wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXgalaxyXX
Berichten: 57
Geregistreerd: 21-12-04

wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 13:51

hallotjes

ik wil graag zuinig zijn met de manen van mijn tinker. zitten nu op een redelijke lengte. hoe houden jullie de manen van jullie tinker mooi en lang. ik heb ze momenteel in vlechtjes. echter zeggen veel mensen dat dit niet goed is. dat de manen daar van gaan breken. ben benieuwd hoe jullie dit doen. en hoe lang waren de manen van jullie tinker toen jullie deze kregen en nu.
ben benieuwd naar jullie reacties.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:54

hengstenvlecht maken als dit kan. Wel eens per week even uithalen er weer opnieuw maken.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:55

de manen van jacks kam ik elke keer voor het rijden uit en zijn in de tijd dat ik hem heb gegroeid naar ong 60-70 cm. Ik vlecht ze wel af en toe ( vooral bij de schoft) dan groeien ze wat sneller en blijven ze makkelijker uit de klit. Ik vlecht ze wel los, anders gaat het jeuken, gevolg paard gaat schuren en weg manen. Hij vind het zelfs heerlijk als ze in vlechten zitten, scheeld een hoop warmte.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:31


Marjolein

Berichten: 11647
Geregistreerd: 09-01-01

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:36

Afknippen Bloos
Ailin haar manen hb ik altijd in vlechten gehad, ze waren op het laatst iets langer dan de manen van Vashti. Ik verving ze zomers elke maand en in de winter bleven ze soms de hele tijd zitten omdat ik ze ook meteen wilde wassen als ze eruit gehaald werden. toen ze thuis kwam te staan ontdekte ze de wilgenbomen. daar heeft ze bijna 2 vlechten afgeschuurt. werd zo lelijk dat ik de manen helemaal kort heb afgeknipt. Het geeft haar wel een stoer en fris uiterlijk. Dit is ongeveer 4 maanden geleden gebeurt. Nu mogen ze weer langer groeien, maar in vlechten gaan ze niet meer. Teveel werk en ik show haar toch niet genoeg.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:41

Ik verving de vlechten wel minstens iedere 2 weken. Ben er nu (tijdelijk in de winterperide) mee opgehouden omdat ze 24/7 buiten staat en losse manen minder vies worden (spoelen mooi uit door de regen Tong uitsteken ).

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:54

Die van mijn tinker zijn nog niet zolang
Maar ik doe ze altijd gewoon in vlechte,
Als ik een hengstenvlecht maak dan istie er na het rijden al uit, laat staan na een week
Dus bij deze iemand tips Tong uitsteken?

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:11

ik zou ze dan maar gewoon loslaten. veel doorkammen en anti-klit erin.

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:19

ik heb ze in vlechten
maar goed ik moet wel want anders gaan de manen onder de deken zitten en schuren ze af
maar goed het nadeel daar weer van dat ze in vlechten
zitten dat ze boven afbreken en dan krijg je van die rare
korte plukken
dus ik zou als je tink op het land staat en geen deken heeft gewoon los

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:44

Ik heb ze dan weer eens een week in een hengstenvlecht, dan weer eens een tijdje los.. Zo om en om. Ik borstel ze bijna nooit uit als ze los hangen, en toch zitten er nooit klitten in. Alleen voordat ik ga vlechten gaat de borstel erin.
Ik gebruik altijd cowboy magic voordat ik ga borstelen, dat is echt geweldig spul!
En in de zomer had ik er een stukje afgeknipt met een uitdunschaar, richting de oren waren de manen veel langer. En de puntjes waren erg dun. Zag er niet zo mooi uit. Dus toen heb ik de puntjes eraf gehaald, uiteindelijk iets te veel Bloos Zo'n 15 cm. Maar dat is nu alweer bijgegroeid. En ze zijn een stuk dikker geworden.
2 jaar geleden waren ze zo: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... nhoorn.jpg

Toen ging de schaar erin, in de zomer Bloos
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... emanen.jpg

En deze is van voor de kerst: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... C_0141.jpg
Haha!

Anoniem

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:47

Gewoon meerdere dikke vlechten aan weerskanten van de hals, vroeger liet ik het aan 1 kant, maar daar trok haar hals krom van, dus nu splits ik het. Verder wekelijks even uithalen, doorrossen en kammen, komt een lading dood haar uit dan ook. Anti klit erin en opnieuw vlechten, maar dan wel een andere pluk als eerst Lachen

Niessie

Berichten: 784
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Heemskerk

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:20

Niet te veel aan zitten... Vlechten er in of gewoon los en vooral niet dagelijks doorkammen. Mijn paard zijn manen kam ik alleen wanneer het ECHT nodig is, voor de rest doet de natuur zijn werk wel Knipoog Haha!

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:27

Irish staat al 3 jaar in de vlechten, elke 3 weken opnieuw en een flinke lik cowboy's magic erin.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:28

die van mij staan ook in de vlechten,

Sharianne
Berichten: 31
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Vriescheloo

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:13

1 van onze paarden heeft manen van 1.80 (zie héle lange manen) haar manen worden gevlecht in een henstenvlecht en die wordt er elke keer voor een wedstrijd eruit gehaald en uitgeplozen en meteen we in een vlecht. Niet doorkammen want dan breken de haren af! zie voor een foto http://www.everyoneweb.com/thewhitetinkerstable bij het kopje "paarden".

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:45


8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:18

Ahh wat jammer van die mooie manen, mazzelmeid!
Ik zou ze inderdaad wat korter knippen, dan groeien ze meestal een stuk sneller Ja
Oja, ik heb Mystic toen een hele tijd Kerabol gevoerd, daarmee groeien de manen ook echt heel snel! En ik merkte het ook goed aan de staart, die moest ik om de paar weken bijknippen Nagelbijten / Gniffelen

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:24

Nagelbijten / Gniffelen

Ben ik dan de enige die niet vlecht?

Amy haar manen hangen altijd los. Vlechtjes worden soms gemaakt voor de sier.. Heb er eigenlijk geen last van en zij ook niet. Nu heeft ze niet superlange manen, maar ook weer niet kort.. Ze komen nooit in de klit ofzo.. Dus ik laat ze lekker hangen!

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:16

ik vlecht ook niet hoor!
Alleen als ik ga rijden, anders komen teugels en manen in de knoop en wordt het zo'n gedoe.... En dan kies ik de ene keer voor een hengstenvlecht, andere keer voor losse vlechten.
Ik heb trouwens wel het idee dat de manen voller zijn geworden sinds ik er vlechten in leg tijdens het rijden.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:33

Ik vlecht ook niet.
Ik laat het gewoon los hangen,en zo af en toe haal ik er een borstel door.
(toen ze drachtig was en het was heet,heb ik haar wel in de vlechten gehad,maar normaal hangt het gewoon los)

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:45

Ik vlecht wel, Noa heeft van die lange manen, dat ze anders in de klit gaan zitten en of ze eet ze op... Nu heb ik allemaal vlechten gemaakt en van 3 vlechten weer een vlecht gemaakt (en nog eet ze haar eerste pluk op Rolleyes Maar het ziet er wel leuk uit...

Oja ik laat ze zeker een week of 4 a 5 zitten en dan pas vlecht ik weer

noortjeput
Berichten: 386
Geregistreerd: 26-01-06

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:44

Ik vlecht ze bij celtic , en zelfs als ik ze gevlochten heb heeft ie soms de 1e vlecht in z'n mond.
nu vlecht ik ze en haal ik ze door de eigenlijke vlecht (steek het uiteinde er weer terug door de vlecht naar boven)
Al dit niet blijft zitten doe ik er nog een elastiek om.
(ingewikkeld he ?) Ik zal proberen er een foto van te maken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37385
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:20

Conno rheeft erg lang haar maar behalve het op deze lengte houden doe ik er niet veel aan, af en toe met een zachte borstel, speciale manenkam of mijn handen ontklitten en met warm weer vlechten als ik met hem ga rijden dat is eigenlijk alles.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:36

Ik laat ze zoveel mogelijk los bij sweety. Ze heeft ook lange manen maar als ik vlecht gaat ze schuren en tja dan breken de manen af. Gewoon 1 keer per week goed uitborstelen met anti klit

12rebel

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: den haag

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:42

Gewoon goed uitborstelen, goed bijhouden en soms antiklit.
Ook wassen met babyshampoo (switsal) doet wonderen. Daar blijven de haren goed zacht bij en het ruikt lekker.