vraagje en je mening over de manen en sokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:20

ik vraag me af wat nou wel en niet waar is en wat iedereen doet ,,

de manen van de meeste tinkers zijn prachtig vol en lang , nou is mijn kanjer nog jong en word over een paar maandjes 4 maar haar manen zijn heel dun en ook niet echt super lang , haar sokken zijn aan de voorkant van haar hoefen erg kort de hoef steekt er vlink onder uit , de achterkant daarin tegen valt wel mooi lang op de grond ,

nu hoorde ik van verschillende mensen , de manen vlechten dan groeien ze als kool en worden ze ook voller , maar dit doen we nu ook al een maand of 2 maar heb t idee dat t alleen maar korter en minder word ,

ik vraag me af is dit wel of niet waar , en hoe doen jullie dit en wat voor zorg geven jullie aan de manen hoe vaak borstelen of vlechten jullie het en wat smeer je er in aan eventueel klitten spul of shine middel ,

en voor de sokken eigenlijk de zelfde vraag :)
ik ben erg nieuwschierig

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:26

heb geen ervaringen met tinkers maar voor dikkere manen en staart mag je ze niet veel borstelen
anders dun je ze teveel uit

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:27


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:29

Heb je een foto?

Als ze het niet afschuren en ze verder gezond zijn dan ligt het volgens mij aan de aanleg die ze hebben. Niet alle tinkers hebben die volle manen en sokken namelijk, in sommige gevallen is dit er een beetje uitgefokt ben ik bang.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:36

Haar groei bij mens en paard is ongeveer het zelfde.
1 tot 1,5 cm per maand.
Dus per jaar 12 tot 18 cm, soms wat meer, soms wat minder.

Maar de meeste haar beschadiging bij paarden ontstaat door te krachtig borstelen met harde kammen of stalen pennen borstels.

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:39

ik heb je artikel gelezen .. ziet er goed uit :) en duidelijke info met fotos , netjes !!!

ik zal ff kijken of ik een foto kan vinden van haar

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:42

Heb je foto's van je paard ??
Is het makkelijker beoordelen

Inprencipe is vlechten wel een middel om afbreken, opeten en of overmatig uitvallen door kammen oid de oplossing maar dit moet wel juist gedaan worden
Eigenlijk is de truuk er zoveel mogelijk af te blijven
Als je trouwens gaat zoeken met de zoekfunctie rechts bovenin kom je een hoop topic's tegen met een hoop tip's

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:50

hier dan een foto van mijn merrie , deze is wel paar maanden oud , maar dan hebben jullie een idee , haar staart is wel al een heeeel stuk voller geworden , en haar sokken zijn achter de hoef vlink vol geworden maar de voorkant is nog net zo , en haar manen zijn ook nog precies het zelfde :)


Afbeelding

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:15

Als ik dr zo zie heeft ze gewoon niet veel aanleg voor sokken
Haar manen ogen ook niet echt dik en vol maar dit zou je evt met vlechten wat kunnen verbeteren
In het begin zal er idd meer uit vallen maar uiteindelijk zal er meer in blijven zitten
Ik zal even een linkje zoeken naar eerdere topic's hierover

Edit :
[TI] hoe maken jullie zo een prachtige hengstenvlecht?
[VSW] De wondere wereld van Cowboy Magic? Voor & na foto's.
[TI] toiletteren jullie je tinker?
[PP] Extreem lange manen, waar ligt de grens?
[VSW] Lange manen
[TI] Manen vallen uit bij vlechten
[HA] Manen beschadigen door de vlechten.
[TI] Manen vlechten veulen?
[TI] vraagje over haar manen met foto
[BKR] Hengstenvlecht op stal slecht?
[WN-AM] Vlechten
[TI] Tinker haar
[VSW] HELE vieze staart!
[WN-AM] Vlecht in de staart
[TI] Hoe handelen jullie het haar van jullie Tinker?
[VSW] Lange manen tips!
[VSW] Manen vlechten
[VSW] Vlechten
[TI] wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.
[VSW] manen & staart onderhouden : hoe?
[TI] Hoe krijg je tinkermanen vol en mooi ?
[VSW] Hoe krijg je een mooie staart?

Hier kun je vast wel wat mee
Laatst bijgewerkt door rommulus op 23-01-12 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:18

leuk topic om te lezen

mijn tinker heeft nu manen waar ze last van heeft met eten en doe er gewone vlechten in en dan haal ik het uiteinde van de vlecht door de bovenkant heen en haal dan de vlect naar boven zodat ie korter wordt en dan een elastiek eromheen.
zit je niet meer trekken van hengstenvlecht en de vlechten zijn niet te lang.
laat ze 1 week ziien dan eruithalen ,cowboy magic erin voor klitten en dan inderdaad uitkammen van af onderen met de oster borstel.

werkt bij mij perfect.
zal vandaag wel een mooie foto maken kan de zien wat ik bedoel

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:02

Mijn oude tinkerruin kreeg geen lange manen :n Waren wel redelijk dik maar ze groeiden maar tot een bepaald punt en niet verder. Zit in de aanleg.

Zo van de foto te zien heeft je merrie gewoon niet echt dikke sokken en gaat ze dat ook niet krijgen. De manen zijn niet zo vol maar hoevaak borstel je die? Want te vaak borstelen dunt uit.

Lekker in een vlecht hangen en dan ook niet dagelijks oid eruit halen en weer borstelen. Hier blijven vlechten zo een maand zitten. Dan even eruit, dagje los eventueel, borstelen (áltijd met kntklit) en dan weer vlecht erin.



Hier mijn oude ruin toen we hem kochten
Afbeelding


en 2.5 jaar later. Het is een klein stukje gegroeid, maar werd dan ook gelijk dun onderaan.
Afbeelding




m'n merrie heeft manen die groeien als kool (heb alleen zo geen foto van toen ze kwam anderhalf jaar geleden, maar haar manen zijn zeker 10-15 cm gegroeid in die tijd)
Afbeelding


Afbeelding

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:11

Niet bij alle paarden werkt het vlechten. Bij mijn ene merrie groeien ze super als haar manen in de vlechten zitten, en bij mijn andere merrie wordt het alleen maar dunner en korter. Dus vlechten is per paard afhankelijk. Overigens moet je er wel een jaartje voor uit trekken hoor, eer ze een beetje gegroeid zijn.

En inderdaad, niet alle paarden zijn gezegend met een dikke bos manen. ;)

Gewoon uitproberen.... Met Cowboy Magic bijvoorbeeld, blijven de manen hier mooier dan met Equishine... Daar breekt het sneller mee af....

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:38

hoi hoi iedereen bedankt voor de tips ,, en ook cker voor alle linkjes die zijn top :) ,,
ik gebruik zelf ook cowboymagic , vind het super spul ,, en ik denk dat ik t toch t eveel deed borstelen of zo , we gaan t uit proberen eens kijken ..
ik vroeg me nog af die sokken , zou het helpen als ik een dun randje er af knip aan de voorkant , zodat t weer lekker door kan groeien , of zie ik dit helemaal verkeerd

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:43

wat een mooie fotos trouwns ,, helemaal dat kleintje hihi wat een moppie :)

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:44

Ik zou alleen de haartjes eraf knippen die (bijna) aan de grond komen, zodat je paard die niet zelf kan uittrekken door erop de trappen/schuren, maar verder heeft het geen zin om te knippen. Wel lijkt het dan iets voller, maar dat is echt optisch. Het wordt er niet langer of dikker van.

KimL86
Berichten: 3653
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:53

Ginger had eerst ook weinig manen.
Afbeelding

Na een aantal jaren vlechten en regelmatig bijpunten zijn ze tegenwoordig een stuk mooier.
Afbeelding

Sokken heeft ze niet veel. Nooit gehad ook en zal ze nooit krijgen helaas.
Zo krijg ik ook geen lange voorlok bij haar.

intel_1x
Berichten: 1369
Geregistreerd: 07-04-10
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:53

handig stuk heb je er over geschreven 8nnemiek!

shar_ianne

Berichten: 1208
Geregistreerd: 28-09-07
Woonplaats: Walchum, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:01

Wij hebben 2 merries met manen tot de grond. En die zijn ook echt heel dik! Zitten altijd in een hengstenvlecht en zijn nog nooit geborsteld, alleen uitgepluisd.
De dochter van één van die merries heeft daarentegen weer vrij dunne manen en die komen ook niet veel verder dan een stukje over haar schouder. Zij heeft ook vrij weinig sokken (vergelijkbaar met jouw merrie). Dan hebben wij ook nog een 1,5 jarige hengst met ENORME manen. Ontzettend dik en lang! Deze hangen trouwens wel gewoon los en daar hebben we eigenlijk nooit wat aan gedaan..
Ik denk dat het deels zeker aan de aanleg ligt, maar ook aan de verzorging. Als ik af en toe zie hoe mensen er met borstels door heen aan het rossen zijn dan kan ik me wel voorstellen dat die manen zo dun blijven..

Het beste lijkt me voor je merrie om ze eerst gewoon goed uit te pluizen en dan in te vlechten en lekker laten hangen. Niet te veel aan doen.. geen shine troep of klittenspul erin gooien, wordt het alleen maar vet van. De vlechten hangen er soms bij ons merries wel een maandje of 4 in.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:19

hier de beloofde fotos.

moment ga ze nu 1 voor 1 plaatsen en hoe ik haar vlechten heb.

hier in de opfok toen ze 2 jaar was
een heel stuk uitgeschuurt helaas
Afbeelding

als 2,5 jarige naar huis gehaald maar helaas groeide het gat er niet bij want het andere werd ook maar steeds langer
Afbeelding

toen heb ik de stoute schoenen genomen en de schaar er in gezet ...
om het weer op 1 lengte te krijgen
was dec 2010
Afbeelding

dit is 1 jaar later!!
is net uit de vlechten dus als het 1 dag verder is is het nog wat langer.
voorpluk hangt over de neus maar mevrouw vindt het zo vervelend de voorpluk dus doe ik die om de keer mee met de onderhoud :D
Afbeelding

en nu is jou vraag misschien hoe ga ik met haar manen om??

ik heb heel lang ze gevlecht en dan 1 keer per week cowboy magic erin en dan van onder naar boven uit geborsteld met de oster borstel
nu het zo lang wordt knoop ik de vlechten op.

maak eerst allemaal vlechten dan haal ik de uiteinde van de vlecht door de bovenkant heen zodat ik de vlecht naar boven kan halen en doe dat 2 keer en dan mensen elastiek erom heen.
dit laat ik 1 week zitten en begin dan van voor af aan.
hier een foto
Afbeelding

overigs knip ik om de 4 maand de punten bij ongeveer 1 cm eraf

hoop dat je hier wat aan hebt maar denk eerlijk gezegt dat je paardje niet heel veel aanleg heeft voor dikke lange manen
maar zou gewoon vlechten maken en 1 keer per week uithalen en met de vingers er door heen en weer vlechten.
cowboy magic voed ook dus kan je ook erin doen.
geen antiklitt want breekt af omdat het het haar uitdroogt!!
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 23-01-12 21:36, in het totaal 5 keer bewerkt

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:27

wauw ziet er goed uit ,, mooi paardje ,, en wat is ze voorpluk mooi lang .. gaaf

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:39

super bedankt voor je tip en de fotos ,, mijn paardje heeft haar manen ook aan twee kanten mischien maakt dat het ook dunner , maar ik ga dit cker proberen thanx

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:31

Het heeft inderdaad met aanleg te maken. Dan kun je het met goede verzorging nog wel wat verbeteren natuurlijk, maar ergens houdt het op.

Mijn eerste tinkerruin had weinig behang, kwestie van aanleg. Kon er mee doen wat ik wilde, maar werd toch nooit lang. Al moet ik zeggen dat ik dat toch altijd nog hoopte, haha.

Mijn huidige tinker daarintegen die heeft een overvloed aan behang. Groeit als kool.
Kan ook wel even een kleine fotoreportage doen.

We begonnen zo (April 2010):
Afbeelding

En 1,5 jaar later (Augustus 2011) is/was het zo:
Afbeelding

Heb er eind oktober de onderste dunne sprietjes afgehaald (ca. 7 cm), maar dat zit er nu eigenlijk ook al weer aan.

Hij staat dagelijks in de vlechten, zoals dit:
Afbeelding
Dit is Maart 2011, manen zijn nu dus langer, maar was de enige foto die ik kon vinden waar je de vlechtmanier goed kan zien.

Zijn gewoon bovenhands gevlochten hengstenvlechtjes. Begin met 3 strengen en voeg zoals een hengstenvlecht nog 3 plukken toe en vlecht dan naar beneden. Voordeel van deze vlechtmanier is dat je vrij strak kunt vlechten zonder dat de vlecht gaat trekken. Daarbij ligt de eerste vlecht hierdoor wat verder naar achteren dan bij een normale manier van vlechten, waardoor de vlecht minder snel in de mond kan komen. :)

Ik laat de vlechten 4-6 weken zitten en dan haal ik ze uit, doe er Cowboy Magic in en borstel ze met een oude (maar nog steeds goede) haarborstel van mezelf uit. Daarna gaan ze weer opnieuw de vlecht in. Ik doe met het uitkammen niet zo heel voorzichtig (hij heeft toch al teveel haar), maar bij jou merrie zou ik de manen heel voorzichtig van onderaf uitborstelen of anders met de hand uitpluizen.
Candy had ook aan 2 kanten manen, maar ik heb alles gewoon naar 1 kant gevlochten en zo valt het nu ook. :) Ik vind het zelf mooier om aan 1 kant een volle bos te hebben hangen.

Wat betreft sokken heb ik geen tips, denk dat dat gewoon echt puur een kwestie van aanleg is en weinig meer aan valt te doen...

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 23:28

wooow mooie kerel heb je daar ,, en inderdaad wat is dat opgeknapt zeg en mooi geworden , ga toch is na denken of ik de manen aan een kant wil of aan twee , vond het wel apart aan twee kanten eigenlijk hihi ,, en de sokken inderdaad ff kijken mieschien komt het nog en anders hebben we daar gewoon pech mee , en super bedankt voor de reacties en met fotos er bij is het helemaal geweldig :) ben gek op fotos hahaha

Janyne
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-06-11

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:23

Zo wat een mooie manen zie je hier mjin 'verzorg' tinker heeft ook een volle bos manen, ze groeien goed ik vlecht ze zo af en toe maar doe er verder niets aan gaat vanzelf!!

_babbel_

Berichten: 178
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: hoorn

Re: vraagje en je mening over de manen en sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:54

ik heb vandaag een dun randje van de sokken geknipt kon niet veel knippen want die drol vind het dood eng die schaar bij dr hoef , pfff muts haha ,, heb dr manen even op een lengte geknipt , ben benieuwd we gaan vanaf nu alleen nog maar vlechten en verder weinig kammen of doen ...