Western tinkers meld je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:23

Grote dikke rode letters dat er al twee weken niet meer in het topic is gereageerd. :D

De bak is hier knoerthard, zelfs na twee dagen dooi! En natuurlijk nat van de gesmolten sneeuw. Heel jammer want paardje loopt niet optimaal op harde bodem. Ik begin ontwenningsverschijnselen te krijgen argh! Ik wil lekker trainen!

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in Karen Rohlf, Dressage Naturally. Ieks.. dressuur? Hahaha. Ik denk dat menig westernruiter er ook wat aan gaat hebben. Ze weet heel mooi te omschrijven hoe ze natural kan laten samengaan met dressuur. Natural is vooral bezig met het mentale verbeteren van een paard, dressuur kan bijdragen in het fysieke welzijn. (in het heel kort gezegd).

Voor mij heeft het allemaal invloed op elkaar, een dressuurruiter kan wat leren van de precisie die komt kijken bij Horsemanship en trail. De westernruiter kan leren van het rechtrichten dat je bereikt met dressuuroefeningen (rijden om het gymnastiseren, niet om de oefening). En alles kan vanuit een Natural basis met zo min mogelijk hulpmiddelen communiceren met je paard!

Het wedstrijdseizoen komt er weer aan.. ik ga dit jaar Level 1 starten. Voor ons de max. we kunnen niet hoger dan dit in nl. Ik verwacht niet heel veel verschillen met de L2. Dat hangt soms ook maar net van de proef af. En daarnaast ga ik dressuur starten. Ik verwacht dat het niet in conflict komt met western, eerder verwacht ik dat het elkaar versterkt. Het is voor mij een nieuwe uitdaging en ik hoop in de dressuurwedstrijden wat meer rust te behouden. Ik hoef daarin niet te presteren en wil me vooral richten op een fijne rijstijl.

Dat is trouwens ook iets wat ik voor de westernwedstrijden wil. Maar omdat ik daar ook wel erg fanatiek in ben kost dat me wat meer moeite. Mijn hart ligt bij de western. En soms maakt dat het juist moeilijker.

Wie vult er het lijstje in van `tinkers in de sport?` Daar zit een (wel 3) gedeelte western in. Is het een idee om hier ook een lijstje bij te houden van tinkers in de westernsport?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:44

Spannend Signe!!
Maar inderdaad, ik denk ook niet dat het in conflict zal komen.
Het zal wel wennen zijn voor de gene die westernBlizz gewend zijn ;)

Wij (Max en ik) doen momenteel niet zo heel veel.
We trainen te weinig, dus 24 feb. SR show ga ik niet redden.
Ik ga wel bakrandhangen uiteraard ;)

Max ik gaan ons dit jaar meer richten op onze relatie, ik merk dat we zeker de laatste maanden niet dichter bij elkaar gekomen zijn.
Wij gaan dus meer aan de hand werken en meer leuke dingen doen, naast het trainen.

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:54

dapperdier schreef:
Wie vult er het lijstje in van `tinkers in de sport?` Daar zit een (wel 3) gedeelte western in. Is het een idee om hier ook een lijstje bij te houden van tinkers in de westernsport?


Dat lijstje wordt gewoon door de starters zelf gedaan, dus juist leuk als het westerndeel gaat leven/bijgehouden wordt! Graag wat mij betreft!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:46

Hier is alles weer 1 groot zwembad ;(
Corgo heeft al heel lang vakantie doordat ik afhankelijk ben van mijn weiland wat nu dus alleen maar water is. Naar buiten durf ik nog niet echt aan met meneer de net beleerde aansteller. Ik hoop stiekem dat ie nu besluit om nog een klein stukje te groeien en goed na te denken over wat ik hem heb bijgebracht. :o

Leuk dat je ook dressuur gaat doen Signe! Misschien kom ik ook nog wel een keer bakrandhangen. Zit er zelf toch ook wel erg aan te denken om straks te starten met Cor.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:04

Klinkt Goed Paintlinger, ik zat net vandaag zelf ook te denken om gewoon weer eens rond te hangen met mijn poown, wat zonder tuig en wat grondwerk, vrijheidsdresuur, agility dingetjes. Gewoon leuk doen!

Weet ik Leonoor, maar de westernruiters vullen zo weinig in.. vind ik jammer... :D
@Jessx
Zelfs onze buitenbak is zwembad, om maar niet van de wei te spreken. Is een stuk lastiger met een pas beleerd paardje.. Verplicht vakantie is ook lekker!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:42

Ik meld me hier ook. Een moet nog beginnen westernruiter. Ik vind het leuk mee te lezen en steeds meer thuis te worden in deze sport.

dapperdier schreef:
En daarnaast ga ik dressuur starten. Ik verwacht dat het niet in conflict komt met western, eerder verwacht ik dat het elkaar versterkt. Het is voor mij een nieuwe uitdaging en ik hoop in de dressuurwedstrijden wat meer rust te behouden. Ik hoef daarin niet te presteren en wil me vooral richten op een fijne rijstijl.
Leuk om te lezen. Voor mij is het net andersom. In de dressuur wil ik eigenlijk meer en sneller dan waar Vince voor geschikt is. Dus heb ik de keuze gemaakt om een hele nieuwe tak van de sport te gaan verkennen. Beginnen bij nul en variatie en plezier staan voorop.
Maar ik zal in mijn rijden altijd de dressuur meenemen en dan inderdaad vooral het gymnastiseren.


Ik heb er zin in :j

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:32

Bokker "cassie_lane" komt hier met haar merrie in pension, dus hopelijk kunnen we elkaar wat motiveren meer met de westerntraining te gaan doen!
Naast gezellig dus wellicht ook nog extra motiverend ;)
Hier gymnastiseren we overigens ook, eind van de maand organiseer ik hier een lesdag met Wim Vonck. Alwaar ik ook start met privélessen, erg veel zin in!

Grit, leuk met Vince iets nieuws ondernemen!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:00

Leuk! Krijgen de deelnemers dan individueel les van hem? Het kijken is al leerzaam, als je kunt zien wat er bij het paard veranderd.
Voor mij werken lessen motiverend. Zonder les zoek ik minder snel nieuwe dingen op en ik vind feed-back vanaf de grond belangrijk.

Ik heb zaterdag mijn eerste les. En dat voelt ook echt als een eerste les, ik weet de teugelvoering niet eens.
Het zadel voelt na een week rijden al wel vertrouwd. Gisteren en vandaag fijne buitenritjes gemaakt.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:04

We zijn nog aan het bekijken hoe de dag wordt ingevuld, maar waarschijnlijk worden het groepslessen.

Nog een weekje dus tot je eerste les in de wereld van het westernrijden ;) Dan ga je de 'brug' vast leren (teugelvoering met twee handen). Of heb je nog teugels als 1 geheel?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:13

Nog wel, zo zitten ze aan het westernhoofdstel wat ik destijds bij Vince mee krijg. Maar mijn bedoeling is om zaterdag het plaatje af te hebben :D
Met dressuurhandschoentjes en dressuursporen mocht het nodig zijn, dat dan weer wel....


Carlo gaat ook mee, hij verfoeid dressuur rijden, maar heeft nu slidings, tonnen en koeien in gedachte. Al zullen die nog niet direct in zicht zijn, dus wie weet haakt hij al snel weer af :Y)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:07

De eerste les is goed bevallen! Over 3 weken weer.
Wel jammer dat gezien de voorspelling de rest van de week de grond bevroren is. Dus we zijn weer even uit gereden.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:18

Cool Grit.... Ben benieuwd naar de foto's :))

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:37

Die zijn gisteren niet gemaakt. Ik had de hoop dat Carlo tussendoor een fotootje zou maken, maar hij was te druk met Tom denk ik :D
Vandaag was er een wedstrijd. Ik was graag gaan kijken, maar lukte niet qua tijd. Er is nog een hoop te ontdekken!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:12

Leuk dat je zo de smaak te pakken heb!
Erg balen van de weersomstandigheden inderdaad :(

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:25

Gisteren ben je zeiknat geregend en de rest van de week alles knoerthard bevroren.
Maar we gaan het goede seizoen in! En eind maart 's avonds weer een uurtje extra licht erbij *\o/*

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:06

Hahha ja die teugelbrug in splitreins zal wel even wennen zijn! EN ze dan ook nog op maat houden hahaha! Ik moet bekennen dat ik met dichte teugel rij al jaren.
Het is allemaal heerlijk om te doen, western, dresuur. Gewoon lekker met je pony trainen!
Wat leuk dat jullie samen kunnen gaan trainen Snowdon!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Kailonne

Berichten: 1121
Geregistreerd: 14-11-08
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:53

Even een vraagje.
Is een western zadel op een tinker met een iets doorgezakte rug slechter dan b.v. Een dressuurzadel?

Alvast bedankt voor de reactie.

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:07

Als hij maar juist past en als je een goede pad februikt

***Major Dundee***Isa***Legend***

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:30

Maakt inderdaad niet uit Kailonne.

Als het (zoals Janet zegt) maar goed past en op een goede pad ligt.
In dat geval is het misschien zelfs iets beter dan een dressuurzadel omdat het oppervlakte groter is en daarmee dus de druk op een groter oppervlakte verdeeld worden
Maar, alles valt of staat met de pasvorm.

Oona

Berichten: 368
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Ninove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:22

Ik kom hier ook even binnenvallen, ben vorige week gestart met mijn eerste trailles en dat is super meegevallen !!
Eén tinker tussen 5 quarters, ik zal me mogen bewijzen :)

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul ...

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:29

Zal we meevallen Oona.
Over het algemeen gezien is de tinker al heel.goed geintergreerdin de western.

Welkom bij de club!!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:41

Mijn achterste is aardig wat rijuurtjes gewend. Ook meerdere dagen achter elkaar meerdere uren. En op een winteczadel waarvan veel mensen zeggen dat ze die hard vinden. Nooit ergens last van gehad!

Maar wat is mijn westernzadel hard! Korte ritjes gaan prima, maar als ik een langere rit maak, weet ik de dag erna als weer opstap iets te goed waar mijn zitbeenknobbels zitten :=
Dus maar een gel seatseaver besteld voor de buitenritten :D Zondag zit ik er ook weer een uurtje of 3 op, maar ben bang dat die dan nog niet binnen is.

Tweede les was ook weer leuk *\o/*

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:27

Even een vraag, mijn absolute droom blijft toch wel een western zadel en dergelijke voor mijn tink.
Nu heeft deze zoals vele tinkers wel een korte rug (heeft nu een zadel van 54 cm zou niet veel langer moeten) en is breed.

Ik ben beetje aan het opzoeken in prijzen en merken want een nieuw zadel koop je niet in 2dagen (vind ik).
Is eigenlijk nu vooral zoeken zodat ik weet naar wat ik toe zou moeten sparen ook voor hem. Denk sneller dat er pas een ander zadel is over een jaar of 2.

Nu goed wat raden jullie aan van zadel. Laten we het makkelijk houden nu even en houden bij dat het zowel boomloos, semi- boomloos als met "boom" mag zijn.

Owja ik rij vooral lange buitenritten.... en ben aan het bijlezen (pagina of 20).

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:40

Mij staat bij dat een crates een van de kortere zadels is. Maar 54 cm is voor een westernzadel volgens mij erg kort. Maar ik ben er ook nog niet zo in thuis, dus er zijn vast betere tips.

Ik had een wensenlijstje, maar ik kwam er al snel achter dat het echt een kwestie van passen is. Ook binnen een merk/type kan de pasvorm weer verschillen. En er valt niks tot zeer weinig aan te sleutelen.
Bij mij is Evelien van Eurohorse geweest, na een uitgebreide check bleven er niet veel geschikte zadels over. Gelukkig zat er een bij die ik ook nog mooi vond :D . Maar helaas wel duurder dan gepland :+

Wat voor zadel heb je nu?
Succes in elk geval!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:13

Ik denk dat je het beste een zadelpasser kan laten komen die dan een ruime selectie meebrengtt.
En anders misschien kijken naar een Bob Marshall treeless saddle.... Heb ik ook en bevalt super.

En Crates is inderdaad vaak relatief kort...klopt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers