[TI] mijten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:13

Zou goed kunnen hoor Ja is al weer een jaar of 3-4 geleden namelijk Knipoog Maar dan nog, ik houd het wel bij wassen, en mij DA waagt zich er ook niet aan. We zijn het dus samen eens *LOL*

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 01:01

mariska32 schreef:
Berdien schreef:
Ik werk ook altijd met een borstel Ja is meteen de borstel mijtvrij, en je kunt er fijn mee op de huid rossen (vind Jes zo lekker Knipoog )
Mocht het afknippen van de sokken niet helpen (wat ik toch wel heel erg hoop Scheve mond Scheve mond ), dan zal ik Cydectin eens voorleggen aan mijn DA Ja

Inspuiten met Ivermectine doe ik sowieso nooit weer, mijn vorige DA was even 'vergeten' dat sommige paarden daar verkeerd op kunnen reageren en dus dood neervallen. Mijn huidige DA doet dat dus ook absoluut niet.

dat paarden dood kunnen neer vallen klopt maar dat is de "oude" versie,het middel is inmiddels zodanig verbeterd dat dat eigenlijk niet meer voorkomt Knipoog

Waar heb je die wetenschap vandaan??
Yvermectine is Yvermectine en zal dus niet anders worden.
Het is en blijft een middel om wormen te doden, dus in grote hoeveelheid in de bloedbaan, soms dodelijk voor het paard.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 01:04

Ariebren schreef:
mariska32 schreef:
Ik werk ook altijd met een borstel Ja is meteen de borstel mijtvrij, en je kunt er fijn mee op de huid rossen (vind Jes zo lekker Knipoog )
Mocht het afknippen van de sokken niet helpen (wat ik toch wel heel erg hoop Scheve mond Scheve mond ), dan zal ik Cydectin eens voorleggen aan mijn DA Ja

Inspuiten met Ivermectine doe ik sowieso nooit weer, mijn vorige DA was even 'vergeten' dat sommige paarden daar verkeerd op kunnen reageren en dus dood neervallen. Mijn huidige DA doet dat dus ook absoluut niet.

dat paarden dood kunnen neer vallen klopt maar dat is de "oude" versie,het middel is inmiddels zodanig verbeterd dat dat eigenlijk niet meer voorkomt Knipoog

Waar heb je die wetenschap vandaan??
Yvermectine is Yvermectine en zal dus niet anders worden.
Het is en blijft een middel om wormen te doden, dus in grote hoeveelheid in de bloedbaan, soms dodelijk voor het paard.[/quote]

die wetenschap heb ik van mijn dierenarts! had je er voor gestudeerd dan? hij wel.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 07:36

Nou dames toch.. tsjill..

Yvermectine is yvermectine, aar dat wordt vaak niet in zijn pure toestrand gebruikt. Geneesmiddelen worden vaak aangepast en verdund of gecombineerd met andere stoffen.

Dierenartsen zijn ook mensen en zij heben ook een mening of ervaring of horen 'wilde' verhalen. Het gaat erom wat jouw beslissing jegens je paard is en niet welke dierenarst het meeste heeft geleerd!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:22

Volgens mij is dat inspuiten met Dectomax? Daar valt een op de zoveel paarden dood bij neer... Ivomec volgens mij niet, maar heeft ook niet een heel goede werking bij mijten. Als de spuit uitgewerkt is, volgt er meestal een mijt-explosie.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:00

Het zit anders dan hier vermeld!

Quote uit de Battie:

De injectie zelf is erg veilig, maar de olieachtige vloeistof waarin het is opgelost wordt door paarden slecht verdragen, waardoor er (een weliswaar minieme) kans is op een fatale shock. Dit geldt zowel voor intramusculaire inspuiting (in de spier) als ook voor intraveneuze inspuiting (in de bloedbaan).

Ik gebruik voor mijtbestrijding Eprinex pour on (op basis van ivermectine). Dit is ook een middel voor koeien. Om het hele been goed te behandelen gebruik ik een kwast met stugge haren waarmee ik het spulletje tussen de haren direct op de huid van het been aanbreng. Rotklus, maar het werkt prima, helaas komen de mijten na verloop van tijd wel weer terug.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:42

Vasthi schreef:
Het zit anders dan hier vermeld!

Quote uit de Battie:

De injectie zelf is erg veilig, maar de olieachtige vloeistof waarin het is opgelost wordt door paarden slecht verdragen, waardoor er (een weliswaar minieme) kans is op een fatale shock. Dit geldt zowel voor intramusculaire inspuiting (in de spier) als ook voor intraveneuze inspuiting (in de bloedbaan).

Ik gebruik voor mijtbestrijding Eprinex pour on (op basis van ivermectine). Dit is ook een middel voor koeien. Om het hele been goed te behandelen gebruik ik een kwast met stugge haren waarmee ik het spulletje tussen de haren direct op de huid van het been aanbreng. Rotklus, maar het werkt prima, helaas komen de mijten na verloop van tijd wel weer terug.

wat mij verteld is is dat die olie basis nu op sesamolie gemaakt word en daar schijnt het verschil in te zitten.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:45

Euhm... Even een vraagje...

Heb vandaag wat gedaan in een opwelling... Bloos

Ik ontdekte namelijk nog een kluts in een fles Yvomec Pour on, wat ik ooit eens gekocht had voor de mijt/schurft/luis bestrijding van mijn konijnen en cavia's Clown
Was compleet vergeten dat ik dat had staan Nagelbijten / Gniffelen

Nu heb ik die kluts dus opgebruikt Clown
Wist alleen niet in welke verhouding het te gebruiken, bij cavia's deed ik altijd 1 druppel in elke oksel (4) en 1 in de nek met een druppelteller.
Dus heb een spuitje van 20ml genomen en de kluts verdeeld over m'n 2 cavia's en m'n 2 merrie's Clown
Heb het gewoon puur gebruikt, willekeurig in de sok (op de huid) verdeeld.
Weet ook niet precies hoeveel ik per paard heb gebruikt Clown
stom natuurlijk, zoals al gezegd, in een gekke opwelling Clown

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:30

mariska32 schreef:
in de laatste BIT stonden een aantal tips tegen mijt.
in dat artikel werd ook vermeld dat honden vlooienshampoo! erg goed werkt maar mag eigenlijk niet voor paarden gebruikt worden.
iemand daar ervaring mee?

Yep, ik gebruik het en het werkt super. Ik heb "Defencare* Shampoo voor Honden" van het merk Virbac. Alleen te krijgen via je DA. Een van mijn merries was stampend en al uit Engeland gekomen maar omdat ze drachtig was én later een zogend veulen had wilde ik Sebacil niet gebruiken. Bovendien krijg ik zelf altijd vreselijk keelpijn (ondanks mondkapje voor) van Sebacil dus gebruik het liever niet. Bovendien kan het niet goed zijn voor de merrie zelf maar ook voor haar ongeboren veulen (ook mag het gebruikt worden volgende de DA)

Van een vriendin kreeg ik tijden geleden al het advies om Defencare* Hondenshampoo te gebruiken, maar omdat Tatchi alsmaar bij de hengst stond, kwam het niet van wassen.
Inmiddels staat ze weer thuis. Laatst stond ze zo ongelooflijk te stampen dat ik haar direct uit de wei gehaalt heb en haar sokken ben gaan wassen. Shampoo goed tegen de haren inwrijven, met m'n nagels heb ik alle kleine korstjes en schilfertjes losgemaakt (ik gebruik lauw water dan gaat het sneller) en de shampoo iets van 5 a 7 minuten laten intrekken (omdat ik toch lekker aan het wrotten was en Tatchi het zaaaaaaa;ig vond). Daarna goed uitspoelen.

Gevolg: ze staat niet meer te stampen en de benen voelen super mooi aan onder de sokken. Pling

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:07

Goeie tip.
Na googelen erachter gekomen dat de werkzame stof Permethrin is. Een insecten bestrijdings middel.
Alleen Wikipedia geeft aan dat Permethrin kanker verwekkend is.

En defencare is in de internet handel verkrijgbaar.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:00

Ariebren schreef:
Goeie tip.
Na googelen erachter gekomen dat de werkzame stof Permethrin is. Een insecten bestrijdings middel.
Alleen Wikipedia geeft aan dat Permethrin kanker verwekkend is.

En defencare is in de internet handel verkrijgbaar.

Dat het in de internethandel verkrijgbaar is, dat kan. Ik ben niet zo'n internetter Bloos
Het lijkt mij dat het alllen echt kankerverwekkend is wanneer je Permethrin in hele grote hoeveelheden en vaak gebruik. Ik vind het in ieder geval een stuk prettiger dan Sebacil.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:30

Toch nog een berichtje: mijn jaarling-Tinker kreeg (schurft)mijten van een besmett Shet. Dat wisten we door dat de DA een schrapseltje van de benen had genomen. Ingespoten met FRONTLINE (spuitflessen die voor honden tegen vlooien e.d. worden gebruikt) op haar aanraden, en WEG. Verbaast me, dat ik dat hier nog niet tegengekomen ben!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:25

volgens mij heeft frontline dezelfde ivermectine als grondstof, maar hou me dat ff ten goede. ik moet het even nakijken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:50

Vriendin van me had nog een fles neocidol, tegen luis, in haar kast staan... blijkt ook te werken, blizz is weer jeukvrij. Frontline heb ik ook nog!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:54

Ok heb eens opgezocht wat jullie allemaal voorstellen haha, ben op zoek wat ik kan gebruiken want Sjakie blijft er last van houden. Is al eens ingespoten, wat maar kort heeft geholpen, volgens DA blijf je toch het probleem een beetje houden omdat het toch elke keer weer terug komt, dus moest maar prefentief wassen.

Wilde hondenshampoo voor vlooien halen maar wat voor werkende stof moet erin zitten wat helpt??

En dit zijn de dingen die jullie riepen, allemaal bij agradi te bestellen, wat is het verschil want ik heb niet echt het idee dat er veel verschil inzit

Ivomec pour-on
http://www.agradi.nl/product?sc=Ontworm ... e&ssc=Rund

Cydectin Pour-on
http://wwww.agradi.nl/product?sc=Ontwor ... e&ssc=Rund

Eprinex Pour-On
http://www.agradi.nl/product?sc=Ontworm ... e&ssc=Rund

Snap alleen de laatste niet zo............

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:00

Ik was maandelijks met sebacil ter voorkoming, werkt het beste, ik doe het al 5 jaar zo.

Neocidol is kort in de handel geweest als vervanging voor de toen verbode sebacil, maar ik vond de werking altijd minder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:34

Ik heb hier nu dus voor me staan een witte spuitflacon FRONTLINE (fipronil). Dit heb ik gebruikt voor mijn Bonte Jaopie toen zijn witte sokken onder de schurftmijt bleken te zitten. Het spul is duur: spray van 250 ml zo'n euro 25, en het is eigenlijk voor honden en katten. maar DA raadde het aan. Twee keer sokken omhog langs de benen besproeid, en lies/oksel gedeelte, en WEG was het. Eigenlijk moet je dat na 1-2 weken herhalen, maar bij mijn Jaopie bleek dat echter niet nodig. Gelukkig.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:56

Jordy had afgelopen zomer ook flink last van schurftmijten, nadat er 2 dagen een loge in zijn stal had gestaan..... Overigens niet van de bekende 'sokken-mijt' Chorioptes, maar van Sarcoptes mijten (fijn, de enige die ook besmettelijk is voor mensen Scheve mond). Binnen een paar dagen had hij heel zijn hoofd kapotgeschuurd (waar het begon), en ook flinke plekken op zijn schouders, flanken en benen.
Hij heeft toen een injectie gehad met Dectomax in de borstspier (blijkt flink zeer te doen trouwens, hij probeerde de DA te grijpen Nagelbijten / Gniffelen) en is behandeld met Eprinex Pour-On.
Binnen 2 dagen was de jeuk weg, en het is niet meer terug gekomen.

Er zijn bij hem toen ook huidafkrabsels gedaan, daaruit bleek dus dat het Sarcoptes was. Ook van de benen, in de sokken is een huidafkrabsel meegenomen en onderzocht op mijten, Jordy's sokken bleken echter 100% vrij te zijn van enge beestjes.

Ondanks dat het een andere soort was dan die meestal bij tinkers etc. voorkomt is de behandeling bij alle soorten hetzelfde volgens mijn DA.
Ze vond het trouwens een klein wonder dat hij helemaal geen mijten had in zijn sokken, volgens haar heeft zo'n 80-90% van de tinkers ze.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 06:57

Supertje, mijn merrie had hetzelfde, helaas kon zij die prik niet krijgen omdat ze drachtig is.
Ze had haar hele hoofd stuk geschuurd, oksels en onder haar buik zat het ook, en op 1 plek in dr manen, hele pluk manen weggeschuurd.
Ik dacht eerst aan zomerexceem, maar bleek dus mijt.
Ik heb haar met een speciale shampoo v/d da gewassen, weet ff niet hoe het heet, en daarna nog een x in de sebacil gezet, nu is ze helemaal schoon.
Ook waren bij haar de sokken helemaal schoon.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 07:41

Die schurftmijt,chorioptes dan wel sarcoptes, krijgen ze volgens mij DA alleen mar van een ander besmet paard. Mijn Jaopie had het nadat hij vier uur (!) met een door mij (oor hem als maatje) gekochte Shet in de stal/paddock had gestaan. Absolute ramp overigens, Jaopie HAATTE de Shet, hij von 't maar oliebol, en viel hem onophoudelijk aan, maar daar gaat het nu niet over. De Shet bleek inderdaad besmet, heb ik toen ook meteen moeten behandelen. Weten jullie hoe die van jullie het hebben gekregen (je Supertje, van jou weet ik het).?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 07:49

ws van 1 v/d logeermerries

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:37

Spuiten doe ik dus nóóit meer. Mijn DA doet het zelf ook niet. Door het spuiten is Jessie dus ook moeilijk te enten, tijdens de jaarlijkse enting laatst had ze de DA ook al weer bijna gemept Bloos En dat is eigenlijk begonnen nadat ze jaren geleden tegen mijt gespoten is.

Hondenshampoo ga ik ook eens proberen, mijn DA raadde me gewoon aan om 2/3 jaarlijks met Sebacil te wassen, ter voorkoming/onderdrukking.

Jessie is nou dus sokloos ( Verdrietig ) maar het ziet er nog rustig uit Ja

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:46

eVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID: met "spuiten" bedoelde ik natuurlijk niets iets met een injectiespuit inspuiten, maar ewoon me een flacon er OP spuiten. Ik ben er n.l. niet helemaal zeker van of dit wel goed overkwam. Ik ben weer lekker bezig met de Nederlandse Taal, geloof ik, sorry, ik typ snel en heb een oud toetsenboard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:58

Oké, helder Lachen

Jessie heeft het eigenlijk al zolang ik weet. Waarschijnlijk door transport, verzwakte weerstand, dicht op elkaar gepakt etc. DA gaf eigenlijk al aan dat het waarschijnlijk nooit meer weg gaat, maar dat ik het gewoon moet blijven onderdrukken/bijhouden.

ik zou wel graag meer informatie over die hondenshampoo willen hebben, waar dat te halen is ect. DA gaf namelijk ook aan dat het hoogst waarschijnlijk is dat hun straks ook de sebacil niet meer kunnen leveren door die ********** regelgevingen No Cheer Scheve mond En dan zit ik dus mooi Scheve mond

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:03

Berdien schreef:
Oké, helder Lachen

Jessie heeft het eigenlijk al zolang ik weet. Waarschijnlijk door transport, verzwakte weerstand, dicht op elkaar gepakt etc. DA gaf eigenlijk al aan dat het waarschijnlijk nooit meer weg gaat, maar dat ik het gewoon moet blijven onderdrukken/bijhouden.

ik zou wel graag meer informatie over die hondenshampoo willen hebben, waar dat te halen is ect. DA gaf namelijk ook aan dat het hoogst waarschijnlijk is dat hun straks ook de sebacil niet meer kunnen leveren door die ********** regelgevingen No Cheer Scheve mond En dan zit ik dus mooi Scheve mond

gewoon in een dierenwinkel Knipoog