[TI] We are family...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

We are family...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:52

Velen hebben in spanning op dit topic gewacht :P
hier is het dan!

Iets meer dan een jaar geleden (begin juli 2008 om precies te zijn) kreeg ik foto's van een vroeger verzorgstertje van één van merries, Angel.
Op die foto's was Angel te zien, samen met een bruinbont hengstveulen.
Ik herkende dit veulen als de dekhengst Meadows Selwyn.
Het DNA moest natuurlijk eerst vergeleken worden om zekerheid te hebben en na lang wachten konden we het dan eindelijk openbaar maken: Angel is de moeder van Selwyn!

In de maanden die volgden, kwam de eigenaresse van Selwyn opeens met het idee dat Selwyn en Taffy wel erg op elkaar lijken...
Op de HK in Schijndel 2009 was John zo lief ons een plukje haar van Taffy ter beschikking te stellen voor onderzoek, al moet hij volgens mij op dat moment gedacht hebben: waar zijn die vrouwen mee bezig? :P

Het duurde een tijdje, maar dan was het verrassende resultaat er: volgens hun DNA zouden Taffy en Selwyn met grote kans volle broers kunnen zijn.
Ik weet nog dat ik meteen tegen die man van het labo vertelde dat dat helemaal niet kon, want dat Selwyn naar mijn weten toch echt Angels oudste zoon was... :+
Was er behoorlijk ondersteboven van, want hoewel je natuurlijk iets laat testen omdat je een vermoeden koestert, is de kans nihil dat die ook echt bewaarheid wordt...
De labomedewerker bleef voet bij stuk houden en zo ontstond het idee dat ik toch maar eens voor de zekerheid Angel en Taffy zou laten testen...

Dat heeft echter wat op zich laten wachten, want er waren nog andere dingen die ik wilde laten testen en dat verliep niet zo van een leien dakje...

Allereerst was ik natuurlijk flink aangemoedigd door de ontdekking van genetische overeenkomst tussen Selwyn en Taffy. Dus toen ik in het begin van de zomer bij John op bezoek was, besloot ik gelijk een plukje haar van Sandokan te vragen. Renée zag gelijkenis tussen Selwyn en Taffy? Wel, ik zag gelijkenis tussen Selwyn en Sandokan! Dus als ik het ene liet testen, kon ik maar voor mijn eigen gemoedsrust ook het andere laten testen!

Dan was er nog de tip van Miranda, die pb'de me naar aanleiding van het topic van Selwyn & Angel, dat als ik op zoek was naar de vader van Selwyn, The Midget haar een goede optie leek. Zij vond The Midget en Selwyn wel van elkaar weghebben.

En toen begon dus het "probleem", want hoe kon ik aan haar van The Midget geraken?
Verschillende mensen werden opgetrommeld om als ze bij Tom Price op bezoek gingen, een plukje haar voor me te vragen.
Helaas kwam er niets uit de bus, en dus moest ik mijn zoektocht voortzetten.
Uiteindelijk oogste ik succes op een Amerikaans forum, waar de huidige eigenaresse van Midget's Blue Boy van ICCP en ook een Engelse fokster zo vriendelijk waren mij het DNA-profiel van The Midget door te mailen.

Inmiddels had ik natuurlijk ook foto's van The Midget bekeken.
Ik kende hem al wel van vroeger, maar lange tijd stonden er enkel wat groezelige foto's van hem op het internet, waarop je weinig over hem kon zeggen.
Dit jaar zijn er met de open dag bij Price wél eens nieuwe foto's van hem gemaakt, die onder andere ook op de website van zijn nieuwe eigenaars in Amerika staan; http://www.gogypsy.com/horse/Tom-Prices-Midget
Toen ik die foto's zag, wist ik het eigenlijk al... dit was niet Selwyn, dit was echt helemaal mijn Angel :+: :wow:

Maar voor alle zekerheid liet ik het hele stel met elkaar vergelijken.

En daar kwam uit:
Dat Angel de moeder is van Taffy!!!
Met 95% zekerheid is nu ook te zeggen dat Taffy en Selwyn effectief volle broers zijn!

The Midget is niet de vader van Selwyn en ook niet de vader van Taffy, maar vertoont met beide wel enige genetische gelijkenis...
en dit komt natuurlijk doordat... hij wél hun grootvader is, want
The Midget is de vader van Angel!!!

Zo heeft mijn Angel dus in één klap er een zoon bij én een vader, en natuurlijk een flink pak kleinkinderen én (half-)zussen en -broers!
(Zo zijn bv Tossy Go-Go, maar ook The Horse Valley's Miles en Midget's Blue Boy van ICCP haar halfbroers!)

De vergelijking van Sandokan en Selwyn leidde tot volgend resultaat:
Sandokan is niet de vader van Selwyn,
maar ze vertonen wel een genetische gelijkenis van 70% wat dus wel verwantschap aantoont...het is nu natuurlijk nog een kwestie van het vinden welke verwantschap!

De jacht naar de vader van Selwyn en Taffy is dus nog steeds geopend!
Tips zijn ZEKER welkom!

Ik ben er nu wel over uit dat "zeg nooit nooit" een ontzettend toepasselijk spreekwoord is!
Ik had zelf nooit gedacht ooit zover te geraken in mijn uitpluiszoektocht, die veel weg heeft van het zoeken naar een naald in de hooiberg... !
Zou dus ook iedereen aanraden: als je écht denkt gelijkenis te zien tussen jouw paard en een ander, gewoon laten testen! Het kost je wel wat, maar de blijdschap die je voelt bij een mogelijk positief resultaat... onbeschrijflijk!!!

lissisanne

Re: We are family...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:08

wat leuk :D

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:16

Haha wat geweldig! Jouw Angel heeft ineens een mooie familie zeg! Super!!!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:19

Wat leuk zeg! Mijn kleine Kai is dus in de verte ook nog familie van jouw Angel... (vader Tossy Gogo)
Het wereldje is maar klein... :D

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:22

Wat tof zeg

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:22

Wat stoer! Echt heel gaaf!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:27

Wat geweldig joh!!
Ik vermoed zo nog steeds dat Katinka familie is van Pablo v.d. bonte parels, en van Ricardo (van monique). Zelfde hoofd, bouw en diepbruine kleur. En zou heel graag de vader van Ciara willen weten, maar dat is denk ik echt onbegonnen (Katinka is in Ierland gedekt).

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:39

Frenia wat leuk dat je het zo allemaal hebt kunnen uitzoeken. En ook heel handig met het oog op het fokken.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:00

Jeetje Frenia, ik zit helemaal met je mee te jubelen!!
Wat ontzettend gaaf zeg!
Hoe oud is Taffy dan nu? Ouder of jonger dan Selwyn?
Ze lijken inderdaad wel HEEL erg op elkaar :D
Dus Angel wordt dan ook weer tante van het kind van Chayenne :')

Wow, wat vet :D

Ik heb hier ook vermoedens dat mijn paard een verband heeft met Ryon, dus Annelot, mocht je dit lezen :+

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:03

Is toch ook zoiets als een stamboek? :o

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:05

Dat gaat een beetje lastig als een groot gedeelte uit Ierland (kudde) is geïmporteerd en je dus niet weet wát je koopt en wie de ouders zijn :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:16

Mariska_28 schreef:
Wat geweldig joh!!
Ik vermoed zo nog steeds dat Katinka familie is van Pablo v.d. bonte parels

Hhhmm dat moet ik dan maar eens testen voordat ik terugkruis ;)

Frenia, ik neem aan dat alleen haren mét wortel gebruikt kunnen worden?
Je weet welke combi ik nog steeds wil nalopen ;)

Kun je me eens laten weten bij wie je deze tests hebt laten uitvoeren?

En natuurlijk enorm gefeliciteerd!!

Ravien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:19

jeetje frenia wat leuk,nou wordt het ineens een grote familie :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:53

Ik dacht trouwens dat van alle dekhengsten een DNA profiel is vastgelegd bij van Haeringen. Die zijn dus nooit met elkaar vergeleken??

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:10

Wat gaaf ! :)) :wow:

RozenhofAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:18

Hee alexandra,

rene en jean marie waren bij ons en ze vertelde het meteen!!!! wat een nieuws!!!!

Blijken mijn veulens van afgelopen jaar ineens neefje en nichtje, heel apart.

x anne

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:44

te gek zeg!!!!
ik zou ook wel meer van Bandit zijn achtergrond wille weten

en wilgje eigelijk ook wel maja daar is en de moeder nu dood van en de vader ook onbekend

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:02

wow frenia, wat een gave uitslag!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:06

Mariska: gewoon laten testen joh!
Angel is ook in Engeland nog gedekt en heeft zelfs daar Taffy gekregen, vervolgens is Taffy als jaarling naar hier gekomen en Selwyn is hier in België geboren. Dus het is op zich ook bijzonder dat Taffy toch boven water gekomen is als zijnde haar zoon!
Ben nu volop aan het bekijken wie de paps mogelijk zou kunnen zijn...

Puchje: Taffy is 1 jaar ouder

Groompje: sja dat zou het allemaal wel makkelijk maken, maar bij ons ras worden er heel veel paarden uit het geboorteland geïmporteerd zonder dat we weet hebben van de afstamming omdat die (zeker vroeger) nergens neergeschreven stond. En dan moet je het dus zelf gaan uitpluizen...

Nuage: ja dat weet ik ;) ik krijg alleen geen énkele reactie meer op mijn mails/berichtjes :? ;(
het moeten idd haren met haarwortels zijn...
ik heb hier laten testen: http://www.horsedna.co.uk
moeilijk gaat eventueel ook... ze kunnen een paard zijn dna reconstrueren adhv zijn nakomelingen.
heb er hier 2 gehad waarvan ik nog wel aan haar zou kunnen geraken, en van mams kan je ook haar krijgen
maar dat wordt natuurlijk wel een heel gedoe...

Nuage: van alle dekhengsten is idd dna-profiel vastgelegd bij Van Haeringen (voor zover ik weet), maar die worden verder niet onderling vergeleken, het dna-profiel wordt enkel gebruikt om controlematig steekproeven mee uit te voeren voor wat betreft nakomelingen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:12

Probleem is dat als ik op de moeilijke weg aan DNA van die hengst kom ik een dubbel probleem heb. Want van mijn merrie heb ik het ook niet..

Heb nu bij NST opgevraagd of zij het nog hebben maar heb er een hard hoofd in...

Bizar is dat eigenlijk dat er niks vergeleken wordt tussen die hengsten. Gemiste kansen... kan er niet bij!

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:48

wauw frenia! wat suuuuper gaaf joh! en super dat je dit allemaal onderzocht heb!
en taffy en Sandokan ook verwanten, hopelijk is er bij van vlimmeren niet al veel inteelt hierdoor!

edit: even gekeken Jane van de Stoeterij de Ierse tinker

Ouders/Sire+Dam The Midget x Henry's horse

Stamboek/Pedigree ICS
Veulen 2010 : Veulen/foal 2010 12-5-2010 x Taffy

erg verwantschap volgens mij?
Laatst bijgewerkt door puur op 22-12-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:12

Wat gaaf zeg Frenia :D

Snowville

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:18

Wat gaaf frenia! Angel wordt dus de oma van Chayenne haar kind :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:21

Heel leuk voor je Frenia.

Ik denk, als we de hele Tinker/Cob veestapel op verwantschap gaan controleren, we nog wel eens voor grote verrasingen kunnen komen te staan.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:21

Ja, lijkt me heel gaaf, Henk :D !