SGW Ede en dag later dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:20

Zoals de titel al zegt, op 23 juni zou ik in Ede SGW kunnen starten en een dag later is er een dressuur wedstrijd waar ik graag heen wil, deze wedstrijd is alleen toegankelijk voor Gelderse paarden en er zijn er daavan deze zomer maar 3 of 4.
Zou Nickje het aan kunnen om vrijdag een SGW te lopen en zaterdag 2 M2 dressuur proeven?
Of raden jullie dit af? Ik twijfel zelf namelijk heel erg...
Groetjes

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:57

hoe is ze normaal na een dag crossen??

en hoe is ze met het dressuren?

Als je nu al merkt dat ze de dag na het crossen met dr tong op dr knieen hangt van de spierpijn lijkt t me niet slim om te gaan dressuren.
Maar als je merkt dat het haar niet zo heel veel doet, én het dressuren haar makkelijk afgaat, zou ik het wel aandurven.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 17:22

Meestal maak ik de dag na een cross een buitenrit om eventuele spierpijn er uit te lopen en dat probeer ik rustig te houden, maar meestal maakt ze er zelf een feestje van. Daaruit maak ik op dat ze het allemaal prima trekt.
Wat dressuur betrefd, train ik nu af en toe maar omdat ik doordeweeks studeer, maar ze is lekker soepel. Ik heb vanaf 9 juni vakantie en die wedstrijd zou op 24 juni zijn, en dat is naar mijn ervaring voldoende tijd om haar op M2 niveau te krijgen...
Ik weet alleen niet of ze lol in het werken blijft houden als ik 2 keer na elkaar een wedstrijd van haar vraag...

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:29

Persoonlijk zou ik het niet doen, ook al zouden mijn paarden het lichamelijk wel aankunnen. Ik vind dat je paard toch meer stress nndervindt van 2 dagen achterelkaar de trailer op en prestatie moet leveren, dan de dag na de wedstrijd een ontspannen bosritje.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar zelf zou ik dat dus niet doen.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:55

Ik ben van mening dat ze best 2 x in een weekend mee kunnen.

Zover als ik het paard van Nickeltje kan inschatten is het niet een echte stress kikker, en zeker als je haar goed naar de wedstrijden toe kan trainen.. Dan zou ik het wel aandurven.. In de week ervoor goed voorbereiden, evt elektrolyten bijvoeren. En de dagen na de wedstrijden goed uitwerken.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:10

Stress ondervindt ze inderdaad nauwelijks...
Ik zelf daarentegen wel, maar dat doet er niet helemaal toe... Ik twijfel nog een beetje... Eind van deze week gaan de coupons de deur uit, dus moet ik een beslissing genomen hebben. Nog maar even piekeren en reacites van jullie afwachten dus en misschien heeft Rob ook nog advies...
Bedankt zover!

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:26

ik zou het idd ook ff met rob overleggen. Voor jezelf is het alleen maar goed. Iemand vertelde ooit tegen me dat als je wedstrijd zenuwen had je gewoon 4x in een weekend op wedstrijd moest gaan.. Wedden da je niet meer zenuwachtig was

gr_roos
Berichten: 7579
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:56

Ik rijd nooit na een wedstrijd, maakt niet uit wat voor een wedstrijd het is.
Ik deed het ook nooit met mijn pony en met mijn paard doe ik het ook niet.
Een wedstrijd is toch wat anders dan een training.

Het scheelt wel dat die van mij altijd de volgende dag in het land lopen.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:13

Ik zou het zelf niet doen. Andersom zou iets anders zijn (dus eerst dressuur en de dag erna crossen).
Maar de dag na een cross gaan ze zeker nooit naar een wedstrijd. Thuis hebben ze dan ook vrij (de wei op zodat ze wel wat rond kunnen lopen).

Jiska

Berichten: 2099
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijhe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:16

ik zal er niet heel veel problemen mee hebben. het is bij mij ook wel eens gebeurt dat ik een cross had en de dag erna selectie dressuur. als je er maar wel rekening mee houd dat ze iets stijf zijn. dus savonds als je weer terug bent van de sgw nog even lekker aan de hand stappen en dit sochtends ook weer doen. of eventjes licht rijden. dat even de stijfheid kwijt is. In de cross komt het op hoger niveau voor dat je de dag erna moet springen. Dat lijkt me voor het paard een grote belasting als dressuur, maar dat is misschien een persoonlijke mening.
De dag na een crosswedstrijd ga ik juist altijd rijden tegen de stijfheid en de dag daarna krijgen ze meestal een rustdag.

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:23

Ik denk dat dit grotendeels toch aan jezelf is om te beslissen.
Zelf zou ik het niet doen omdat ik nog een vrij jong paard heb (5)
en Ede voor mij dik 2 uur rijden is. Dit is voor het paard ook vermoeiend,
dus hou ook rekening met de reistijd. en het niveau waarop je
cross rijdt.

Zelf doeik de dag na de training buitenritje stappen of longeren, en dan
krijgen ze de volgende dag een rustdag.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:28

Ik zou het zelf nooit doen na een crosswedstrijd, ik doe echt een paar dagen rustig aan, want zo'n cross in behoorlijk pittig, toch een hele dag van huis, naast drie keer rijden ook de hele dag op zo'n trailer hangen.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:08

ik zou het ook niet doen, dag na de cross is altijd licht rijden of longeren voor de stijfheid. Ik vind een m2 proef dan toch wel iets te veel gevraagd.

Canter

Berichten: 1642
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Bussum

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:11

Ik vind 2 M2 proeven inderdaad behoorlijk pittig een dag na de cross, ik geloof niet dat ik dat zelf zou doen.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:02

Hmm... Dan ga ik denk ik niet naar Ede...
Maar voor ik besluit vraag ik ook ng de mening van Rob.
In elk geval bedankt allemaal!

Jorrn

Berichten: 100
Geregistreerd: 07-04-06

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:23

Als je paard het volgens jou aankan zou ik het doen, maar doe dan wel rustig aan bij de dressuur

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:30

ik vind dat je keuzes moet maken, twee dingen half doen heeft in mijn ogen geen zin, en je kan niet altijd overal bij zijn. Maar goed, dat beslist ieder voor zich.

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:07

Ik denk dat ik het wel zou doen..
Heb ook wel eens na een flinke crosstraining de dag erna selectiewedstrijd gehad met 2 dressuurproeven en een springparcours, was bij mij totaal geen probleem.

Dat zou ik natuurlijk niet met elk paard zomaar doen, ligt eraan hoe je paard is qua conditie, hoe hij/zij zich gedraagt met wedstrijden etc..

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:14

Ligt eraan op welk nivo je crosst (of heb ik daar overheen gelezen?) en hoe je paard de cross ervaart. Als het hem niet teveel doet en hij niet bekaf thuis komt, denk ik dat je gerust kunt dressuren de dag erna. Ligt er dan ook weer aan hoeveel moeite je paard met een M2 proef heeft. Moet je er dan maimaal aan rijden is het anders dan wanneer hij of zijn sloffen door de proef loopt.

Soms moet je inderdaad de dag na de cross ook gewoon springen. Ik longeer zelf meestal de dag na de cross, maar zou het voor een keertje geen ramp vinden om te dressuren hoor. Dan wel zoals Jiska zegt na de cross stappen en de volgende dag voor het rijden nog stappen/loslaten of longeren.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:56

Ik rij B cross. En dat is voor mijn paard een uitje, ze geniet en is de dag na een sgw altijd heel fris en uitgerust.
Met dressuur heeft ze helemaal geen moeite (alleen de keertwendingen, maar daar moeten we gewoon nog aan trainen).
Jullie geven allemaal zo tegenstrijdige berichten, en ik snap allebei de kanten van wel of niet naar beide gaan... dat is mijn eigen twijfel ook maar het maakt voor mij de beslissing nog niet helemaal duidelijk.
Zal nu direct een mail naar Rob sturen.
Bedankt zover!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:51

Anders probeer je het toch gewoon een keer? Weet je gelijk of het verstandig is of niet. Je voelt bij het losrijden echt wel of ze lekker loopt of niet. Zo niet, rijd je gewoon lekker los en doe je niet mee aan de proeven zelf.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:56

Dat is natuurlijk ook een idee en heb ik zelf ook wel over gedacht...
Misschien wel de beste optie tot nu toe...

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: SGW Ede en dag later dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:57

Nickeltje, die tegenstrijdige berichten zijn denk omdat het vooral een persoonlijke keuze is, niet echt gebaseerd op een wetenschappelijk onderzoek ofzo

Ik zou het niet doen, maar vind het ook niet perse raar als anderen het wel doen, het is ook een beetje mijn eigen gevoel erbij. Voor een keer zal het misschien ook niet gelijk erg zijn, maar hou gewoon op zijn tijd wel rekening met je paard, zo'n dag crossen hakt er denk meer in dan alleen 5 minuten in de cross. Vaak is het ver weg, veel op de trailer hangen enz. Maar goed, internationale paarden rijden ook vaak meerdere dagen achter elkaar, kan je de week ervoor en erna ook rekening mee houden.

Alleen ik zou zeker niet meer dressuren zondag met een instelling 'rustig aan doen'. Als je dat gevoel hebt, kan je in mijn ogen beter niet gaan. Dan moet je ook wel 2 dagen serieus kunnen rijden, anders is het zonde van de inspanning.

Maar als je zegt dat je paard zo fit is, en je hebt er zelf een goed gevoel bij, moet je misschien ook niet aan teveel mensen een mening vragen, want ik denk bij deze vraag: zoveel mensen zoveel meningen, en daar wordt de beslissing ook niet makkelijker van!

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 21:49

Het antwoord van Rob was kort en duidelijk: '' Ja hoor, makkelijk!''
Dat betekent dat morgen dus de coupons de deur uit gaan, al hoop ik dat ik voor Ede dus nog wel op tijd ben...

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:34

Haha, die Rob. Had van hem ook niet echt een ander antwoord verwacht
Succes in Ede. en ik zie je wrs van te voren wel met een training