Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:48

Stel dat je paard het lichamelijk niet verder aan zou kunnen dan het M of Z. Zelf heb je de ambitie om sterren te gaan rijden. Zou je je paard dan verkopen en op zoek gaan naar een paard dat die hogere niveau's wel aan zou kunnen? Of zou je je er bij neer leggen en andere dingen (dressuur, springen, endurance etc.) gaan doen?

Ik zelf vind deze keus heel moeilijk (is nu nog niet aan de orde bij mij hoor, maar ik denk er gewoon wel eens over). Ik zou het op het ogenblik niet weten wat ik dan zou doen. Een derde paard erbij is op dit ogenblik geen optie, tenzij ik de staatsloterij zou winnen.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:54

Lastig hoor. Ik zou op zich zo ver mogelijk willen komen, ook in het springen, dus dan zou ik me daar dan op richten. Maar ook daar houdt mijn ambitie niet op in het L, dus wsl is ook dan d grens snel bereikt. En ook ik heb niet echt het geld voor een paard erbij, al komt er wel een derde aan inmiddels.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:42

Ik denk wel dat je dan de middelen moet hebben om zo'n paard te kunnen kopen.
Als dat niet zo is moet je je erbij neerleggen en je paard verkopen en weer met een andere vooraan beginnen.

Ik heb wel makkelijk praten, want ik heb niet echt ambities. Gewoon lekker rijden en we zien wel waar we komen. Wel iets soortgelijks gehad met mijn vorige paard. Die was toen M2 dress. en M springen, en L-SGW. Met dressuur voelden we wel aan dat het bij het M2 zo ongeveer zou ophouden. Springen had wel nog Z/ZZ gekund, maar Bitwise was daar toen nog niet aan toe.
En er was een springruiter die hem heel graag wilde hebben dus hij is toen weggegaan.

AntheaV

Berichten: 6769
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Op de grens van Groningen en Drenthe

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:59

als je zelf heel graag verder wilt maar je paard kan dat niveau niet aan dan is het misschien wel een optie om hem te verkopen omdat je anders dingen van hem gaat verwachten die hij niet kan. dat is dan ook oneerlijk tegenover hem. En als hij met een ander baasje weer heel gelukkig wordt dan is het voor jou ook minder erg. En als jij zelf een paard hebt dat het hogere niveau wel aankan dan word je zelf ook gelukkiger dus dan zijn jullie bijde gelukkig
Tenminste ik denk dat dat voor mij geld...

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:04

theoretisch gezien zeg ik dat ook, in praktijk ben ik toch iets te gek met onze beestjes om ze te verkopen.

AntheaV

Berichten: 6769
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Op de grens van Groningen en Drenthe

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:09

ja ik ook hoor. Ik zeg het wel heel leuk maar ik kan Yentil ook niet zo makkelijk weg doen.....

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:40

Dat is ook zo Lielle. Ik vond het verschrikkelijk toen die vorige weg ging. Maar hij heeft wel een heel leuk nieuw leven gekregen. Hij is jachtpaard geworden in de USA. Lijkt me ook heel fijn voor een paard.

Op dit moment wil ik er geeneen kwijt. Maar als je toch op een gegeven moment tegen je grenzen aan loopt, je kunt niet meer verder en je paard is kerngezond, dan kun je hem slechts dag en nacht de wei op zetten.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:51

Snap ik heel goed Scum. Zo is bij ons Raimaer's mama verkocht, niet omdat ze tegen haar grenzen aan liep (bepaald niet) maar omdat zij geen lol had in dressuur en ik er niet fijn mee kon springen.

Maar deze twee hebben meer in huis dan ik, denk ik.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:54

Ik heb het niet gedaan. Niet dat ik SGW rij, maar ik zit wel in een vergelijkbare situatie. Ik rij western op een grote KWPN-er. In de meeste disciplines komt ze aardig mee, maar een goede reiner zal ze nooit worden. Ze is nu eenmaal niet gebouwd als een quarter. Maar ik kan haar niet wegdoen.

Sinds een half jaar heeft mijn vriendin een goede quarter gekocht. Die mag ik ook uitbrengen. Dus uiteindelijk loste mijn probleem zich vanzelf op.

maar ik begrijp je gevoel wel.. ik heb ook wel overwogen om Lan te verkopen en een quarter te kopen. Maar ik ben te gehecht aan mijn paard.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:12

Lielle schreef:
theoretisch gezien zeg ik dat ook, in praktijk ben ik toch iets te gek met onze beestjes om ze te verkopen.


idd!! lelijke vosje dat ik op stal had, had ik toch meer moeite mee dan ik dacht dat ik hem daar moest achterlaten

ik heb tot nu toe altijd geluk gehad met de paarden. ergens heb ik spijt dat ik mijn pony heb verkocht, die had ik graag nog in het 1.30m bij de paarden uitgebracht, maar uiteindelijk zou die denk ik niet verder zijn gekomen! en kan nu zeggen dat ik een suer afsluiting met hem heb gehad.

maar mijn verwachtingen liggen nu wat hoger omdat ik tot nu toe altijd leuke en goede paarden had en dat verwacht je dan weer...

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:45

Ik heb eigenlijk geen *** ambities

Maar als ik ze wel gehad zou hebben en ik zou met mijn paardje niet meer verder kunnen komen dan zou ik haar denk ik toch verkopen.
Ik vind bij het rijden het verder komen namelijk toch wel het leukste van allemaal! Daar gaat het in mijn ogen toch wel echt om, al dat trainen doe je natuurlijk niet voor niks!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:49

Als mijn eigen paard nog jong is en aan zijn top zit zou ik hem denk ik wel verkopen, gewoon aan een jonge ruiter die er weer heel veel van kan leren.
Rex zal straks in het M/Z SGW waarschijnlijk wel aan zijn top zitten, maar met dressuur is hij dat nog lang niet. Toch vind ik het ook wel kicken om ZZGP te rijden, dus die train ik mooi door in dressuur dan.
Bij Pico duurt het hopelijk nog lang voordat ze aan de top zit in de SGW..
Ik vind het opleiden erg leuk om te doen, dus ik zou dan een jonkie kopen en daar weer van voren af aan mee beginnen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:55

Moeilijk...
Als het paard nog goed verkocht kan worden zou dat denk ik toch een optie zijn bij mij.
Alhoewel ik het daar wel erg moeilijk mee zou hebben, je hebt toch een band met je paard.
Mocht het paard nog wel verder kunnen komen in het springen of dressuur zou ik dat eventueel wel proberen.
Zoals het er nu voor staat heb ik Lucky nu nog, maar wanneer die aan de top zit... ik heb geen idee.
Wisecrack zit er ook nog aan te komen, ik hoop dat dat ook een leuk sgw paardje wordt.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:06

Verkopen is voor mij geen optie. Dus ik rij gewoon lekker door zolang het goed gaat en dan zie ik wel weer. Je kan inderdaad gewoon eens wat anders proberen. Maar mijn paarden gaan in principe nooit naar een andere eigenaar, blijven tot hun dood bij mij. Ik kan echt niet verkopen!!

g0otje

Berichten: 1939
Geregistreerd: 31-05-05

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:27

Ik zou mijn paard verkopen als hij aan zijn kunnen zit. Niet dat ik hem niet zou missen, maar je kan er altijd iemand anders blij mee maken. die er nog veel van kan leren.

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat ik een paard heb moeten verkopen omdat hij aan zijn kunnen zit.

Met mijn 2 ponys heb ik Zgesprongen en dat konden ze gemakkelijk aan.
Prodeo heeft geen aanleg om ZZ te springen daarom heb ik van hem een sgwpaardje gemaakt. Maar ik denk toch dat zijn zijn kwaliteiten het meest bij de dressuur liggen. Als ik zie hoe gemakkelijk wij onze punten krijgen.
Deze winter ga ik me volledig concentreren op de dressuur met Prodeo. Mits we een goed tehuis voor hem vinden, want hij is nog steeds te koop vanwege tijdgebrek.
Volgend jaar gaan we Mcrossen.
Martino heeft genoeg springkwaliteiten dus daar kan ik voorlopig ook nog wel mee vooruit.

Verder staat er een 3jarige op me te wachten. Hoop dat het nog lang duurt voordat we daar alle kwaliteiten uit hebben gekregen.
gr margo

kimdepim
Berichten: 7956
Geregistreerd: 27-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:01

hmmz.. moeilijk,,
Ik denk toch verkopen,, Ik vind het nooit leuk om een pony ofzo van mij te moeten verkopen, maar als ik kijk naar mn oude pony, dat wou op het laatst in het L springen helemaal niet meer,, en ik werd te groot,, maar ik wou haar niet kwijt, maar nu rijd er een klein meisje op en pony heeft er ook veel meer lol in,,
duws tsjah,,

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:07

Ik denk ook wel verkopen, want als je niet meer een hoger niveau kan bereiken, ga je denk ik minder trainen. Mijn doelstelling is om zo hoog mogelijk te komen. En als je een hele tijd aan je paard zijn top zit en je wil zelf verder is het leuke er van af.
Ik heb ook 2 jaar terug besloten om met een 16-jarig paardje te stoppen. Dat paard was zelf M-springen en Z SGW geweest. Ik was op dat moment ook Z springen bij de pony's en M bij de paarden. Dat paard kon vanwege zijn leeftijd niet meer hoger dan l springen. Ik heb toen geen wedstrijden met haar gereden, want het leuke is er voor mij dan vanaf. Alleen dit paard hoefden we niet te verkopen, dus eigenlijk telt het niet helemaal. Dit paard staat namelijk nog steeds van haar pensioentje te genieten.

_lautje_

Berichten: 9290
Geregistreerd: 23-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:40

Verkopen, als je verder wilt zul je wel moeten. Niet dat ik ze niet zal missen maar als je er niet mee kan wat je wilt wordt geen van beidde gelukkiger. Plus dat je natuurlijk altijd een ander paard er voor in de plaats krijgt.
Gelukkig denk ik niet dat dat hoeft bij mijn paarden. Het zijn goede paarden, die goed bewegen en goed kunen springen met voldoende vermogen en techniek.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:14

Ik zit in die situatie, maar niet m.b.t. SGW, maar dressuur. Ik zou heel graag verder willen komen, maar Oeste is natuurlijk niet echt (echt niet) geschikt voor het hogere werk. Hamvraag is: is de sport belangrijker dan het dier zelf? Theoretisch zeg ik het eerste, maar in de praktijk blijk ik Oeste gewoon niet te kunnen verkopen. Een paard erbij kan ik niet betalen, dus zit er maar 1 ding op: zover als mogelijk komen met Oeste en mijn sport-doelstellingen bijstellen. Het volgende paard wordt meer een dressuurpaard (roep ik nu heel stoer......)

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:57

missmuts schreef:
Ik zit in die situatie, maar niet m.b.t. SGW, maar dressuur. Ik zou heel graag verder willen komen, maar Oeste is natuurlijk niet echt (echt niet) geschikt voor het hogere werk. Hamvraag is: is de sport belangrijker dan het dier zelf? Theoretisch zeg ik het eerste, maar in de praktijk blijk ik Oeste gewoon niet te kunnen verkopen. Een paard erbij kan ik niet betalen, dus zit er maar 1 ding op: zover als mogelijk komen met Oeste en mijn sport-doelstellingen bijstellen. Het volgende paard wordt meer een dressuurpaard (roep ik nu heel stoer......)


dat ken ik, mijn doel is ook gewoon zo ver mogelijk komen, en alles wat nu niet lukt, dat moet dan maar met het "volgende paard". En die komt toch echt niet zo lang Os er nog is!!

Maar ik ben veel te soft om te verkopen.. Dan denk ik, straks mag hij nooit meer in het weiland, of niet meer buiten lekker galopperen. Of juist mensen die juist helemaal niet trainen en maar wat rondcrossen en dan weer 5 dagen niks... En daar moet ik echt niet aan denken!

Maar omdat ik niet zo'n duidelijk doel heb, loop ik ook niet zo hard tegen de grens aan en heb ik gewoon lol in wat wel lukt, dat scheelt natuurlijk wel! Als je helemaal niet meer blij bent met het rijden, kan je denk ik wel beter verkopen, want daar wordt niemand blij van.

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:36

ik zou langs eventing stallen gaan om te kijken of ze nog een leuk paard hebben staan en vragen of jij diej verder uit mag brengen
zelf heb ik diej kans namelijk oowk
maar mijn paard is een toppertj mijn nieuwe:P
dus ik hoef hier nog niet aan te denken
maar mn vader wel diej zegt zo dra j M rijd nieuwe kope en deze late dekke

gomir

Berichten: 25569
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:15

JustSaar: msn-taal is op bokt niet toegestaan. Zou je in het vervolg in 'normaal' Nederlands willen typen?


Ik zou zelf trouwens gaan springen met mijn paard als de SGW niet verder wil. Paard erom verkopen zou ik zeker niet doen. Wel als in het springen de rek er ook uit is, dan zou ik toch langzaam wel weer op zoek gaan naar een leuk jong dier
(hopelijk kan ik over twee jaar na mijn co-schappen met mijn eerste eigen fokproduct aan de gang en red ik het tot die tijd met ot )

Jorrn

Berichten: 100
Geregistreerd: 07-04-06

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:06

Als je intresses bij sgw liggen zou ik het paard zeker verkopen en opzoek gaan naar een paard wat dat nivo wel aan kan.

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:30

sorry ik zou voortaan beter typer

AnneMieKe_89

Berichten: 2361
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Strijen

Re: Wat zou je doen als je niet verder kan komen in het SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:27

justSaar schreef:
ik zou langs eventing stallen gaan om te kijken of ze nog een leuk paard hebben staan en vragen of jij diej verder uit mag brengen
zelf heb ik diej kans namelijk oowk


Ik denk niet dat dit een standaard oplossing is.. ik denk dat je dan wel heeel veel geluk moet hebben.
Want niet iedere eventingstal heeft 'zomaar een leuk paard overstaan'