Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Miky0 schreef:
deze berekeningen zijn uitgevoerd op een nieuw en droog stuk breekboom!
de breekboom breekt bij,
- een gemiddelde snelheid 20-30km/u
Snelheid die in de cross gevraagd wordt varieert van circa 25 km/uur (AB pony's B, tot ruim 30 (ZZ)) dus dat komt aardig overeen.
- een gewicht van ongeveer 300kg (paard dus)
Ik weet niet wat jouw pony's wegen, maar mijn paarden gaan dik over de 500 kg heen, dus ook dat lijkt aardig te kloppen.
- de lengte van de boom moet minimaal 4m zijn
Moet ik even schatten, maar volgens mij klopt dat wel.
- in een boom van 4m is een marge van 1m in het midden (50cm links/50cm rechts) waar de boom breekt
Dat kan nooit zo hard zijn, Naarmate je verder naar de kant springt zal de boom minder snel breken, maar het kan niet zo zijn dat hij op 50 cm nog wel breekt en op 51 cm niet meer
Citaat:nou doe maar eens wat reken werk.. en ga kijken in crossen.. dan kun je zien waar ze wel en niet breken!
Citaat:
wat als de boom nat is?
Omdat een breekboom een harde kartonnen buis met daaromheen pur is word de boom naarmate dat hij nat wordt slapper. Hierdoor breekt hij sneller. Echter als de boom nat is is de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan omlaag. Je kan niet goed zien hoe nat en hoe stevig hij nog is. Als een paard de boom toucheert tijdens de sprong (omdat het paard denkt dat deze vast en stevig is) en breekt kun je nog nare situaties krijgen
Citaat:De vraag is nu? Wat is het nut van de huidige breekboom? en hoe kunnen we hem verbeteren?
Lielle schreef:In het buitenland werken ze ook met breekpennen, weet iemand daar iets van?
Lielle schreef:Miky0 schreef:
wat als de boom nat is?
Omdat een breekboom een harde kartonnen buis met daaromheen pur is word de boom naarmate dat hij nat wordt slapper. Hierdoor breekt hij sneller. Echter als de boom nat is is de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan omlaag. Je kan niet goed zien hoe nat en hoe stevig hij nog is. Als een paard de boom toucheert tijdens de sprong (omdat het paard denkt dat deze vast en stevig is) en breekt kun je nog nare situaties krijgen
Maar dat is nu juist het kenmerk van een breekboom. Als die hard wordt aangeraakt breekt het, dat wil je toch? Dat dat sneller gebeurt als die nat is, is mss niet zo prettig (hoewel je hierboven zegt dat ze niet snel genoeg breken), maar het argument dat je niet kan zien dat die boom nat en minder stevig is gaat IMO niet op. Een paard ziet dat verschil echt niet, je kunt wel verwachten dat ze het verschil zien tussen een haag en een dikke boom, maar een meer of minder stevige boom waarop je dan wel of niet veilig kunt afzetten, daar geloof ik niet in. Je spreekt jezelf op deze manier tegen.
Citaat:Maar, als een breekboom "nat" is, en het paard raakt hem "per ongeluk" aan, (dus niet door een val, misrekening, of halve stop..) verwacht hij niet dat hij breekt, omdat hij immers het verschil niet ziet tussen een vaste boom, of een gammele.
En in dít geval, is het niet fijn als hij breekt!
floor01 schreef:Lielle schreef:In het buitenland werken ze ook met breekpennen, weet iemand daar iets van?
In de handleiding voor het bouwen van crosshindernissen staat inderdaad iets over breekpennen. ik meen dat ze dan de te springen boom op een soort van staander leggen en erachter nog een staander die iets hoger is. het verhoogde stuk is eigenlijk een los blok dat met breekpennen vast zit. wanneer van voren iets met een kracht ertegenaan komt, breken de pennen, en valt de boomstam naar achteren.
GvdT schreef:Ik weet dat een hoop crossbouwers er niet erg gecharmeerd van zijn.
In barchem had je die greppel met daarna een boom en lager landen.
Als een paard dan erg vlak springt en de breekboom breekt onder hem kan dat zijn vertrouwen ernstig beschamen.
Was een argument van de vele crossbouwers.