Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rosa__ schreef:Een beetje kort door de bocht wel.
Ik heb zelf erg weinig ervaring met Tinkers, maar 2 keer op 2 verschillende Tinkers gereden. Maar gemiddeld gesproken zie je vaak wel een laconieker / kalmer karakter bij Tinkers, wat dan meestal weer samengaat met een iets lagere pep. Maar ja, dat kun je allemaal niet concreet stellen... Het zal vast ook heel erg verschillen per Tinker, maar gemiddeld zal bijv. een Arabier een stuk minder snel 'sloom' worden. Van nature hebben Tinkers wel een beetje die aard / aanleg, denk ik. Ze zijn er wat gevoeliger voor t.o.v. warmbloedige rassen. Maar uiteindelijk is het hoe de ruiter met het paard omgaat, wat het plaatje aan de buitenkant bepaalt... En als manegepaard in gebruik zijn, is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor het mechanisme van een paard. De paarden die het snelst neigen naar laksheid, zullen dus wel wat eerder 'door de mand vallen'.
Moet eerlijk zeggen dat de Tinkers die ik bereed, ook vrij loom waren, maar hey, dat waren er dan ook wel 2 die duidelijk zo hun ervaring hadden als manegepaard... Denk gewoon erg veel beginners en te grove hulpen.
Uiteindelijk ligt het voor een enorm groot deel in de handen van de ruiter, hoe je als combinatie tot stand komt... Dat veel Tinkers sloom zijn in jouw belevenis, zou m.i. dus echt niet zo hoeven te zijn, maar het zou dus heel goed door een combi van 'verkeerde' ruiters en hun vatbaarheid kunnen komen... Maar uiteraard kan ook een Tinker de dingen helemaal volgens het boekje doen, kwestie van de juiste omgang. Dat geldt gewoon voor alle paarden / rassen.