Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kiara schreef:Maar áls de hengst dan ook op nakomelingen wordt beoordeeld, hóe gaat dat dan in zijn werk vraag ik me af.
Als jouw hengst érg in de smaak valt bij merriehouders met flutmerries, heb je op het gebied van nakomelingen een probleem wanneer je er op aangekeken wordt. Of zie ik het nu verkeerd? Geen idee hoe dat in zijn werk zou gaan....(ach ja, blond geboren he..)
Kiara schreef:Als jouw hengst érg in de smaak valt bij merriehouders met flutmerries, heb je op het gebied van nakomelingen een probleem wanneer je er op aangekeken wordt.
Of zie ik het nu verkeerd?
Geen idee hoe dat in zijn werk zou gaan....
(ach ja, blond geboren he..)
En zogenaamde principes verdwijnen dan snel. Dienie schreef:
Als er op afstammelingen wordt gekeurd, dan worden er veulens 'geprikt' en 'niet geprikt'. Je kunt dan bijv. zelf 10 veulens zelf aanwijzen voor je nakomelingenonderzoek en 10 veulens worden door het stamboek uitgezocht 'niet geprikt'. Als het goed is dan heb je nu een gemiddelde populatie waaruit de goedgekeurde hengst wordt beoordeeld op zijn nakomelingen. Vererft hij goed ja of nee.
Soxje schreef:Je kan natuurlijk "flutmerries" weigeren als hengstenhouder. Maar ik heb zo het vermoeden dat dat niet gebeurt want dat raakt de portemonnee hè En zogenaamde principes verdwijnen dan snel.
Worden die hengsten dan weer eruit gegooit? Esme_27 schreef:Er zijn trouwens genoeg hengstenhouders die merries weigeren bij andere stamboeken. Ik vind dat een prima zaak. Van mij mag je die flutmerries houden en wordt er niet mee gefokt. Dat is toch ideaal als hengstenhouders hier nu ook naar gaan kijken? Kan niet wachten totdat we op nakomelingen keuren en niet meer voor het leven goedkeuren.
Esme_27 schreef:Daarnaast is het niet mogelijk om de vader te vermelden zonder dekbon. Hierin zou het NST mogelijk wat flexibeler kunnen zijn door d.m.v. DNA onderzoek alsnog de vader te kunnen bewijzen. King Rocky bijvoorbeeld is ggk bij het NST, maar er is geen dekbon om te bewijzen dat Glenn van hem is. Dus wordt King Rocky niet op het paspoort van Glenn genoemd. Zonde, want door DNA kan je gewoon bewijzen dat hij de vader is, en zou het paspoort dus bijgewerkt moeten worden. (en dat van alle nakomelingen van Glenn btw)
Als een hengst niet ggk zou ik graag zien dat iig het levensnummer van de hengst wordt vermeld. Verder geen naam ofzo, gewoon enkel het levensnummer.
TinkerRyan schreef:Esme_27 schreef:Er zijn trouwens genoeg hengstenhouders die merries weigeren bij andere stamboeken. Ik vind dat een prima zaak. Van mij mag je die flutmerries houden en wordt er niet mee gefokt. Dat is toch ideaal als hengstenhouders hier nu ook naar gaan kijken? Kan niet wachten totdat we op nakomelingen keuren en niet meer voor het leven goedkeuren.
Oke, maarwaar moetn de "flutmerrie's" naar toe dan als ze wel een veulen willen?
Ik denk dat dan het aantal dekkingen door niet gekeurde hengsten alleen maar groter gaat worden en het een hele eigen wereldje gaat lijden.
Mensen willen tenslotte toch een veulen en er blijven altijd hengsten tot hun beschikking.
Ook dat is dan niet ten goede voor het ras. zeker niet omdat de veulens toch opgenomen worden.
MMMMM het blijft een moeilijke materie
TinkerRyan schreef:Esme_27 schreef:Daarnaast is het niet mogelijk om de vader te vermelden zonder dekbon. Hierin zou het NST mogelijk wat flexibeler kunnen zijn door d.m.v. DNA onderzoek alsnog de vader te kunnen bewijzen. King Rocky bijvoorbeeld is ggk bij het NST, maar er is geen dekbon om te bewijzen dat Glenn van hem is. Dus wordt King Rocky niet op het paspoort van Glenn genoemd. Zonde, want door DNA kan je gewoon bewijzen dat hij de vader is, en zou het paspoort dus bijgewerkt moeten worden. (en dat van alle nakomelingen van Glenn btw)
Als een hengst niet ggk zou ik graag zien dat iig het levensnummer van de hengst wordt vermeld. Verder geen naam ofzo, gewoon enkel het levensnummer.
Als ik het goed heb worden er toch bij alle paarden die naar een nst keuring gaan dna afgenomen?
Dan lijkt het me vrij simpel en niet echt kostbaar om het te vergelijken. Er zal toch wel een computerprogramaatje voor zijn?
Esme_27 schreef:Maar als ik dit dan zo bekijk denk ik, het is goed dat de vader niet wordt vermeld op het papier zonder dekbon. Want stel dat zo'n hengsteneigenaar dan denkt, ik ga dekken zonder dekbon, dan heb ik toch een ggk hengst maar hoef ik niet naar die nakomelingenkeuring. Dan houdt dit hem tegen want die veulens krijgen dan geen vader vermeld op de papieren.

. Lees hele goede dingen over afstammelingsonderzoeken en dekbeperkingen. Allemaal erg goed.
.
?
Maar dat was in het kader van nakomelingenkeuringen, waarbij men bang was dat de hengstenhouder dan de mindere merries niet zou accepteren. En dan is mijn reactie.. so what? Maar goed dan heb ik wel de echt slechte paarden in mijn hoofd. En die vind ik echt geen aanwinst voor de fokkerij. Maar om daar een premie aan te hangen vind ik wat te ver gaan, dat zijn momentopnames en een 3e premie merrie kan uiteraard een prima veulen krijgen Cayusejuhh schreef:Dit kreeg ik net via PB van iemand
Het is nl zo dat wanneer een merrie gedekt wordt die nog niet is opgenomen in het registerboek maar de merrie eigenaar krijgt van de hengstenhouder een dekbon, dan wordt er bij het veulen (ook in het paspoort en op de keuringspapiren) de naam van de vader vermeld. Maar omdat de dekking plaatsvond voor de opname van de merrie en het veulen ook geboren is voor de opname van het veulen, blijft het veulen een registerveulen met vader genoemd (ivm dus met het dekbewijs). Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.