Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:04

Aangezien ik nu met 2 jonge paarden aan de slag ben gegaan wil ik voor beide paarden een 'plan' opstellen over hoe en wat in de opbouw van het werk. En dan vooral kwa crosstrainen en wedstrijden.

Wanneer zijn jullie voor het eerst met een crosstraining begonnen (leeftijd, maar ook aantal maanden (jaar(en)?) na het inrijden)?
En de eerste SGW/oefencross, hoe lang na het inrijden was dat?
En natuurlijk de hoeveelheid van de SGW's in het begin.

Ik rij Ushi nu (paard is 5 jaar) sinds eind december 2005. Ik hoop dat ze de oefencross in Ede 24 juni dit jaar mee kan lopen.
Komende zomer krijgt ze 2 maand rust (om even bij te komen van wat ze geleerd heeft, zelf ben ik er dan niet ivm stage) en dan hoop ik in het najaar nog een paar oefencrossen te kunnen rijden en dan voorjaar 2006 voor het eerst B ofzo? Is dit een eerlijke planning voor het paard?
Wat betreft het springen van Ushi, ik heb nu 3 keer over wat sprongetjes gemaakt. 17 april zijn er de clubkampioenschappen van onze vereniging. Dan wil ik met Ushi voor het eerst een dressuurproefje rijden, en als het mogelijk is een rondje groen springen.

Wisecrack heb ik net voor het eerst 'opgehangen', paardje is zga 3 jaar, dus het heeft nog wel even tijd nodig voordat zij aan het crossen komt. Ik schat zo Ede 2006 eerste oefencross ofzo? Dit is echt een grove schatting, alles moet dan natuurlijk wel 'gesmeerd' lopen, geen gekke blessures ed tussendoor!

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Cross training/wedstrijden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:10

Op stal staat er een paard en daar zijn ze vorig jaar met crosstraining mee begonnen en die was toen 6..
met springen zijn ze ook pas begonnen toen het paard ruim 4 was meen ik..
dit heeft denk ik eerder te maken met overstap van ruiter en het feit dat de crosstraining meer als middel was om een groter vertrouwen te krijgen want uiteindelijk heeft het paard maar een cross gelopen...

Een grappig feitje is dat de volle zus van dit paard ook Ushi heet

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:16

De volle naam van Ushi is Unbelievable, maar dat is altijd zo'n mond vol... de echt naam gebruik ik nooit!

Maar dat paard heeft dus zoals ik begrijp een andere ruiter gekregen na het inrijden ofzo?

Paarden zijn ook pas als ze 4 zijn en dan na 1 augustus startgerechtigd in de SGW, dat is ook niet voor niks natuurlijk... vandaar ook mijn vraag hoe jullie opbouw was/is.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Cross training/wedstrijden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:45

Op zich een hele goeie vraag Chantal.

Volgens mij kun je niet een vastomlijnd schema opzetten voor zoiets. Het ene paard is het andere niet.
We kregen Online toen hij 4 was en omat hij zo groot is had hij gewoon wat langer tijd nodig.
Pas toen hij 6 was zijn we echt gaan springen en tegelijkertijd ook wat lage crosshindernisjes.
Ik merkte dat hij het pas echt goed aankon toen hij 8 was.

Zorg eerst dat het paard dressuurmatig lekker loopt. En volgens mij moet je daarna gewoon in de gaten houden hoe hij het springen oppakt. Dat kan heel snel zijn, maar ook eeuwig duren (ik heb er eentje die er 4 jaar over gedaan heeft ). Gewoon op je gevoel zou ik zeggen

Maarja, wie ben ik?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:23

Ik ga met Scum mee Chantal. Per paard heel verschillend.
En ik neem aan dat je voor Wise de oefencross in 2007 bedoelt?

P.s heb je titel even aangepast. Zo is het iets duidelijker.

Jiska

Berichten: 2099
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijhe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:53

goeie vraag chantal, ik ben er zelf nu ook meebezig met legigi (heb nog steeds geen fatsoenlijke bijnaam voor m haha ) Maar ik denk ook dat het wel per paard verschillend is. Ik ben nu een beetje meer bezig met springen, en zougauw die dat een beetje door heeft wil ik rustig aan eens met crosstraining beginnen.

damour

Berichten: 432
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:14

In het boek van Karin Donckers staan een aantal goede tips over training e.d.

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:35

Schemaatje van Sambal..
Misschien dat je er wat aan hebt

Beleerd --> 2.5 jaar. Vond ik wel erg jong, dus ik heb hem eerst maar een paar keer per maand gereden.

Toen hij iets ouder dan 3 was zijn we wat fanatieker gaan rijden en toen is hij ook meegegaan naar de clublessen enzo.

Dressuurwedstrijdje --> We zijn in januari begonnen, dus in het jaar dat hij 4 werd (hij is op 15 april geboren)

Springen --> Ik had met m'n vader de afspraak gemaakt dat ik pas zou gaan springen op wedstrijden als ik L1 dressuur was. Hij was namelijk erg vlug en wilde er nog wel eens tussenuit piepen. Ik wilde hem eerst dus wel een beetje voor elkaar hebben.
De B dressuur heb ik helemaal uitgereden en toen ben ik ook begonnen met springen (was in het buitenseizoen) Wat echt super lastig was, want hij was super bang in de ring!!
Toen het springen in de B een goed ging ben ik ook begonnen met crossen, moest toen al bijna de overstap naar de L maken. Na onze eerste cross ben ik voor het eerst L springen gestart. Onze eerste cross was in April, Roden

Als voorbereiding, reed ik elke week wel een buitenritje in het bos, sprong dan wel eens wat boomstammen mee en op de zandpaden kon je mooi een eindje galopperen
Verder heb ik nog 2 keer in het bos in Bathmen wat crosshindernissen gesprongen. Maar verder eigenlijk niks.
Geen oefencross of tripalon ofzo.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:14

Jiska schreef:
goeie vraag chantal, ik ben er zelf nu ook meebezig met legigi (heb nog steeds geen fatsoenlijke bijnaam voor m haha )



Lego.....(je weet wel, dat kinderspeelgoed)

Sorry voor de off topic reactie.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:21

ik vind het juist een goede on-topic reactie Sim!
Lego crosshindernissen, die zijn vast geschikt voor jonge paarden, je kan mooi laag beginnen en dan per 0,5 cm verhogen

Maar verder zou ik denken dat je met een jong paard, zo gauw je een beetje aan het springen bent, best snel kan beginnen met een boom, waterbak, klein op- of afsprongetje!

Of gewoon iets raars over je hindernis leggen!

_lautje_

Berichten: 9290
Geregistreerd: 23-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:25

Ik ben zelf eigenlijk vontinu heel laat begonenen met crosshindernissen. Ik heb mijn paarden zoweizo pas met 3,5 / 4 zadelmak gemaakt. Eerst ben ik vooral begonnen met dressuurmatig rijden en als ik ze ong zo ver voor elkaar zijn dat ik er een b proefje mee kan rijden ga ik voorzichtig beginnen met wat springwerk.
Als ze dat goed oppakken en goed onder controle meerdere hindernissen achter elkaar kunne springen beginnen we met wat terreinwerk.
Het is wel de lange weg, maar ik denk dat het zich uiteindelijk wel uitbetaald.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paarden over het algeneem groot en laat rijp zijn. En dus gewoon veel tijd nodig hebben.

sfranken

Berichten: 872
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Ysselsteyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:28

Mijn paard Tenda (bijna 6) is ingereden toen ze drie was. Het eerste jaar is er alleen dressuur mee gereden. Ik kreeg haar eind september 2004 te rijden. Ze was toen 4. Ik ben meteen begonnen met springen en veel in het bos te rijden. Begin 2005 sprong ze haar eerste springwedstrijd en toen ben ik meteen ook wat crosshindernissen mee gaan pakken in het bos. Ik merkte vrij snel dat ze het erg leuk vond en ben zo langzaamaan doorgegaan. In Maart liep ze haar eerste B cross. Na 4 wedstrijden ben ik L met haar gaan crossen en nou gaan we in mei M starten, als het zo goed blijft gaan. Het is denk ik ook erg afhankelijk van hoe goed het paard het aanpakt, of hij het leuk vindt en of hij het in zijn hoofd goed aankan hoe snel je moet gaan. Als je merkt dat het paard er vrolijk bij blijft is het vaak een teken dat hij het wel aankan. Groetjes Sabine

gr_roos
Berichten: 7579
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:31

Mijn pony was 6 dat ie begon met crossen.

Mijn paard was 7, maar zij was al 6 dat ze zadelmak werd gemaakt.

Ik denk dat het behalve van het paard ook van de ruiter afhangt.

Niks ten nadele van jou rijkunst, maar ik denk dat een topruiter eerder met een onervaren paard de cross in kan als wij basisruiters.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:41

Uiteraard verschilt het nogal per paard, maar ik ben wel benieuwd hoe andere mensen het aanpakken, vandaar.

Er zijn nu al aardig was mensen gekomen met hun verhaal, en dat komt aardig om mijn ideeen uit dacht ik zo.

Zoals ik het met Ushi nu kan bekijken pakt die alles heel snel op. Ze is dan wel een zenuwachtig paardje, maar ze heeft zo in de gaten wat de bedoeling is, dat is wel lekker inrijden moet ik zeggen! Maar met zo'n paard moet je wel weer goed opassen dat je niet té hard van stapel loopt natuurlijk...

Simmie, ik bedoel idd 2007, haha beetje té voorbarig..

g0otje

Berichten: 1939
Geregistreerd: 31-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:05

Met mijn ponys ben ik pas begonnen met crossen toen ze ruim 5jaar waren.
Ik ben eerst met ze gaan springen en toen ze dat goed aanpakte eerst een terreinritje en vervolgens een bcrossje.
Overigens sprong ik heel weinig met ze in de week voor de cross (eigenlijk helemaal niet, maar alleen buitenrijden en dressuur)

Prodeo ben ik mee begonnen toen hij 6jaar was. Ik heb hem eerst op spring en dressuurwedstrijden gereden. Ik heb heel erg moeten wennen aan de overstap van pony naar paard en heb het dus rustig aan gedaan.

Ik heb zelf nu ook een 3jarige: Wizard P. Ze is al zadelmak en staat nu tot juni op de wei. Daarna ga ik haar op pakken en aan het eind van het jaar dressuurrijden. Volgend jaar wil ik haar zo af en toe meenemen om te springen, mits ze dressuurmatig goed voor elkaar is. Crossen ga ik pas doen als ze 5/6jaar is en goed bevestigd in het springen. Ik vind dat zelf erg belangrijk omdat dat volgens mij de basis is.
Ik wil haar wel al zsm laten wennen aan water en dergelijke.

_lautje_

Berichten: 9290
Geregistreerd: 23-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:27

Ik denk dat je voor het 5de levens jaar niet te veel met de paarden moet crosse. Wat training voorzichtig kan wel, maar gewoon lage boomstammetjes, keer wat water, heel speels allemaal. Hou je ze het langste heel mee.
Ik moet wel zeggen dat ik thuis bijna nooit spring en al helemaal niet hoog.
Noldus heeft wel bewezen dat hij hoog kan en Sillian ook, en van Stuart weet ik dat ie los over de 1,60 gaat dus ik zie het nut niet zo om hoog te springen met ze. Dat kan in het parcours wel.

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:06

Interessant onderwerp dit!
Mijn bedoeling is om met violin (4 jaar) aan het eind van het jaar 2 crossjes mee te pikken om ervaring op te doen.
Ik ga dan niet met de intentie de cross in om even foutloos en binnen de tijd te rijden. Maar violin is dan ook wel een erg fijn paard, die dressuurmatig al goed voor elkaar is.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:05

Utah heeft op haar 4e al een keertje Ysselsteyn rondgelopen (met ervaren ruiter). Gewoon een beetje om te spelen, geen gekke dingen gedaan.
Met het rijden gewoon een sprongetje op zijn tijd maken, ik hoop dat ik volgend jaar ofzo met haar wat trainingen kan bijwonen. Ik hoop haar dan dressuurmatig iets beter voor elkaar te hebben. Ik ga nu eerst zelf ervaring opdoen met een iets makkelijker paard.
Ik denk dat het heel erg van het paard en de ruiter afhangt!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:18

hey
heel interessante vraag. Was er zelf ook wel benieuwd naar!
Mijn nieuwe paard (officieel vanaf 1 juli) is zadelmak gemaakt in oktober. Ze heeft de eerste maanden amper dressuur gelopen. Er is alleen mee gesprongen. Wat ik niet bepaald leuk vind, maar dat was een andere ruiter, had ik niks op te zeggen..
In januari is hij daarmee gestopt, en heb ik haar overgenomen. Ik heb ondertussen nog geen enkele sprong genomen. Ben eerst bezig met dressuurmatig in orde te krijgen. Af en toe naar buiten enzo.
Ze is nu vol voor einde mei, dus we rijden nu enkele keren per week een half uurtje. Rustigaan dressuurmatig. Of wandelen natuurlijk.
In het najaar, vanaf sept ofzo, hoop ik met haar een beetje te gaan springen. En dan begin volgend jaar een oefencrossje meedoen. Tegen dan is ze 5.
Maar ik overhaast niks, ik zie wel wat ze zelf aangeeft!
xxx

Jorrn

Berichten: 100
Geregistreerd: 07-04-06

Re: Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:01

je kunt met de trainingen beginnen wanneer hij wat sprongetjes kan maken en een oeffencross kun je rijden als hij de hindernissen voldoende springt en conditioneel er klaar voor is.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:42

Leuk topic! Aangezien het bij mij nu ook al weer behoorlijk begint te kriebelen. Legato is nu pas 4 maar ik wil hem toch ook zeer binnenkort voor het eerst mee gaan nemen naar een crosstraining. Hij maakt nu braaf een sprongetje maar een parcoursje heeft ie nog niet gelopen. Ik vind het juist wel lekker om met die jonge beesten lekker ongedwongen in het terrein te trainen. Dan zien ze eens wat anders. 1 van mijn ponies was voor zijn 6de al z startgerechtigt, die stopte gewoon nooit en dan gaat het hard met de winstpunten. Maar die namen we dan ook maar af en toe mee zodat ie niet op die leeftijd al veel te veel zou doen. Er zit denk ik wel een heel groot verschil tussen ponies en paarden. De meeste ponies zijn toch een stukje eerder klaar.(Heb ik even geluk dat mijn paardje een new forest pony als oma heeft, haha)

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Cross training/wedstrijden jonge paarden, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:48

Interessant,

Ik heb laatst met Utah voor het eerst gesprongen, mijn doel is de oefencross in augustus Moet alleen kijken of ik hier in de buurt crosstraining kan volgen

Maar eerst maar eens kijken hoe het springen zich ontvouwt