Breekbomen (on)zin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:21

Zoals de titel al vraagt, wat vinden jullie er van? Ik vind de breekboom zeker geen onzinnig ding. Elke veiligheidsmaatregel is er tenminste 1 en kwaad kan het nooit. Wel vraag ik me af of de eventing sport er nu echt veel veiliger van geworden is. Ik zie ze meestal op de ‘standaart’ oxers en steilsprongen liggen. Dat zijn toch niet de hindernissen met de eventuele risico’s. Op een flinke trakehner ligt meestal (altijd?) nog gewoon een masieve boomstam. Nu snap ik best dat de reguliere breekboom nogal ielig is boven flinke sloot maar het lijkt mij dat ze de breekbomen ook in een dikkere variant kunnen maken? (mischien zijn die er er wel gewoon, ik heb ze iig nog nooit gezien) Ik denk dus dat de hindernissen die mogelijk risico met zich meebrengen er dus weinig baat bij hebben (simpelweg omdat de breekbomen hier lastiger in te verwerken zijn) en voornamelijk de eenvoudigere bassishindernissen voorzien zijn van de breekbomen. Natuurlijk is het ook niet leuk als een cross alleen maar zou bestaan uit 'breekboomhindernissen', dat zou het hele natuurlijke element eruit halen. Jullie mening.............................?

Overigens vind ik het ook raar dat je standaart een breekboomtoeslag betaald terwijl er (zoals afgelopen zondag met de oefencross, vrouwenpolder) geen breekbomen zijn gebruikt (wel met de hogere klasses maar met het verlagen zij alle breekbomen eraf gehaald). Niet dat het nu om dat kleine bedrag gaat, maar toch....

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:44

Ik vind breekbomen een hele goede investering, maar ik vind dat ze niet altijd goed worden gebruikt. In Castenray was er een steil-hindernis met 4 breekbomen boven elkaar. Als het goed wordt gebruikt vind ik het heel zinnig!

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:33

Ik vind ze erg onzinnig!
Michael's vader heeft ze getest op zijn werk..
En ik weet de resultaten niet exact, maar de uitslag was iig niet veel goeds!
De breekboom moet minimaal 4 meter breed zijn, en breekt alleen wanneer er een paard, geen pony! met een erg hoge (bijna onmogelijke) snelheid precies in het midden opknalt!
1 meter er naast en hij breekt niet..
Bij een pony dus zoiezo niet.
En vaak zie je dus breekbomen, die geen 4 meter breed zijn.
Daarbij komt dat je elke wedstrijd wel mooi 2,50 extra mag betalen, omdat het ontwerpen ervan veel geld heeft gekost, terwijl die dingen niet eens werken!

M59
Berichten: 917
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:36

Ik weet niet of ze echt helpen, maar dat ze er zijn vind ik op zich wel goed, dan denken ze wel aan de veiligheid en dat vind ik erg belangrijk!

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:38

Ik heb er in Castenray vorig jaar idd een zien breken, en dat verrastte me eigenlijk.

Je hebt absoluut een punt Altos, daar hebik nog nooit zo bij stil gestaan. Vorig jara in Bathmen zag ik er een bovenop een trakehner vallen (op zijn buik), dat zag er niet fijn uit. Anderzijds vraag ik me af of je er op dat moment blij mee bent als die boom breekt. Ik denk wel dat als je een breekboom dikker/zwaarder maakt, ze niet zomaar meer breken en dan shciet je ook het doel voorbij.

In het buitenland werken ze ook met breekpennen, weet iemand daar iets van?

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:42

Dat doen ze nu dus al amper Lielle

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:43

Nou, ik heb dus wel gezien dat ze breken.

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:45

Ja ik zeg ook niet dat ze niet breken, maar alleen met een erg hoge snelheid, precies in het midden, en dan moet hij ook nog minimaal 4 meter zijn.
En een pony heeft dus te weinig gewicht..

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:47

dit was op de waterbak, en voldeed bepaald niet aan alle dingen die jij noemt vooral tempo lag een stuk lager

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:31

Breekbomen hebben mi wel zin als ze werken zoals ze zouden moeten werken. Maar ik heb er iets te weinig verstand van om daar iets zinnigs over te zeggen.

Vorig jaar in Wieringerwerf bleef mijn paard met haar achterbenen op de eerste schuin oplopende steil van een combinatie hangen. Het was een breekboom, maar die brak dus niet. Door de gladheid van het element kon ze zich er wel overheen wurmen, en kwamen we er beide zonder kleerscheuren vanaf.
Op dat moment was ik wel blij dat het een breekboom was en geen gewone boomstam.

Miky0

Berichten: 225
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Enter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:34

aangezien Annemieke de discussie al is begonnen voor mij zal ik nader verklaren:

Bij nadere onderzoek van een stuk breekboom op ESTEC Noordwijk (ff kijken wat t is >> http://www.rehon.nl/Rehon04.01.htm ) zijn ze daar tot de volgende conslusie gekomen:


deze berekeningen zijn uitgevoerd op een nieuw en droog stuk breekboom!
de breekboom breekt bij,
- een gemiddelde snelheid 20-30km/u
- een gewicht van ongeveer 300kg (paard dus)
- de lengte van de boom moet minimaal 4m zijn
- in een boom van 4m is een marge van 1m in het midden (50cm links/50cm rechts) waar de boom breekt

nou doe maar eens wat reken werk.. en ga kijken in crossen.. dan kun je zien waar ze wel en niet breken!


wat als de boom nat is?

Omdat een breekboom een harde kartonnen buis met daaromheen pur is word de boom naarmate dat hij nat wordt slapper. Hierdoor breekt hij sneller. Echter als de boom nat is is de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan omlaag. Je kan niet goed zien hoe nat en hoe stevig hij nog is. Als een paard de boom toucheert tijdens de sprong (omdat het paard denkt dat deze vast en stevig is) en breekt kun je nog nare situaties krijgen


De vraag is nu? Wat is het nut van de huidige breekboom? en hoe kunnen we hem verbeteren?

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:38

Mijn vader heeft met de schimmel ook een keer een breekboom verwoest. Was een dubbel op 1 galopsprong, het brutale paard ging op in uit. De boom brak wel.

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:40

MikYo: Ik snap niet echt wat je hiermee bedoelt. Als een paard de boom toucheert tijdens de sprong (omdat het paard denkt dat deze vast en stevig is) en breekt kun je nog nare situaties krijgen. Is toch veel naarder als hij niet breekt?

Miky0

Berichten: 225
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Enter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:47

Toucheert houd in:
per ongeluk of met opzet de boom raken hieronder kun je dus verstaan,

- met de buik om erover te glijden
- met de achterbenen de boom raken
- met de voorbenen de boom raken
- banken (wil alleen niet echt goed bij een boom )

In die situaties verwacht het paard in de cross vaak dat de boom die hij dan raakt stevig en vast is. Kortweg dat de boom het paard houd. Als deze te slap is en dan breekt valt het paard. Bekijk het zo >> jij klimt in een boom en ziet een tak waaraan je denkt dat je je wel kan optrekken. Als jij je er vol aan trekt met je hele gewicht blijkt dan dat deze tak je niet houd, dan plof je keihard uit de boom omdat de tak breekt.

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:53

Mm, ik vind het een beetje raar klinken. Je paard gaat toch niet op de balk leunen? Dan zal ik tenminste niet met mijn paard de cross in durven.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:00

Miky0 schreef:

deze berekeningen zijn uitgevoerd op een nieuw en droog stuk breekboom!

de breekboom breekt bij,
- een gemiddelde snelheid 20-30km/u

Snelheid die in de cross gevraagd wordt varieert van circa 25 km/uur (AB pony's B, tot ruim 30 (ZZ)) dus dat komt aardig overeen.


- een gewicht van ongeveer 300kg (paard dus)

Ik weet niet wat jouw pony's wegen, maar mijn paarden gaan dik over de 500 kg heen, dus ook dat lijkt aardig te kloppen.


- de lengte van de boom moet minimaal 4m zijn

Moet ik even schatten, maar volgens mij klopt dat wel.


- in een boom van 4m is een marge van 1m in het midden (50cm links/50cm rechts) waar de boom breekt
Dat kan nooit zo hard zijn, Naarmate je verder naar de kant springt zal de boom minder snel breken, maar het kan niet zo zijn dat hij op 50 cm nog wel breekt en op 51 cm niet meer


Citaat:
nou doe maar eens wat reken werk.. en ga kijken in crossen.. dan kun je zien waar ze wel en niet breken!

zie hierboven dus


Citaat:

wat als de boom nat is?

Omdat een breekboom een harde kartonnen buis met daaromheen pur is word de boom naarmate dat hij nat wordt slapper. Hierdoor breekt hij sneller. Echter als de boom nat is is de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan omlaag. Je kan niet goed zien hoe nat en hoe stevig hij nog is. Als een paard de boom toucheert tijdens de sprong (omdat het paard denkt dat deze vast en stevig is) en breekt kun je nog nare situaties krijgen

Maar dat is nu juist het kenmerk van een breekboom. Als die hard wordt aangeraakt breekt het, dat wil je toch? Dat dat sneller gebeurt als die nat is, is mss niet zo prettig (hoewel je hierboven zegt dat ze niet snel genoeg breken), maar het argument dat je niet kan zien dat die boom nat en minder stevig is gaat IMO niet op. Een paard ziet dat verschil echt niet, je kunt wel verwachten dat ze het verschil zien tussen een haag en een dikke boom, maar een meer of minder stevige boom waarop je dan wel of niet veilig kunt afzetten, daar geloof ik niet in. Je spreekt jezelf op deze manier tegen.

Citaat:
De vraag is nu? Wat is het nut van de huidige breekboom? en hoe kunnen we hem verbeteren?


Die laatste vraag vind ik heel goed, maar ik vind wel dat hierboven geen valide argumenten zijn aangevoerd.

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:20

Lielle schreef:
In het buitenland werken ze ook met breekpennen, weet iemand daar iets van?


In de handleiding voor het bouwen van crosshindernissen staat inderdaad iets over breekpennen. ik meen dat ze dan de te springen boom op een soort van staander leggen en erachter nog een staander die iets hoger is. het verhoogde stuk is eigenlijk een los blok dat met breekpennen vast zit. wanneer van voren iets met een kracht ertegenaan komt, breken de pennen, en valt de boomstam naar achteren.

(meen ik, moet het even nazoeken, volgens mij had je nl meerdere systemen om ze te gebruiken! )

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:24

overigens vind ik breekbomen een goede zaak. Ze zullen alleen maar meer veiligheid geven waar nodig, eerder dan dat ze tot last zijn.

Dat ze nat worden lijkt me niet zo bevorderend...maar aand de andere kant voelen die dingen aan alsof er een plastic coat overheen zit. Dus of ze echt zo snel nat worden kun je in twijfel trekken....

Miky0: hoe hebben ze dat dan getest??? overdreven natgemaakt of een dag in de waterbak gelegd?

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:36

Lielle schreef:

Miky0 schreef:

wat als de boom nat is?

Omdat een breekboom een harde kartonnen buis met daaromheen pur is word de boom naarmate dat hij nat wordt slapper. Hierdoor breekt hij sneller. Echter als de boom nat is is de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan omlaag. Je kan niet goed zien hoe nat en hoe stevig hij nog is. Als een paard de boom toucheert tijdens de sprong (omdat het paard denkt dat deze vast en stevig is) en breekt kun je nog nare situaties krijgen


Maar dat is nu juist het kenmerk van een breekboom. Als die hard wordt aangeraakt breekt het, dat wil je toch? Dat dat sneller gebeurt als die nat is, is mss niet zo prettig (hoewel je hierboven zegt dat ze niet snel genoeg breken), maar het argument dat je niet kan zien dat die boom nat en minder stevig is gaat IMO niet op. Een paard ziet dat verschil echt niet, je kunt wel verwachten dat ze het verschil zien tussen een haag en een dikke boom, maar een meer of minder stevige boom waarop je dan wel of niet veilig kunt afzetten, daar geloof ik niet in. Je spreekt jezelf op deze manier tegen.



Dat wordt ook bedoeld, een paard ziet niet het verschil tussen een stevige, normale boomstam, of een "natte" breekboom, die sneller breekt als normaal (als hij niet nat is). Als een paard de boomstam dus raakt, en hij breekt, terwijl hij dit niet verwacht, krijg je dus rare gevallen.

Zoals mijn pony in de cross wel eens deed, zij raakte ook vaal iets flink aan, ze zette zich er soms gewoon net extra op af.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:47

Maar ik snap die argumentatie niet. Enerzijds breekt de boom niet snel genoeg, (zie al die getallen van mike) en als hij wel breekt, is het niet veilig

Ik snap best dat een paard het verschil niet ziet ertussen, maar volgens mij wil je ook helemaal niet je paard afzet op een hindernis.

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:01

Nou, als een paard er dus echt in springt, er op beland, door een misrekening, halve stop, een val of wat dan ook, en de breekboom is in "normale" staat, breekt hij niet altijd even snel..
Als hij nat is, breekt hij sneller, en in dit geval zou dat dan goed zijn!

Maar, als een breekboom "nat" is, en het paard raakt hem "per ongeluk" aan, (dus niet door een val, misrekening, of halve stop..) verwacht hij niet dat hij breekt, omdat hij immers het verschil niet ziet tussen een vaste boom, of een gammele.
En in dít geval, is het niet fijn als hij breekt!

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:04

Citaat:
Maar, als een breekboom "nat" is, en het paard raakt hem "per ongeluk" aan, (dus niet door een val, misrekening, of halve stop..) verwacht hij niet dat hij breekt, omdat hij immers het verschil niet ziet tussen een vaste boom, of een gammele.
En in dít geval, is het niet fijn als hij breekt!


hier spreek je dus jezelf tegen en dat bedoel ik. Ik denk trouwens dat je nu twee dingen wil die niet te combineren zijn, nl een boom die wel breekt bij een val of bijna ongeluk, en niet bij banken. En daarnaast vraag ik me idd nog af hoe nat een breekboom kan worden gezien de waterafstotende buitenkant.

Maar dit eigenlijk wel wat off topic

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:09

Mijn ervaring is dat pony's handiger zijn in het passend maken van een hindernis. Vooral in combinaties kan het handig zijn dat ie bankt.

Zeker als de 2de hindernis een vrij massale houtstapel is.
Mijn pony deed dat ook altijd, als hij merkte dat ie het niet redde zette hij even af in het midden.

Het klinkt enger dan het voelt.
hij heeft het ook een keer in een springparcours geprobeerd met een oxer

Ik weet dat een hoop crossbouwers er niet erg gecharmeerd van zijn.
In barchem had je die greppel met daarna een boom en lager landen.
Als een paard dan erg vlak springt en de breekboom breekt onder hem kan dat zijn vertrouwen ernstig beschamen.
Was een argument van de vele crossbouwers.

Feit is dat er iets moest gebeuren, aangezien de KNHS niet al te positief over de sgw was.
Ze hebben zelfs gedreigd het af te schaffen. Dat was na die val in Ede een paar jaar terug.
Ik zal geen namen noemen , maar vlak daarna kwam ook de regel van het springen voor de cross.

Ik vind zelf een breekboom minder mooi staan in een cross.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:16

floor01 schreef:
Lielle schreef:
In het buitenland werken ze ook met breekpennen, weet iemand daar iets van?


In de handleiding voor het bouwen van crosshindernissen staat inderdaad iets over breekpennen. ik meen dat ze dan de te springen boom op een soort van staander leggen en erachter nog een staander die iets hoger is. het verhoogde stuk is eigenlijk een los blok dat met breekpennen vast zit. wanneer van voren iets met een kracht ertegenaan komt, breken de pennen, en valt de boomstam naar achteren.



Zou je dan juist niet het gevaar van wegrollende balken krijgen? Dan zou er eigenlijk op kleine afstand nog een staander moeten staan zodat de balk eerst naar achteren en vervolgens tussen de 2de en 3de naar beneden kan vallen.

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re: Breekbomen (on)zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:18

GvdT schreef:
Ik weet dat een hoop crossbouwers er niet erg gecharmeerd van zijn.
In barchem had je die greppel met daarna een boom en lager landen.
Als een paard dan erg vlak springt en de breekboom breekt onder hem kan dat zijn vertrouwen ernstig beschamen.
Was een argument van de vele crossbouwers.


Dát bedoelen we nu..

Een breekboom kan tijdens vervoer, of op de grond nat worden.
natuurlijk niet door en door, maar een beetje is al genoeg om het karton zachter te laten worden.