Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 09:47

Omdat Vrouwenpolder in het Pinksterweekend valt (en de hotels dus geen 2 maar 3 nachten verplichten) heb ik besloten niet naar V'polder te gaan. Omdat ik komend seizoen toch al eens naar het buitenland wilde om te starten heb ik op de belgische kalender gekeken wat er eind mei daar te rijden is.

Is er al eens iemand bij de in de titel genoemde wedstrijden geweest? Hoe is het daar en hoe zit het ook al weer met de belgische klassen? Ik rijd hier in NL M en L paarden.

patsmu
Berichten: 851
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:48

Simmie.

Vorig seizoen in Tongeren gereden. Echt mooi.Best een heuvelachtigterrein, mooie hindernissen fijne galoppeerstukken. Erg leuke en mooie wedstrijd. Heel goed georganisserd. Springterrein is ook tegen een heuvelop gebouwd ook leuk.

Minderhout heb ik alleen EK gereden. Daar is het zeker ook mooi, maar vind het altijd een beetje een rommeltje daar ook als je aan het trainen bent enzo. Maar ook daar hebben ze mooie en afwisselde hindernissen.

Jij rijdt M dan moet in je Belgie reeks L rijden en met je andere paard rijdt je L dan moet je reeks B rijden.

Succes ermee!!

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:58

Grappig, ik had daar ook al naar zitten kijken, om in belgie te starten om zo een wedstrijd in mei te hebben.

Tongeren is voor mij wel ver, maar minderhout is nog geen 100 km. Best wel leuk voor de afwisseling!

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:50

Dank je Patries! Als ik nog vragen heb over in het buitenland starten, dan kom ik bij jou!

Leuk Miss-jumpy als je ook naar Belgie gaat!

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:07

lijkt me wel een keer leuk en is niet ver. Maar sommige mensen zeggen dat belgisch B nog hoger is dan Nederlands L, dat wil ik eerst wel even precies weten eigenlijk

oh, zit net te kijken, wij hebben 21 mei een training. Hmmmm. Mijn planning is nog niet helemaal rond geloof ik!

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:12

miss_jumpy schreef:
lijkt me wel een keer leuk en is niet ver. Maar sommige mensen zeggen dat belgisch B nog hoger is dan Nederlands L, dat wil ik eerst wel even precies weten eigenlijk



Dan vragen we dat even aan Patsmu.

Pats, is dat waar, of verschilt dat per wedstrijd? En als het verschil zo groot is, waar zit 'm dat verschil dan precies in?

Vast bedankt voor je antwoord.

patsmu
Berichten: 851
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:23

De Reeks B in Belgie is zeker niet hoger als in Nederland L. Ik bedoel dan ook wel de crossen in Nederland zoals Chaam, etten, ysselsteyn, castenray, gorssel, wassenaar, hooge mierde, bathem barchem...
Ligt ook zeker wel aan de wedstrijd.

Tongeren en Minderhout zijn al geen reeksen B (dus nederlandse L)
Waregem was de reeks B gewoonweg simpel, Genk was ook echt niet moeilijk, Nokere was wel ietsje zwaarder zaten een paar combinaties in , Brugge is de B reeks ook simpel.!!

Het tempo ligt wel lager dacht ik als de Nederlandse L.

Dit zijn overigens de KRSF of hoe dat ook heet wedstrijden. Ben zelf nooit op een LRV wedstrijd geweest in Belgie.

Zou wel erg leuk zijn als jullie ook naar Tongeren gaan.
Vorig jaar was alleen de selectie van de pony's er overigens wel erg gezellig met hun hoor. En Jan van Beek en Iris Peemen en Rona en Laraine. Verder niet veel..
Ik kan zelf helaas niet naar Minderhout heb communiefeest.

patsmu
Berichten: 851
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:25

Je hebt er trouwens ook een reeks J dat is Jonge paarden. Voor 5 en 6 jarige paarden. Dat is dezelfde cross als die van de reeks L..(dus nederland M)
Je krijgt in Belgie ook gewoon je winspunten enzo...

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:31

Mits je via Pleun vd Marel inschrijft en er dat weekend geen wedstrijd in NL is.

patsmu
Berichten: 851
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:34

Ja dat klopt helemaal Lielle
Dat is ook een van de reden waarom Vrouwenpolder is verzet. Want Tongeren staat al 25 jaar op die datum en er toch normaal wel veel Nederlanders heen gaan.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:37

Hm, ik zal eens met Rob gaan overleggen

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:01

Lielle schreef:
Hm, ik zal eens met Rob gaan overleggen


Nog een potentiële belgie-ganger?!
We hadden het er vorig jaar al over om dit seizoen eens in het buitenland te starten toch? Mooie gelegenheid!

Pats, bedankt!

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:37

fijn dat jullie allemaal naar Belgie komen crossen

Waregem is idd een makkelijke cross voor beginnelingen,toch zijn er ieder jaar problemen met het vertrek. er is ook een mooi springparcour als je op de piste mag springen

Tongeren is en erg leuke cross vind ik zelf... paardje moet wel wat conditie hebben. leuke hindernissen en normaal gezien goede grond.
s'avonds is het daar ook de moeite idd jammer dat er geen B cross is.

Minderhout is voor de Belgen al een tijdje geleden. soms idd ingewikkeld maar toch een fijne cross om te rijden. jammer ook dat er dit jaar geen B cross is,anders reed ik zeker mee. heb hem wel al in L gereden en die viel toen wel goed mee. en ook s'avonds is er daar een leuk feestje...

Genk is de leukste cross van allemaal inclusief s'avonds
Brugge is ook altijd tof

dit zijn de KBRSF crossen,de lrv crossen zijn ook wel fijn,maar wel anders. Schaffen,Overpelt,... zijn wel leuke crossen

Eventinggek

Berichten: 2490
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Belfeld

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:26

Hey ja leuk! Ik was ook al aan t kijken om misschien enkele Belgische wedstrijden te gaan rijden

Overpelt en Genk wil ik eigenlijk wel zeker naartoe. Zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=96&t=525069

Heeft trouwens toevallig iemand ervaring met Lummen?

Het inschrijfgeld voor de KBRSF is wel €25 + €75 stalgeld of heb ik dat fout begrepen. En zijn deze altijd meerdere dagen? Wordt wel weer wat duurder dan
LRV is maar rond de €20

Eventinggek

Berichten: 2490
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Belfeld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:27

Moet je in België trouwens ook altijd een wegparcours rijden, dat heb ik namelijk nog nooit gedaan....

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:27

Wat is eigenlijk het verschil tussen LRV en KBRSF wedstrijden dan?

Eventinggek: ik zou het niet weten. Volgens mij is er toch nergens meer een wegparcours?

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:32

lummen lrv of lummen federatie ?
je hebt beide...

federatie gaat al een paar jaar niet meer door,lrv wel. daar is dit jaar het nationaal van lrv... leuke cross,met 2 waters...

in Genk is er een wegparcour en vroeger in Minderhout ook,maar dit jaar weet ik het niet...
het wegparcour in Genk is echt ontspannend ... duurt ongeveer 10 minuutjes en dan heb je nog 10 minuten voor vertrek. ik vind het echt leuk,dan ben je met veel minder om in te springen... en je kan de dag ervoor al eens met je paard het wegparcour doen. doe da ook altijd.

het inschrijfgeld is idd 25 euro en de stallen hangt er vanaf,maar je mag toch rekenen op 75 euro ongeveer. genk is bv 3 dagen,minderhout 1 of 2 (nog niet zeker). de meeste crossen zijn 2 dagen. dat is net zo fijn,de feestjes s'avonds

verschil tss lrv en kbrsf is gewoon het aantal dagen. lrv is 1 dag en federatie is 2 of 3 dagen en is ook duurder en mooier.

Eventinggek

Berichten: 2490
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Belfeld

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:38

Dat klinkt harstikke leuk! Genk valt precies in onze bedrijfsvakantie, dus daar hoef ik mooi geen extra vrij voor te nemen. 3 dagen, dat wordt dus met de camper lijkt me een harstikke leuk weekend! Misschien kunnen we er een weekendje van maken met een aantal bokkers Moet je ook nog betalen als je er wil blijven slapen met camper?

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:40

nope... er zijn 2 grote parkings en daar kan je dan je tent of camper ofzo opzetten.

Genk is echt elk jaar super. wij gaan meestal 4 dagen en dan is het daar 3 dagen feest

Eventinggek

Berichten: 2490
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Belfeld

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:42

tenemieken schreef:
nope... er zijn 2 grote parkings en daar kan je dan je tent of camper ofzo opzetten.

Genk is echt elk jaar super. wij gaan meestal 4 dagen en dan is het daar 3 dagen feest


Gaaf Heb er nu al zin in! Dat wordt dan mijn ruiterkamp voor dit jaar haha beter als Ermelo

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:48

je gaat het je zeker niet beklagen

mooie springpiste trouwens ook. en het is te zien in welke klasse je rijd voor dressuur... maar toch heb je wel altijd mooie ringen .
en de cross is helemaal door het bos

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:05

weet iemand hoe dat zit met een gezondheidsverklaring als je je paarden meeneemt naar het buitenland?

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:24

Dat is een goede Lielle.
Is toch een kwestie van een verklaring laten schrijven door je DA? Of bedoel jij of je er een nodig hebt speciaal voor België omdat je daar dan ws een weekend verblijft?
Raar eigenlijk want dan zou je, als je voor een training naar Minderhout gaat, ook een gezondheidsverklaring nodig hebben toch?
Ik ga eens speuren.........

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:41

Dit vond ik op de site van avsweb:

Naar het buitenland met je viervoeter
Op een dag is het zover: de eerste buitenlandse reis met je viervoeter is aangebroken. Het klinkt merkwaardig, maar zelfs het bezoeken van een concours vlak over de grens wordt gezien als het ‘tijdelijk uitvoeren’ van je paard of pony. Ga je weer terug naar huis, dan heet dit ‘wederinvoer’. Met welke regels krijg je allemaal te maken met een buitenlandreis met paard of pony? Dat wordt hier op een rij gezet.

Binnen EEG: gezondheidscertificaat

Elk paard dat ons land (tijdelijk) verlaat, moet in bezit zijn van een gezondheidscertificaat. Dit gezondheidscertificaat wordt afgegeven door de RVV (Rijkskeuring Vee en Vlees). Wie op werkdagen voor 14.00 uur een afspraak maakt met de RVV in zijn regio, kan de RVV de volgende dag verwachten, behalve uiteraard op zondag. Het gezondheidscertificaat blijft vervolgens 10 dagen geldig. Als een buitenlands verblijf langer duurt, als er bijvoorbeeld van concours tot concours gereisd wordt, moet op het concours zelf het gezondheidscertificaat door een veterinair verlengd worden.

Aan het bezoek van een RVV op het stal-adres voor het verstrekken van een gezondheidsverklaring zijn uiteraard kosten verbonden. Er moet rekening gehouden worden met 29,53 euro als vast starttarief en vervolgens 22,59 euro per kwartier en 15,97 euro per certificaat (1,98 euro per certificaat indoen op basis van CVO-afspraken met ontvangend land). Een dierenarts komt dus in principe niet op zondag. In uitzonderingsgevallen kan dit een enkele keer worden geregeld, maar dan uiteraard wel tegen een toeslag op het tarief. Het is verstandiger om het daar niet op aan te laten komen.

Ter herinnering: EEG-landen zijn Engeland, Ierland, Denemarken, Zweden, Finland, België, Luxemburg, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, Duitsland, Oostenrijk en Griekenland. Binnen EEG-landen zijn alleen de EEG-gezondheidscertificaten verplicht (zie boven), maar zijn geen verdere douanepapieren verschuldigd.

Informatie en aanvragen gezondheidscertificaat:

De RVV is niet zolang geleden anders ingericht, in vijf landelijke kringen die de vroegere districten omvatten:

Kring Noord, Hoogeveen, tel. 0528-225255 (provincies Groningen, Frieland, Drenthe, Overijssel en de Noordoostpolder)

Kring Oost, Arnhem, tel. 026-3528900 (provincie Gelderland, Flevoland)

Kring Noord-West, Amsterdam, tel. 020-5840404 (provincies Utrecht en Noord-Holland)

Kring Zuid-West, Rotterdam, tel. 010-2660000 (provincies Zuid-Holland en Zeeland)

Kring Zuid, Helmond, tel. 0492-507510 (provincies Noord-Brabant en Limburg)

RVV Centraal, Voorburg, tel. 070-3578811 Voor vragen van algemene aard

Buiten EEG: douanepapieren en gezondheidscertificaten
Buiten de EEG kunnen aan het gezondheidscertificaat andere eisen gesteld worden, zoals die van extra bloedonderzoek. Soms ontvangt de KNHS van de buitenlandse wedstrijdorganisatie van een niet-EEG-land een voorbeeld-gezondheidscertificaat, wat dan aan de RVV gegeven kan worden. Een door de KNHS ontvangen vraagprogramma geeft soms informatie over een officiële expediteur, die ook behulpzaam kan zijn bij de benodigde papier-winkel en eventuele aanvullende eisen.

Voor niet-EEG-landen zijn ook douane-papieren verplicht voor tijdelijke invoer en uitvoer.. Het formulier hiervoor is een ATA-Carnet (Admission Temporaire, Temporary Admission).

Het ATA-Carnet maakt de aangifte bij de grens gemakkelijker van goederen (lees dus: paarden, zadels, dekens e.d.), die je tijdelijk wilt invoeren, uitvoeren of doorvoeren. Let wel: ook bij het alleen maar reizen en dus doorvoeren door een nièt-EEG-land, zoals Zwitserland, op weg naar een wèl-EEG-land, zoals Italië, is het bij je hebben van een ATA-Carnet verplicht.

Een ATA-Carnet geeft het recht om maximaal één jaar de in het carnet beschreven zaken een onbeperkt aantal keer in, uit en door te voeren. Een aanvraagformulier voor een ATA-Carnet is te verkrijgen bij de Kamer van Koophandel in de eigen regio. Legitimatie is voor niet-ingeschrevenen, zoals particulieren, verplicht. Let op: geef op het aanvraagformulier goed aan wat er allemaal op het carnet moet komen te staan. Als het ATA-carnet eenmaal is ontvangen (in principe na een paar dagen), mag er eigenhandig niets meer op het document veranderd worden!

Het carnet moet vlak voor de reis geldig gemaakt worden door de douane, bij voorkeur in de eigen woonplaats. Sluit ook altijd een (reis)verzekering af voor de op het carnet vermelde zaken. Bij diefstal of verlies, gaat een douane er namelijk vanuit dat de genoemde zaken verkocht zijn en moeten gewoon invoerrechten betaald worden.

De kosten van het ATA-carnet kunnen variëren, maar bestaan in elk geval uit een vast deel, de behandelingskosten, en een deposito. Het deposito wordt terugbetaald wanneer het carnet weer ingeleverd wordt bij de Kamer van Koophandel, liefst meteen na terugkeer van de reis, maar uiterlijk één dag na het einde van de geldigheidsduur van een jaar. Bij binnenkomst en verlaten van het land waar een ATA-carnet nodig was, moet het carnet altijd door de douane worden afgetekend.

Het heeft dus nog wel wat voeten in de aarde als je echt alles volgens het boekje wil doen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Minderhout 20/21 mei en Tongeren 27/28 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:55

En let op dat je die kerel van de RVV geen koffie aanbiedt, want hij telt dus gewoon door en jij betaalt ervoor

overigens is die hele inspectie door de RVV een wassen neus, want bij ons keek hij uit het raam, wij wezen het betreffende paard aan, hij vroeg of ie ziek was geweest de afgelopen maanden (en niemand zal daar "ja" op antwoorden natuurlijk ) en hij keurde hem goed.....de man was Chico nog niet op 100 meter genaderd

Gewoon weer een administratief regeltje waar je dik voor betaalt!

Maar als je dus in Europa blijft heb je alleen met de RVV van doen, dat hele verdere verhaal gaat dan niet op...