[TI] Tinkers en jonge kinderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaraB

Tinkers en jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 00:14

Hallo Tinker liefhebbers,

Ik wil jullie vragen wat jullie ervaring is met Tinkers en jongere kinderen.

Ik heb twee kinderen, een jongen van 10 en een meisje van 7 jaar. Alle twee vindt het ontzettend leuk om op een Tinker van een vriendin te rijden. De jongen van 10 rijdt haar nu twee keer per week in de bak en kan niet genoeg van krijgen. Ik rijd deze merrie Tinker ook al een paar maanden en vind haar ook super, vooral lange ritten buiten in de bos. Zij is super braaf, verkeersmak (echt, je kunt een vrachtwagen voor haar neus laten gaan, ze blijft gewoon rustig staan).
Mijn zoon van 10 wil graag leren rijden. Hij heeft nu deze merrie 4 keer los in de bak gerijden en zit als een huis op haar. Hij kan al goed in draaf, beetje in galop en heeft gister avond een heel klein sprongetje gemaakt! Het is heel grappig om te zien, hij is erg klein voor zijn leeftijd en zijn voeten komen net onder de zadel - hij lijkt op een jockey op de tinker! Deze merrie is goed voorwarts met hem (is sowieso lekker voorwaarts), maar zij luisterd goed naar zijn stem en stopt als hij dat vraagt. Het lijkt als of mijn zoon gaat goed leren rijden op deze Tinker, en ik wil best iemand vragen die goed kan lessen geven om hem te leren.
Dochter van 7 vind het ook leuk om op haar te zitten, ik loop dan met haar aan een longeer teugel. Hoewel vandag had ik niet zo veel puff, dus heb gewoon in de bak gaan staan en dochter laten rondjes, voltes in stap maken.

Nu terug naar mijn vraag, zijn tinkers (in het algemeen dan!) geschikte paardjes voor kinderen?
Deze blijkt heel rustig te zijn met mijn kinderen, hoewel ze rijden alleen in de bak. Mijn zoon moet natuurlijk veel beter kunnen rijden voor dat hij met haar naar buiten rijden - ze is super braaf, nergens bang voor, maar wel goed voorwaarts (hoewel, ze galopeerd nooit hard weg - alleen als een andere paard haar probeerd in te halen ;-).

Wil graag horen van andere Tinker eigenaars, rijdsters als ze hun kinderen ook laten rijden op Tinkers. Ervaring enz....

Wij willen graag een pony kopen volgende jaar als het blijkt dat mijn kids paardrijden serious gaan nemen (vol houden dus!). Ik krijg over een paar weken een NRPS paard, jong met meerendeels volbloed afstamming, dus deze is niet geschikt voor de kids te rijden! Maar, een Tinker of een gewoon leerpony voor de kinderen (elke pony, paard is anders qua chatacter natuurlijk)?? Wat denken jullie over?? Ik wil liefs een Tinker, omdat ik deze zo geweldig lief en braag vind :o

Hier is een link naar foto's van de super tinker "Lady". Morgen middag ga ik meer maken met zoon er op *D
http://picasaweb.google.nl/Nougatine200 ... directlink

groetjes

Sara
ps heb ook nog een zoon, maar hij zegt altijd "maar mama, ik heb een fiets!" - 14 en vindt paarden niets |(

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:23

Persoonlijk zou ik het niet doen.

Deze Tinker is dan erg lief, voorwaarts en makkelijk voor jonge kinderen maar wie zegt dat de Tinker die jullie kopen dat ook is en blijft? Daarnaast zijn de meeste Tinkers te groot voor een 7-10 jarige.

Ik zou er voor kiezen om een Welshje o.i.d. voor mijn kind te kopen. Zijn toch kleiner, minder breed en (over het algemeen) net zo lief en braaf voor kinderen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:28

flettie schreef:
Daarnaast zijn de meeste Tinkers te groot voor een 7-10 jarige.

Er zijn zat kinderen die groot zijn voor hun leeftijd hoor en waarbij een welsh al snel te klein word.

Ik denk dat je heel erg moet kijken naar het karakter van de tinker, het gros zal wel braaf zijn, maar je zult net die ene treffen die voor een kind minder geschikt is. Dus hou daar je ogen voor open.
Maar dat geld natuurlijk voor ieder paard ongeacht het ras.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:30

Ik heb een tinker kruising in het land lopen naast een aantal andere paarden. Als er 1 is die ik met mijn dochter van 9 vertrouw, is hij het wel. Zij voelt zich ook helemaal happy op hem.
Maar er zijn een aantal dingen waar ik minder gelukkig van word.
Hij is natuurlijk behoorlijk breed. Dat vind ik voor haar lichaam, met name der heupjes, eigenlijk niet zo goed.

Evelyne79

Re: Tinkers en jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:33

Dat verschilt per tinker. bij ons zou ik zeggen Tinka is geschikt, Devon niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:35

Nee. Ik vind mijn tinker (en de tinkers die ik ken) de perfecte poets en knuffelpony, hij laat alles toe, je kan er onderdoor kruipen, hij is altijd heel voorzichtig met kinderen.
Onder het zadel is hij ontzettend braaf voor beginners, maakt niet uit welke leeftijd, maar zodra je meer gaat vragen dan gaat hij uittesten. En hij is veel te slim en sterk voor een kind.

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:52

Per tinker natuurijk wel verschillend.
Maar dat slimme is juist goed. Ik merk hier aan iedere tinker
als je er een kind op zet dat ze dat meteen in de gaten hebben en dan veel
voorzichtiger zijn.
Ze zijn inderdaad sterk.
Maar als we het dan over een kind hebben is elke pony sterk.
En warmbloedjes zijn dan vaak juist pittiger.
Denk dat het aan het karakter per tinker ligt
Op verschillende maneges zie je ook steeds meer tinkers komen.
En voor gehandicapten worden ze ook gebruikt.

op deze foto een meisje van acht jaar op een van de tinkers.
zodra hier een volwassene op gaat zitten dan is ze meteen voorwaartser.
http://members.lycos.nl/stoeterijvanloo ... 5_zOGp.jpg

maja nogmaals per tinker verschillend als je dan het liefst een tinker wil moet je goed zoeken en uitproberen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:10

ijssnuiver schreef:
flettie schreef:
Daarnaast zijn de meeste Tinkers te groot voor een 7-10 jarige.

Er zijn zat kinderen die groot zijn voor hun leeftijd hoor en waarbij een welsh al snel te klein word.

Waar, maar er zijn meer pony's op de wereld dan alleen maar een Welsh ;) Daarnaast zijn Welsh Cobs toch ook al snel van 'Tinkerformaat' maar wel een stuk minder breed i.v.m. de heupjes van kinderen.

MysticTinker schreef:
Nee. Ik vind mijn tinker (en de tinkers die ik ken) de perfecte poets en knuffelpony, hij laat alles toe, je kan er onderdoor kruipen, hij is altijd heel voorzichtig met kinderen.
Onder het zadel is hij ontzettend braaf voor beginners, maakt niet uit welke leeftijd, maar zodra je meer gaat vragen dan gaat hij uittesten. En hij is veel te slim en sterk voor een kind.

En ook hier van ken ik meerdere (warmbloed)pony's die dit ook zijn.

M.i. is het gewoon per pony/paard heel verschillend. Je kant hittepetitterige koudbloedjes hebben maar ook sullen van warmbloeden tegenkomen.

Onze Tinkers zijn beiden rond de 1.55 m. De trent van Tinkerfokkerij in Nederland is toch duidelijk groot-groter-grootst. Gemiddelde stokmaat van de Tinker ligt toch tussen de 1.55-1.60 m. en dat is voor elke 7-10 jarige te groot om er fatsoenlijk mee rond te rijden (d.w.z. benen onder het zadel uit en goed de beenhulpen kunnen geven).
Onze dochter mag straks eerst op haar Shetlander rond tuffen en als ze serieuzer wordt met rijden/mennen dan komt er eerst een B/C ponietje. Is ze daar uitgegroeid dan mag ze de overstap maken naar de Tinkers.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:14

Zijn tinkers niet te sterk voor zulke jonge kinderen? ;)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:26

de merrie die ik rij durf ik iedereen op weg te sturen dus ook kleine kinderen. Aan de tinkers hier merk ik dat ze voorzichtiger zijn met kinderen of onervaren ruiters.
Dat wil alleen niet zeggen dat dat rasbepalend is, er zijn hier nog andere ponys die net zo zijn.
Persoonlijk denk ik dus dat het best een tinker kan zijn voor jullie maar dat je gewoon heel goed moet kijken naar het karakter.
Wel hebben tinkers soms snel door dat een ruiter ze niet aan kan, en zullen daarom soms wel staken in de zin van stilstaan en niks meer doen. Haha

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:30

Ik zou persoonlijk eerder voor een Welsh kiezen dan voor een tinker voor mijn kids. Mijn tinkers hebben allebei een behoorlijke kop erop en zijn voor kinderen en beginners niet geschikt met rijden. Er zijn ook superbrave tinkers waar het wel mee mogelijk is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:48

Dat is erg lastig, lijkt me.
De ene Tinker (Welsh, Fjord, KWPN-er etc.) is de andere niet.
Zelf vind ik ze wel wat breed idd om door jongere kinderen regelmatig bereden te worden.

Bij alle rassen heb je paardjes die braaf zijn als ze niet veel hoeven doen, maar wat ook kan veranderen als er meer gevraagd wordt.

Persoonlijk ken ik wel lieve Tinkers, maar veelal idd met een flinke kop erop, mij spreekt dat niet zo aan.
Andersom heeft hebben wij twee brave Welshkes, maar is onze dochter nog zo klein, dat ik zelf af en toe bang ben dat ze wat te vlug zijn. Maar goed, bij mijn keuze hoop ik dat ze straks geleerd heeft op een werklustige pony en ze zelf gewoon heel kleine hulpen dient te geven.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:10

Gemiddelde stokmaat ligt meer rond de 1.50 tegenwoordig hoor.
In het tinkerras vind je zo ongeveer alle eigenschappen terug die je elders bij andere rassen ook terug zult vinden. Echt elk paard is een individu, dus je zal per paard moeten bekijken of deze geschikt is. Er zijn ook fijnere tinkers die de moeite waard zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:46

Ik sluit me aan bij Leon :j Tinkers zijn niet liever, sterker, ondeugender of wat dan andere paarden kunnen zijn. Wat dat betreft verschilt een Tinker niet veel van een Fjord, Haflinger of wat dan ook. Ze zijn misschien wat minder 'jumpy' dan een warmbloed pony.

Wat mijn eigen merrie betreft, die is dol op kinderen. Zet haar in een klas van 30 gillende en stuiterende kinderen die állemaal paardje willen aaien en ze is zielsgelukkig :+ Zet een meiske van 2.5 op haar rug en ze loopt zó voorzichtig en met zulke langzame bewegingen. Echter.. zet een wat ouder, ervaren kind op haar en ze gaat uittesten.
Ik zou haar echter nooit, maar dan ook nooit alleen op pad laten gaan met een kind. Maar dat zou ik met geen enkel paard doen, nu ik er zo over na denk :=

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:41

onze tinker is ook erg lief voor kinderen
zodra me dochter er op zit van 9 is ze heel voorzichtig
(ook als wij er op rijden is hij heel braaf maar wel voorwaarts)
hij is pas sins mei onder het zadel maar heeft nog niet een stap verkeert gedaan
maar vind het toch niet de ideale pony voor haar om op te leren rijden
hij is gewoon te groot voor haar (1.45) en te breed
ze krijgt les op een wels pony en dat houden we eerst ook mooi zo
en voor de rest kan ze poetsen knuffelen en wandelen en uitstappen op onze tinker

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:57

Flettie: Ik ging ook alleen even door op jou voorbeeld van de Welsh ;) .

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:06

Ik zou voor een kleinere, smallere pony kiezen als ik jou was. ;)
Tinkers kunnen ook heel braaf en lief voor kinderen zijn, maar onthou wel dat tinkers gigantisch sterk (kunnen) zijn!
En je weet het nooit met paarden, ze kunnen altijd schrikken en ervandoor vliegen.
Zo'n klein kind heeft dan helemaal niets meer te zeggen op zo'n groot paard, en het valt ook veel harder omdat het paard zo groot is.
Je hebt genoeg kleine, makke pony's. Natuurlijk, die kleine pony's kunnen ook schrikken en ervandoor vliegen.
Maar de kinderen hebben dan veel meer te zeggen en vallen bovendien veel minder hard.
Ik zou er nog even goed over nadenken als ik jou was! ;)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:09

Ik denk dat het ras tinker niet meer of minder geschikt zijn voor kinderen maar dat je naar het individu moet kijken. Meestal zijn tinkers was rustiger in het hoofd als bijvoorbeeld een volbloed, maar daar in tegen zijn ze wel weer vaak wat lomper en staan dus sneller op een voet of zien een kind over het hoofd en ze maken zich vaak wat sterker is mijn ervaring.
Als je op zoek gaat voor een eigen paard gewoon naar het karakter van het paard kijken en is hij/zij kinderen gewend en hoe gaat die ermee om?

Ik zelf heb een draver merrie die echt super met kinderen is ( en ook geestelijk gehandicapte trouwens ). Dan is ze echt een wereld van verschil, let precies op waar ze zijn en wat ze doen op haar rug. Dingen waar ze normaal van " schrikt " loopt ze dan gewoon langs bijvoorbeeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:22

twinducklin schreef:
maar daar in tegen zijn ze wel weer vaak wat lomper en staan dus sneller op een voet of zien een kind over het hoofd en ze maken zich vaak wat sterker is mijn ervaring.

Dat is geen lompigheid, dat is uittesten! Een tinkermerrie gaat echt niet uit lompigheid op haar veulen staan ;) Een tinker weet prima waar ie zijn voeten neer zet, net zo goed als elk ander paard. En ze lopen ook niet door je heen omdat ze je niet zien. Veel tinkers houden gewoon van uitproberen. Andere paarden ook, maar tinkers wat meer dan gemiddeld ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:35

MysticTinker schreef:
Dat is geen lompigheid, dat is uittesten! Een tinkermerrie gaat echt niet uit lompigheid op haar veulen staan ;) Een tinker weet prima waar ie zijn voeten neer zet, net zo goed als elk ander paard. En ze lopen ook niet door je heen omdat ze je niet zien. Veel tinkers houden gewoon van uitproberen. Andere paarden ook, maar tinkers wat meer dan gemiddeld ;)

Helemaal mee eens.
Ik denk niet dat een tinker een goede kinderpony is.
Maar als 1 van de ouders hem ook rijdt en verzorgt en hem een beetje 'op het rechte pad' houdt, kan het denk ik prima. Tenslotte hebben ze een prima karakter. maar als je te lief voor ze bent, lopen ze over je heen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:45

Dat verschilt enorm per tinker.

ik heb hier een tinkertje te koop dat abosoluut een geweldige kindertinker zou zijn, maar heb er ook 1 waarvan ik nu al weet dat die absoluut niet geschikt zal zijn voor jonge kinderen.

maar dit geld ook voor andere rassen, je moet echt opzoek gaan naar een paardje wat bij je past. en als je op zoek gaat naar een tinker zoeken die niet te groot wordt,
zou ik dan doen,

succes met je zoektocht volgend jaar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:17

ik zou NOOIT een gemiddeld formaat Tinker aanraden voor jonge kinderen :n
ikzelf geef op redelijk grote schaal rijlessen, meeste kinderen zijn tussen de 6 en 9 jaar oud. heb hier ook 2 Tinkers rondlopen, waarvan eentje actief in de beginnerslessen meeloopt. superbraaf dier, zet geen stap verkeerd.
maar.. deze ooh zo brave merrie heeft dondersgoed in de gaten wat ze op haar rug heeft.
het begint met af en toe een hoek afsnijden of een stukje snel wegdraven om ergens onderuit te komen, maar zonder continue begeleiding en bijrijden door iemand die 4/5X per week dressuurmatig eraan werkt zou dit niet goedgaan. en dat terwijl paarden niet braver kunnen zijn dan dit exemplaar.
Tinkers zijn sterk, kinderen niet. klaar. de eerste keren gaat het nog goed,maar kinderen maken fouten en paarden zijn niet dom. die maken hier uiteindelijk misbruik van.
zowel in het rijden, als in de omgang.
beter een dier die controleerbaar is, dan een sterke Tinker die ineens omdraait en wegdraaft en waarbij zo'n 7 jarige totaal geen controle kan krijgen. geeft erg nare ongelukken!
ook al zijn de meeste Tinkers braaf en nuchter, het blijven grote sterke dieren, en in 99% van de gevallen echt te groot voor een pak hem beet 7 jarige.

zoek liever een leuke C/D pony, die zijn er ook in zeer brave varianten. kleiner, meer hanteerbaar en groot genoeg om een tijd op door te gaan.
de ideale kinderpony zit niet aan een ras vast, maar is individueel qua karakter en aanleg.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:24

Ook de braafste c/d pony's kunnen ineens omdraaien of hun kracht gebruiken..... de kleinste pony is sterker dan zo'n kind.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:33

over algemeen genomen vind ik een tinker niet een beginnerspaard, maar ook niet direct geschikt voor jonge kinderen.
mijn tinker is in ieder geval niet geschikt voor (jonge) kinderen. mijn vorige tinker ook niet. veel tinkers houden er niet zo van om door verschillende mensen bereden te worden en testen je snel uit. in de omgang is mijn tinker erg rustig en lief, maar buiten toch wel te sterk en bij tijden drammerig. ze hebben over algemeen toch wel een eigen willetje.
ze kroppen spanning ook wel eens wat op, en kunnen dan ineens "onploffen". met wandelen laat mijn tinker het kind uit ipv andersom :D
rijden in de bak gaan ze snel te saai vinden en worden ze vervelend. buitenrijden is erg belangerijk voor ze.

als je van veel manen/sokken houdt, is misschien een Welsh (A,B,C) of Fell pony iets? misschien is een new forest iets?

als je zelf ook wilt rijden is een tinker misschien een geschikte keuze hoor. voor je kinderen niet de meest handige keuze denk ik.
ik vind ze ook veel te breed voor kinderen.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 24-10-09 23:48, in het totaal 4 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:41

[heb niet alle reacties doorgelezen :o ]

eigenlijk vind ik tinkers geen kinderpaarden,veel te slim en sterk.
maar......als ik naar mijn tink kijk durf ik juist op hem een klein kind te zetten.
in de bak dan.
zodra er een kind mee bezig is word hij zo voorzichtig en beheerst,ik sta elke keer weer versteld van hem.
buiten niet,dat is een ander verhaal.
ik zou zeggen,kijk naar het paard zelf.
ze zijn zoveel anders allemaal.