[TI] Spermaeisen bij Tinkers en Irish Cobs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:47

Mariska, het NST gebruikt al de laagst geldende norm vwb TNB. Heb je die in de door jou zelf geplaatste link gezien? Een TNB van 1000 is al onvoldoende. Boven de 2000 is het pas voldoende. Bij het NSt is die 600...

Ik vind ook zeker dat er bij de merriehouder een bepaalde verantwoordelijkheid ligt. Persoonlijk zou ik er wel voorstander van zijn dat ook de merrie rontgenologisch gekeurd zou worden. Klinisch en aan de hand gebeurd nu al.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:58

Ik heb het ook niet over de TNB eis, maar vooral over de andere 2 eisen.

Is er een overzicht waarop de hengsten afgekeurd zijn bij het NST, TNB of de andere 2 eisen?

Nikita_1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:01

Kiara schreef:
Maar áls de hengst dan ook op nakomelingen wordt beoordeeld, hóe gaat dat dan in zijn werk vraag ik me af.
Als jouw hengst érg in de smaak valt bij merriehouders met flutmerries, heb je op het gebied van nakomelingen een probleem wanneer je er op aangekeken wordt. Of zie ik het nu verkeerd? Geen idee hoe dat in zijn werk zou gaan....(ach ja, blond geboren he..)

Als er op afstammelingen wordt gekeurd, dan worden er veulens 'geprikt' en 'niet geprikt'. Je kunt dan bijv. zelf 10 veulens zelf aanwijzen voor je nakomelingenonderzoek en 10 veulens worden door het stamboek uitgezocht 'niet geprikt'. Als het goed is dan heb je nu een gemiddelde populatie waaruit de goedgekeurde hengst wordt beoordeeld op zijn nakomelingen. Vererft hij goed ja of nee.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:22

Kiara schreef:
Als jouw hengst érg in de smaak valt bij merriehouders met flutmerries, heb je op het gebied van nakomelingen een probleem wanneer je er op aangekeken wordt.
Of zie ik het nu verkeerd?
Geen idee hoe dat in zijn werk zou gaan....
(ach ja, blond geboren he..)

Je kan natuurlijk "flutmerries" weigeren als hengstenhouder. Maar ik heb zo het vermoeden dat dat niet gebeurt want dat raakt de portemonnee hè En zogenaamde principes verdwijnen dan snel.

TinkerRyan

Re: Spermaeisen bij Tinkers en Irish Cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:39

Dienie schreef:

Als er op afstammelingen wordt gekeurd, dan worden er veulens 'geprikt' en 'niet geprikt'. Je kunt dan bijv. zelf 10 veulens zelf aanwijzen voor je nakomelingenonderzoek en 10 veulens worden door het stamboek uitgezocht 'niet geprikt'. Als het goed is dan heb je nu een gemiddelde populatie waaruit de goedgekeurde hengst wordt beoordeeld op zijn nakomelingen. Vererft hij goed ja of nee.

Een heel mooi streven.... Maar hoeveel hengsten zijn er nu die zoveel nakomelingen hebben en gaan krijgen.
Hoeveel dekkingen worden er nu door de verschillende hengtsten gedaan.
Na wat ik zie en hoor op het internet zijn het toch meestal de zelfde hengsten die veel dekkingen hebben.
Hoe moet je dan als jonge hengstenhouder je hengst bewijzen als toch vaak de oude garde wordt uitgekozen?

Soxje schreef:
Je kan natuurlijk "flutmerries" weigeren als hengstenhouder. Maar ik heb zo het vermoeden dat dat niet gebeurt want dat raakt de portemonnee hè En zogenaamde principes verdwijnen dan snel.

Dit is net zo;n mooi streven.
Maar ook hier geld weer voor dat het houden van een dekhengst best veel centjes kost. Ook aan het adverteren van je hengst, en dat moet wel anders krijg je helemaal geen dekkingen.
Dan denk ik dat ik zeker blij ben met een iets mindere merrie.
Ik moet tenslotte ook zoveel mogelijk dekkingen binnen krijgen anders kom ik niet aan m'n aantal.

Wat gaat er overigens dan gebeuren? Worden die hengsten dan weer eruit gegooit?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:01

Bij de stamboeken die wel op nakomelingen keuren zijn er ook jonge hengsten, die worden dan (volgens mij?) voorlopig goedgekeurd totdat er wel afstammelingen zijn. De fokkers gebruiken zo'n jonge hengst wel, omdat die tot die nakomelingenkeuring goedkoper is.

Over het niet vermelden van vaderdieren:

Ik was hier in het begin ook erg over verbaasd, het is een verspilling van informatie. Toch heb ik hier een verhelderend antwoord op gekregen. Het is niet ideaal, maar wel een verklaring waar ik iets in zie.

Zodra het NST hengsten op de papieren gaat vermelden die niet goedgekeurd zijn bij het NST of zijn afgekeurd gaan mensen dit als voldoende zien. De stimulans om een goedgekeurde hengst te gebruiken is dan veel minder, die niet ggk hengst wordt toch ook genoemd op de papieren. Dat zou betekenen dat het aantal dekkingen met niet ggk hengsten groter zal worden zodra het NST dit begint te doen, en dat is nou juist wat ze niet willen. Juist om de redenen van sperma-eisen, röntgen en inteelt.

Je moet hierin nou eenmaal een besluit nemen, en ik kan het besluit van het NST begrijpen.

Daarnaast is het niet mogelijk om de vader te vermelden zonder dekbon. Hierin zou het NST mogelijk wat flexibeler kunnen zijn door d.m.v. DNA onderzoek alsnog de vader te kunnen bewijzen. King Rocky bijvoorbeeld is ggk bij het NST, maar er is geen dekbon om te bewijzen dat Glenn van hem is. Dus wordt King Rocky niet op het paspoort van Glenn genoemd. Zonde, want door DNA kan je gewoon bewijzen dat hij de vader is, en zou het paspoort dus bijgewerkt moeten worden. (en dat van alle nakomelingen van Glenn btw)

Als een hengst niet ggk zou ik graag zien dat iig het levensnummer van de hengst wordt vermeld. Verder geen naam ofzo, gewoon enkel het levensnummer.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:02

Er zijn trouwens genoeg hengstenhouders die merries weigeren bij andere stamboeken. Ik vind dat een prima zaak. Van mij mag je die flutmerries houden en wordt er niet mee gefokt. Dat is toch ideaal als hengstenhouders hier nu ook naar gaan kijken? Kan niet wachten totdat we op nakomelingen keuren en niet meer voor het leven goedkeuren.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:08

Esme_27 schreef:
Er zijn trouwens genoeg hengstenhouders die merries weigeren bij andere stamboeken. Ik vind dat een prima zaak. Van mij mag je die flutmerries houden en wordt er niet mee gefokt. Dat is toch ideaal als hengstenhouders hier nu ook naar gaan kijken? Kan niet wachten totdat we op nakomelingen keuren en niet meer voor het leven goedkeuren.

Oke, maarwaar moetn de "flutmerrie's" naar toe dan als ze wel een veulen willen?
Ik denk dat dan het aantal dekkingen door niet gekeurde hengsten alleen maar groter gaat worden en het een hele eigen wereldje gaat lijden.
Mensen willen tenslotte toch een veulen en er blijven altijd hengsten tot hun beschikking.
Ook dat is dan niet ten goede voor het ras. zeker niet omdat de veulens toch opgenomen worden.

MMMMM het blijft een moeilijke materie

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:11

Esme_27 schreef:
Daarnaast is het niet mogelijk om de vader te vermelden zonder dekbon. Hierin zou het NST mogelijk wat flexibeler kunnen zijn door d.m.v. DNA onderzoek alsnog de vader te kunnen bewijzen. King Rocky bijvoorbeeld is ggk bij het NST, maar er is geen dekbon om te bewijzen dat Glenn van hem is. Dus wordt King Rocky niet op het paspoort van Glenn genoemd. Zonde, want door DNA kan je gewoon bewijzen dat hij de vader is, en zou het paspoort dus bijgewerkt moeten worden. (en dat van alle nakomelingen van Glenn btw)

Als een hengst niet ggk zou ik graag zien dat iig het levensnummer van de hengst wordt vermeld. Verder geen naam ofzo, gewoon enkel het levensnummer.

Als ik het goed heb worden er toch bij alle paarden die naar een nst keuring gaan dna afgenomen?
Dan lijkt het me vrij simpel en niet echt kostbaar om het te vergelijken. Er zal toch wel een computerprogramaatje voor zijn?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:16

TinkerRyan schreef:
Esme_27 schreef:

Oke, maarwaar moetn de "flutmerrie's" naar toe dan als ze wel een veulen willen?
Ik denk dat dan het aantal dekkingen door niet gekeurde hengsten alleen maar groter gaat worden en het een hele eigen wereldje gaat lijden.
Mensen willen tenslotte toch een veulen en er blijven altijd hengsten tot hun beschikking.
Ook dat is dan niet ten goede voor het ras. zeker niet omdat de veulens toch opgenomen worden.

MMMMM het blijft een moeilijke materie

Heel hard... maar de flutmerries mogen van mij gust blijven. Straks is het stamboek gesloten, en dan kunnen die mensen met flutmerries dus wel naar niet ggk hengsten gaan, maar de veulens krijgen geen papier. En dan ga je dus kwaliteitsverschil zien tussen een veulen met papier en eentje zonder. Dan stoppen mensen vanzelf met fokken met slecht materiaal. Of niet, maar dat maakt niet uit want je hebt die slechte foklijn buiten je stamboek kunnen houden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:17

TinkerRyan schreef:
Esme_27 schreef:

Als ik het goed heb worden er toch bij alle paarden die naar een nst keuring gaan dna afgenomen?
Dan lijkt het me vrij simpel en niet echt kostbaar om het te vergelijken. Er zal toch wel een computerprogramaatje voor zijn?

Klopt helemaal. Daarom vind ik ook dat dit moet kunnen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:18

Ik zou graag zien. dat hengsten van af 3 jaar voorlopige goedkeuring krijgen.
En dan dat voor 2 jaar ofzo. Dan kijken wat die gefokt heeft etc.
MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR
wat het probleem is in ons relatief kleine tinkerbevolking.
Dat er hengsten zijn die dus GEEN dekkingen hebben
Ik ken dus hengsten die afgelopen jaar goed zijn gekeurd en dus nog niet gedekt hebben. Moet je die ehngsten dan er uit gooien? of de voor deel van de twijfel geven?

Dat is het probleem
Wat ik vind.. is dat er echt veel hengsten zijn op een klein schalig merrie bestand.
HEngsten zijn goed en dan blijven ze goed.
dit jaar gingen of gaan ze kijken naar de nakomelingen. Alle geregistreerde nakomelingen gaan ze bekijken hoe veel premies die hebebn gelopen
Maar ook. hoe veel miskramen . hoe veel gusten merrie eenhengst heeft voortgebracht.
Dat wordt allemaal uit gezocht. en wat ik begreep., maar correct me if i wrong.
Dat er dan hengsten het veld geruimd gaan worde. om zo de hengsetn bestand kleiner te maken

Ik weet en ken dus hengsten bij ONS ( nsvt) geen namen noem ik> Die dus maar n al die jaren maar 4 dekkingen hebben gehad. of gewoon dus zo wat niks!
maar mischien zijn die hengsetn wel degelijk een goede aanwinst voor de fokkerij.
En wat doe je dan?

Maar eerste een voolopige goedkeuring zal ik echt een primeur vinden!
laat die hengsten zich eerst maar bewijzen.

BTW het KWPN het grootste stamboek in ons land.. en friezen ook. doen de hengsetn allemaal voorlopig goed keuren.

Daar bij leggen ze bij sommige hengsten een deklimiet op. tegen TE veel van de zelfde naam door fokken. * ook een goed punt* maar voor ons niet rendabel nog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:30

interessante discussie die ik graag wil blijven volgen en daarom even een stiekum berichtje

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:34

Je zou ipv zeggen dat er voorlopige goedkeuring is voor een bep.tijd en daarna wordt er naar nakomelingen gekeken, kunnen zeggen dat een hengst wordt goedgekeurd voor een bep. aantal veulens.

Bijvoorbeeld je mag 30 dekkingen doen met je hengst via het stamboek, en daarna moet je 20 veulens aanwijzen voor een nakomelingenkeuring.

Al duurt het 15 jaar voordat die hengst er 30 heeft, dan is dat geen probleem voor het stamboek. Veel effect heeft hij dan toch niet.

Maar als ik dit dan zo bekijk denk ik, het is goed dat de vader niet wordt vermeld op het papier zonder dekbon. Want stel dat zo'n hengsteneigenaar dan denkt, ik ga dekken zonder dekbon, dan heb ik toch een ggk hengst maar hoef ik niet naar die nakomelingenkeuring. Dan houdt dit hem tegen want die veulens krijgen dan geen vader vermeld op de papieren.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:30

Esme_27 schreef:
Maar als ik dit dan zo bekijk denk ik, het is goed dat de vader niet wordt vermeld op het papier zonder dekbon. Want stel dat zo'n hengsteneigenaar dan denkt, ik ga dekken zonder dekbon, dan heb ik toch een ggk hengst maar hoef ik niet naar die nakomelingenkeuring. Dan houdt dit hem tegen want die veulens krijgen dan geen vader vermeld op de papieren.

yup ben ik het mee eens ja..

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:34

Maar KR is goedgekeurd voor het NST. Waarom hem dan niet vermelden als vader van GKH? Van beide is DNA getest, dus ze hoeven het alleen maar naast elkaar te leggen.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:54

Weet je wat ik wel raar vind

Bij sommige register paarden IN het stamboek. Dus gedekt zijn door een ggh. en WEL de vader bij vermeld worden. bij veulens dan.
Dat vind IK raar.
ff voorbeeld te noemen. merrie is gekeurd toen er veulen aan de voet liep. van offie. en TOEN pas paspoort aangevraagd bij veulen. pa is wel vernoemd..
Dat vind ik achterlijk!

ik zal eens zoeken. ik zag op keurings uitslagen ook wel eens een vader vernoemt terwijl het paard een regeister was.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:57

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:04

Waarschijnlijk is er voor die veulens wel een dekbon, maar worden ze tegelijk met de moeder opgenomen in het stamboek. Dan staat vader wel op het papier, moeder niet (ook krom)

Maris, ik ben het met je eens hoor. KR hoort gewoon op het papier van GKH. Als de hengst in kwestie is ggk en je kunt het DNA bewijzen dan moet je het gewoon opnemen in je stamboek.

Maar ja, heb me opgegeven voor het FTC dus wie weet...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:08

Dit kreeg ik net via PB van iemand

Het is nl zo dat wanneer een merrie gedekt wordt die nog niet is opgenomen in het registerboek maar de merrie eigenaar krijgt van de hengstenhouder een dekbon, dan wordt er bij het veulen (ook in het paspoort en op de keuringspapiren) de naam van de vader vermeld. Maar omdat de dekking plaatsvond voor de opname van de merrie en het veulen ook geboren is voor de opname van het veulen, blijft het veulen een registerveulen met vader genoemd (ivm dus met het dekbewijs). Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.

dan kan het wel kloppen
als deze regel ZO werkt. dat KR en zo niet wordt vermeld als vader van BIJVOORBEELD Glen. want er is nooit een dekbewijs uit gegeven.
EN dat ze aan 1 lijn en 1 regel willen vast klampen vind ik eigelijk wel een goed iets.

Maar goed...
je kan ook een blauw papier gaan maken. voor paarden met maar 1 afstamming. of waar vader officieel niet bekend is maar toch weer wel
Dat is mischien iets voor de toekomst

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:17

Deze discussie kan ik haast niet volgen pfff . Lees hele goede dingen over afstammelingsonderzoeken en dekbeperkingen. Allemaal erg goed.
Echter, gaan jullie mijns inziens veeeel te snel. Wij als stamboek zijn nog lang niet zover. Als je echt genetische informatie over een bepaalde hengst wilt weten dan zul je dat moeten verkrijgen op betrouwbare wijze. Je zult een grote groep veulens moeten hebben die vergelijkbaar met elkaar zijn. Ook zul je correcties moeten maken voor het moederdier die speelt voor minstens de helft een grote rol. Je mag een veulen van een 1e premie moeder niet zomaar vergelijken met een veulen van een 3e premie moeder. Wat het in mijn ogen ook lastig maakt. Dit is allemaal nog lang niet zo makkelijk, je kunt het wel uitvoeren maar de vraag is dan of je betrouwbare gegevens krijgt. Als de gegevens niet betrouwbaar zijn is het onderzoek ongegrond.

Esmé27 zegt 3e premie merries uit te willen sluiten en daarentegen veel informatie te willen over genetische vooruitgang van onze tinkerpopulatie. Dit is in mijn ogen ietwat tegenstrijdig. Want je krijgt de snelste genetische vooruitgang wanneer je selectieaanbod zeer groot is. Stel, het aantal merries met 3e premie is 25%, 2e premie is 50% en 1e premie is 25%. Om een volgende, op papier betere, generatie te krijgen wil je selecteren uit de 25% 1e premie paarden. Dit zijn er maar een paar, stel dat het er 250 zijn. Als zelfs de helft zich gaat verbeteren tov de ouderdieren dan heb je 125 dieren die beter aan onze rasstandaard voldoen. Echter, de genetische vooruitgang bij de lage 2e en 3e premie paarden zal veel hoger liggen. Dit doordat we bij het NSvT verzekerd zijn van hengsten van bepaalde kwaliteiten (correcte bouw, gangen). Het aantal verbeterde veulens van deze dieren zal een veel groter % uitmaken van onze populatie. Tuurlijk, ik ben het met je eens dat je het liefst 1e premie x kwalitatieve hengst kruist. Maar als je op de lange termijn gaat kijken voor ons kleine stamboek zul je eerst moeten groeien voordat je kunt selecteren.
En dit is weer heel erg belangrijk wil je afstammingsonderzoeken doen. Hoe groter de populatie hoe betrouwbaarder je genetische informatie, hoe efficiënter je kunt fokken.

Ik vind wel dat het gebruik van jonge hengsten in ons stamboek gestimuleerd moet worden. Misschien om dektarieven te minderen oid? Hiermee zou je ook inteelt op lange termijn kunnen beperken. Zodoende krijg je meer genetische variatie waardoor je wederom snellere genetische vooruitgang kunt bewerkstelligen. Maar ook dit is allemaal op langere termijn.

Ik heb zelf allemaal Acces bestandjes in elkaar geflutst waar nakomelingen instaan van hengsten en indien bekend ook info over de moeder. De 3e premie merries hebben dikwijls een goed veulen. Ik kan in gedachten zo een paar merries opnoemen die een zeer hoog geprimeerd veulen op de wereld hebben gezet. Fokken is gokken. Neem Djenny, die had dit jaar een 3e premie veulen op de keuring van Scoop (mooie Cob hengst). Djenny zou een genetische vooruitgang voor onze populatie zijn van 0.

Dus eerst genetische vooruitgang op populatieniveau, dan selectie .

Het vermelden van een niet goedgekeurde hengst op papier zou in mijn ogen mogelijk moeten zijn. Als een eigenaar dit graag wil, zal hij of zij dit zelf d.m.v DNA-onderzoek aan moeten tonen en op een presenteerblaadje aan het stamboek geven. Het financiële voordeel die een merriehouder dan denkt te hebben door een niet ggk of afgekeurde hengst te kiezen verdwijnt zodoende al snel. Ik zou zelf graag voor een ICS hengst kiezen voor één van merries omdat hij haar het best kan verbeteren. Het moet mogelijk zijn om deze hengst in het paspoort van het veulen te krijgen.

FTC zit toch al vol, toch ?

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:31

Ik heb niks gezegd over 3e premie merries toch? Ik zei flutmerries Maar dat was in het kader van nakomelingenkeuringen, waarbij men bang was dat de hengstenhouder dan de mindere merries niet zou accepteren. En dan is mijn reactie.. so what? Maar goed dan heb ik wel de echt slechte paarden in mijn hoofd. En die vind ik echt geen aanwinst voor de fokkerij. Maar om daar een premie aan te hangen vind ik wat te ver gaan, dat zijn momentopnames en een 3e premie merrie kan uiteraard een prima veulen krijgen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:32

Cayusejuhh schreef:
Dit kreeg ik net via PB van iemand

Het is nl zo dat wanneer een merrie gedekt wordt die nog niet is opgenomen in het registerboek maar de merrie eigenaar krijgt van de hengstenhouder een dekbon, dan wordt er bij het veulen (ook in het paspoort en op de keuringspapiren) de naam van de vader vermeld. Maar omdat de dekking plaatsvond voor de opname van de merrie en het veulen ook geboren is voor de opname van het veulen, blijft het veulen een registerveulen met vader genoemd (ivm dus met het dekbewijs). Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.

Dat is dus zoals ik al zei.

Ik vind het toch ergens een vreemde gang van zaken, maar ik laat me daar graag beter over informeren.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:29

Ik open toch weer even een nieuw topic. Het gaat hier eigenlijk over spermaeisen en niet over de vraag:

- wel of geen vermelding van vader in het paspoort;

- met welke dieren kun je een populatie vergroten;

etc.

Ik ga het topic noemen: Foktechnische kwesties, hoe fokken wij naar ons fokdoel.

Zie de volgende link: viewtopic.php?f=98&t=544225

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:48

omdat de eigenaren van de aangewezen hengsten van het NSvT nog in volle spanning zitten te wachten op het sperma-onderzoek, was ik wel nieuwsgierig of er mensen zijn die weten dat eigenaren van ICS-hengsten vrijwillig alsnog sperma laten controleren