Crossen met Tinker (E-pony) tussen de paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Crossen met Tinker (E-pony) tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 23:36

Het gaat toch weer kriebelen bij me, zeker nu ik hier weer foto's aan het kijken ben etc.
Ik heb in het verleden wel gecrosst, bij de pony's, maar dat is alweer een hele tijd geleden. Met Jordy zou ik het wel weer eens willen proberen eigenlijk. Jordy is dus een tinker (1.54) en ik zou uiteraard bij de paarden moeten starten.
Natuurlijk is het de bedoeling om eerst crosstrainingen en wat oefencrossen te rijden als ik zou gaan starten. Maar ik twijfel toch. En dan vooral over of het niet te zwaar zal zijn voor hem tussen de paarden. Het is wel een hele luxe tinker, maar toch het blijft een koudbloed en zijn maat heeft hij ook niet mee.
Zijn bijrijdster gaat hem overigens wel starten in het B springen (ook paarden) en dat is voor hem zeker geen probleem, maar een cross is toch heel wat pittiger.

Bij het springen is hij al een hele uitzondering, maar ik ben voor zover ik weet bij de paarden in de cross (wel bij de pony's af en toe) nog nooit een koudbloed tegengekomen.

Mijn ambities liggen niet heel hoog met hem, B/L zou leuk zijn. Maar hoeveel vraagt een B-cross van een paard? Moet ieder paard met een behoorlijke basisconditie dit aan kunnen?

En nog een vraagje, ik heb in het verleden (lees: 10 jaar geleden) M gesprongen en B gecrosst bij de pony's, kan ik dan gewoon starten in de cross tussen de paarden?

sfranken

Berichten: 872
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Ysselsteyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:10

Ik ben ervan overtuigd dat ieder paard die een B parcours kan springen ook ik staat is om een B cross te doen. Als je je paard regelmatig rijdt (+/-5x per week) dan zou ook de conditie goed moeten zijn. Het is wel belangrijk dat je regelmatig wat in de bossen galoppeerd, zodat hij ook in de cross een beetje lekker door het terrein gaat. Verder is het aan te raden om voor de eerste wedstrijd regelmatig te trainen op crosshindernissen, het liefst onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft. De basis van crossen is vertrouwen en die moet je in de training opbouwen!!! Ik zou het wel leuk vinden om een tinker in de cross te zien. Je moet wel een winstpunt hebben in het B springen om te mogen crossen. Succes ermee!!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 01:21

Buiten trainen is hier in de buurt helaas vrijwel niet te doen, alleen maar polder. Het is niet zo dat hij alleen maar in de bak loopt, maar echt even regelmatig boscrossen zit er niet in helaas...
Maar van de keren dat ik wel zoiets met hem heb gedaan weet ik dat hij bos of open terrein totaal niet vreemd vind. Het is een enorme druktemaker, maar wat betreft enge dingen en 'natuurlijke' hindernissen is hij voor de duvel nog niet bang. Hij heeft wat dat betreft meer lef dan ik vaak

Die winstpunten heb ik dus, maar wel bij de pony's, en van een hele tijd geleden.

Lielle

Berichten: 66265
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:00

Ik ben het wat het conditiewerk betreft volledig met sfranken eens. Een paard dat een goede basisconditie heeft door dagelijks dressuurwerk, eens in de week een uur springles en regelmatig een flinke buitenrit of training kan ook een B cross aan.

Wb het starten moet ik je teleur stellen. Je moet als combinatie een wp in het B springen hebben om te mogen crossen. Daar zijn 2 uitzonderingen op:

- ruiter is al L sgw geklasseerd bij de paarden (die geldt dus niet)
- combinatie mag kiezen tussen B of L springen (en die geldst volgens mij ook niet. Je bent wel M springen (dan mag je ook starten in het L springen) maar die klassering is bij de pony's geweest en dat gaat dat volgens mij niet op).

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:32

Ik sluit me bij de vorige reacties aan. Met een toevoeging.

Ik vind niet dat hij met zijn maat in het nadeel is. Als hij B kan springen op een reguliere wedstrijd moet die 90 cm voor een cross-spingparcours ook totaal geen probleem zijn. De hindernissen in een B cross zijn ook maar max 90 cm hoog en doorgaans springen pony's zonder problemen met dezelfde afstanden voor combinaties.

Dus ga lekker een paar trainingen doen en kijk of het je bevalt. Net als Sabine zou ik het ook heel leuk vinden om een tinker mee te zien doen

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:44

loulou hier op bokt heeft ook gecrosst met haar fjord. Misschien kun je haar eens pb'en?
Verder ga ik helemaal met Scum mee.

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:30

Ik denk dat het ook wel moet kunnen, als je een redelijke springbasis hebt, en een redelijk conditie zoals al eerder gezegd is!

Ingridje16

Berichten: 3163
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Weteringbrug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:33

ik ga ook met m'n tinker crossen. Ik vind het gewoon erg leuk en m'n tinker springt makkelijk over de 80 cm dus dan moet het te doen zijn. Misschien kan je een keertje oefenen er is een oefencross in rijpwetering erg leuk ik doe er ook aan mee.
Tijdens de Ripse Paardendagen wordt er zowel een indoorcross als een outdoor cross gegeven. Indoorcross is op zondag 21 mei, de outdoorcross (op grasveld, niet in bos oid) is op zaterdag 3 juni en zondag 4 juni.

http://www.deripseruiters.nl/ripsepaardendagen.htm

Jiska

Berichten: 2099
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijhe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:01

ik heb het boek van alice naber, en zij schrijft in haar boek dat elk soort paard een B cross kan lopen, ook een haflinger en een fjord. Dan zou jou tinker het ook kunnen toch? Mits hij in een goede conditie is. maar als er ook B mee gesprongen wordt lijkt me dat geen probleem!

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:49

die oefen cross ziet er wel intyresant uit.

ollysgat
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:09

ik vind dat het wel kan en lijkt mij ook wel leuk