hier is het dan!
Iets meer dan een jaar geleden (begin juli 2008 om precies te zijn) kreeg ik foto's van een vroeger verzorgstertje van één van merries, Angel.
Op die foto's was Angel te zien, samen met een bruinbont hengstveulen.
Ik herkende dit veulen als de dekhengst Meadows Selwyn.
Het DNA moest natuurlijk eerst vergeleken worden om zekerheid te hebben en na lang wachten konden we het dan eindelijk openbaar maken: Angel is de moeder van Selwyn!
In de maanden die volgden, kwam de eigenaresse van Selwyn opeens met het idee dat Selwyn en Taffy wel erg op elkaar lijken...
Op de HK in Schijndel 2009 was John zo lief ons een plukje haar van Taffy ter beschikking te stellen voor onderzoek, al moet hij volgens mij op dat moment gedacht hebben: waar zijn die vrouwen mee bezig?

Het duurde een tijdje, maar dan was het verrassende resultaat er: volgens hun DNA zouden Taffy en Selwyn met grote kans volle broers kunnen zijn.
Ik weet nog dat ik meteen tegen die man van het labo vertelde dat dat helemaal niet kon, want dat Selwyn naar mijn weten toch echt Angels oudste zoon was...

Was er behoorlijk ondersteboven van, want hoewel je natuurlijk iets laat testen omdat je een vermoeden koestert, is de kans nihil dat die ook echt bewaarheid wordt...
De labomedewerker bleef voet bij stuk houden en zo ontstond het idee dat ik toch maar eens voor de zekerheid Angel en Taffy zou laten testen...
Dat heeft echter wat op zich laten wachten, want er waren nog andere dingen die ik wilde laten testen en dat verliep niet zo van een leien dakje...
Allereerst was ik natuurlijk flink aangemoedigd door de ontdekking van genetische overeenkomst tussen Selwyn en Taffy. Dus toen ik in het begin van de zomer bij John op bezoek was, besloot ik gelijk een plukje haar van Sandokan te vragen. Renée zag gelijkenis tussen Selwyn en Taffy? Wel, ik zag gelijkenis tussen Selwyn en Sandokan! Dus als ik het ene liet testen, kon ik maar voor mijn eigen gemoedsrust ook het andere laten testen!
Dan was er nog de tip van Miranda, die pb'de me naar aanleiding van het topic van Selwyn & Angel, dat als ik op zoek was naar de vader van Selwyn, The Midget haar een goede optie leek. Zij vond The Midget en Selwyn wel van elkaar weghebben.
En toen begon dus het "probleem", want hoe kon ik aan haar van The Midget geraken?
Verschillende mensen werden opgetrommeld om als ze bij Tom Price op bezoek gingen, een plukje haar voor me te vragen.
Helaas kwam er niets uit de bus, en dus moest ik mijn zoektocht voortzetten.
Uiteindelijk oogste ik succes op een Amerikaans forum, waar de huidige eigenaresse van Midget's Blue Boy van ICCP en ook een Engelse fokster zo vriendelijk waren mij het DNA-profiel van The Midget door te mailen.
Inmiddels had ik natuurlijk ook foto's van The Midget bekeken.
Ik kende hem al wel van vroeger, maar lange tijd stonden er enkel wat groezelige foto's van hem op het internet, waarop je weinig over hem kon zeggen.
Dit jaar zijn er met de open dag bij Price wél eens nieuwe foto's van hem gemaakt, die onder andere ook op de website van zijn nieuwe eigenaars in Amerika staan; http://www.gogypsy.com/horse/Tom-Prices-Midget
Toen ik die foto's zag, wist ik het eigenlijk al... dit was niet Selwyn, dit was echt helemaal mijn Angel

Maar voor alle zekerheid liet ik het hele stel met elkaar vergelijken.
En daar kwam uit:
Dat Angel de moeder is van Taffy!!!
Met 95% zekerheid is nu ook te zeggen dat Taffy en Selwyn effectief volle broers zijn!
The Midget is niet de vader van Selwyn en ook niet de vader van Taffy, maar vertoont met beide wel enige genetische gelijkenis...
en dit komt natuurlijk doordat... hij wél hun grootvader is, want
The Midget is de vader van Angel!!!
Zo heeft mijn Angel dus in één klap er een zoon bij én een vader, en natuurlijk een flink pak kleinkinderen én (half-)zussen en -broers!
(Zo zijn bv Tossy Go-Go, maar ook The Horse Valley's Miles en Midget's Blue Boy van ICCP haar halfbroers!)
De vergelijking van Sandokan en Selwyn leidde tot volgend resultaat:
Sandokan is niet de vader van Selwyn,
maar ze vertonen wel een genetische gelijkenis van 70% wat dus wel verwantschap aantoont...het is nu natuurlijk nog een kwestie van het vinden welke verwantschap!
De jacht naar de vader van Selwyn en Taffy is dus nog steeds geopend!
Tips zijn ZEKER welkom!
Ik ben er nu wel over uit dat "zeg nooit nooit" een ontzettend toepasselijk spreekwoord is!
Ik had zelf nooit gedacht ooit zover te geraken in mijn uitpluiszoektocht, die veel weg heeft van het zoeken naar een naald in de hooiberg... !
Zou dus ook iedereen aanraden: als je écht denkt gelijkenis te zien tussen jouw paard en een ander, gewoon laten testen! Het kost je wel wat, maar de blijdschap die je voelt bij een mogelijk positief resultaat... onbeschrijflijk!!!