Mijn pony staakt in de cross

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marsieparsie
Berichten: 72
Geregistreerd: 28-06-05

Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:19

Hallo allemaal,

Sinds een halfjaar heb ik een te klein gebleven kwpn pony van 11 jaar oud. We kochten haar als M2 dressuur, M springen en M SGW. Nu rijd ik M1 dressuur, B SGW en L springen met haar. Alles gaat echt super goed, alleen er is één ding wat maar niet wil lukken: het crossen zelf. Ik weet dat ze bij de vorige eigenaar in de M SGW met ruiter en al in de hindernis is gevallen, de keer daarna het foutloos heeft gedaan, en de keer daarna is de ruiter van haar afgevallen (incl. hoofdstel af etc.) Daarna heeft ze niet meer willen crossen. Ik heb al veel dingen geprobeerd, en nu is het al veel beter dan het eerst was. Maar, afgelopen zondag (in Etten-Leur) ging ze super goed weg bij de start, maar toen ze hindernis 1 zag, stopte ze. Zo ging dat de hele tijd door, en uiteindelijk heb ik maar 5 hindernissen gedaan. Weet iemand wat ik hieraan zou kunnen doen?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:49

Waarschijnlijk heeft je pony geen vertrouwen meer in het crossen door de gebeurtenissen bij de vorige eigenaar.
Zelf heb je de pony net een half jaar. Het kost tijd om een combinatie te vormen en elkaar volledig te vertrouwen.

Ik zou heel rustig aan beginnen met af en toe een crosstraining (onder goede begeleiding). Laat het wedstrijden crossen maar even voor wat het is. Eerst weer vertrouwen op gaan bouwen.
Als je pony de training goed oppakt, kun je er eens aan gaan denken om een oefencross of terreinrit te gaan rijden. Dan is de druk niet zo groot en kun je op je gemak en in alle rust je pony weer laten wennen aan het crossen.

Succes!

Ik verplaats je topic overigens even naar SGW & Eventing, waarschijnlijk krijg je dan nog meer goede tips van "oude rotten in het vak".

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:56

Ben het met Simmie eens. Onder goede begeleiding weer rustig aan beginnen met trainen!!! Ga niet zelf vogelen!!!

Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:43

En ook ik sluit me hierbij aan!

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Re: Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:48

Het lijkt mij inderdaad ook een kwestie van vertrouwen opbouwen. Dat kan je zoals al gezegd is, doen door crosslessen te nemen, wat oefencrossjes te rijden en veel dingen met je pony te doen.

Marsieparsie
Berichten: 72
Geregistreerd: 28-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:48

Bedankt voor de tips! Het is inderdaad waar dat we nog niet zo lang een combinatie vormen,maar crosstrainingen heb ik al gedaan. Ik heb nu drie keer bij Alice Naber-Lozeman getraint, wat super goed ging! Het probleem ligt 'm meer op de wedstrijd zelf... Dáár gaat het niet goed. Ik ga nu voorlopig even niet meer B starten, maar ga proberen of het in de terreinritten wel lukt. Het enige wat echt raar is, is dat ze in een B-cross voor de allermakkelijkste dingen kan weigeren, maar hele moeilijke sprongen soms wel doet...

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:00

3 keer vind ik zelf niet echt veel.
Het is ook nog eens op hetzelfde terrein. Voordeel van een cursus is dat je op verschillende terreinen komt.

Misschien kan je in Ede de oefencross rijden, die mag je nl altijd uitrijden. Als ie vaak genoeg stopt kan je zelfs achter iemand aan
Is niet hatelijk bedoeld hoor.

Misschien denk jij onbewust oh dat is een makkie en rij je net even minder als dat er iets staat wat jij spannend vind en waar je zelf iets meer voor gaat rijden.

Ik heb dat ook wel eens, als er een hindernis staat waarvan ik denk dat ze kan gaan weigeren rijd ik ook iets feller.

Marsieparsie
Berichten: 72
Geregistreerd: 28-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:13

Ik weet dat het niet zo veel is, maar daarbij deed ze echt álles! En bij de cross bijna niets... Maar Ede is inderdaad wel een goed idee! En dat achter iemand aanrijden is ook wel een idee...
Ik denk absoluut niet dat het een makkie is... En ik probeer ook niet te veranderen als het een in mijn ogen makkelijke sprong is..

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:36

Misschien heeft jou pony wel veel meer megemaakt dan de verkoper gezegd heeft.

Ik weet uit ervaring dat sommige mensen nare gebeurtenissen afzwakken bij verkoop van hun beest. Geldt niet alleen voor paarden in dit geval.

Ik hoop voor je dat ze genoeg vertrouwen in je krijgt en dat het weer helemaal goed komt.

Jorrn

Berichten: 100
Geregistreerd: 07-04-06

Re: Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:53

mijn pony heeft ook een aantal crossen gestaakt vooral bij het wegrijden , daar moet je gewoon mee oefenen dan gaat het ''vanzelf'' beter

Marsieparsie
Berichten: 72
Geregistreerd: 28-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:23

ja ik denk inderdaad dat er meer is gebeurd dan gezegd wordt.... Elke keer horen we weer nét iets meer... We kochten haar als pony met "startprobleem" maar er zit veel meer achter! Ik hoop dat het met vertrouwen opbouwen goed gaat komen..

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:33


Marsieparsie
Berichten: 72
Geregistreerd: 28-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:17

jullie oefencross? waar woon je dan...? want onze vereniging zit ook in de organisatie! daar ga ik dus sowieso heen!

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Mijn pony staakt in de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:44

Oh ja?? Dan ben jij vast van de blesruiters?
Ik ben van Kon. Emma en ben de algemeen secretaris van de Stichting Eventing Zuid Holland, de stichting die deze wedstrijd organiseert.

Grappig!

Marsieparsie
Berichten: 72
Geregistreerd: 28-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 07:17

Hahaha ja ik ben inderdaad van de blesruiters! Ik zit al 2 jaar op zaterdag te posten