Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:09

Het lijkt me hardstikke leuk om aan een cross of id mee te doen met onze paarden... maar helaas zijn ze daar (nog) lang niet klaar voor, voorlopig hebben ze nog een koerscarriere

the_nollie
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: Nuenen, paard in Son

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:12

Je ziet in NL steeds meer KWPN bloed binnen het SGW gebeuren, goede ontwikkeling vind ik voor zowel de sport als voor het KWPN. Zelf ben ik voorstander van nuchtere paarden maar wel met het pit van het EV, dus 50-50 lijkt mij een ideale combinatie.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:02

Er bestaan ook nuchtere volbloeds nollie: daar heb ik er 1 van.
Ook heb ik een halfbloed, maar als ik moest kiezen ga ik toch voor de volbloed.

reeskees

Berichten: 1392
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:32

Mijn Kees is ook 100% volbloed en supernuchter (ook al is hij heel makkelijk over de zeik te krijgen) en een stuk slimmer dan heel veel KWPN-ers bij elkaar

Inhet springen is hij wel iets te weinig voorzichtig, waardoor er vaak toch een paar balken naar beneden gehaald worden

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:59

jongens ,jullie kunnen praten wat je wil,maar neem van mij aan.Wil je een snel ,maar koel paard ,moet je een 3/4 volbloed nemen die in ierland is gefokt.Dan zit er 1/3 irisch Drought in en dat maakt dat ze braaf,slim en snel zijn .
ik heb er zelf 2 gehad,mijn vader had ze in Ierland gekocht,en ik hebnoit fijnere paarden gehad.
Daar kan geen dure KWPNer tegen op.Die vind ik in verhouding echt dom.

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:06

zo das wel heel duidelijk...
Gelukkig zijn er ook geen domme KWPN'ers. Ik heb trouwens nog nooit een domme hier op stal gehad. wel eigenwijs, maar das wat anders.

g0otje

Berichten: 1939
Geregistreerd: 31-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:53

Dit heb ik gevonden op paarden fokken.nl:
Martino-UTOPIA
KWPN 94.9873
ruin 1994 bruin 1.73m
M-spr; M1-drs; M-sgw
XX/OX percentage : 53.13%

Huub denkt dat Tino zeer geschikt is voor het hogere eventing werk.
Hij heeft een grote gallop, wil graag werken en is heel erg voorzichtig met springen. Tot nu toe is hij snel genoeg, maar als we na de 3* kijken zijn het toch de volle volbloeden die gemakkelijk binnen de tijd kunnen lopen.
Verder is ook tino heel erg gestressd, maar of dit met zijn percentage volbloed te maken heeft vraag ik me af.
Ik ben er van overtuigd dat afstamming en ras niet belangrijk is, maar wel het karakter!!!

Loes_Joery

Berichten: 3231
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Zundert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:21

Super gaaf Margo... ben benieuwd !

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:24

Juist Margo, dat vind ik nou ook!
Zoals ik al eerder heb gezegd, je moet het per paard bekijken.

g0otje

Berichten: 1939
Geregistreerd: 31-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:13

ja id Annemieke

optima
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:58

Karakter is absoluut erg belangrijk, maar op een gegeven moment is alleen karakter denk ik niet genoeg. Dan moet een paard ook inhoudt hebben. En daarmee bedoel ik bijv een diepe borstkast maar ook de hele snelle reflexen.
Een goed springpaard bijvoorbeeld heeft een hekel aan beslagen worden ten minste voor de hoefsmid is het geen lolletje. Iedere keer een tik met de hamer op de hoeven en de poot wordt bij wijze van automatisme ingetrokken. Dit is iets wat niks met karakter te maken heeft. Karakter kan je een heel eind op weg brengen maar uiteindelijk moet het lijf van het paard het doen. De benen springen over de hindernis niet het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het karakter.
En over volbloed percentage: je hebt volbloeden die te koud zijn voor de cross en KWPN'ers die te heet zijn. Alleen zullen KWPN'erd eerder inhoudt missen.
Persoonlijk denk ik daarom dat minimaal 60% nodig is voor een paard wat op hoger niveau mee moet lopen.

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:24

ik weet niet of je nou kunt stellen dat die kwpn-ers zo dom zijn...

er loopt toch heel wat in de topsport (dressuur en spr dan) en lijkt me sterk dat dat allemaal aan de ruiters te danken is...

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:27

gootje12 schreef:
jongens ,jullie kunnen praten wat je wil,maar neem van mij aan.Wil je een snel ,maar koel paard ,moet je een 3/4 volbloed nemen die in ierland is gefokt.Dan zit er 1/3 irisch Drought in en dat maakt dat ze braaf,slim en snel zijn .
ik heb er zelf 2 gehad,mijn vader had ze in Ierland gekocht,en ik hebnoit fijnere paarden gehad.
Daar kan geen dure KWPNer tegen op.Die vind ik in verhouding echt dom.


Hier ben ik het helamaal mee eens, behalve dan dat KWPNers dom zijn! :D
Ik heb zelf een Irish draught ( volle ier) en ze zweren in ierland en
engeland (dè eventing landen) bij een paard van 3/4 TB en 1/4 ID.
Dan hebben ze het snelle en senibele van de TB en het sterke, koele
en doorzettingsvermogen van de Ier.

Dat veel volbloed erg hete paarden geeft wil ik graag uit de wereld
helpen, wij hebben zelf een KWPNer met 50% volbloed, en dat is het braafste
paard wat er is. Bij de hoefsmid staat ie los, je kunt hem zonder zadel
en hoofdstel in het land netjes rondrijden, en het is een enorme knuffel! Moet ik wel zeggen dat ie onder het zadel laat merken dat
ie graag snel wil! ;)

g0otje

Berichten: 1939
Geregistreerd: 31-05-05

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:17

optima schreef:
Karakter is absoluut erg belangrijk, maar op een gegeven moment is alleen karakter denk ik niet genoeg. Dan moet een paard ook inhoudt hebben. En daarmee bedoel ik bijv een diepe borstkast maar ook de hele snelle reflexen.
Een goed springpaard bijvoorbeeld heeft een hekel aan beslagen worden ten minste voor de hoefsmid is het geen lolletje. Iedere keer een tik met de hamer op de hoeven en de poot wordt bij wijze van automatisme ingetrokken. Dit is iets wat niks met karakter te maken heeft. Karakter kan je een heel eind op weg brengen maar uiteindelijk moet het lijf van het paard het doen. De benen springen over de hindernis niet het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het karakter.
En over volbloed percentage: je hebt volbloeden die te koud zijn voor de cross en KWPN'ers die te heet zijn. Alleen zullen KWPN'erd eerder inhoudt missen.
Persoonlijk denk ik daarom dat minimaal 60% nodig is voor een paard wat op hoger niveau mee moet lopen.


Ik heb een goed springpaard, maar die is echt niet moeilijk bij de hoefsmid hoor, dus ik weet niet of dat echt waar is wat je zegt.
Tuurlijk moeten ze het lichamelijk ook aankunnen, maar ik denk dat dit niet zo zeer afhankelijk is van dat 60% volbloed dat ze hebben!
Je moet natuurlijk maar net het goede erven!

austen
Berichten: 20
Geregistreerd: 21-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:35

Ik denk dat optima een springpaard bedoelt dat 1.40m springt. En wat zei zegt klopt wel. De heel voorzichtige topspringpaarden zijn vaak zo gevoelig. En zo'n paard hoeft niet moeilijk te zijn bij de hoefsmid. Hij geeft reactie en als je een goed springpaard hebt doet hij dat ook als hij het hout voelt. Dat als ze een balk raken je het de volgende sprong gelijk merkt en dat ie dan de kont eruit slaat. Kijk in het hogere niveau (>1.40) is die reactie minder extreem. Omdat de hindernissen hoger zijn. maar zo in het L en M willen ze bij een jong paard ( 4-5 jaar) toch echt die reactie zien.

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:46

gootje12 schreef:
jongens ,jullie kunnen praten wat je wil,maar neem van mij aan.Wil je een snel ,maar koel paard ,moet je een 3/4 volbloed nemen die in ierland is gefokt.Dan zit er 1/3 irisch Drought in en dat maakt dat ze braaf,slim en snel zijn .
ik heb er zelf 2 gehad,mijn vader had ze in Ierland gekocht,en ik hebnoit fijnere paarden gehad.
Daar kan geen dure KWPNer tegen op.Die vind ik in verhouding echt dom.


Deze beweringen vind ik wel erg ver gaan hoor, tuurlijk heeft elk ras zo z'n kenmerken qua karakter en uithoudingsvermogen maar het is maar net hoe ze voor je willen werken.
Binnen elk ras heb je zeer verschilende paarden!
En er zijn zat kwpn-ers met hersens hoor..
Sowieso snap ik niet waar je die delen vandaan haalt.. als een paard drie vierde volbloed is kan het toch niet óók 1/3 Irish Draught zijn?
Of heb jij paarden die 108,3% paard zijn? Blond

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:53

L0ve schreef:
optima schreef:
Karakter is absoluut erg belangrijk, maar op een gegeven moment is alleen karakter denk ik niet genoeg. Dan moet een paard ook inhoudt hebben. En daarmee bedoel ik bijv een diepe borstkast maar ook de hele snelle reflexen.
Een goed springpaard bijvoorbeeld heeft een hekel aan beslagen worden ten minste voor de hoefsmid is het geen lolletje. Iedere keer een tik met de hamer op de hoeven en de poot wordt bij wijze van automatisme ingetrokken. Dit is iets wat niks met karakter te maken heeft. Karakter kan je een heel eind op weg brengen maar uiteindelijk moet het lijf van het paard het doen. De benen springen over de hindernis niet het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het karakter.
En over volbloed percentage: je hebt volbloeden die te koud zijn voor de cross en KWPN'ers die te heet zijn. Alleen zullen KWPN'erd eerder inhoudt missen.
Persoonlijk denk ik daarom dat minimaal 60% nodig is voor een paard wat op hoger niveau mee moet lopen.


Ik heb een goed springpaard, maar die is echt niet moeilijk bij de hoefsmid hoor, dus ik weet niet of dat echt waar is wat je zegt.
Tuurlijk moeten ze het lichamelijk ook aankunnen, maar ik denk dat dit niet zo zeer afhankelijk is van dat 60% volbloed dat ze hebben!
Je moet natuurlijk maar net het goede erven!


Er zullen vast goede springpaarden rondlopen die moeilijk bij de hoefsmid zijn...
Maar ik geloof niet zo in dat verhaal.. Er zijn op internationaal niveau vast een hele boel paarden te vinden die heel braaf zijn bij de hoefsmid én heel voorzichtig met het hout.
Die zijn gewoon slimmer Knipoog
Ze weten het verschil tussen de man die ze nieuwe ijzers geeft en een hindernis Haha!
En dat die van Margot (nog) geen 1.40 loopt zegt natuurlijk niets over zijn vermogen..
Het lijkt me niet dat als een paard in hogere klassen terecht komt het ineens moeilijk gaat doen bij de hoefsmid Knipoog

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:15

Sorry kan het even niet laten..
Mijn lompe dressuur knol trekt altijd zijn been weg
bij de smid. Is dat dan ook één voor het 1.40m??

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:19

Nouja het is volgens mij wel zo, dat paarden die erg zuinig op hun beentjes zijn ook snel dat reflex omhoog hebben bij de achterbenen.
Vroegah had ik een indoctro E-pony, die echt nooit bij het hout in de buurt kwam en die had een hele snelle reflex bij het aantikken van de hoefsmid. (maar het kan natuurlijk ook een uitzondering zijn Tong uitsteken )

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 03:53

Ammi, misschien heb je een verborgen talent in huis Nagelbijten / Gniffelen
Renske, tuurlijk, het kán wel zo zijn dat die paarden het hebben maar als je paard een snel reflex bij de hoefsmid heeft hoeft het niet te betekenen dat het een goede springer is of omgekeerd..

Dat soort beweringen vind ik nooit zo goed doordacht..
Maargoed, das mijn mening..

austen
Berichten: 20
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:25

Volgens mij is een goede en snelle reflex en vereiste voor een goed springpaard. Dat niet elk paard dat ook te kennen geeft bij de hoefsmid is logisch maar een erg gevleoig paard zal het wel te kennen geven. Ik ken (grote) springpaardenhandelaren die het graag zien dat ze zo reageren (en dat niet als een dom iets zien, maar eerder een teken van intelligentie omdat ze iets doen met een prikkel) en als ze gaan kijken bij een paard een keer een tik op de hoeven geven. Eens kijken of ze er wat mee doen, in het parcours moeten ze er ook wat mee doen toch. Als een paard geen snelle reflexen heeft is ie waardeloos als springknol. (daar wil ik natuurlijk niet mee zeggen dt een paard dat geen reactie geeft op een tik op de poten gelijk waardeloos is of niet kan springen, dit is gewoon een algemeen vereistte wat IK graag zie bij een springpaard) Maar goed dat is mijn mening. en ook bij een crosspaard zou ik zo'n reactie graag zien.