[HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:54

Klinkt als een prettige methode Leonoor :j

Ik heb wel een paar weken geoefend met er over heen hangen met een krukje ernaast. De eerste keer er op was zonder zadel..

marjootje

Berichten: 311
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: achterhoek

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:56

Zo zit ik ook met mijn belgje die in juli 3 jaar word, zo als hij er nu bij staat is hij nog vreselijk overbouwd, sccheelt wel 10 cm schoft/kont, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denk om daar bovenop te gaan zitten.
Maar hij begint sinds een maand of 2 wel veel ronder te worden, begint meer een volwassen uiterlijk te krijgen.
Ik ga het gewoon op mijn gevoel doen, in ieder geval rustig aan, en als ik begin ga ik wel door, zet hem niet een paar maanden stil.
Vriendin van mij heeft een noriker die deze maand 4 is geworden, zij is wel met zijn derde jaar begonnen, maar heel rustig aan, steeds heel even erop, en kleine buitenritje.
We kunnen nu denk sinds een maand of 2 zien dat het voor hem makkelijker word, hij loopt beter, houd het allemaal wat meer vol, (geestelijk en lichamelijk) en zijn gedrag word ook rustiger.
Ik had de mazzel dat Nino al ruim 4,5 jaar was toen ik hem kreeg, (hij word ik mei 5) dus die pakt het allemaal veel makkelijker op, je kunt heel goed het verschil zien tussen Nino en de noriker, ook geestelijk.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:57

Met Amigo ben ik nu aan het inrijden. Hij pakt alles super snel op en VD vind ie geweldig! Ik loop al te roepen dat ie in de toekomst voor de kar gaat dus project nummer 2 erbij :P

Poosje81
Berichten: 21223
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:57

Mallow schreef:
Klinkt als een prettige methode Leonoor :j

Ik heb wel een paar weken geoefend met er over heen hangen met een krukje ernaast. De eerste keer er op was zonder zadel..


Het is wel een kwestie van 'voelen' hoor. Zijn ze op hun gemak? Voelen ze ontspannen aan? Als ik twijfel, doe ik het nog niet.

King heb ik de 1e keer serieus erop gewoon meegenomen op strandrit, zonder zadel :') Hadden wel ander paard mee, waren met de trailer.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:03



Eerste helft. Ja ik heb bijna geen contact van voren, dat is bewust.
Het is weer de eerste keer rijden na 6 weken helemaal niets en er zijn een hoop punten waarop nog moet worden verbeterd. Maar ik hou ontzettend vast aan de voorkant, dus ik wilde kijken hoe ze reageert als ik de voorkant los laat en haar dit zelf opzoekt. Vandaar dat het ook gefilmd is :D. Vrijdag heb ik weer les en ga ik lekker beginnen met centred riding met mijn eerste instructrice :)

marjootje

Berichten: 311
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: achterhoek

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:03

Ik heb de eerste keer bij Nino mijn zoontje erop gezet, die is het lichste van ons allemaal......... ik Nino vasthouden, mijn man Enrico erop gebeurd, Nino vond normaalste zaak van de wereld.
Daarna mijn dochter erop, en 2 weken later ben ik zelf gewoon opgestapt.
En op mijn belgje heeft mijn zoontje ook al opgezeten, was ook helemaal geen probleem.
Dus dat zadelmak maken kunnen we overslaan............ :D

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:25

Eva: die kan lekker stofzuigen op het laatst ! :)

Het gaat er bij mij om dat ze het gaat accepteren dat er iemand op zit. Ben zelf ook wel iemand die er buiten een keertje op zal stappen als er iemand naast loopt. Hoppa voetje, en dan netjes stil zitten.

Leonoor: zo klinkt het ook wel zoals ik het zelf zou willen doen. gewoon rustig.

Leuk om te lezen dat iedereen het toch net wat anders aanpakt. :)

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:27

Leonoor schreef:
SIEMxFUNNY schreef:
Mijn reden om nog wat langer te wachten was dat ik bang ben dat je ze 'kapot' rijdt. Hun zeiden dat daar geen sprake van is als je maar 10 a 15 min per keer even erop zit. Paard op zijn eigen benen laat lopen en niet aan de voorkant in de krul trekt. Gewoon over de hoefslag en een keertje van hand veranderen / keer op de volte.

Vind het maar lastig.


Rechte lijnen! Hoefslag, voltes etc. zijn een behoorlijke belasting. Liever gewoon asap naar buiten, met een braaf paard erbij, desnoods aan een halstertouwtje.



En hoe dan aan de balans gaan werken?
Jaron heeft pauze genoeg gehad, ingereden nu, met 5.5 Daarna een maand rust gehad.en nu weer aan het rijden. bakrijden en longeren?
Ik longeer, maar niet meer dan 15 a 20 min (wel gemerkt dat hij best strijkt)

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:36

:wave:

Pfoeh, even bijkomen en bijlezen.

Heb poezies <3 <3 <3 gezien, toffe foto's van Clover (zó'n leuke merrie!) en over wie wat wanneer doet.

Tja, ik ben dus absoluut niet voor vroeg oppakken :o Al zijn er altijd uitzonderingen, maar ik vind doorgaans drie jaar echt té jong. Zie zoveel dieren die er lichamelijk nog niet klaar voor zijn, en geestelijk betwijfel ik het bij de meeste ook. Probleem is echter dat de meeste jonge dieren het maar doen en je ze makkelijk overrompelt. Bij Flynn ben ik er de eerste keer opgeklommen toen hij 3 jaar en drie maanden was. Gewoon, kijken wat hij zou doen. Verder niets, hij was volledig uit verhouding en een enorme slungel. Heb hem pas weer opgepakt iets voor zijn vierde verjaardag. Toen een paar keer wat gedaan, wat stap en draf werk in de bak. Toen ging ik op vakantie en heeft hij weer anderhalve maand stil gestaan. Toen weer opgepakt, toen merkte ik al dat er kwartjes gingen vallen. Kalmpjes aan verder gedaan, ik pak hem nou pas echt weer écht op. In juli wordt hij vijf ;) En ik zou het ook niet anders willen doen. Hij groeit nog steeds en ook geestelijk is het nog een gup. Je overvraagt hem al snel (al gaat hij wel stil staan als hij het écht niet meer snapt :(:) ), hij is gewoon te braaf eigenlijk. Gisteren eerste buitenritje gedaan, dat gaan we nou lekker uitbouwen. Rechtuit en maar conditie opbouwen. Daarnaast heb ik elke week les zodat we samen leren en hij ook direct goed gereden wordt.

Edit: wel vind ik het belangrijk dat een paard voor het 'beleerd' wordt al een goede basis heeft. Een opgroeiend dier moet vooral dat blijven doen, maar de basis (vast staan, voetjes, borstelen, wandelen) etc kun je prima al de eerste drie jaar bij brengen. Zo heb ik met Flynn vier jaar gewandeld voor we gingen rijden. Krijg je een cool en zelfstandig paard van én je hebt er zoveel voordeel bij als je naar buiten gaat. Uit de klei trekken en dan overrompelen met alles vind ik op geen enkele leeftijd goed.

Miesemuisje

Berichten: 3093
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:37

Even een testje voor mn avater + onderschrift :D

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:50

pfff. Ik heb 20+ pagina's gemist :')

Miesemuisje

Berichten: 3093
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:06

zo, ik ben er weer! voel me net zon huisvrouw de laatste dagen haha! Gister bij mijn vriend gekookt afgewassen opgeruimd enzo. vandaag hier de was gedaan en alles, en eten gekookt! Ben er maar druk mee haha.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:08

Goede avond iedereen,
ze hadden vandaag war horse in de bib bij de aanwinsten liggen, had eigenlijk net m'n boeken geleend.. vlug terug een boek uitgehaald en terug gezet en die mee in te plaats. Verder net lekker BJ zitten poetsen en mesten, er zette jammer genoeg hier een klote mist op. Ga morgen denk ik eens zonder zadel gaan rijden en wandelen (stukje wandelen, stukje rijden...)... als ik op tijd thuis ben teminste :).

Verder heb vandaag krullen in 2 lagen gedaan (2banden) en het had bij mij idd veel betere krul (heb lang haar en nog wat dikte er in zitten). Had echt een mooi effect, veel compimenten gekregen er op in school.

Ik heb alles bijgelezen veel filmpjes bekeken...

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:11

Ben het met je eens Berdien, moet ook zeggen dat ik er niet zo snel meer voor zou kiezen een veulen in de opfok te doen, nu had ik bij Clover geen keus natuurlijk. ( gekocht uit de opfok ) maar ik ben meer een voorstander van een gemengde kudde en op jonge leeftijd al beginnen met wandelen, vast staan, hoeven krabben enzo. Daar moest ik bij Clover nu mee beginnen toen ze 2,5 jaar oud was. Opzich geen ramp, maar ik had wel vaak zo'n 400 kilo steigerend paard aan m'n lijn met het wandelen, dat was iets minder leuk :D Het heeft echt maaaaaanden geduurd voor we verder konden dan de oprij laan.

De eerste keer erop was op haar 3e verjaardag. Spijt van? Mwa nee.. Ben nogsteeds blij met hoe ik het heb opgepakt. :)

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:18

Hmm ik ga toch maar even terug lezen haha.
Ik ben ook geen fan van de opfok. Zo zit een echte kudde ook niet in elkaar. Op stal hebben we ook gewoon een gemengde kudde waar ook de pubers bij ingaan :D

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:19

Volgens mij staat op de vorige pagina een bijleespost van lotte , inney/

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:19

Inney ik waarschuw je er zit een stuk in van een paar pagina's over nagels en haar ;)

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:22

Haha o gosh wat heb ik allemaal gemist :') Ik ga de bijleespost van Lotte ook maar eens bekijken.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:23

Oke is goed.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:24

hihi en ook nog wat over tinkers :P

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:24

nou hier komen dan de gevraagde foto's
zoe na 6en halve maand weer voor het eerst onder het zadel :D
gewicht og niet op letten want moet nog zo ie zo 10 kilo af :o
Afbeelding

heb 2 keer op en af gestapt meer niet.
Afbeelding
Afbeelding

zo en zijn weer klaar :o
Afbeelding

was best trots op der.
voor de tijd even lekker gelongeerd 5 min bijde kanten uit en toen erop.
schaam me nog diep voor mijn gewicht maar de eerste 10 kilo's zijn er af dus ben op de helft.
dit motifeert enorm weer!!
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 12-03-12 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:25

Wauw, gaaf paard hoor! lekkere lange manen of niet?

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:27

Knap paard!!

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:28

Zoe <3

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:30

Thanks to lotte ben ik nu weer een beetje bij!
Ik ga maar de volgende keer iedere tien minuten dit topic bijhouden haha.