[TI] Ver.van Gypsy en Irish Cob Eigenaren en keuring door ICS Ltd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GCofOz

Ver.van Gypsy en Irish Cob Eigenaren en keuring door ICS Ltd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:23

Van vrijdag 24 april tot maandag 27 april komt Evelyn Flynn, de grondlegster van de Irish Cob Society Limited, samen met nog een Ierse keurmeester naar Nederland om hier Rastoelatings- en Premiekeuringen voor Cobs te houden.
Voorafgaand maar ook tijdens de keuringen vindt er een Cursus Inspecetor Grade 2 plaats, maar hierover in een ander topic meer.

Hoe komt het zo dat het Ierse moederstamboek naar Nederland komt om keuringen te houden.
Eigenlijk is het heel simpel.
Een aantal mensen geven er de voorkeur aan dat de paarden gekeurd worden door keurmeesters uit de landen van oorsprong (Engeland en Ierland). Dit zijn in onze ogen de echte kenners van de paarden.
Tot voor kort was dat, wegens allerlei omstandigheden die er niet meer toe doen, niet mogelijk. Echter in 2008 herkreeg de Irish Cob Society Limited (het moederstamboek dus van de Irish Cob) van de Ierse overheid haar erkenning als moederstamboek.

Voor ons wat dat super nieuws zeker omdat de ICS Ltd. met affiliations ging werken en wij zo een aanvraag konden indienen om Affiliation te worden. Die aanvraag is geaccepteerd en de Vereniging van Gypsy en Irish Cob Eigenaren is de officiële vertegenwoordiging in Nederland van de Irish Cob Society Limited. Zie http://www.irishcobsociety.com

Om met je paard deel te kunnen nemen aan een van de rastoelatings- en premiekeuringen die wij in april organiseren hoef je niet lid te worden of te zijn van de nieuwe vereniging :D Je hoeft alleen keuringsgelden te betalen.

We zijn nog met de site bezig, maar de keuringsdata en locaties staan er wel al op vermeld, evenals het aanmeldingsformulier.

zie http://www.gypsyenirishcob.nl

snowdon

Re: Ver.van Gypsy en Irish Cob Eigenaren en keuring door ICS Ltd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:29

Wat ik me afvroeg.... kan je hier ook met veulens terecht om een paspoort aan te laten maken?

Die cursus Inspector Grade 2, zal jaarlijks worden gegeven?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:30

Zijn paarden die hier goedgekeurd worden ook automatisch bij ICS Nederland goedgekeurd?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 17:17

snowdon schreef:
Wat ik me afvroeg.... kan je hier ook met veulens terecht om een paspoort aan te laten maken?

Die cursus Inspector Grade 2, zal jaarlijks worden gegeven?

Op beide vragen: jazekers :D De veulens krijgen een paspoort van het moederstamboek.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:11

@nuage: ik ben daar niet zo zeker van, ze worden toch in Ierland geregistreerd?
Ik zou het even navragen bij ICS Nederland voor ik geld ging uitgeven. ;)

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:48

dide schreef:
@nuage: ik ben daar niet zo zeker van, ze worden toch in Ierland geregistreerd?
Ik zou het even navragen bij ICS Nederland voor ik geld ging uitgeven. ;)

Ierland is het moederstamboek..... niet ICS Nederland :D

Merries en ruinen moeten worden uitgeschreven uit de boeken van ICS-Nl wanneer ze ter keuring aangeboden worden. Ze worden dan bijgeschreven in de Ierse moederboeken.
Hengsten mogen bij alles stamboeken ingeschreven staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:09

Lieve Hanneke,
In al je enthousiasme, denk aan de EU regels.

Een paard ingeschreven bij een dochterstamboek is automatisch ingeschreven bij het moederstamboek.

Dus het moederstamboek kan nooit een dochterstamboekpaard opnieuw inschrijven.

Alles waar Evelyn mee bezig is, is ter meerdere glory van haar portomenee.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:21

Ariebren schreef:
Lieve Hanneke,
In al je enthousiasme, denk aan de EU regels.

Een paard ingeschreven bij een dochterstamboek is automatisch ingeschreven bij het moederstamboek.

Dus het moederstamboek kan nooit een dochterstamboekpaard opnieuw inschrijven.

Alles waar Evelyn mee bezig is, is ter meerdere glory van haar portomenee.

Man, je weet niet waar je het over hebt, dus ik zou zeggen, hou je er buiten en val dit topic niet lastig.
En je lieve Hanneke ben ik al helemaal niet.

En iedereen die Evelyn kent, weet dat het laatste waar zij in geïnteresseerd is, geld is.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:08

ow interessant :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:31

maar hanneke, met alle respect, dat is nu toch ook iets waar ik me vragen bij stel :? waarom moet een paard uit het dochterboek uitgeschreven worden? paarden uit dochterstamboek behoren toch automatisch bij het moederstamboek? althans dat dacht ik? of zie ik het nu ergens verkeerd?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:09

Als ik het zo volg hebben wij wel een heel speciaal ras.
Drie stamboeken hier in Nederland en nu al een vierde wat zich hier komt melden.
Nu snap ik waarom de prijs van een tinker zo hoog ligt.
Speciaal ras dus.

Als ik het verkeert begrijp moet iemand het me dan maar eens duidelijk uitleggen hoor

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:28

Ja, je begrijpt het verkeerd. Of ik begrijp het verkeerd als ik schrijf dat het puur om de registratie binnen het Ierse Stamboek gaat?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:29

Ja dat idee kreeg ik er ook bij

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:37

Citaat:
Irish Cob Society Nederland (ICS NL)
ICS NL is approved by the Authorities in the Netherlands to maintain an Irish Cob Stud Book.
The ICS NL Irish Cob Stud Book is fully recognized by ICS Ltd in accordance with Commumity Law.

ICS NL, which is a separate legal personality (entity) to ICS Ltd, is governed by Authorities in the
Netherlands and has no legal business connection with the ICS Ltd.
ICS NL IS NOT ELIGIBLE for ICS Ltd affiliation as a result of an action taken by ICS NL to register
the ICS Ltd badge, emblem & logo design.

Als ik deze tekst lees is ICS NL wel erkend maar staat voor de rest los van ICS ierland?

Dus is het geen dochterstamboek meer?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:53

Ik snap het ook niet helemaal meer...

Voor merries zijn er nu dus 4 stamboeken en ze mogen maar in eentje worden ingeschreven... wat enorm zonde voor het ras zeg.

ICS NL is toch een dochterstamboek van ICS Ierland dus ik snap ook niet waarom uitschrijving nodig is.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:56

Het zal dan denk toch geen dochter meer zijn???

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:58

Jawel dat moet geloof ik wel, want anders mag ICS NL niet blijven bestaan naar het NSvT. Althans, zoiets heb ik ervan onthouden. Altijd dat gedoe met al die stamboeken :+

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 01:02

Ja ik snap er ook niet veel meer van.
Vond het al ingewikkelt nu helemaal.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 02:13

Ik snap eerlijk gezegd niet het nut van nog weer een stamboek….
Komt dat echt ons ras ten goede? Of de eigenaars?
Ok, het wordt dan wel geen stamboek genoemd, maar er worden wel keuringen georganiseerd, de basis is het Ierse moederstamboek waarvan in Nederland al een dochter bestaat. (die al dan niet afgestoten is en waarvoor een nieuwe adoptie dochter in de plaats lijkt te komen)
Een vereniging waardoor keuringen worden georganiseerd riekt naar een stamboek…Mede omdat je je paard moet uitschrijven bij een ander stamboek eer je hier ingeschreven raakt.
Het is dus geen extraatje i.m.o, zo van even ook leuk ingeschreven en gekeurd door Ierse kenners.
Kunnen we straks nog meer verkapte stamboeken verwachten? O.a. Amerika telt ook nog een aantal tinker/cob/drumhorse getinte stamboeken, misschien een uitdaging voor iemand om daar ook nog een van naar Nederland te halen?
Wat is de meerwaarde van 4 stamboeken voor een relatief piepklein ras? De verzuiling is er bijna kinderspel bij. :+

Wat je hiermee bereikt is dat mensen die vinden dat de door hen behaalde premies niet hoog genoeg zijn, al dan niet terecht, elke keer van stamboek kunnen switchen.
Hengsten die ergens anders, voor wat voor reden dan ook, worden afgekeurd kunnen een nieuwe poging doen bij het volgende stamboek.
Komen dit soort dingen echt het ras ten goede? Of worden de verdeeldheid en ontevredenheid hierdoor alleen maar groter?
En wat is de meerwaarde van bijvoorbeeld een hengst die bij 4 stamboeken is goedgekeurd?
Hoe meer stamboeken op de naam van de hengst hoe beter?? Bij 4 stamboeken krijgt de hengst een eretitel? :+

Er is echt wel iets te zeggen voor het keuren van kenners uit de landen van oorsprong, maar is daar perse weer een nieuw stamboek voor nodig?
(volgens mij wordt bij de hengstenkeuring van het ICS (NL dan :+ ) ook mede gekeurd door een Ierse keurmeester, correct me if I’m wrong…)
Is het misschien niet echt tijd om ons sterk te gaan maken voor een goed en gezond ras met veel oorspronkelijk rastype zonder iedereen altijd de mogelijkheid te bieden op een andere plaats wel of meer punten te scoren?
Op elk stamboek valt wel iets van kritiek te geven, ook op dit nieuwe stamboek cq. vereniging, wat weer een aanleiding kan zijn voor een volgende vereniging/stamboek. Het einde blijft zo zoek i.m.o. en al met al komen zoveel stamboeken/rasverenigingen het ras absoluut niet ten goede…..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 02:37

amennnn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:10

kinsealy ik ben het helemaalmet je eens.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:37

Ook hier een dikke amen kinsealy, goed verwoord.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:27

Helemaal mee eens kinsealy.. Maar helaas is die poging een aantal jaren geleden niet gelukt (om het maar plat te zeggen).

En zitten we dus met een ICS Nederland bestuur (nou ja 1 familie daarin) die door hun gedrag vele vijanden heeft in binnen en buitenland. Zolang zij "eigenaar" zijn van ICS Nederland, zal er nooit een eenheid mogelijk zijn. En vraag me absoluut niet weer wat ze dan gedaan hebben, die lijst heeft ook op dit forum gestaan, en wordt dan afgedaan als laster. Voor jou misschien wel, maar voor de mensen die het aangaat is het gewoon dikke ellende. Iedereen die op die roemruchte Ledenvergadering aanwezig was, heeft gezien hoe er over het democratische recht van de leden heen gewalst werd.. Diep en diep triest..

Dus helaas, het zou heel makkelijk kunnen zijn, maar is het niet..

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:06

IS het ook Helemaal met Kinsealy eens .

Ik denk dat er heus mensen zijn die niet met ICS nl door een deur kunnen maar ja dat komt ook heus bij de andere twee stamboeken voor.
Dus dat houd in dat je over mag/kan stappen naar een ander stamboek.
Maar om er nu weer iets bij te halen vind ik ook steeds onoverzichtelijker.
Mensen zien door de bomen het bos niet meer.

E als het wel zo is dan moet er maar een regel komen dat ook WIJ merriehouders bij alles ingeschreven mogen zijn.
En niet alleen hengsten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:08

Ook ik zie de meerwaarde niet van een 4e club.......

:+ bovendien is het onmogelijk je paard uit te schrijven bij ICS-NL, mij is het in ieder geval tot op heden niet gelukt met mijn merrie!