Welkom op SGW en Eventing (update 02/05/07 aanpassing regels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Welkom op SGW en Eventing (update 02/05/07 aanpassing regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 08:58

Datum en toelichting op wijzigingen

Deze regels en richtlijnen gelden vanaf 1 april 2006. Topics of reacties die niet aan de regels voldoen zullen zonder bericht verwijderd of gesloten worden. Dit zal ook bij wijzigingen van deze regels gebeuren.

Motivatie en toelichting op het forum
Het enthousiasme voor de samengestelde wedstrijdsport is de laatste jaren hard gegroeid. Dat zie je op de wedstrijden (wachtlijsten zijn ook hier heel gebruikelijk) en je ziet het zeker op bokt. Er komen steeds meer topics over, voor iedere wedstrijd is er wel een topic op SGW & Eventing en daarnaast zien we regelmatig terugkerende vragen als 'wat zijn de eisen voor sgw', 'wat heb ik nodig' en 'wat is een makkelijke cross om mee te beginnen' maar ook vragen over bodyprotectors en beenbescherming staan regelmatig op het SGW forum. Handig hulpmiddel is de wiki of de zoekfunctie; hiermee krijg je op vele vragen antwoord of vind je topics over diverse onderwerpen mbt alles wat met SGW en Eventing te maken heeft. Voor je een topic opent met een vraag is het wenselijk dat je zelf eerst in de wiki het antwoord probeert te vinden of met de zoekfunctie eventuele al bestaande topics over dat onderwerp zoekt. Heb je dan nog geen duidelijk antwoord kun je je vraag in een nieuw topic stellen.
De vaste sgw bokkers (zelfs herkenbaar aan hun eigen SGWay of life logo ) zijn vaak betrokken in deze topics, zowel voor de voorpret en de verslagen van de wedstrijden, maar ook om beginnende sgw-ers van informatie te voorzien.
Verder heeft deze groep zich verzameld in de Huiskamer voor al het gezellige geouwebet over nuttige en onnuttige zaken. Hierin zitten alleen wel wat nadelen, zo'n hechte groep kan voor nieuwe geïnteresseerden een belemmering zijn om mee te doen, nuttige informatie in het topic is moeilijk terug te vinden.


Vaste regels
1) De algemene bokt regels zijn natuurlijk ook op SGW van kracht!
2) SGW is bedoeld voor specifieke vragen en discussies op het gebied van de SGW en Eventing. Algemenere onderwerpen horen thuis op de algemene fora van bokt en zullen dan ook worden verplaatst. Advertenties voor het inschrijven op wedstrijden zijn niet toegestaan en worden verplaatst naar EA-CO.
3) Er is een zogenoemd ‘slowchat’ of HK topic toegestaan, waarin andere onderwerpen kunnen worden besproken.
4) Vragen die al in de FAQ zijn beantwoord, worden op slot gezet. Vragen waarbij onvoldoende moeite is gedaan om zelf het antwoord te vinden, gaan op slot. Als je denkt dat je een gegronde reden hebt waarom jouw vraag niet eenvoudig op te zoeken valt, moet je aangeven wat je zelf al hebt gedaan om het antwoord te vinden. Is dat niet het geval, gaat het topic alsnog op slot.
5) Reacties die uitsluitend gebaseerd zijn op "dacht ik", "volgens mij" en "ze hebben me verteld" worden verwijderd zonder bericht. Als je iets niet zeker weet, zoek je het op.
6) Topics die verworden tot een gezellig onderonsje tussen een klein groepje gebruikers en die niet meer direct betrekking hebben op het onderwerp (de zogenoemde slowchats) gaan op slot of worden verplaatst naar de Huiskamer, omdat ze dan niet meer interessant zijn voor iedereen.

Richtlijnen
1) Respecteer de mening van anderen. Als je het niet met je voorganger in een topic eens bent, onderbouw dat dan goed, en doe dat beleefd.
2) Topics worden niet op verzoek gesloten als de reacties niet aan de verwachtingen voldoen. Realiseer je dat je, als je een topic plaatst, reacties kunt krijgen die niet stroken met je verwachtingen. Als je niet tegen (opbouwende) kritiek kunt, kun je beter geen topics openen.
3) Een paar foto’s ter illustratie van je bericht zijn toegestaan, tot maximaal 2. Het is ook niet toegestaan om meerdere berichten met foto’s te plaatsen. Meer foto’s zullen worden verwijderd. Deze regel geldt ook voor het HK topic.
4) Verzameltopics zijn niet toegestaan en zullen op slot worden gezet.
5) Om te voorkomen dat het aan het begin van het SGW-seizoen volloopt met voorbesprekingstopics, van wedstrijden die pas veel later in het seizoen zijn, mag er maximaal 1 maand vóór de aanvangstdatum van een SGW een voorbesprekingstopic geopend worden. In de titel dient de datum van de wedstrijd vermeld te worden, dus bv, Chaam 29 maart - voorbespreking.
6) De verslagentopics van de gereden wedstrijden blijven maximaal 2 weken ná de wedstrijddatum open om je verslag in neer te zetten. Daarna gaan ze op slot. De starttijden-topics gaan direct, na afloop van de wedstrijd op slot.
7) Het is niet toegestaan om, in welk topic dan ook, verzoeken tot het maken van foto's te doen. Als iemand aangeeft foto's te willen maken dan is melding daarvan in het voorbesprekingstopic toegestaan. Wil je graag dat die persoon foto's van je maakt, stuur de betreffende bokker dan even een pbtje. Dit om de topics overzichtelijk te houden en niet vol te laten stromen met berichten als "wil je van mij ook foto's maken?" Hetzelfde geldt voor vragen in de trant van "heb je toevallig van startnr. .. ook foto's gemaakt?" Stuur een pbtje aan degene die foto's heeft gemaakt! Verzoeken in de topics worden verwijderd!
Voor (proffessionele) fotografen is er een speciaal topic per seizoen, waarin aangegeven kan worden op welke wedstrijd de fotograaf foto's heeft gemaakt. Het is niet toegestaan die melding in andere topics te doen.


Onderwerpen die op dit forum thuis horen

wedstrijden
  • kalender
  • voorbesprekingen
  • verslagen
  • trainingen
  • oefenterreinen
  • instructeurs
  • oproepen voor gezamenlijke trainingen
  • verslagen

adviezen aan beginnende en ervaren crossers (voorbeelden)
  • 'ik ben B dressuur en L springen, ben ik al klaar om een cross te starten'
  • 'ik heb problemen met afsprongen, wat kan ik daaraan doen'
  • 'waarom ben je gaan crossen'

voorbereiding
  • cross verkennen
  • conditie opbouw
  • rijden van verschillende typen hindernissen
  • sgw specifieke zaken mb dressuur en springen

verzorging
  • verzorging na de cross
  • voer en supplementen

producten en materialen
  • bodyprotectors
  • beenbescherming
  • wat heb je nodig voor een cross?

overig
  • links naar andere sites
  • boekbesprekingen
  • rondje voorstellen
en natuurlijk een slowchat topic voor het gezellige gezwets. Daarnaast een sticky met links naar sgw foto's die dan weer op het speciale SGW_ITP staan. Een enkele illustratieve foto bij een onderwerp zou wel mogen.

Verwijzing naar faq en andere nuttige topics
Er is al een FAQ grotendeels beschikbaar voor het subforum, waarin veel van bovenstaande onderwerpen al kort aan de orde komen en deze FAQ zou een goede start zijn voor verdere discussie hierover.