Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Capriootje schreef:Kalkoenen sowieso rondom, voor het springen indraaien want dat is op gras. Hebben je ijzers wel de gaten al?
Buikflap gebruik ik zelf wel altijd, maar ook in het B/L springen heb ik hem altijd om. Als je paard niet enorm vouwt met z'n voorbenen en zichzelf dus niet snel kan open halen kan je best met een normale singel een BB crosje rijden
Myca schreef:Ik heb meerdere oefencrossen gereden waarbij kalkoenen in de achter-ijzers niet mochten.
Dat was om schade aan degene die achter je rijdt te voorkomen.
Bij de gewone cross mag het wel, dan rijdt je niet zo dicht op elkaar.
Ik zou van te voren even bij de organisatie vragen wat er wel of niet mag.
vera_pino schreef:Hoi (via Althos hier terecht gekomen) ik ben er inderdaad mee bezig. Juist omdat de vraag er altijd is maar er geen fatsoenlijk antwoord gegeven kan worden zonder onderbouwing. Inmiddels vordert mijn studie al aardig. Maar zoals bekend word je steeds weer op andere sporen gezet. Ik heb het hieronder even heel vlug beantwoord, hopelijk zorgt dit voor meer duidelijkheid.
Even voor de duidelijkheid, die kalkoenen uit duitsland zijn prijzig, het concept staat me aan ik ben er geweest op uitnodiging en ze hebben wel een goed uitgangspunt. Met enige onderbouwing in tegenstelling tot andere fabrikanten. Maar zoals zoveel mensen uit de paardenport blijven het het type "autohandelaren" en proberen fabrikanten je alles wijs te maken. Ik kan nog niet onderbouwen waarom je precies welke kalkoenen zou moeten draaien dat gaat binnenkort wel gebeuren. Al is dit zo een complex onderwerp waarbij ik nog heel veel onderzoek kan gaan uitvoeren.
In principe is het zo dat je met niet al te grote kalkoenen uit de voeten moet kunnen. Aan de binnenkant draai je nooit een scherpe punt in verband met eventuele kroonrandbetrappingen etc. Ik ben een voorstander van niet te ongelijk zetten. Liefst qua lengte binnen en buiten zoveel mogelijk overeenkomend. Het gaat namelijk niet om de lange rechte stukken maar de wendingen en afzet en landing waar we grip willen hebben. Staan ze hierin ongelijk is de kans op blessures net weer wat groter.
De keuze voor vorm en lengte hangt af van de ervaring van het paard en het gewicht en hoe stabiel deze op de benen staat. Daarnaast moet je ook rekening houden met zijn natuurlijke gang en grip. Het ene paard heeft van zichzelf meer grip als de andere. Nog een factor waar rekening mee gehouden dient te worden is het niveau en de snelheid waarin de arbeid verricht moet worden. Hoe hoger het niveau hoe groter de kalkoen, andere kant van het verhaal is weer dat het ervaren paard meer grip heeft dan de onervaren en dus uit de voeten kan met kleinere kalkoenen. Moeilijke kwestie dus. De grootste stift die men indraait moet in ieder geval tot aan het ijzer de grond in gaan.
Verder is het van belang om te weten dat de kalkoenen het normale afwikkelingspatroon van de hoeven belemmeren. De hoef is niet in staat om door te glijden maar staat “gelijk stil” bij het in aanraking komen met de grond. Daarom is het van belang om de kleinst mogelijke kalkoenen te gebruiken om de werking van het mechanisme zo min mogelijk te belemmeren.
vuistregel-->
harde grond= puntige kalkoen
zachte grond= ronde afgestompte kalkoen (vaak de meerhoekige)
modder zeer zachte grond= blokken/vierkante kalkoen
Even een voorbeeldje
[ Afbeelding ]
Alround → toepasbaar in vele situaties, minder geschikt voor harde grond. Wel voor modderige omstandigheden en lang gras.
Ice → harde bodem
Kegelkalkoenen→ zeer harde bodem
Rasenstollen/graskalkoenen → zekerheid ook bij veel regenval.
Schlamstollen/ kalkoenen voor modder
Kalkoenen met stift of zonder stift.
H-stollen → goede grip bij extreme bodemgesteldheid en harde bodems. Alleen voor paarden die stevig op de benen staan en weten wat kalkoenen zijn ivm grotere beschadigingsrisico door de scherpe vorm.
We zetten ze dus vaak stomp aan de binnenkant om beschadigingen aan de benen te voorkomen.
Apple schreef:Myca schreef:Ik heb meerdere oefencrossen gereden waarbij kalkoenen in de achter-ijzers niet mochten.
Dat was om schade aan degene die achter je rijdt te voorkomen.
Bij de gewone cross mag het wel, dan rijdt je niet zo dicht op elkaar.
Ik zou van te voren even bij de organisatie vragen wat er wel of niet mag.
Dit heb ik nog niet eerder gehoord
Kan het zijn dat dit tripalons zijn? Waarbij je met een groepje rijdt?
Oefencrossen zijn altijd individueel.