veilgheidsnormen bodyprotector en crosshelm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

veilgheidsnormen bodyprotector en crosshelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:04

Aangezien de veiligheidsnormen nog al veranderd zijn sinds ik stopte met crossen 8 jaar geleden even de volgende vragen:
Ik heb nog een bodyprotector, ondanks dat het toen nog niet verplicht was leek het mij wel zo verstandig er 1 aan te schaffen. Deze is beta level 7. Nu vind ik alleen dingen over dat beta level 3 veplicht is en dat level 2 niet mag. Ik neem aan dat level 7 dan beter is en nog wel mag?
Ik heb ook nog een crosshelm van wembley. Deze heeft wel gewoon de vereiste 3 puntssluiting maar er staat geen EN norm in.
Het zou erg fijn zij als ik deze spullen nog gewoon kan gebruiken, het past allemaal nog perfect en de bodyprotector vind ik zelfs fijner dan degene die je nu zoveel ziet. Deze bestaat namelijk volledig uit afzonderlijk beweegbare componenten en zit ook over het stuitje heen.
Overigens staat in de eventing regelementen alleen dat je een goed passende bodyprotector moet dragen?(en dus niets over de beta norm)

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: veilgheidsnormen bodyprotector en crosshelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:25

Ik denk dat je dit het beste even aan Canter kan vragen.

Level 7 van bodyprotector ken ik niet. Ik dacht dat het tot en met level 3 ging.

Je veiligheidscap of crosshelm moet wel EN zijn goedgekeurd anders is ie niet veilig.

Vaak staat er ook in de vraagprogramma's van de sgw's dat de cap/helm aan de EN veiligheidsnorm moet voldoen.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:05

Ik ken die Level7 wel. Van een bepaald merk waar ik zo even niet op kan komen. Alleen weet ik niet of zij een andere level-hantering hebben, of dat het echt gewoon 4 levels hoger is.

Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat er op een cross caps of BP's gecontroleerd worden. Het is meer voor jezelf dat je met veilige spullen rijdt.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:58

ik vermoed dat de verzekering ook wel lastig gaat doen als je een ongeluk krijgt en je spullen voldoen niet aan de vastgestelde eisen.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:20

Daar noem je een goed punt Altos!

_lautje_

Berichten: 9290
Geregistreerd: 23-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:02

DIe met beta 7 Heb ik ook. Dat is een tipperary en wordt over het algemeen beschouwd als de veiligste bodyprotector die er is.
En het is echt beta 7 en niet dat de klassering in het buitenland anders loopt ofzo.

Canter

Berichten: 1642
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Bussum

Re: veilgheidsnormen bodyprotector en crosshelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:33

Beta level 7 komt over het algemeen uit Amerika en beschermt inderdaad beter dan de level 3. Zover ik weet is Tipperary de enige met dit level, ben ze verder nog niet tegen gekomen.

Volgens mij is het niet verplicht om met een bodyprotector van een bepaalde standaard te rijden (ben niet zo goed met reglementen ). De helm zal wel, net als de helmen tijdens reguliere wedstrijden, een EN keuring moeten hebben. Daarnaast heb je voor crosshelmen ook nog de PAS norm, wat betekend dat ze nog zwaarder getest zijn maar dit is niet verplicht op wedstrijden.

Hoe het met de verzekering zit heb ik eigenlijk geen idee. Ik kan het me alleen niet voorstellen, als je met de auto een ongeluk krijgt en je draagt geen gordel dan wordt je zelf ook niet aansprakelijk gesteld? Om maar iets te noemen. Wel interessant om eens na te gaan.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 14:41

Bedankt voor jullie info. Mijn bodyprotector is van harry hall (dacht ik, zou ik ff na moeten kijken)iig niet van tipperary. Ik heb hem ook al vanaf 1994 of 95, mischien dat het toen nog anders was? Er staat dus wel beta level 7 in maar geen beta 2000, level 7. Zucht, dat wordt voor de zekerheid maar een mailtje naar de knhs.