[SGW] SGW hindernissen: welke zijn veilig en welke oneerlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

SGW hindernissen: welke zijn veilig en welke oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 12:06

Nav een discussie elders op het forum: welke SGW hindernissen vind je zelf eerlijk voor paard en ruiter en welke oneerlijk?

Als je op een cross komt, wat zou jou doen besluiten om bepaalde hindernissen over te slaan (dan maar geen winstpunten) of zelfs helemaal niet te starten? Waar ligt voor jou de grens?

Even voor mezelf: Vlietlanden 2006, oefencross: het had vreselijk hard geregend het hele terrein was vnl tijdens de oefencross een groot blubberfeest. Ik had met mezelf en grooms afgesproken even tijdens het losrijden te kijken hoe het paard zich zou houden. Losrijden ging prima, er was wel blubber, maar de ondergrond was hard. Daarnaast was voor veel hindernissen de afzet bijgewerkt.
Ik ben gestart, maar er zijn toen ook veel combinaties afgemeld.

Daarnaast ben ik ook gaan kijken bij een oefencross elders in het land. Blijkbaar was daar 'iets' met de waterbak waardoor ik enkele combinaties daar het onderuit heb zien gaan, de week daarop bij de officiele cross hoorde ik ook van valpartijen in de waterbak. Maar wat dat nou was?

PussInBoots

Re: SGW hindernissen: welke zijn veilig en welke oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:13

Ik even niet actief, maar indien wel zouden me de winstpunten gestolen kunnen worden als ik ook maar even twijfelde over het kunnen van mn paard. De omstandigheden daarbij in acht genomen. Ik ben van mening dat (zeker bij de amateurs) de meeste ongelukken gebeuren door overschatting en foute inschatting. Je kunt niet alles voor zijn, maar in deze: Bij twijfel niet doen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:17

Voor mij is de bodemgesteldheid essentieel. Ook ik heb me al bij meerdere wedstrijden afgemeld na de dressuur omdat de bodem van de cross mij niet aanstond.

Als ik mijzelf niet helemaal 100% voel, start ik ook niet in de cross. Ik wil 100 zoniet 200% in orde zijn wil ik van start gaan. Moet er niet aan denken dat ik een fout maak waardoor het mis gaat alleen omdat ik niet helemaal fit ben.

Hindernissen die los kunnen gaan als je ze aanraakt, hindernissen zonder duidelijke grondlijn. Bedoel ik dan hindernissen mee die een open vlak hebben vanaf de grond tot aan de onderkant van de hindernis (bv trakheners).
Hindernissen waarbij de zon het beeld van de hindernis wegneemt (kan dus een heel simpel hindernisje zijn).
Hindernissen waarbij de grond van de afzet- of landingsplaats te zwaar is waardoor er een remmende werking optreedt.
Hindernissen waarvan ik vind dat mijn paard er nog niet aan toe is (vorig jaar was bv de bosuitsprong (zie mijn avatar) in het L verplicht en had geen alternatief) voor paarden die net pas crossen vind ik dit een te moeilijke hindernis. Het jaar daarvoor mocht die sprong wel in het L, maar zat er een alternatief op.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:36

Vaak zijn het -eens met Simmie dus - niet de sprongen maar de aan- en wegrijroutes. Goede bodem, logische lijnen maken een pittige sprong dan wel degelijk eerlijk, en omgekeerd wordt een sprong of een combinatie van sprongen lastig en zelf gemeen door de plaats waar die staat. In Maarsbegen stond voor de B-paarden en de L-pony's een combinatie in een gebroken lijn waarna ze bijna haaks weg moesten draaien. Daar zag je dus ook ongelukkige situaties ontstaan.

Wat zorgt voor onveilige sprongen zijn combinaties waarvan de afstanden niet passend te rijden zijn. Het meest recente voorbeeld is de in-uit voor de Z (hindernis 4 of 5 uit mijn hoofd) dit jaar in Princenhage.

Tot zover mijn eerste toevoeging aan dit topic; kom later terug. Groeten, Paul

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:46

zodra ik het niet vertrouw of wat dan ook, dan stop ik
het is dit jaar nog niet gebeurd en heb overal gewoon gestart wat ik had opgegeven.

heb ook wel hindernissen gezien die idd echt niet fijn stonden ( NK hattem Z hindernis het in uit voor het water)
als het echt niet past of als het daar heel slecht is, dan spring ik ze gewoon niet, wil me paard nog wel heel houden
en daarbij komt ook nog dat je het paard zijn vertrouwen wegneemt als je ergens start of overheen komt wat absolut niet veilig is.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:03

Net zoals Paul zei zijn het vaak de aan en wegrijlijnen die het moeilijk maken.
De enige echt niet eerlijke hindernis die ik tot nu toe heb gezien was toch wel de in-uit in Princenhage in de Z cross dit jaar. Gelukkig hebben ze die uiteindelijk eruit gehaald.

Ik ben het er ook wel mee eens dat massieve hindernissen fijner zijn en grondlijnen ook aanwezig moeten zijn. Verder spring ik liever een 'dichte' oxer dan een 'open' oxer.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:45

Ik vond de lauwerkrans in Vlietlanden afgelopen jaar erg hoog staan voor B-pony's, vond de hindernis daarom ook niet eerlijk tegenover het niveau van de pony's.