Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:28

Mag je in diepenbeek met zo'n zomers temperatuurtje de dressuur en springen alleen in een blouse rijden? Zomertenue?
Of bijvoorbeeld met een gilet erover?

Wij hebben ook een bordercollie die heeft al eens een fikse trap gehad van een van de paarden. Bekken gebroken en sprong gewricht kapot. Is allemaal goed gekomen maar loopt nu wel scheef en heeft een gigantische artrose knobbel op zijn sprong gewricht achter.
Maar is.nu 13 jaar en niet meer zo snel. Ik moet wel nu weer goed oppassen omdat hij niet zo snel en snel omvalt dat ze niet op hem gaan staan. Want zijn enthousiasme voor drijven blijft
En hij helpt me nog altijd net het stro uiteraard halen en verdelen in de stallen. Hihi

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:49

ik hoop dat ze wel menselijk zijn en gewoon in een T-shirt mogen rijden hoor!

Ik vind borders super leuke honden!

Ik wil graag een australische herder hebben. Dat zal wel komen als ik uit huis ga

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:55

oei das niet zo leuk. wij hebben dat gelukkig nog niet meegemaakt. die van ons zijn het nu wel gewent maar ze zou het durven doen bij andere paarden ook en dan maakt ik me wel eens kwaad en stopt ze ffkes maar dat zit er zo ingebakken.

maar verder zijn het zo een zalige honden. Van ons is het een actieve hond maar eens ze dan in huis binnenkomt legt ze haar neer en hoor je haar niet meer. behalve als het slecht weer is natuurlijk dan ja moet je ze binnen wel een beetje entertainen :)

Australische herders zijn beetje zelfde als borders van karakter dacht ik, die vind ik ook zeer leuk. heb lang getwijfeld maar toevallig kwam ik een nestje borders tegen en vandaar :)

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:00

Jaa inderdaad, maar ik geloof dat de australische net iets rustiger zijn. Nu maakt me opzich niet zoveel uit. Maar ik vind hun kleurtje wel leuk!

Ik heb een knappe jaarling gezien! Hoop in het weekend te kunnen gaan kijken. Had liever een 2 jarige, maar deze vind ik wel heel leuk.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:13

@daaph: heb je al naar die stal gebeld in Nl? :)

@mila: waawww! Prachtige foto's

Mag ik even een persoonlijke vraag stellen? Hoe doen jullie dat met de paarden en jullie vriend/man? Ik werk nu voltijds, in de avond rij ik mijn paarden en in het weekend vaak wedstrijd. Mijn vriend vindt paarden niets en gaat nooit mee op wedstrijd. We zien elkaar zo'n 2-3 keer per week, maar vaak een halve dag of avond aangezien dat de paarden dan nog gedaan moeten worden. Tegenwoordig brengt dat heel wat problemen met zich mee....

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:24

Nee, dat stond nog op mijn to do lijstje! Maar dat wil ik pas na woensdag doen, want dan zijn mijn examens gedaan :p Deze staat op 10 min van hier.. Dan kan een beetje ontspanning wel.

Dat is het makkeljike aan een vriend die ook paardrijdt ! En zijn paarden staan natuurlijk bij mij. Maar soms zien we elkaar door omstandigheden ook niet. Hij vooral met zijn werk dan en ik omdat ik ergens ben... Bracht hier ook wel eens een discussie, denk een week of 2 geleden nog. Eens goed babbelen kan wonderen doen, want hier is alles terug dik inorde en we zien elkaar terug dagelijks!

Ik denk wel niet dat het makkelijk is als je vriend/man niets van paarden moet afweten... Je brengt er natuurlijk wel heel veel mee door...

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:44

tof daaph welk 1 is het? ben altijd wel beetje cerieus :)

hier rijden we ook allebei en ook alle bij wedstrijden zelfde discipline en zo. dus over de paarden hebben wij nooit geen problemen :) behalve dan als het gaat van als ik of hij zegt van ja je kan dit zo doen of dat zo doen ja dan is het nooit goed :p maar als iemand anders dan identiek het zelfde zegt dan is het plots wel goed. en dat hebben we alle twee :p

ik denk ook dat het moeilijk tot zelf niet zou lukken moest 1 van de 2 niet in paarden geintresseerd zijn want uiteindelijk is dat toch grotendeels uw leven. wij doen ook de meeste dingen in teken van de paarden.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 14:48

Ohh dat lukt hier ook niet, elkaar helpen. Wel met inspringen ofso, maar zo op training.. Nee dat komt niet goed. Daarom helpt Sarah mij ook veel. Want Sarah en haar vriend elkaar zo helpen gaat ook niet, dus dan helpen de mannen elkaar weer :p heeft toch iedereen nog hulp en geen huishoudelijke "ruzie's"

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:03

Ik ben minder gaan werken zodat ik overdag tijd heb. Hij accepteert dan weer dat ik alleen nog de gemeenschappelijke bijdrage betaal en minder folietjes voor beide uit eigen zak, mijn loon is immers ook fiks gezakt. Ik regel de wedstrijden altijd ofwel zo dat hij niet thuis is, ofwel niet wekelijks. Hij doet zijn best om eens te komen kijken als het past. En vooral bewust erbij stilstaan dat we ook voldoende tijd voor elkaar vrij houden. Hij gaat minder vaak uit of zeurt niet meer als ik sneller naar huis ga. En ik prop mijn weekends en avonden niet meer vol paardenspul :)

Edit: mijn vriend doet nu ook geen alledaagse job met normale uren, wat plannen op lange termijn ook nogal eens een uitdaging maakt. Wij zien elkaar sowieso al minder dan de meeste koppels.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:07

Varekaj: grote opluchting dat ze op de nieuwe wei staan!! Smid al gehoord intussen? Anders toch maar weer een andere zoeken?

Madelene: ik denk dat jij dressuur en springen zaterdag hebt en de cross op zondag?

Mila: we hebben al verschillende merries drachtig gehad maar eigenlijk nooit veel verschil qua gedrag. En hele mooie foto's!!

Daapph: ik ben ook benieuwd naar welke je gaat kijken! Maar met een jaarling moet je nog eens 2 jaar wachten, zou je dan niet eerder een 3-jarige zoeken?

Florence: zelfs bij ons thuis is er geregeld discussie, vooral als ik ganse weekenden weg ben voor wedstrijden en hij heeft vroeger zelf veel gereden en staat op zich ook volledig achter de paarden, en in de week maakt hem dat ook allemaal niets uit maar in het weekend kan hij er ook over zagen. Ik heb hem wel al heel duidelijk gezegd dat ik mijn paarden en wedstrijden voor niets of niemand opgeef, dus als hij er niet mee kan leven, moet hij cru gezegd maar vertrekken. En dat meen ik ook echt.
Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd als je zo intensief als wij je hobby beleeft, dat dat niet kan met iemand zonder enige vorm van affiniteit met de paarden. Daar komen vroeg of laat sowieso discussies van. En als jullie zouden samenwonen, hoe wil/kan je de financiële kant regelen, want paarden kosten ook veel geld.
Ik denk als je nu al discussies hierover hebt, dat dit een moeilijk verhaal wordt :(:)

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 16:22

Ik heb je een pb gestuurd

Zaterdag na de jumping gaan we kijken

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:43

Wij hebben financieel alles apart. We hebben elke maand allebei dezelfde bijdrage voor gemeenschappelijke onkosten/spaardoelen en that's it. De rest van onze kosten dienen we zelf voor op te draaien. Alles qua eigendommen is volledig apart en daar heeft hij dan ook niks in te zeggen (maar dat geldt andersom even goed).
Lessen probeer ik op een vast moment te leggen, bijvoorbeeld wanneer hij training heeft van basket. Wedstrijden proberen we bij elkaar te gaan kijken of beetje plannen dat het dezelfde dag is. Lukt dat niet dan zorgen we toch voor 1 avond/weekend samen.

Het is puzzelen soms maar uiteindelijk lukt het op deze manier wel. Ik kan minder sparen maar daar kies ik zelf voor. Wil ik meer werken, dan zal ik het rijden anders moeten plannen als hij thuis is. In elk geval hangt het er sterk van af in welke mate je samen toegevingen wil doen. Mijn vriend heeft absoluut niks met paarden, al vindt hij springen en cross wel leuk om te zien en staat hij er volledig achter dat ik mijn best ervoor wil doen. Zolang ik maar rekening hou met hem :)

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 16:59

Het is ook een beetje van geven en nemen vind ik,
Ik weet nu niet vanbuiten hoeveel paarden je hebt. Maar als je er een stuk pf 4 hebt en wilt die allemaal op goed niceau hebben, dat kost veel tijd. Zeker als je dan nog een vriend hebt die er niets van moet hebben. Een paard of 2 neemt al minder tijd en zorgt ook wel dat je nog iets anders kunt doen.

Maar ik vind wel dat uw vriend ook interesse moet tonen in uw hobby.

Zo had ik eerst niets met golven maar heb nu leren golf spelen. Als we in de herfst/lente eens tijd hebben gaan we af en toe een balletje slaan

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:55

Ja klopt. Mijn vriend heeft nu onlangs wel voorgesteld om samen iets te gaan doen. We vinden squash en badminton allebei wel leuk, we hebben 2 sportzalen in de buurt voor badminton en in 1 ervan kan je ook squashen. Zoiets samen uitzoeken kan ook leuk zijn.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:36

Ik heb 3 paarden, die rij ik zo'n 4x in de week. Maarja jullie weten ook dat de wedstrijden en lessen op verplaatsing veel tijd kosten. Wij staan nu zo op een punt dat we niet goed weten wat we ermee gaan doen. Ik doe mijn best om te plannen. Zo kan hij bvb vrijdagavond komen tt zaterdagmiddag, daarna rij ik de paarden en vlecht ik ze. Maar dan vindt hij dan niet de moeite. Tjaa... Ik kan ook niet toveren denk ik dan. Hij kan zondag mee op tornooi, de hele namiddag zijn we dan vrij omdat alle proeven id voormiddag zijn. Dat is ook niet goed, hij wil dat ik een hele dag vrij ben. Normaal zouden We volgende 3 september op reis verttekken maarja... :(
Wij komen goed overeen maar de problemen hebben bijna altijd met paarden te maken

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:08

Is het geen optie om ze maar 3x te werken ipv 4x en alles wat te groeperen, zoals maandag rust, dinsdag en woensdag alle 3 rijden, donderdag rust, vrijdag rijden en zaterdag alleen diegene die meegaan op wedstrijd? Ik vlecht meestal in de vroege avond of late namiddag zodat we de hele avond nog samen hebben. Of ik sta zondagochtend om 6u30 op de weide om te vlechten zodat ik tegen 7u30 ten laatste kan vertrekken. Vaak ben ik tegen 8u30 dan op locatie, tegen 9u opzadelen en tegen 9u30 kan ik in principe proef rijden. Als het niet te ver is komt mijn vriend naar de wedstrijd als ik bijna mijn proef moet rijden, drinkt nadien dan nog eentje mee of babbelt met de clubleden, wachten samen op de prijsuitreiking en dan rijdt hij weer naar huis en ik ga Icaro wegdoen. Ik blijf dan expres niet hangen op stal om ook die avond dan nog tijd samen te hebben.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:21

Kijk, onze sport is niet zomaar een hobby, dat is een 'way of life'. Iemand die daar echt niets mee heeft, snapt dat niet en zal altijd het gevoel hebben dat hij ergens in het dagelijkse schema moet ingepast worden rond de paarden, wat op zich ook zo is, maar alleen paardenmensen snappen dat.
En met 3x per week rijden, rij je geen eventing, tenzij misschien in de B, maar ik denk dat Florences ambities wat verder reiken dan dat.
Lijkt mij nu ook wel dat je vriend, Florence, nu een beetje koppig doet en ook niet veel compromissen meer wil zoeken? Veel sterkte en wijsheid gewenst in ieder geval!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:48

Als je bij elkaar wil blijven zal er toch echt wel een compromis uit de bus moeten komen. Ik vind niet dat je altijd zomaar kan verwachten dat de ene zich volledig wegcijfert voor de ander. Er zijn er die dat doen, dat klopt, maar dat is langs zo vanzelfsprekend niet. Ik heb het geluk dat het bij ons lukt om dat 50/50 te doen. Ik klaag niet dat hij zo vaak weg is, hij klaagt niet dat ik tijdens de thuisperiodes veel tijd in de paarden blijf steken.

Nu hangt het er ook wel vanaf wat voor type je bent. Ik ben sowieso geen übersociaal type, ik ga zelden uit of weg als hij er niet is, wij zijn geen van beide het type persoon om constant aan elkaar vastgelijmd te zitten. Als jij dat ook niet bent terwijl je vriend iemand is die niks liever wil dan thuiskomen en de hele avond met 2 onder een dekentje romantisch zitten doen... Dat zou hier ook botsen.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:18

Hmm lastig Florence! Ik ga wel mee met Derest... Er gaat idd heel duidelijk overgepraat moeten worden, maar het is vaak heel,moeilijk om dat aan hun verstand gebroken...

Mijn ex-vriend reed niet te paard maar was wel helemaal into. Ik mocht in de week en in het weekend doen wat ik wilde. Als ik les had kwam hij kijken en wedstrijd was hij er ook altijd bij. Hij was ook wel fotograaf, dus dat was goed te combineren (mijn ex vriend is van nifiin.be). Maar goed dat leek dan de ideale combinatie maar dat is ook niets geworden ;) andere issues :P.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:52

Wij hebben ook al op het punt gestaan om uiteen te gaan omwille van de paarden omdat ik daar geen toegevingen in wou doen ;) Uiteindelijk een compromis gevonden waar we ons beiden wel in kunnen vinden. Sindsdien heeft hij er ook meer interesse voor trouwens.

Wat hier heel goed werkt is een kalender. Ik heb alle wedstrijden van VLP en LRV direct op een kalender gezet in potlood toen de data bekend waren. Toen heb ik gekeken, welke wil ik absoluut meedoen? Die schreef ik dan in het rood, met een maximum aan 3 weekends wedstrijd/maand. Mijn vriend fietst diezelfde periode vaak georganiseerde toerritten van wielerclubs. Die data opgezocht en ook in potlood op diezelfde kalender. De ritten die hij absoluut wou doen schreef ik in het groen.
Op die manier kregen wij een mooi overzicht van welke weekends we beide op pad waren, welke weekends we beide vrij hadden en welke dat 1 van ons bezet was.
Als je nu ietwat kan inschatten hoe de training loopt van je paarden, dan kan je dat ook invullen op diezelfde kalender. De avonden die je dan nog vrij hebt vul je samen in, als quality time.

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 05:30

ik ben ook volledig mee met Antonius. het is inderdaad geen hobby zoals een "manegeruiter" zeg maar het is echt een manier van leven. Van ons toch in elk geval. Stomme voorbeelden maar gisteren ben ik om 5u30 opgestaan om toch de paarden maar nog eens buiten te kunnen laten voor het heel erg warm was. terwijl ik om 06u45 moet vertrekken naar mijn werk of dat we elke avond tot 20 uur bezig zijn in de stallen. Als ik dat dan vertel aan mensen die geen paarden hebben verklaren die mij zot :p

heeft jou vriend dan geen hobby's? mss dat je de tijd dat hij in zijn hobby steek dan zowiezo aan de paarden kan spenderen om zo wat tijd vrij te maken?

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:37

florence, hier hetzelfde...ik heb een eigen camping en restaurant bedrijf, we verhuren daarbij dan ook nog stacaravans en vakantiehuisjes. ik heb dan maar 1 paard die ik intensief rijd, de andere 2 worden door vrienden gereden en verzorgd. Maar ook hier dus heel vaak discussies.
En mijn partner die werkt bij mij in loondienst, dus we zien mekaar wel de hele dag, maar altijd in werkvorm. maar hier is het ook....eerst mijn bedrijf, dan de paarden, en dan tijd voor mekaar, waarbij ik dus altijd personeel moet inzetten als ik vrij wil zijn. Ik kan niet zomaar de deur dichtdoen en gaan. Ik probeer het wel altijd zo te plannen die enkele keer dat we samen weg kunnen dat mijn partner niet ingepland staat op de dagen dat ik moet rijden.
Maar we hebben hier van te voren duidelijk over gepraat voordat we serieus een relatie aangingen, en iedere keer moet ik dat erbij halen. niet leuk, maar wel de manier waarop ik gelukkig blijf.
Van het voorjaar in een woeste bui na de zoveelste aanvaring dan maar serieus gezegd dat ik ging stoppen met de paarden. Ik was nog maar een hoopje ellende....en dat wilde hij natuurlijk ook niet.
Niemand wilde dat, personeel, ouders en vriend...
Dus vraag je partner eens of hij dat ook wilt? Want ik kan me voorstellen dat jouw geluk zeer diep geworteld is in het paardengeluk, en ik kan me voorstellen dat hij niet zit te wachten op een hoopje ellende in een partner.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:01

Antonius schreef:
Kijk, onze sport is niet zomaar een hobby, dat is een 'way of life'. Iemand die daar echt niets mee heeft, snapt dat niet en zal altijd het gevoel hebben dat hij ergens in het dagelijkse schema moet ingepast worden rond de paarden, wat op zich ook zo is, maar alleen paardenmensen snappen dat.


Dat zijn ook exact zijn woorden. Ik probeer zoveel mogelijk de paarden op dezelfde dag te rijden, maar ik volg wekelijks een les (dressuur of springen); daarbij gaan ze niet alle 3 mee, dus dan moet de andere toch de dag erna gereden worden. Dus dan rij ik toch alweer 5 dagen per week, daarbij komt nog de wedstrijden en de voorbereidingen en hopla alles zit vol. Elkaar zien is geen probleem, maar dat zijn dan korte periodes of periodes met paarden tussen, maar hij wil dat ik een volledige dag vrij maak en dat lukt niet zomaar.

@Varekaj: vlechten en wassen zie ik me niet te doen zondagochtend, ik moet telkens om 8u30 springen omdat ik 4 proeven rijd in de voormiddag. Dus ik zou al om 4uur moeten opstaan dan. Plannen is de sleutel, maar aangezien hij geen hobby heeft en niets heeft waarin hij hem vastbijt lukt dat moeilijk van zijn kant om flexibel te zijn.

Hij vraagt me niet om te stoppen, want hij weet dat ik voor de paarden zou kiezen. We hebben nu zaterdag afgesproken, ik ga om 6uur opstaan om de paarden te rijden, vlechten en wassen zodat we toch nog de hele middag hebben. Maarja ik weet niet of ik het probleem dan niet uit de weg ga, we wonen nog niet eens samen....

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:34

Hmmm idd geen gemakkelijke kwestie! Ik sta op stal bij vriendin die het ook allemaal zelf doet. Maar het scheelt wel dat ik het allemaal kan overnemen terwijl ze eens weekend weg gaat ofzo. :) En een toekomstige vriend zal maar al te goed weten dat hij mij én mijn paard erbij moet nemen. :p Maar zelf heb ik voldoende aan 1 paard dat wel. :j

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:49

ik denk ook dat het een groot verschil is of de paarden op een manege staan of bij u thuis. bij u thuis heb je erveel meer werk aan zeg maar dan in de manege daar kom je toe poets je, zadel je op en rij je en klaar. Terwijl thuis ja je hebt altijd werk :) Wij hebben nog vaak dat we ergens uitgenodigd worden ergens en dan moet je daar om 18 uur zijn en dan zeggen wij al op voorhand van oei ja dat zal niet lukken want de paarden moeten nog eten krijgen :) dan zie je de mensen ff raar kijken maar dan beginnen ze maar zonder ons. Onze vriendenkring weet dat ondertussen al dat we altijd wat later zijn :) het is ook moeilijker om eens een weekendje weg te gaan want je hebt altijd iemand nodig die je kan vervangen. wij hebben gelukkig mijn schoonvader die altijd inspringt. maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen die luxe heeft.