gelukkig is 11 mei inderdaad de mogelijkheid om hierover een discussie te voeren.

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:04

Volgens mij is het zo dat een vanner een steiler achterbeen heeft (daardoor ook duwende gang).
Kijk bijv ens naar het achterbeen van Saphira, vooral op de eerste foto goed te zien. Steil achterbeen :j.

En er is een verschil tussen massa en vetjes he :P

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:30


butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:43

dat kan maar het is en blijft een jurysport daarom doe ik ook geen uitspraken en ga ik braaf en netjes luisteren naar de keurmeesters
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 04-01-13 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:49

cp112 schreef:
Volgens mij is het zo dat een vanner een steiler achterbeen heeft (daardoor ook duwende gang).

Zowel het hellende kruis als de hoeken van de gewrichten zijn bij cob en vanner hetzelfde omschreven, dus dat zou niet verschillend moeten zijn.

Is het enkel een steil achterbeen wat een stuwende gang veroorzaakt? Daar ben ik benieuwd naar :j

Overigens vind ik Saphira's achterbeen niet eens zo steil :o Vergeleken met de andere paarden zelfs minder steil: daar zie je een rechtere lijn lopen van heup, naar knie, naar sprong. Maar misschien kijk ik verkeerd?

Vind het ook erg interessant, dit :j

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:53

*rukt handen onder kont vandaan*

...was er namelijk gaan op zitten omdat ik me hierin eigenlijk niet wil mengen aangezien ik geen yota verstand heb van de type-indeling bij het NST en er ook meer dan drie vierde van de tijd niks van begrijp hoe ze die indeling nu maken...

maarre... ik zie geen steil achterbeen bij Saphira? :?
misschien kijk ik naar de verkeerde foto, want bouw beoordelen vanop foto is sowieso erg foto-afhankelijk ;)
maar ik zie paarden voorbijkomen met veel steilere achterbeenstand

Vind muds haar uitleg/visie overigens navolgbaar :j en duidelijk :j
maar in mijn ogen hangt dat toch vaak samen met grootte... of misschien beter: ogenschijnlijke grootte
als ik naar onze paarden kijk die lekker makkelijk allemaal cobs zijn omdat ze bij het ICS zitten en niet bij het NST :+
dan zou ik qua vierkant/rechthoekig model indelen:
Deaglàn, Angel, Maerynn (& Bellyna) allemaal stokmaten tussen 1m40 en 1m47 en vierkant, compact, rond model -> cob
Tinkerbell, Dorina, Hilde, Lillyfee, Kendira met stokmaten tussen 1m49 en 1m53 en rechthoekig, iets langer in de rug, meer paard dan pony-uiterlijk zeg maar --> vanner
de cobs lijken dan kleiner dan ze in feite zijn, de vanners lijken groter dan ze in feite zijn