[TI] Met jonge hengst naar de keuring ander stamboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Met jonge hengst naar de keuring ander stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:44

N.a.v. van dit topic [TI] GCDHA keuring 15 augustus Rijen / 11 september Westdorp roept dit toch vragen op.

desillies schreef:
De regels van het PVE geven aan dat een paard maar in één stamboek ingeschreven mag zijn.
Wij vernamen dat jouw Irish Cob Scott nu is ingeschreven in het Ierse stamboek, is dat juist?
In dat geval moeten wij hem uit het ICS Nederland stamboek verwijderen.

Na een mailtje retour met dat ik dat niet wist en hoe het dan zit kreeg ik dit ten antwoord

Hengsten staan in principe maar in één stamboek ingeschreven.
Bij geboorte is dat het stamboek dat het paspoort heeft uitgegeven, echter een goedgekeurde dekhengst hoeft dat stamboek niet te verlaten als een ander stamboek er ook gebruik van wil maken (en hem dus aan de lijst van goedgekeurde dekhengsten voor dat stamboek toevoegt).
Voor alle andere paarden in een stamboek geldt dat ze naar een ander stamboek mogen overstappen, maar dan uit het vorige moeten worden uitgeschreven.
Een paar jaar geleden zijn in opdracht van het PVE de houders van Cobs met een “dubbele” registratie aangeschreven dat ze moesten kiezen tussen het NSvT en ICS-NL, recent heeft het PVE ons er op gewezen dat dit ook geldt voor paarden die naar ICS Ltd gaan.
Dit zijn algemene regels die voor alle Nederlandse stamboeken gelden, dus ook voor ons. In de meeste buitenlanden is het overigens niet anders.

Is het dan niet zo als je paard bijv. ICS staat ingeschreven en je wilt dus naar een keuring van een ander stamboek dat dit kan.
Dan zal je als eigenaar natuurlijk lid moeten zijn/worden van dat stamboek waar je heen wilt.
Maar je geeft je paard op voor een premiekeuring en niet voor opname/registratie dat je dan gewoon naar de keuring kan gaan zonder dat je paard uitgeschreven wordt bij het betreffende stamboek waar je paard ingeschreven staat.

Mariska_28

Re: Met jonge hengst naar de keuring ander stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:14

Maar... Moet je als eigenaar dan niet het paspoort opsturen (naar ICS Nederland in dit geval) om het daarin te vermelden (dus de uitschrijving)?

Ik heb een paar jaar geleden nl. geprobeerd mijn paarden uit het ICS Nederland te halen, en dit is mij niet gelukt. En dat terwijl ze al bij het GCDHA ingeschreven stonden ondertussen. Het verhaal toen was dat het niet kon omdat je dan opeens 'gaten' in stambomen kon krijgen. Op zich wel logisch, als je een paard hebt waarvan beide ouders bij ICS-NL ingeschreven staan heeft dat paard een vol papier. Als beide ouders er nu uitgehaald worden, omdat die ook naar een ander stamboek zijn gegaan, zou datzelfde paard opeens als ouders "niet ICS-NL" paarden hebben. Maar nu kan het dus opeens wel? Zelfs zonder je paspoort op te hoeven sturen?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 22:17

Maar het ICS ltd is toch het moederstamboek van het ICS-NL?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:31

Nee je hoeft geen paspoort op te sturen, het betreffende paard word daar 'gewoon' uit de database gehaald.
Ga ik later naar de hengstenkeuring van ICS NL met hem dan word ie weer daar ingeschreven :)
Ik vind het wel vreemd dat het PVE he tniet heeft over het GCHDA maar verder is het zoals he tis.

Marja, nee ICS Ltd is niet het moederstamboek van ICS NL, ooit was het dat wel maar in Ierland ging er toen iets mis waardoor ICS Ltd opgeheven (of in ider geval out of bussines) werd.
Op dat moment heeft ICS NL het moederstamboekschap in Nederland aangevraagd en gekregen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:42

mijn oude dame stond bij 2 stamboeken ingeschreven. Heb er eigenlijk ook geen melding van gemaakt. Als ik een brief kreeg koos ik denk ik wel voor 1 stamboek.

Maar heb in het jaar dat ze ingeschreven stond bij beiden nooit een melding gehad.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:48

Die regel van maar in 1 stamboek ingeschreven mogen staan bestaat al heel lang, maar mijn Fenore staat vanaf 2006 zowel bij het ICS en het NSvT ingeschreven, zelfs na herhaaldelijk verzoek werd ze niet uit het bestand bij het ICS gehaald.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:21

Er is mij ooit zelfs toegezegd door een bestuurder dat mijn ruin niet hoefde te worden uitgeschreven bij het stamboek waar hij al (2x) gekeurd was, als ik hem bij een ander stamboek wilde laten keuren. Er werd mij door dezegene verteld dat dat alleen voor merries e.d. zou gelden.

edit:
Citaat:
Je kunt je ruin inschrijven op een premiekeuring. Hij hoeft niet te worden uitgeschreven bij het ***. Dit gaat alleen over fokregisters, maar daar doen we ook nooit moeilijk over eerlijk gezegd.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:37

Er is dus niet echt een vaste werkwijze voor?
Stel ik ga met Miles (ICS NL stamboek hengst 3 jaar oud) naar een keuring van een ander stamboek, zoals GCDHA of ICS ltd (NSvT vind ik geen optie :+ )
Miles heeft bij ICS-NL een vol papier, bekende ouders etc.

Zoals ik het nu begrijp wordt hij dan uitgeschreven bij ICS-NL?
Kies ik er vervolgens na een half jaar voor om naar de ICS-NL hengstenkeuring te gaan moet hij opnieuw worden opgenomen?
Dus veranderd hij dan van HB(hoofdboek, dus Irish Cobs met bekende en geregistreerde ouders) in Basis register? Of gaat hij dan wel weer terug in het hoofdboek?

Blijft een wazige materie.....

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:54

Volwassen goedgekeurde dekhengsten kunnen inderdaad bij meerdere stamboek ingeschreven staan. Voor de overige paarden, veulens, merries en ruinen is dit niet het geval.
Als je met je jonge hengst naar een andere stamboek gaat, dien je daar lid te worden en je paard aldaar in te schrijven en moet deze bij ons worden uitgeschreven.

Ik begrijp de wens om meerdere meningen te horen over een bepaald paard, zeker als het de bedoeling is om hem in de toekomst evt. als dekhengst te gaan gebruiken.

Kreeg ik via de mail van het NSvT.

Dan is het ICS ook niet up to date denk ik, vorig jaar was er ook een ICS hengst op de keuring van het BTS die zal daar dan opgenomen moeten zijn en dan uitgeschreven bij het ICS

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:27

Goh, dat wist ik allemaal niet. Ik vond het al een beetje onduidelijk, al die verschillende stamboeken. Mijn merrie (Sterrin vd Gorterstraat) staat ingeschreven bij het NSvT, daar is zij opgenomen als veulen. Maar haar latere eigenaren hebben haar ook in laten schrijven bij het GCDHA. Ik heb een paspoort bij haar van het NSvT en van beide stamboeken een soort van stamboek-opname predikaat. Waar hoort ze nu bij dan? Volgens mij is namelijk nergens uitgeschreven!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:44

Wij zij met Noedel (NSvT) ook naar de ICS Ltd keuring geweest maar heb verder nog nergens wat van gehoord :? Ik wist hier ook niks van.... Je mag dus met je (jonge) hengst niet naar een keuring van een ander stamboek?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:56

Van het BTS als antwoord gekregen:
Ja, het is zo dat je bijvoorbeeld met een ICS hengst naar een keuring kan komen van BTS of NSvT en dat die voor beide stamboeken goedgekeurd wordt als dekhengst.
Bij de jonge hengsten en merries is het nog anders. Het paspoort bepaalt het stamboek. Alleen de volwassen merries kunnen na drie jaar overgeschreven worden naar een ander stamboek maar blijven hun identiteit behouden.
Tekst ministerie:
Op latere leeftijd kan een "Tinker" opgenomen worden in het stamboek van ICS. Het paard behoudt in dat geval zijn rasaanhorigheid "tinker".
Een "Irish Cob" kan op latere leeftijd opgenomen worden in het stamboek van BTS maar het blijft een "Irish Cob".

Jonge hengsten tot en met 2 jaar kunnen naar een gewone keuring komen. Normaal doe je dat bij het stamboek dat het paspoort heeft uitgeschreven. Of het nu NSvT is of BTS, dat maakt niets uit aangezien BTS dochter van van NSvT. Wij hebben dan ook een overeenkomst dat je maar aan één van de twee lidgeld moet betalen.
Als je naar een ander stamboek gaat, zal je nog eens lidgeld moeten betalen, en zullen ze ondanks dat het niet mag, de jonge hengst of merrie keuren en noteren in het paspoort.

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:33

Aha, oke, dankje wel! Ik dacht al dat ze behoorde tot het stamboek waarvan ze een paspoort heeft! Maar ik blijf het verwarrend vinden; al die stamboeken.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:41

Met een dekhengst mag je maar van 1 stamboek een dekpapier uitgeven. De andere stamboeken moeten die ook accepteren.
Je kan dus niet van elk stamboek een dekpapier hebbenbij 1 hengst. Dat is meestal het stamboek waar de hengst het eerste is goed gekeurd. (zo was het tenminste altijd)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:09

Zolang de drie Nederlandse bonte paarden stamboeken nog niet gesloten zijn is een ieder vrij om zijn paard bij een van de stamboeken te laten opnemen. Helaas is ICS Ierland ook aan het proberen om van deze goed gevulde pap mee te eten.

Dus er zijn nu 4 stamboeken bezig in Nederland.

Het PVE eist dat een paard maar bij één stamboek ingeschreven mag staan.
Wordt een geregistreerd paard aangeboden bij een ander stamboek dan waar hij eerder geregistreerd was dan moet het paard in het andere stamboek ingeschreven worden.

Alleen het ICS heeft zijn stambomen online en laat zien dat een paard met onbekende afstamming, dus zonder bekende ouders, verdwijnt uit de registratie.

Een paard met bekende ouders, dus geregistreerde ouder(s) zal niet uit de stambomen online verdwijnen.
De reden is om de afstamming op papier te behouden.
Ook voor een fokker is het zeer belangrijk dat zijn veulentje op papier blijft staan bij zijn ouders.

Je kan zeggen wat je wilt.
Maar het ICS Nederland heeft zijn bloedlijnen goed geregistreerd en zichtbaar gemaakt voor iedereen.
Jammer dat de andere stamboeken dat niet zichtbaar hebben op hun site.

Wordt een paard bij een ander stamboek aangeboden dan moet paspoort aangepast worden door het ex stamboek, om de behaalde premies nietig te kunnen verklaren.
Een e mailtje, van ik heb mijn paard overgeschreven wordt niet op ingegaan.
Dit wordt gedaan om fraude te voorkomen.
Men moet het paspoort opsturen om het te laten aanpassen.

We zijn toch ook allemaal heel enthousiast over het project van de DNA van Nuage ??

Wat betreft dekhengsten:
Elk stamboek in de EU mag een hengst van een ander ras accepteren voor zijn dekdienst.
Maar de hengst blijft zijn oorspronkelijke registratie behouden.

En als laatste wil ik nog toevoegen.
Waarom wordt er zo'n ophef gemaakt over het stamboek hoppen.
Blijf gewoon bij je eigen stamboek.

Een bekende uitdrukking: Het gras bij de buren is altijd beter.
Maar als je in de wei van de buren loopt dan zie je ook de kale plekken.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:34

desillies schreef:
Marja, nee ICS Ltd is niet het moederstamboek van ICS NL, ooit was het dat wel maar in Ierland ging er toen iets mis waardoor ICS Ltd opgeheven (of in ider geval out of bussines) werd.
Op dat moment heeft ICS NL het moederstamboekschap in Nederland aangevraagd en gekregen.

Toen de Irish Cob Society haar erkenning (tijdelijk) verloor heeft de Echa de 'moederstamboek' status overgenomen tot het moment dat de Irish Cob Society haar erkenning weer terug zou krijgen. Dit is in 2008 gebeurt.
Nederland heeft nooit de moederstamboek status gekregen en zal deze ook niet krijgen. Het stamboek van origine is de Irish Cob Society. En daar is er maar 1 van en die zit in Ierland.

ICS-Nederland is geen stamboek maar een organisatie die gemachtigd is zelfstandig een stamboek voor Irish Cobs bij te houden. Ze moeten zich houden aan de principes van het Stamboek van Origine van het Ras, dus de Irish Cob Society.

Voor een duidelijke uitleg over e.e.a. kijk even op http://www.irishcobsociety.com/web_pages/faqs.htm Het is wel in het engels maar met google kan je een redelijke vertaling krijgen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:06

HannekeS schreef:
ICS-Nederland is geen stamboek maar een organisatie die gemachtigd is zelfstandig een stamboek voor Irish Cobs bij te houden. Ze moeten zich houden aan de principes van het Stamboek van Origine van het Ras, dus de Irish Cob Society.

Misschien offtopic, maar wat als ze dat niet doen? Zoals in de link die je plaats dus het geval is (naamvoering, logo).

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:03

Mariska_28 schreef:
HannekeS schreef:

Misschien offtopic, maar wat als ze dat niet doen? Zoals in de link die je plaats dus het geval is (naamvoering, logo).

Dan hebben ze een probleem.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:42

Ariebren schreef:
Een bekende uitdrukking: Het gras bij de buren is altijd beter.
Maar als je in de wei van de buren loopt dan zie je ook de kale plekken.

Die ken ik niet die uitdrukking...
Hier zeggen we altijd : het gras bij de buren is niet groener en als het groener is, dan ligt er meer stront onder.... :+