Wat voor type tinker heb ik??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:57

Iowa zou ik ook als Vanner zetten. ( <3 <3 <3 <3 <3 )
Challenger ga ik mij niet over uit laten, daar zijn de foto's niet goed genoeg voor om goed te kunnen beoordelen.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:01

Elk paard paard is scheef van nature, denk dat de meesten dat wel weten. Wil zeggen dat net als mensen elk paard een voorkeur heeft voor links of rechts en adh daarvan ontwikkelt. Er zijn verschillende soorten van scheefheid, dit verschilt per individu qua mate en verhouding met de rest. Omdat een paard een voorkeur heeft voor links of rechts (wat natuurlijk gezien heel slim is!) zal het als je het van bovenaf bekijkt nooit helemaal recht lopen, zijn ruggengraat is een lichte banaanvorm. Ten gevolge hiervan is er altijd een wat meer dragend achterbeen hebben, waardoor de ander automatisch wat meer stuwt. Immers is de een wat sterker getraind en meer gewend de massa te dragen. (Daarom hebben jonge en ongetrainde paarden vaak moeite met rechtuit lopen en vallen ze over de buitenschouder weg; ze bewegen zich zijwaarts naar voren, het spoor van het achterbeen is niet in lijn met die van het voorbeen).

Ten gevolge hiervan zal het paard dus van nature nooit vierkant gaan staan. Een been is gewend onder de massa te staan, de ander achter de massa. Gezien het achterste been van verder moet komen is deze vaak (ongemerkt) iets steiler, het been wat het verst onder de massa staat is vaak minimaal sabelbenig !TOV HET ANDERE BEEN!. Aan de kant van het steile achterbeen zal de heup logischerwijs iewat hoger staan.

Om een paard correct te laten dragen moet je dus ten eerste gaan rechtrichten, zodat het paard in staat is het gewicht goed te dragen. Rechtrichten is iets wat veel ruiters onbewust doen, denk maar aan op beide handen rijden, als jij even vaak met links schrijft als met rechts wordt het handschrift met beiden handen immers ook bijna even netjes op den duur, dus dat is al een goed begin :)
Muds schreef:
HijadelaLuna schreef:
Stuwen en dragen heeft te maken met in welke hoek het been beweegt tov de loodlijn verticaal door de heup.

Wil je dat eens uitleggen, Lotte? :)


Afbeelding

Denk dat wel duidelijk is dat links stuwend is en rechts dragend.

Buiten de natuurlijke stand die elk paard dus heeft heeft en mate en het gemak waarmee het dier draagt vaak te maken met bouw.

Ten eerste de croupe en stand van het achterbeen
Een paard met een langere croupe zal makkelijker in staat zijn het been naar voren (en daarmee duwend onder de massa) te brengen. Een paard wat van nature een korte croupe heeft (daar valt niks aan te trainen, hooguit de spieren oprekken) zal meestal geneigd zijn stuwend te lopen omdat het domweg niet in staat is het been genoeg naar voren te brengen. Een korte croupe zorg voor vaak een hellend kruis. En zoals Alexandra (frenia) ook al schreef kan dit kan zorgen voor een kleinere hoek in het sprongewricht, waardoor het been alsnog ver onder de massa staat en in staat is te dragen (bijv. sabelbenig). Of het resulteert in een ahw eigenlijk te lang achterbeen waardoor de heup van het paard omhoog komt (overbouwd). Hierdoor wordt de croupe nog hellender waardoor het dragen van het achterbeen nog eens extra vermoeilijkt wordt.

Een sabelbenige stand oogt vaak alsof het paard goed onderbrengt, maar bouwtechnisch gezien is die hoek uit het spronggewricht gewoon altijd aanwezig, dit zorgt voor een grotere belasting vh gewricht met alle gevolgen van dien, denk bijv. aan spat. Maar dat zei Alex ook al :D

Ben het dus niet helemaal met je eens dat een steil achterbeen stuwen beperkt, het beperkt beweging, zowel stuwen als dragen, en gezien een paard (helemaal een koudbloedtype als een Tinker) van nature meer stuwt... Soms is er wel souplesse vanuit de koot wat het nog ergens op doet lijken. Maar zoals bij mijn Caily is de beweging van het achterbeen gewoon zeer beperkt.

Kan alleen dit filmpje vinden zo snel, niet helemaal jovel gefilmpd, en beetje lang, maar je hoeft hem natuurlijk niet helemaal te kijken om te zien wat ik bedoel. http://www.youtube.com/watch?v=wBGFj2wjp7c

Buiten de achterhand is er natuurlijk nog meer van belang, alles hangt met elkaar samen. Zo zal een holle bovenlijn ook moeilijker zijn gezien het voor het dier wat lastiger is om correct over de rug te lopen.

http://www.paardenbegrijpen.nl/images/s ... uikrug.jpg

En zo ook korte voorbeentjes. Elk paard loopt van nature op de voorhand, maar hoe langer het voorbeen tov het achterbeen, deze te makkelijker is het om het gewicht naar achteren te verplaatsen. Gewicht naar achteren verplaatsen zorgt dat het paard min of meer gaat zitten in zijn beweging en daarmee dus onder treedt ipv te stuwen.

http://www.paardenbegrijpen.nl/images/s ... ening3.jpg

Kortom, de stuwende beweging is voor een gedeelte vast gelegd in de bouw van een paard. Ik vraag me af in hoeverre dat vast is gelegd in de typebeschrijving, zal het eens lezen morgen (heb nu verder geen tijd meer). Maar voor een groot gedeelte valt er best wat op te trainen. Bij Caily ben ik hier van de zomer mee begonnen (longeren met pessoa, balkjes lopen, eigenlijk gewone achterhand training), en er was duidelijk verbetering te zien. Ze zal nooit een bewegingstopper worden, kijk maar naar haar bouw, maar met training worden bepaalde spieren, oa de broekspier zodanig opgerekt en sterker gemaakt dat er wel degelijk meer ruimte kan ontstaan in de beweging waardoor ze in staat is meer onder te gaan brengen.

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:06

Bij Caily is het idd heel duidelijk dat haar achterbeen niet meer kan stuwen en niet meer onder het lichaam kan. Vind het wel eens leuk om te zien, heel interessant.

Als je Caily dan gaat vergelijken met Tinky, stuwt Tinky duidelijk meer. (Of toch in mijn ogen?)

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:08

Caily heeft geen motor van achteren zoals ik dat altijd zeg, merk ook enorm verschil als ik op haar zit en dan op een Tinkertje van een ander of "mijn" Kyra. Ik kan dat wel gaan trainen met Caily, het vergt gewoon wat meer.

Lees verder de dag even mee, erg leuk dit, maar tijd om te reageren vannacht of morgen pas weer...

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:11

Wel grappig is, Caily is niet sloom, wil graag lopen. (Buiten dan, in de bak vind ze niks an), maar hard gaan we nog steeds niet echt, gewoon omdat ze kort loopt heeft zij meer passen nodig voor de afstand die een rasgenootje in twee passen minder doet.

En nu ga ik echtecht :evaw:

flowerstreet
Berichten: 286
Geregistreerd: 11-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:12

Laatst bijgewerkt door flowerstreet op 05-01-13 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:14

Tja, kan imo ook een cob wezen... Ik zie niet direct overuidelijk cob of vanner. Dus ga mij er verder niet over uit laten :Y)

flowerstreet
Berichten: 286
Geregistreerd: 11-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:17


starjo
Berichten: 2009
Geregistreerd: 28-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:34

Juulx , persoonlijk vind ik jou paardje een cob type. Vind wel dat hij behoorlijk wat behang heeft hoor, zeker de tweede foto. Maar die zal waarschijnlijk in de winter genomen zijn, aan de vacht te zien. :o

Zag dat Bing genoemd werdt, tja daar zijn volgens mij de menigingen over verdeeld. ;)
Hij is idd getypeerd als zijnde vanner, heb zelf eerlijk gezegd ook mn bedenking , maar ik ben geen keurmeester. Bing heeft een stijle schouder, dus als hij grai zou zijn moet deze schuiner , daar bij meet hij 1.63m en heeft wel aardig body, maar is voor een vanner wel weer wat fijn in het beenwerk. Ik denk dat hij daardoor een grensgevalletje is. :j Een cob is hij zeker niet vind ik.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XSUEEONK.jpg

Bij een Vanner vind ik dat alles gewoon groot , massaal en grof moet zijn.
Zo vind ik Samba een echte vanner, hoewel hij dan weer een schuine schouder heeft, terwijl ze dan juist weer een steile schouder willen zien. Hij is rond de 1.68m. en alles is grooootttt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OLTQHRDA.jpg

Zo vind ik b.v Rudolph,en Sir Camelot echte Vanners, alles groot grof en massaal

fanessaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:48

Juulxx schreef:
Hallo!

Je hebt natuurlijk 3 soorten tinkers..
De Grai, Vanner, en de cob...

Maar wat heb ik nou eigelijk?

De Romany Vanner
De Romany Vanner is het zwaarst gebouwde type. Zijn algemene voorkomen is robuust, stevig en over het algemeen compact gebouwd paard met een rustige en zelfverzekerde uitstraling. De stokmaat ligt tussen de 1.56 en de 1.70 meter.

De Romany Cob
De Romany Cob is een wat lichter gebouwd type dan de Vanner. Zijn algemene voorkomen is robuust, stevig en over het algemeen compact gebouwd paard met een rustige en zelfverzekerde uitstraling. De stokmaat ligt tussen de 1.36 tot 1.56 meter.

De Romany Grai
De Romany Grai is, in tegenstelling tot de Romany Cob, een meer verfijnd gebouwd paard, met een rustige en zelfverzekerde uitstraling. Zijn stokmaat ligt tussen 1.35m tot 1.56 meter. Afwijkende maten tot 1.70 kunnen echter voorkomen. Vaak heeft een Grai in vergelijking met de andere types veel minder behang. Ook is de Grai over het algemeen wat temperamentvoller.

Hier ging ik bij haar kijken, hier heeft ze haar sokken nog vandaar.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]



Er zijn 4 verschillende tinkers, gray venner cob en gypsy dat is de kleinste tinker :P

fanessaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:49

Afbeelding
dit zijn de 2 lieve Cob tinkers :D

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:51

fanessaa schreef:
Er zijn 4 verschillende tinkers, gray venner cob en gypsy dat is de kleinste tinker :P



Nee hoor, gypsy is gewoon de 'engels' benaming :j Dat is geen type.
Cob, Vanner, Grai en Scudder zijn de types :j

Maar scudders zijn er (zo goed als) niet in NL

fanessaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:56

cp112 schreef:
fanessaa schreef:
Er zijn 4 verschillende tinkers, gray venner cob en gypsy dat is de kleinste tinker :P



Nee hoor, gypsy is gewoon de 'engels' benaming :j Dat is geen type.
Cob, Vanner, Grai en Scudder zijn de types :j

Maar scudders zijn er (zo goed als) niet in NL


Haha ja de scudder bedoel ik :P dan zijn er 4 verschillende types :D ze zijn zelde in NL maar hebben weinig behang en kunnen heel hard draven vanwege de draversbloed :O

TinkDelilah

Berichten: 81
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:56


Oona

Berichten: 368
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Ninove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:01

Wat is Cheyenne volgens jullie?
10 jaar ; 1m40, korte rug. Veel manen, redelijke sokken, zeer fijn hoofdje (halsters maat cob zijn te groot)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:03

cp112 schreef:
een cob. VOor een hengst zijnde had hij IMO iets meer sokken mogen hebben. Maar dat is een stukje persoonlijke smaak denk ik :D
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]



Even totaal offtopic maar jeetje. Ik vind dit een van de mooiste Tinkers ooit. :P Zo op deze foto althans! :D
ik weet niks over Tinkers verder, sorry :+

SteffiSara
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:15

Hallo,
Ik heb ook een Tinkertje.
Ze heet Sara en is ongeveer 1,53m
Ze is niet heel breed, maar smal ook niet echt.
Weten jullie misschien wat voor n type ze is?

Alvast bedankt,
Groetjes :J

Afbeelding

giusi1990
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:07

wat is mijn jaarling tinker hij is nu 1.20
Afbeelding

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 11:22

Je zou even een foto moeten maken van de zijkant! het is zo erg onduidelijk.

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:28

Een jaarling typeren is sowieso onbegonnen werk. Het is niet voor niets dat het op de keuring alleen bij de paarden van 3 jaar en ouder gebeurd.

Tinkerlove_
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:59

Even een upje;

Patrick is een tinker ruin van 1,54. Ben wel benieuwd onder welk type hij valt, al verwacht ik dat het onder het type cob is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:49

dan ben ik ook wel benieuwd waar mijn Indy onder valt.

merrie
4.5 jr
150/155 cm


Afbeelding

Afbeelding

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:31

Ik zou bijna zeggen :

Ga naar de website van het NSvT en schrijf je in voor een keuring bij jou in de buurt , www.nsvt.eu ( er komt zeer binnenkort een nieuwe website waar alle data weer up to date zijn )

Zorg dat je paard mooi schoon gewassen is en ervaar de dag zoals deze op je afkomt

Je paard wordt getypeerd ( bij 3 jr en ouder ) en vervolgens door de keurmeesters beoordeeld

Aan het einde van de keuring weet je hoe groot je Tinker is , welk type en welke premie

Hierboven staan allemaal leuk foto’s , maar 9 vd 10 foto’s is gewoon niet te zien welk type ( we gokken allemaal een beetje dezelfde richting in , maar gangwerk is op een foto niet te zien en ook dat hoort bij de keuring en zo kan een cob nog wel eens een Vanner worden bijvoorbeeld )

Wel allemaal erg leuke foto’s voorbij zien komen en voor de leuk , plaats ik er hier ook eentje van mijn 1,5 jarige hengstAfbeelding

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:41

Leuke tinkers !!
Maar eens met hierboven, vooral het opmeten kan nogal verschil maken met thuis (Paddy officieel laten opmeten tijdens zijn keuring) maar hij was toen wel een aantal cm kleiner gemeten als wat ze mij wouden doen geloven, niet erg maar toch. Hij us inmiddels wel weer gegroeid maar de hoogte zegt me niet zoveel.. was toen even benieuwd en het werd me gevraagd tw meten :)