conditie / interval training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

conditie / interval training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:14

hey
ik was benieuwd hoe jullie de conditie trainen van jullie paard? Doen jullie interval trainingen, gewoon lange tijden stappen op de baan ofzo, of ... ?
Ik wil graag de conditie verbeteren van mijn paard, maar in de buitenbak (die is 22 op 40) is het niet zo fijn te blijven rondjes draaien..
xxx

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:36

Wanneer je de mogelijkheid hebt zou je regelmatig een lekkere buitenrit kunnen maken. Dat brengt gelijk wat afwisseling in de training van je (nog jonge?) paard. Een intervaltraining is eigenlijk pas nodig wanneer je echt uithoudingsvermogen wilt trainen voor (de hogere klassen) eventing of endurance. Een paard dat gewoon regelmatig en lekker afwisseldend getraind word zou in principe voldoende basisconditie moeten hebben.

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:18


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: conditie / interval training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 13:46

hey
wandelingen ga ik sowieso veel meer doen. Ze heeft pas ijzers op sinds vorige week en daarvoor kon ze amper de baan op, haar hoeven sleten te snel af.
Spijtig genoeg hebben we maar heel weinig goede ruiterpaden in de buurt en al helemaal geen bossen. Als we naar een bos gaan, dan moeten we al een uur stappen voor we daar zijn. Dan is ze al moe en moet ze nog terug.
Ze is idd nog heel jong, pas 4. Maar vorige donderdag hadden we wedstrijd, was ze veel te fel, dus eerst gelongeerd. En na 15 min gek doen aan de longe was ze helemaal moe en heb ik uiteindelijk maar niet gestart, want toen kon ze niet meer
Daarom wil ik dus graag haar conditie wat verbeteren...
xxx

Jiska

Berichten: 2099
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijhe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:14

je krijgt ook al veel conditie door de training in de bak. ik heb zelf eignelijk geen mogelijkheid om 'buiten de bak' de trainen en mijn paard heeft ook veel conditie...

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: conditie / interval training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:15

hey
doe je dan iets specifieks ofzo? Of gewoon een uurtje dressuur, of wat springoefeningen, enzo?
xxx

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:56

Ik heb nooit hoger dan L gereden in de sgw, maar daarvoor deed ik geen speciale conditietraining. Dat was overigens wel met paarden die heel hoog in het bloed stonden. Ik denk dat het met een goede basisconditie in die klasses wel goedkomt.

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:21

Ik let er ook gewoon op dat ik genoeg galopeer. Als je een paard gemiddeld 5 á 6 dagen in de week rijdt, moet hij wel een goede basisconditie hebben.

g0otje

Berichten: 1939
Geregistreerd: 31-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:25

ik rijd tino 2x per dag. 1x ga ik een half uur stappen en gewone training bijvoorbeeld dressuur of springen.
Mijn paarden staan ook de hele dag in de wei, krijgen ze ook goede conditie van!!!
Veel buitenrijden is goed voor de conditie

miepmans
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:30

L0ve schreef:
ik rijd tino 2x per dag. 1x ga ik een half uur stappen en gewone training bijvoorbeeld dressuur of springen.
Mijn paarden staan ook de hele dag in de wei, krijgen ze ook goede conditie van!!!
Veel buitenrijden is goed voor de conditie


Zijn er veel mensen die dit doen? Wel een heel goed idee eigenlijk! Ik denk alleen niet dat ik er de tijd voor heb na de vakantie (ik rijd inmiddels trouwens ook geen sgw meer )

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: conditie / interval training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:32

bedankt voor de tips

Ik kan nog niet 5 à 6 keer per week trainen met haar, aangezien ze nog maar 4 jaar is. Denk dat het iets te veel is.
Margo, wat een luxe dat je je paard 2x kan rijden

IN de weide gaat ze sowieso ook de hele dag. Maar meer dan wat rondstappen daar doet ze bijna nooit (staan met 5 samen)
xxx

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:34

Voor een 4-jarige is 5 á 6 keer indd wat veel.
Wei is indd ook goed, niet alleen voor de conditie, ook voor de hele gezondheid.
Als ik zie hoe ze soms uit der dak gaan, en lekker even sprinten, het kan nooit goed zijn als ze die energie en speelbuien alleen maar opkroppen!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: conditie / interval training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:47

daar heb je gelijk in. Ik heb ze al enkele keren gek zien doen, en als dat eruit moet komen tijdens het rijden
xxx

g0otje

Berichten: 1939
Geregistreerd: 31-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:11

neej met zon jong paard is het niet verstandig zo veel te rijden denk ik.
Gewoon lekker veel buiterijden met haar, dat is niet zwaar en ze bouwt toch conditie op met stappen op het harde!!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: conditie / interval training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:23

ok zal ik doen!
xxx