[SGW] Welk type paard en wat voor trainig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Welk type paard en wat voor trainig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:56

hallo,

Ik ben me min of meer wat aan het verdiepen in het SGW. Voorheen dressuur ruiter, nu switchen we naar het springen. Nog geen wedstrijd gesprongen. We zijn druk bezig vertrouwen in het springen op te bouwen. Nu lijkt me in de toekomst als het springen leuk gaat SGW ook erg leuk.

Wat voor type paard is hier het meest geschikt voor?
En hoe trainen jullie de paarden buiten de SGW trainingen?

Groetjes Marije

Lielle

Re: Welk type paard en wat voor trainig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:01

Voor het B en L is ieder paard geschikt dat lol heeft in springen. Pas daarna worden de eisen wat zwaarder, maar zeker tot het Z zijn er geen enorm aparte eisen.

Trainingen in het B/L voor mij zijn gewoon 1 * in de week springen, regelmatig een crosstraining, 1 * in de week een flinke buitenrit en verder dressuren.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:26

hey marije
wat leuk dat je er over nadenkt Haha!

ik ken jou en je paard, en ik denk dat je wel zover komt.
Je paard is vrij nuchter, en als je wat meer gaat springen komt dat zeker goed.
En net wat lielle zegt een B en L cross is niet zwaar en houden ze zo vol als je gewoon bijna elke dag rijd.

succes ermee, en als het springen goed gaat moet je maar eens in roden komen oefenen/kijken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:18

Ja ik kom zeker in Roden kijken! Ik wil ook wel eens naar een training kijken.

Lijkt me echt gaaf. Springen vindt ik ook te gek. Wat groter is dat onvertrouwen wat ik nu nog heb. Ben al aan het kijken voor een ander springzadel en dressuur zadel. Nu ik toch meer ga springen kan ik beter een goed springzadel uitkiezen.

Ja ik ben benieuwd wat Wino ervan vind. Hij is vrij nuchter, maar heeft wel wat watervrees. Daarbij kan hij vreselijk basculeren? Rond worden op de sprong, wat ik soms totaal niet kan uitzitten Clown

Met buitenrit is hij ook wat onzeker, maar als ik hem aan het werk zet, is hij wel snel overgehaald. Denk dat het ook een gebrek aan ervaring is en zijn leeftijd. De tijd zal het wel leren

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:56

Iig een nuchter paard ja, wel handig. Ja Nagelbijten / Gniffelen
Ras vind ik geen rol spelen, de meeste moeten een B/L cross wel aan kunnen.

En ik doe beetje hetzelfde als Lielle, 1 a 2 keer per week een goede springtraining/les en 1 x per week (soms wel meer, in vakanties vaak) een flinke buitenrit, en verder gewoon dressuren.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:41

De combinatie die ik groom, rijdt vrij veel dressuur, vooral voor de controle, aangezien die van haar enorm heet kan worden. En dan 1x in de week á twee weken heeft ze springles, ook gericht op de controle. Een aantal weken voor een cross gaat ze denk ik zeker wel 2x in de week een grote buitenrit maken, waarbij ze een beetje endurancetraining doet, dit omdat haar paard meer 'omhoog' galoppeert en niet echt naar voren.
Veel stappen op het harde om de pezen sterk te maken/houden.

Ik denk ook niet dat een paard aan bepaalde eisen moet voldoen voor een B/L cross, als de enthousiasme er is en het nuchtere, is dat vaak al het halve werk. Persoonlijk hou ik echt van 'vechters' in de cross, eentje die echt er voor gaat.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:37

Lielle schreef:
Voor het B en L is ieder paard geschikt dat lol heeft in springen. Pas daarna worden de eisen wat zwaarder, maar zeker tot het Z zijn er geen enorm aparte eisen.

Trainingen in het B/L voor mij zijn gewoon 1 * in de week springen, regelmatig een crosstraining, 1 * in de week een flinke buitenrit en verder dressuren.

Ik denk dat dat idd heel erg belangrijk is... Ik ken hele grote scheiterds, maar die springen wel super leuk vinden. Deze lopen foutloos een B cross door.

Voor de rest sluit ik me bij Lielle aan, alhoewel ik zelf geen regelmatige trainingen heb/volg.