Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:51

Ook nav de discussie over het ideale SGW paard, hoeveel EV vind je wenselijk/prettig?

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:04

Is verschillend denk ik, je hebt volbloedpaarden waarbij je amper merkt/ziet dat het een volbloed is, en je hebt er bij die met een beetje bloed al vreselijk heet etc. zijn..
Het verschilt dus per paard denk ik.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:14

wel wat maar niet te veel. (voor mijzelf dan) Ik heb juist graag een combinatie van rassen/types die het beste combineren. Zo was ik in mijn ponytijd al weg van de kruising new forest x arabier (of redelijk bloedvoerende nrps ) Die waren niet kapot te krijgen en lekker koel in de kop.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:22

En je hebt ook EV die heel cool zijn. De meesten echter niet.

Eigenlijk maakt het mij niks uit. Zolang ik er maar lekker mee weg kan rijden.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:57

Moeilijk!
Als ik bij mezelf na ga vind ik het wel fijn als er wat ev in een paard zit, maar.... het moet geen heetkop zijn! Een paard mag zich best wat druk maken, maar echt onbehandelbaar worden vind ik niks.

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:11

Bij mijn paard zit er van moeders kant wat bloed in, maar ze is echt té heet.. dan is het toch echt wel moeilijk rijden!
Ik kan er dan ook niet echt mee omgaan..
Ook heb ik er eens een langs zien komen in de cross, zo ontzettend sloom, onhandig en grof paard, en toen werd omgeroepen dat het een volbloed was, was ik ook wel erg verbaasd.
Daarom verschild het dus per paard denk ik!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:54

ben ik ook wel benieuwd naar. M'n nieuwe paard heeft 41.03% volbloed erin zitten. Ze is over het algemeen heel koel in haar hoofd, maar op ander terrein is ze altijd wel heter. Gelukkig gaat dat over na een tijdje Ik hoop met haar uiteindelijk ook nog crossen te kunnen rijden.
xxx

SuusEventing
Berichten: 136
Geregistreerd: 24-10-04

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:58

Ik heb met een 3/4 EV gecrosst, en dat vond ik persoonlijk wel fijn rijden. Aleen als hij echt over de kook ging dan was er niets meer mee te beginnen maar dat gebeurde niet heel erg vaak. Het enig waar echt moeiet mee had was de start, bij het aftellen. Bij 5 was ik al onderweg

_lautje_

Berichten: 9276
Geregistreerd: 23-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:47

Ik vind persoonlijk minimaal 55% volbloed. Liefst nog meer.
Aan de andere kant het volbloedje dat ik nu rijdt is koeler dan al mijn andere beesten. Die zijn veel heftiger.
Maar dat vind ik niet zo erg, ik hou wel van hete, heftige paarden.
Ze moeten graag willen lopen. Liever houwen dan douwen zeg ik maar
Nou moet ik ook met mijn lengte geen grof paard hebben dat echt vooruit gewerkt moet worden natuurlijk.
Het is denk ik heel persoonlijk en ook per paard verschillend. Maar als je echt wat wilt in de eventing sport moet een paard wel veel bloed voeren gewoon vanwege de uithoudingsvermogen en hardheid.

reeskees

Berichten: 1392
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:36

Ik rijd ook het liefst paarden met een flinke scheut bloed.
Mn Kees is 100% volbloed, maar dan wel een mix van Engels, Iers, Frans en Pools. Gewoon gefokt om snel te gaan

Net wat Peanutbutter zegt, is mijn volbloed dus ook heel koel.
En als iets eng is, gaat Kees gewoon voorop en dan volgen de dressuurknollen wel

Mijn ervaring is dat ze veel intelligenter zijn. Dit heeft trouwens ook een nadeel, want je rijdt een dressuurproefje 1 x en hij onthoudt het gewoon en gaat bij bij de volgende proef teveel vooruit denken.
en je moet er wel een beetje mee om kunnen gaan, want ze zijn wel gau op hun teentjes getrapt.

Ze hebben ook een veel beter duur-uithoudingsvermogen. (je heoft er zelfs voor een cross geeneens veel extra voor te trainen )

Nadeel van de volbloed, ze hebben vaak een lang achterbeen, waardoor ze meer moeite hebben om de achterhand goed onder te brengen en goed te sluiten. (maar dus wel gebouwd om grote galoppassen te maken)
Meestal ook wat een horizontaal steekhalsje met een knik na de schoft, waardoor de dressuurhouding iets minder mooi wordt.

Canter

Berichten: 1642
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Bussum

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:47

Voor de cross denk ik inderdaad dat het nog steeds fijn is om een paard te hebben dat erg hoog in het bloed staat. Maar nu de dressuur steeds belangrijker wordt kan het toch ook geen kwaad kan om een paard te hebben met wat minder volbloed en meer dressuurkwaliteiten. De dresuur blijft bij de echte volbloeden toch vaak moeilijker.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:14

Ik denk dat het lastig is om een concreet percentage te noemen, omdat er nog zoveel andere factoren van invloed zijn op karakter. Het percentage EV is geen garantie voor bepaalde karaktereigenschappen of exterieurkenmerken.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:44

Het is vast al vaker gezegd, maar volgens mij is een groot percentage engels volbloed lang niet meer zo belangrijk als 'vroeger' toen er nog wegparcoursen en steeple verreden werd. dwz dat het in de basissport in mijn ogen nooit 'echt' van belang is geweest. Natuurlijk is het wel wenselijk een paard te hebben wat graag gaat in de cross en daar ook het uithoudingsvermogen en exterieur voor heeft maar dat hoeft denk ik niet per definitie van het engels volbloed af te komen.
Al het bovenstaande wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet fijn vind om een beetje bloed in een sgw paard te hebben

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:20

Wat is jullie mening dan over de spring gefokte kwpn-ers van tegenwoordig??

naar mijn mening worden die tegenwoordig te gestoord en bijna onhandelbaar gefokt voor de normale ruiter.....
zijn die dan wel geschikt voor de sgw als ze op die manier een cross lopen? mij lijkt het eigenlijk niet, maar misschien zijn er mensen die er anders over denken....?

en zo ja wat voor bloed dan? een hunter of een anglo-arabier?

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:51

Ik quote mezelf even uit een topic op FA
Dat ging over het fokken van een eventingtopper voor de toekomst.

Vergeet niet dat de aankomende eventingtopper pas over 8 jaar internationaal meekan als alles meezit
De dressuur gaat in die tijd ongetwijfeld nog meer doorstijgen, de cross wordt selectiever en technischer en ook het springen zal zich verder gaan ontwikkelen in de komende jaren.
Ook in de eventingsport zie je de springparcoursen technischer worden en worden de lepels langzaam wat platter

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zeker voor een flinke scheut bloed in de paarden(ook voor andere sportpaarden), maar ik denk dat je als je nu met een 100% xx gaat dekken dat je dan over een aantal jaar achter de feiten aanloopt...
Dan toch liever een halfbloed gebruiken of een mooi gefokte en fijn bewegende en springende anglo(en dan moet je toch al snel richting frankrijk zoeken of eventueel polen).


Voor de basissport heb je imo geen pure volbloed nodig, dan kun je prima uit de voeten met een warmbloedpaard met een flinke scheut bloed.
Voor de topsport worden volbloeds de komende jaren ook minder wenselijk vermoed ik. Die gaan wsl op dat niveau te kort komen in het springen en de dressuur.


Ik zie zelf graag een flinke scheut bloed in een paard, niet specifiek voor de cross, maar dat ligt me gewoon het beste.
Min. 50 % ox/xx vind ik eigenlijk wel een heel mooi streven


Die hele hete doorgeslagen springpaarden zijn alleen geschikt voor hele handige ruiters Floor. Kunnen best SGW lopen als je ze bij de les kan houden en enigszins kan controleren, maar dan zul je er dus nog steeds een handige ruiter op moeten hebben anders krijg je dat niet voor elkaar.

MissM

Berichten: 508
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Aan de Dijk

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:34

Mag ik even een blonde vraag stellen: Hoe weet je hoeveel volbloed er in je paard zit?? Ik zie hier allerlei pecentages voorbijkomen, moet je dat uitrekenen, of staat dat ergens?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:42

En dan ook nog: hoeveel generaties ga je terug?
Tellen alle Volbloeden in de zesde tot tiende (of nog verder) generatie bijvoorbeeld ook mee? Het blijft altijd een beetje vaag begrip op die manier.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:18


floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:12

nee klopt..
maar TB staat wel voor thoroughbred alias engels volbloed, dus je kunt het er wel enigszins van af leiden !

tanja_vg
Berichten: 32
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:15

50 % is voor mij het minimum bij een eventingpaard. Bij minder heb je echt te weinig hardheid en inhoud. En dan het liefst volbloed maal warmbloed, waarbij de gunstige eigenschappen van beide goed verdeeld zijn.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Hoeveel Engels volbloed in een eventing paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:20

Lielle schreef:
Ook nav de discussie over het ideale SGW paard, hoeveel EV vind je wenselijk/prettig?

Maakt me niks uit.
Als ze goed zijn, zijn ze goed en anders zijn ze niet goed

Een xx% zegt me niet zoveel, het paard zelf, dat zegt veel.

Jiska

Berichten: 2099
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijhe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:40

Ice is 100% nieuwzeelands volbloed. Maar is op stal en met rijden zo rustig dat je qua temperament daar niets van merkt. Alleen kan hij soms van kleine dingen enorm gaat stressen. Voor de cross vind ik een volbloed echt ideaal. Hij heeft snelheid en uithoudingsvermogen genoeg. Met het springen is hij erg onvoorzichtig. Dat hoeft natuurlijk niet aan zijn ras te liggen... Vie is ongeveer 80 % volbloed, is ook erg rustig in het rijden. Met zadelmak maken was er ook niets aan de hand. Verder weet ik nog niet echt hoe ze crosst of springt dus kan ik daar nog weinig over zeggen...

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:05

Dat klopt Jiska! Maar het staat toch bekend van volbloeden dat ze in het springen wel eens slordig willen worden..

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 00:24

Mijn paard is 100% volbloed en absoluut cool in zijn hoofd.. Heeft soms iets teveel eigen mening maar is wel altijd eerlijk..

jessica_s
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:10

floor01 schreef:
Dat klopt Jiska! Maar het staat toch bekend van volbloeden dat ze in het springen wel eens slordig willen worden..


Ik denk dat dit probleem ook deels bij de ruiters ligt hoor! Zelfs als je kijkt naar de **** op tv, wordt er vaak nog beroerd gesprongen. En veel eventingruiters rijden haast nooit springwedstrijden. Neemt natuurlijk niet weg dat de gemiddelde volbloed veel minder springaanleg heeft dan bv. een springgefokte kwpn'er.