[TI] Mijn lieve Mystic naar de kliniek vanwege koliek..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Mijn lieve Mystic naar de kliniek vanwege koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:45

Mijn allerbeste vriendje.. in de 5 jaar dat ik hem heb heeft hij nooit serieuze problemen gehad.. Maar gisteravond kwam ik met mn pa op de wei aan en ik vond het al vreemd dat hij niet bij de poort op me stond te wachten om me vrolijk toe te hinniken.
Ik dacht nog, als er maar niets mis is.
En we lopen richting zijn stal, ik kijk langs de bomen door, en daar lag meneer, plat op de grond. Ik schrok me dood! Hij ligt nóóit plat. Ik zag zijn been eventjes bewegen, pfoew, dat was een enorme opluchting :o
"MYSTIC!!" Ik rende naar hem toe, en heel rustig tilt hij zijn hoofd op en kruipt overeind. Ik heb hem meteen een dikke knuffel gegeven en hoopte dat hij gewoon lag te slapen. Maar na twee pasjes ging hij weer liggen..
Direct zijn halster om gedaan en gaan lopen, maar hij had er echt geen zin in. Een paar pasjes laten draven, maar dat lukte hem echt niet, en na een dik half uur wilde hij nog steeds gaan liggen.
Toen hebben we de dokter gebeld, en toen hij aankwam was mijn ma ook al gearriveerd. De dokter heeft even naar zijn hart en darmen geluisterd, dat was allemaal in orde. Volgens hem kwam het door verkeerd voer, er waren schijnbaar meer paarden met koliek doordat er op het moment zoveel fructaan in het gras zat. Ik vond het al vreemd, want we hebben bijna geen gras op de wei. Maargoed, Mystic kreeg twee spuitjes; eentje met pijnstiller en eentje tegen de krampen.
We hebben nog een paar rondjes met hem gelopen en toen wilde meneer ineens weer eten. Hij mocht een klein handje hooi hebben, meer niet, en de volgende ochtend pas weer brokken en hooi. Het zag er goed uit, we zijn nog zeker een half uur daar geweest, hij stond rechtop wat te slapen.. Dus toen besloten we naar huis te gaan om iets te eten (het was inmiddels al half 9 's avonds) en daarna weer even te gaan kijken.
Rond half 10 gingen we terug, en daar lag hij weer op de grond. Weer met hem gaan wandelen en ondertussen weer de dokter gebeld. Die heeft toen weer geluisterd, maar nu waren zijn darmen helemaal stil. Toen gevoeld, en hij voelde dat de darmen niet helemaal op de goede plek lagen, dus adviseerde hij ons om naar de kliniek te gaan.. Hij heeft Mystic nog een spuitje gegeven om te kalmeren.
Inmiddels was het half 12 en stond Mystic eindelijk op de trailer. Drie kwartier rijden, en toen kwamen we aan bij de kliniek. Daar hebben ze de arme jongen helemaal binnenste buiten gedraaid. Darmen gevoeld, bloed afgenomen, daarna een echo, daarna zijn maaginhoud eruit gehaald en gespoeld, en toen nog een punctie in zijn buik om te kijken of er een ontsteking zat..
Zijn dikke darm lag een beetje verkeerd en zat erg vol, en ook zijn dunne darm zat flink vol, maar ze zagen gelukkig geen knoop ofzo. Ook de bloedwaarden waren goed, en ook het vocht in zijn buik.
We hebben hem toen daar in een stal gezet, en we hebben alles besproken en de papieren ingevuld. Toen ze vroegen of we een maximaal bedrag in ons hoofd hadden heb ik uiteraard meteen gezegd dat geld geen rol speelt :Y)
Ze zouden hem 's nachts in de gaten houden en 's morgens weer verder onderzoeken, en zouden ons 's nachts alleen bellen als er iets mis was en 's morgens sowieso.
Rond 3 uur waren we eindelijk thuis, ik heb 2 uurtjes geslapen, maar daarna kwam ik echt niet meer in slaap. Als dat telefoontje maar niet komt..
Gelukkig, rond 9 uur kreeg mijn pa een telefoontje; de dunne darm was niet meer opgezet, en de dikke darm lag weer goed (dat zei mn pa in ieder geval, tegen de middag heb ik het hem nog eens gevraagd en kon hij zich t niet meer herinneren..). Mystic heeft in ieder geval wel 's nachts de hele buurt wakker gehouden met zijn gestamp :o Hij staat niet graag opgesloten in een stal.. Maargoed, dat betekent wel dat hij minder last heeft :D
's Morgens zag hij er zo goed uit dat ze hem al een handje brok hebben gegeven en hooi. Maar hij had nog maar heel weinig gemest.
's Avonds hebben we weer gebeld, en heeft hij nog steeds niet gemest, dus nu gaan ze laxeermiddel geven.
Als dat goed werkt dan mag hij morgen misschien weer naar huis. Ik hoop het maar!
Morgenvroeg wordt ik weer gebeld.
Dat wordt nog zo'n slapeloze nacht ben ik bang..

Livito

Re: Mijn lieve Mystic naar de kliniek vanwege koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:48

aaah wat vervelend !
hoop dat ie snel mest , en dat ie morgen weer lekker naar huis mag ! weet hoe rot het is om je paardje zo te zien staan .

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:49

Bah wat naar!
Wat zul jij geschrokken zijn toen je je paard daar zo zag liggen!
Ik hoop dat hij snel weer helemaal opknapt!
Veel sterkte!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:51

Bah, wat spannend allemaal, hopelijk komt het allemaal weer goed op gang en heb je hem snel weer thuis!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:51

Wens jullie en Mystic heel veel sterkte en beterschap......
Hopelijk komt hij er goed door .........

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:55

Wat naar!
Beterschap aan Mystic :(:)

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:55

Oh Annemiek, wat zul je geschrokken zijn!
Arme Mystic... Geef hem morgen maar een dikke knuffel van me.

Sterkte vannacht!

Hopelijk heb je je mannetje morgen weer lekker op de wei staan bij Chavez :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:01

tjeee wat een schrik :O
ik hoop echt dat ie weer beter word..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:02

Ik ga hem helemaal overladen met knuffels, dat sowieso :(:)

Het was vreselijk om hem zo te zien liggen, ik ben nog even bij hem gaan liggen toen we op de dokter aan t wachten waren, en hij legde zijn hoofd op mn schoot :(:)

De dokters zeiden allemaal dat koudbloeden altijd heel weinig pijn laten zien, en dat het daarom extra moeilijk is om ze te behandelen. Wie weet hoe naar hij zich heeft gevoeld.. Hij heeft niet een keer naar zijn buik gehapt of gestampt of geprobeerd te rollen, maar toen ik in z'n ogen keek wist ik gewoon dat hij zich heel slecht voelde :(:)
Dappere jongen, hij stond gewoon met zijn oortjes naar voren rond te kijken, zelfs na al die nare onderzoeken.

Bedankt voor de lieve woordjes allemaal :)

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:04

bah wat een schrik!
Heel erg veel sterkte, ik ga heel erg veel duimen voor je!

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:12

ik leef met je mee van deze kant .
hoop op voorspoedige beterschap .
en dat je tinkie weer snel bij je is en door de wei mag dartelen. +:)+ +:)+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:20

Heel veel sterkte voor je kerel! Hopelijk bellen ze de volgende keer weer met goed nieuws!

Kan je er ook gewoon dagelijks op bezoek?

Blondie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:02

Ik hoop dat het allemaal snel weer goed komt. succes.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:31

ik duim voor mystic!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:03

Jeetje wat erg zeg.
We duimen hier ook hard mee voor een voorspoedig herstel.
Heel veel sterkte.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:09

Hier wordt natuurlijk ook geduimd voor jouw mooie Mystic !!! Hopelijk is je volgende update weer met goed nieuws !!!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:09

Oei wat een schrik! Veel beterschap voor Mystic... :(:)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:47

Jeetje dat is wel schrikken :(:) hopelijk knapt hij snel op en mag hij weer naar huis.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:09

Sterkte.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:12

Sterkte,hoop dat hij vlug weer opknapt.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:52

Sterkte!
Hoop dat hij snel weer opknapt! :(:)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:56

Ahw, sterkte met hem!
En hopen dat hij snel mest!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:59

Heel veel sterkte :(:)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:24

Jeetje wat erg, ik hoop dat het snel beter gaat met hem en dat hij snel weer mee naar huis mag. Dikke knuf!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 11:47

Vanmorgen werd ik weer gebeld.
Het ging vrij goed met Mystic :)
Hij heeft vannacht nog een keer gemest, hij eet goed en ziet er weer vrolijk uit. Vandaag halen ze hem van de medicijnen af en is het afwachten of hij uit zichzelf ook weer gaat mesten.
Ze hebben een klein weitje daar en hebben hem daar in gezet.
Vandaag moet hij dus nog blijven.
Normaal mest hij toch zeker 3 keer op een nacht, dus zijn darmen moeten nog best vol zitten, maar ik denk dat die gewoon weer langzaam op gang moeten komen omdat ze een tijdje stil hebben gelegen..