[SGW] Rijdende rechter op bezoek in Nijeberkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Rijdende rechter op bezoek in Nijeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:07

Eind mei uitspraak over ongeval in paardenmarathon Nijeberkoop

Lot marathon in hand “Rijdende Rechter
12 04 2006

NIJEBERKOOP — Heel vroeger werd er in Ooststellingwerf wel eens rechtgesproken in een herberg. Wat dat betreft leek de tijd vorige week in Nijeberkoop even te zijn teruggedraaid. In een stampvol café Boszicht boog mr. Frank Visser van het NCRV-programma “De Rijdende Rechter” zich woensdagmiddag 12 april 2006 over een zaak die IJsbrand Veenstra uit Oosterwolde heeft aangespannen tegen de Stichting SGW Friesland.

Afbeelding
Rijdende Rechter mr. Frank Visser in het stampvolle café Boszicht in Nijeberkoop. Op de eerste rij met de gele das SGW-voorzitter Jacob Mulder, rechts IJsbrand Veenstra, die een schadevergoeding wil van de organiserende stichting. (Foto: Piet Bosma)

Tijdens de op 16 oktober vorig jaar gehouden paardenmarathon Egypte in Nijeberkoop maakte de Oosterwoldse marathonrijder met zijn paard en wagen zo’n smak, dat er voor 2.000 euro schade ontstond aan de marathonwagen en het paardentuig. Veenstra stelt de Stichting SGW Friesland als organisator van het jaarlijkse hippische gebeuren in Nijeberkoop aansprakelijk voor de schade die hij heeft opgelopen.
Zelf kwamen de Oosterwoldse paardenman en de naast hem op de bok zittende kaartlezer Sandra Doller er zonder kleerscheuren af. Ook zijn paard Odin kwam met de schrik vrij. Als de organiserende stichting wordt veroordeeld tot het vergoeden van de schade, dan is het volgens SGW-voorzitter Jacob Mulder uit Makkinga gebeurd met de jaarlijkse marathon in Nijeberkoop.
“Met rond de honderd deelnemers is het risico groot dat er in de toekomst veel meer claims worden ingediend als er tijdens de wedstrijd iets gebeurt. Het organiseren van zo’n wedstrijd kost rond de 25.000 euro. Door de steun van sponsors en de tentverkoop draaien we meestal quitte. Maar met het risico dat we allerlei claims aan de broek krijgen, is het met de marathon gebeurd”, hield de SGW-voorzitter mr. Visser voor.
Met nog twee hindernissen te gaan op het 6,5 kilometer lange tweede parcours ging het mis met de aanspanning van Veenstra. In de aanloop naar de altijd spectaculaire waterbak stuurde hij zijn wagen niet over de betonplaat, maar via het onverharde gedeelte daarnaast. Het gevolg was dat het linkerwiel van het eenspan in een diepe greppel terecht kwam, waardoor de wagen vast kwam te zitten. Door de snelle wending die het paard maakte, sloeg de marathonwagen om en viel de bijrijdster er uit. Het in paniek geraakte paard ging er vandoor en kon een eind verderop door omstanders worden opgevangen.
Volgens voorzitter Mulder is het ongeval veroorzaakt door een stuurfout. Dat werd ontkend door Veenstra. Volgens hem was het gat niet zichtbaar doordat er gras overheen groeide. Dat de wagen te licht zou zijn om er marathons mee te rijden, werd door de Oosterwoldenaar eveneens bestreden. Hij wees erop dat er al zes marathons mee gereden waren en dat er nooit eerder problemen zijn geweest. “Hij is sterk zat en veilig”, aldus Veenstra, die het de organisatie kwalijk neemt dat het gat niet met linten was afgezet. Volgens de SGW is het ondoenlijk om alle oneffenheden af te bakenen, omdat het parcours een totale lengte heeft van meer dan 15 kilometer.
Met de 1,5 meter brede marathonwagen had Veenstra volgens Mulder gemakkelijk het 3 meter brede betonpad kunnen volgen richting de hindernis. Bovendien had de marathonrijder twee dagen de gelegenheid om het parcours te verkennen. Als dat goed was gebeurd, was het gat naast de betonplaat ongetwijfeld opgevallen.

Afbeelding

In een tweespan legde mr. Frank Visser woensdagmiddag 12 april 2006 een deel van het marathonparcours af. De rijdende rechterlijkt zich niet zo op zijn gemak te voelen. (Foto: Piet Bosma)

Mr. Visser, die zich woensdagmiddag persoonlijk in een tweespan marathonwagen over een deel van het parcours liet rijden, zei dat wel een “eng punt” te vinden. Veenstra heeft het parcours van tevoren lopend verkend. Hij zei zich niet te kunnen herinneren, of hij toen links of rechts van het betonpad heeft gelopen.
Tijdens wedstrijden als in Nijeberkoop komt het wel vaker voor dat er schade ontstaat aan de aanspanningen, omdat een paardenmarathon een sport is die risico met zich meebrengt. Omdat duidelijk in de reglementen staat dat de deelnemers op eigen risico aan de wedstrijden meedoen, ziet het bestuur van SGW Friesland geen reden om de schadeclaim van Veenstra te vergoeden. Veenstra gaf aan dat het hem niet uitsluitend om het vergoeden van de schade gaat. Hij vindt vooral ook dat duidelijk moet zijn of de organisatie al dan niet aansprakelijk is. “Dat moet goed duidelijk zijn”, vindt Veenstra.
Voorzitter Mulder bestreed ten stelligste dat het ongeval zou zijn veroorzaakt door een fout van de organisatie. “Rijdt iemand tegen een boom, dan zou hij de SGW ook verantwoordelijk kunnen stellen. Meedoen aan een dergelijke marathon is op eigen risico van de deelnemers.”
De stichting heeft wel een verzekering afgesloten voor mede werkers en publiek. Schade aan het materiaal van de deelnemers is niet verzekerd. Volgens expert Brouwer is er ook geen vrijwel geen verzekeringsmaatschappij te vinden die dat soort schade dekt. ,,Elke marathonrijder in ons land weet dat.”
Mulder maakte duidelijk dat de stichting SGW het aspect veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, maar dat er altijd verve lende dingen als vorig jaar oktober kunnen gebeuren. Op een vraag van mr. Visser zei de voorzitter genegen te zijn om te proberen het parcours nog beter en veiliger te maken, bijvoorbeeld door de route op dat punt wat te verleggen. “Het ongeluk is niet onze schuld, maar je leert er toch altijd van”, aldus Mulder.
Tijdens de openbare hoorzitting in Nijeberkoop deed mr. Frank Visser uiteraard nog geen uitspraak. Die wordt pas bekend gemaakt op 30 mei tijdens de televisieopnames in de tot rechtszaal omgebouwde studio in Hilversum. Het door Mieke van der Weij gepresenteerde programma, dat 25 minuten duurt, wordt komend najaar uitgezonden.

bron: www.sgwfriesland.nl

De uitspraak is deze zondag in Hilversum

reeskees

Re: Rijdende rechter op bezoek in Nijeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:18

Yep dit had ik al een poos terug gezien en ook bericht van gehad van SGW NIjeberkoop.
Ben benieuwd naar de uitspraak. Mocht dhr Veenstra in het gelijk worden gesteld, dan zal dit grote gevolgen hebben voor allerlei wedstrijdorganiserende verenigingen. ...En zullen er weinig wedstrijden meer worden georganiseerd.
Persoonlijk hoop ik dat ie niet gelijk krijgt...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:20

Ik heb gehoord van dit ongeluk, want hierdoor hebben wij heel veel problemen met de KNHS om onze oefen-marathon in augustus goedgekeurd te krijgen.

Ik vind het wel lastig hoor, vind dat mensen ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. Als de menner dit wint, weet ik ook niet of ik nog wel in een bestuur van een wedstrijdorganisatie wil zitten. Maar goed, ben wel erg benieuwd naar de uitspraak!

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:41

Ja ik had het ook gehoord! Kom op zeg! Dit zijn een beetje Amerikaanse taferelen!
I'll sue You!

Als je aan een SGW deelneemt word je geacht te kunnen sturen.
Je gaat de gemeente toch ook niet aanklagen als je je auto tegen een lantaarnpaal aanstuurt?

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:42

Mr. de rechter kijkt wel angstig

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:50

Ik begrijp de aanklacht ook niet helemaal, ik neem aan dat de heer Veenstra zelf ook wel snapt dat hij op deze manier zijn eigen sport om zeep helpt. Ik hoop van harte dat hij niet in het gelijk wordt gesteld.
Ik begrijp best dat hij een vervelend ongeval heeft meegemaakt, maar met een schadevergoeding schiet je niks op.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:52

dat is slecht nieuws, en zou ook consequenties voor de sgw kunnen hebben als dit wordt toegewezen aan die menner.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:57

Dat denk ik zeker! Alsof we niet al genoeg last hebben van weersomstandigheden, vogelgriep, varkenspest....

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:24

Ik had het al gehoord!
De vader van Kimdepim was erheen geweest, zat in het publiek
Dit was al wel een paar weken terug gebeurd.

Hoorde wel dat de getuigenissen van de getuigen van aanklager (snappen jullie het nog ) meer tegen dan voor de aanklager spraken

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:29

Wat een belachelijke actie zeg, als je aan wedstrijden meedoet weet je toch gewoon dat je een risico loopt.
Ik hoop echt niet dat die kerel gelijk krijgt, dat zou een flinke domper zijn voor de stichting.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:39

andrea16 schreef:
Wat een belachelijke actie zeg, als je aan wedstrijden meedoet weet je toch gewoon dat je een risico loopt.
Ik hoop echt niet dat die kerel gelijk krijgt, dat zou een flinke domper zijn voor de stichting.

Helemaal mee eens die man zou moeten weten (en dat weet hij ook, hij rijdt meerdere marathons) wat de risico's zijn van de SGW sport. Als wedstrijddeelnemer wordt hij in de gelegenheid gesteld het terrein te verkennen en als hij het goed had gedaan dan was hij zelf al door dat zogenaamde gat heengekomen. Je kunt de organiserende vereniging natuurlijk niet aansprakelijk stellen voor iets wat hij zelf tijdens het parcoursverkennen had moeten ontdekken.
Als hij met zijn paarden in het bos aan het trainen is en er overkomt hem hetzelfde doordat hij een gat in de zandweg niet of te laat heeft gezien wie klaagt hij dan aan?
Ik vind het een slechte zet van hem en ik hoop dat hij zal verliezen.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:42

Inderdaad, als mijn paard in de cross uitglijdt of over een boomstronk struikelt bij wijze van, stel ik toch ook niet de stichting aansprakelijk?

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:30

Idd Andrea en dat is het dus. Als hij dit wint dan is het einde zoek en zullen er erg veel gevolgen zijn! Ik hoop echt van harte dat hij niet gelijk krijgt. Ze zijn nu iig nog niet bezig met de voorbereidingen voor dit jaar. Ze wilden eerst de uitspraak afwachten.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:32

Het niet doorgaan van zo'n evenement wil je toch niet op je geweten hebben? Ik zou me doodschamen.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:58

Ja inderdaad! En dan ook nog via de rijdende rechter.
Echt hoor het is een enig programma maar vaak doordat de aanklagers van die mensen zonder leven zijn
die zeuren over de boom van de buren.
Normaal gesproken heel grappig maar niet echt serieus te nemen.
Dit vind ik toch iets anders!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:45

andrea16 schreef:
Het niet doorgaan van zo'n evenement wil je toch niet op je geweten hebben? Ik zou me doodschamen.

Daar ben ik het helemaal mee eens!!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:37

Ik hoop niet dat ie in t gelijk wordt gesteld, kan het me ook niet voorstellen. Mocht het toch zo zijn, is er weer een cross minder. En dat is niet zo mooi, ook aangezien het 1,5 km van mijn huis ligt.

Ik dacht altijd dat het in de regelementen stond dat meedoen eigen risico is.

Onide schreef:
Mr. de rechter kijkt wel angstig

Hij kwam vast net of moest nog op de wagen klimmen

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 22:52

klopt Sandra. Maar omdat het een stichting is die het organiseerd is het dan niet rechtsgeldig ofzo. Meende ik

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:19

was het geen oefenwedstrijd?
Want dan vallen de deelnemers en wedstrijd mogelijk niet onder KNHS verantwoordelijkheid en gaan mensen de organisatie zelf maar aansprakelijk stellen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 08:58

Nee het was een officiele marathon.

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:29

ik vind het eigenlijk ook een beetje vreemd...

ik vind dat een sgmw net als een sgw terreinrijden is en dat je dus zelf tijdens het verkennen op moet letten hoe het te rijden parcours verloopt met onregelmatigheden erin..

dat er betonnen platen lagen en dat die breed genoeg waren vind ik al voldoende..dat hij dan van de route afwijkt is niet de schuld van de stichting...lijkt me..

bij sgw zou idd ook een paard over de kop kunnen vliegen omdat je een gat niet hebt gezien..ik vind dta eigen verantwoordelijkheid..

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:15

Maar die kerel had ten eerste dus geen goeie wagen. Een van de getuigen melde ook dat wanneer hij zelf met een echte wagen erin was gekomen er niks aan de hand zou zijn geweest! Kwam nog bij dat de paarden ook niet goed onder appèl stonden. Wanneer jij je paarden stil had gezet had je het wagentje zo uit de greppel kunnen halen..

Niety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:03

Nou en als het dan misgaat, kunnen ze toch altijd nog in hoger beroep gaan ? Dan lijkt het me erg sterk dat meneer Veenstra dan toch nog gelijk krijgt...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:09

nee, als je de Rijdende rechter inschakelt, bestaat er volgens mij geen hoger beroep.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:06

Dat klopt. Zegt hij aan het begin van de uitspraak niet altijd dat het bindend is?