[SGW] over ruiters en hun paarden, of als de sport onsportief is..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

over ruiters en hun paarden, of als de sport onsportief is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 23:43

...zomaar een stukje brainstorm.
Al een paar jaar ben ik hindernismiep, zit braaf met m'n walkie-talkie bij hindernissen en doe wat nodig is. Er komen altijd heel erg veel superleuke combi's voorbij, met blije paarden en even blije ruiters. Soms paarden die niet willen maar door een hoop peptalk van de ruiter toch maar doen wat er van ze gevraagd wordt en waarbij het hele veld kan meegenieten van een enthousiaste reactie. Of ruiters die alleen maar proberen hun paard een béétje te beschermen omdat ze al in de startbox staan te piafferen en als een weggeschoten pijl het parcours door vliegen. Allemaal heerlijk om te zien en mee te maken.

Dit jaar was echter een klein beetje anders dan anders. Meestal zitten er heel zeldzaam combi's tussen waarbij je de ruiter niet eerlijk vind. Maar dit jaar waren er combi's waarbij de ruiters ronduit hun frustraties botvierden op het paard. Of meer nog: de pony.

In een jaar of 10 heb ik slechts één keer een aantekening gemaakt van overmatig/verkeerd zweepgebruik (amazone in kwestie pakte toen na een paar tikken de zweep verkeerd om vast om zo te meppen).
Dit jaar heb ik die aantekening helaas veel vaker moeten maken. In 1 dag meer dan in de 10 jaar daarvoor. Waar gaat het mis?! Sinds wanneer is het acceptabel om je paard letterlijk van de ene hindernis naar de andere te slaan? Om het paard na de hindernis nog een paar fikse lellen na te geven? Om tijdens de cross je paard helemaal stijf te vloeken want achterlijke rotbok? Hoe vaak moet je een paard een lel verkopen voor de hindernis? 1x lijkt mij persoonlijk genoeg. 5x vind ik al erg twijfelachtig. Maar meer dan 20x? Waar is het goed voor?! Wat ben je dan aan het doen? En dan echt een paar combinaties waarbij de ruiter de teugels in 1 hand nam en met de zweephand een paar hele ferme uithalen gaven. Van die lellen waarbij je spontaan pijn in je kont krijgt alleen al bij het zien en horen daarvan...
Of wat te denken van een ponycombinatie met een weigering, waarbij de ruiter de pony's oor beetpakte en er aan trok... Of wat denk je van degene wiens paard niet door wilde maar waarbij er 2 bekenden naar het paard renden en al gillend en met de armen zwaaiend het paard vooruit jaagden en er uiteindelijk ook op probeerden te slaan?

Hoe gaan jullie als hinderniscontroleur om met dit soort dingen? Waar ligt voor jullie de grens om melding te maken? En ruiters, hoe zouden jullie willen dat het gedrag van jullie mede-SGWers wordt aangepakt? Wat is nog toelaatbaar, en wat niet meer? Hoe vaak mag je een paard slaan?

Let wel, ik ben echt niet een uberwoelie die ervan verschiet als een paard een bijnaam heeft die kennelijk verrekte k*tknol is, en dat een paard af en toe een tik met de zweep krijgt? Ik zit er niet op, ik hoop erop te kunnen vertrouwen dat de ruiter weet wanneer dat nodig is. Maar vandaag heb ik toch echt een paar aantekeningen van wreedheid gemaakt en iemand het parcours uitgestuurd (alleen kreeg ik een middelvinger en een paar lelijke woorden). En degene die eraf viel en haar paard toen ze weer rechtop stond met een zweep ging bewerken heb ik ook zodra ik erbij was gezegd dat ze daar nu mee ging stoppen. Afreageren is gewoonweg te goedkoop en te oneerlijk.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:51

Bij jou verhaal vind ik dit filmpje erg toepasselijk:

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg

het filmpje is gericht op het bit maar ik schrik net zo erg van het zweepgebruik...

Als ik mijn paard ook maar 1 keer zo'n klap zou geven als ze op dit filmpje geven zou ik er binnen 1 seconde naast liggen... Dat pikt ie echt niet. En terecht!!

delerium

Re: over ruiters en hun paarden, of als de sport onsportief is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 23:58

Pff, ik word er gewoon een beetje naar van, dit soort zweepgebruik was inderdaad helaas te zien. Gelukkig wel bij een minderheid, maar met name in de B-ponies was het niet meer normaal.
Moet overigens wel zeggen dat de organisatie e.e.a. altijd erg serieus neemt, niets dan goeds daarover.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:09

Ik denk altijd maar, wat een ongelooflijk brave ponies zijn het, echt TE braaf! Dat ze het gewoon toelaten dat ze zo hard en veel worden geslagen...

En raar dat mensen dat bij hun paarden doen, wat voel je er dan voor -O- en denken ze dat hun paard voelt. Als je ook dat filmpje ziet, de paarden komen gewoon niet goed uit, daar kunnen ZIJ niks aan doen. De ruiter daarintegen...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:17

Dat filmpje is gewoon ziek. Waarom doen die mensen aan paardensport? Als ze wat willen slaan dat ze dan tennis spelen of zo.
Doet me denken aan toen ik nog een klein meisje was en ik naar de manege in de buurt ging. Slome paardjes dat niet op het been reageerde het enige wat de instructrice dan als uitleg gaf was 'hier een zweep'. Ik gaf dan hele zachte tikjes wou het beestje geen pijn doen. De instructrice schreeuwde dan dat het harder moest dat het paard anders nooit naar mij zou luisteren.
Had helemaal geen zin meer om te leren paardrijden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:21

Dat zie ik hier ook veel: overduidelijke ruiterfouten maar toch is het altijd het paard zijn schuld.
Ik heb nog gezien dat ruiters na een parcours/proef teruggingen naar de vrachtwagen, paard vastbonden en er dan lustig op los begonnen te meppen. Het ergste van al, niemand keek hier van op.
Ik heb dan ook een grondige afkeer gekregen van het hele wedstrijdgebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:24

Helaas zie je het steeds vaker,ook bij springconcoursen. Paarden die letterlijk over de hindernis heen worden gemept. Vind je het dan nog gek dat ze weigeren?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 00:25

Dat is al helemaal te triest om los te lopen...
Maar waar leg je als hinderniscontroleur de grens? Het is heel simpel, als je niet kunt aanzien dat een paard een keer een lel krijgt dan kun je beter iets anders gaan doen. Maar waar is het breekpunt dat je zegt "dit schrijf ik op" of "die gaat nu de cross uit"?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 01:30

Nu ben ik zelf niet actief met wedstrijden en ook niet in het beoordelen, maar als iemand al af stapt om er beter bij te kunnen om het paard te meppen, dan is zo iemand voor mijn gevoel al veel en veeeel te ver gegaan. Bij de rensport mag er maar een bepaald aantal keer geraakt worden met de zweep, zou zoiets niet een goede regel kunnen zijn ook in de springsport? Zeker als je ziet hoe sommigen helemaal los kunnen gaan in hun woede... die mogen ze van mij direct uit de ring halen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:42

Mijn paard had alleen maar last van een zonnensteek hoor! Daarna liep hij weer top en alleen maar complimenten dus ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 10:13

Henny: jij was inderdaad een van de voorbeelden van mensen die het wél zo deden dat het een plezier is om naar te kijken. Paard dubbel en dwars, maar gewoon sturen, aanmoediging, en *hoppa*, daar ging-ie. Zag er fijn uit, ondanks dat het er niet standaard vloeiend uit zag en het toch een weigering werd. Maar vond je prima met je paard omgaan hoor. Je hebt hem ook niet een aantal meppen uit frustratie verkocht...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:14

Ik zie het veel bij de pony combinaties maar denk dat het toch een kwestie van opvoeden is..... Meeste ouders zouden hun kind zelf eens een lel met de zweep moeten geven zodra het kind zich af gaat reageren op de pony. Maar dat gebeurd niet, nee de pony doet het fout en het kind doet alles goed.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:23

Tja eigenlijk zouden ze een regel moeten maken, max 3x zweep gebruik en anders eruit ofzoiets

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:28

Ik moet zeggen dat ik het vooral bij ponies zie en kan gelukkig als hinderniscontroleur niet zeggen dat ik het ook bij de paarden in het sgw zie. In het springen zie ik het wel, helaas... Meisje gaat al zagend (en dan écht zagend) de eerste drie hindernissen in de B door, maar eindigd vervolgens met een 7,5/8,5/9(!) en twee balken op de derde plaats... Dáár krijg ik nou kromme tenen van!
Ik zal verder niet de schijnheilige ruiter uithangen, want ook ik heb uit frustratie wel eens een tik uitgedeeld en heb na de zoveelste dramtische dressuurproef tijdens een sgw mn paard uitgemaakt voor %&#*+@-beest, omdat ze me in de steek liet. Maar in de cross geldt voor mij dat ik wil rijden met plezier en dat ik mijn paard met vertrouwen een hindernis over wil hebben.
Als ik dan soms zie hoe de pony ruiters na een weigering menen te moeten meppen en schoppen (om maar binnen die tijd te blijven?) denk ik vaak: als je nou rustig opnieuw was aangereden was je pony er zo overheen gegaan. Zeker bij de ponies zie je al aan de kop van het beessie dat ie t écht niet gaat doen ;) . Met rust bereik je in mijn ogen veel meer in een dergelijk geval.
@ delerium: tof dat je er wat van durft te zeggen.... Helaas gebeurd het te weinig en blijven mensen op een dergelijke wijze doorrijden.

*edit: zweep is niet het enige hoor, haal de sporen ook maar van de meeste pony combinaties af. Hoe vaak die prikkers welniet onterecht die buik in vliegen....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:58

Ben je als hinderniscontroleur eigenlijk wel in je recht om een combinatie de cross uit te sturen wegens wreedheid? Vraag ik me zomaar even af....

Het is walgelijk gedrag en dat zou ik direct aan de federatievertegenwoordiger melden. Dat is de persoon die echt kan optreden/officiele waarschuwing kan geven.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:21

Het betere mep- en schopwerk was inderdaad bij de ponies. Bij de paarden enkele combinaties waarvan ik dacht " >;) dat had ongetwijfeld ook best even minder gekund" of "als dit een aanmoediging is houdt het paard vast veel van sm". Maar het was echt bij de paarden dat er een ruiter eerst een enorme stijgerserie netjes uitzat en vervolgens goed over de hindernis ging, maar bij het aanrijden op "mijn" hindernis viel en zodra ze weer stond haar zweep pakte en het paard in elkaar ging slaan. En al is het 100x zo dat je de cross na een val niet meer mag vervolgen dus gediskwalificeerd bent: je gaat gewoonweg niet onder mijn neus een paard in elkaar staan rossen want dan heb je me over je heen.

Sim: dat kan niet voor zover ik weet. De instructie hinderniscontroleurs zegt hierover:
Wreedheid is verboden en moet worden gerapporteerd bij de wedstrijdleiding! Met name dient er op te worden gelet dat er geen overmatig en onjuist gebruik gemaakt wordt van zweep of sporen. Het overmatig aandrijven van een vermoeid paard wordt in het reglement als voorbeeld van wreedheid genoemd. Wordt door u een geval van wreedheid geconstateerd, dan moet u de vermelding daarvan vergezeld doen gaan van de namen van twee getuigen, die bereid zijn een door u opgestelde verklaring omtrent het gebeuren te ondertekenen.

De combinatie die ik zondag heb weggestuurd was niet op basis van wreedheid (daarover wel een aantekening), maar op basis van hulp door derden. (al kreeg ik eerst en grote muil van de ruiter, daarna van de helpers, en is de combinatie gewoon doorgereden, pas later hebben ze het parcours verlaten)
Heb overigens degenen waarvan ik het nodig vond allemaal bij de federatievertegenwoordiger gemeld ja :j Daar was vast niet iedereen blij mee. Ik hoop dat het de ponies er iig blij mee waren, om hen gaat het me.

Eigenlijk maakt e.e.a. ook dat ik me afvraag of het wel een goed systeem is zo, met hinderniscontroleurs. Want ieder gympie kan controleur zijn, in feite hoef je alleen maar te kunnen lezen en schrijven en te zien of een paard loopt, springt, of stopt. Oké, zo extreem is het natuurlijk niet, maar is het wel oké? Ondanks dat de wedtrijdleiding vantevoren keurig altijd alle informatie verstuurt zodat je alles op het gemak vooraf kunt lezen, en er ook vooraf al over kunt vragen wat je wilt, blijft het tot op zekere hoogte inzichtswerk. Niet op het moment dat alles gaat zoals het hoort, maar juist op het moment dat het dat niet doet. Bijvoorbeeld over wreedheid. Gezond verstand denkt iedereen te hebben, maar inhoudelijk is iedereen anders en zal dus anders reageren.
Ook zit je in principe alleen (ik niet dankzij Bellatrix), waardoor je bijvoorbeeld op hindernissen die buiten zicht liggen al grote moeilijkheden hebt om 2 getuigen te vinden. Want die zijn er eenvoudigweg niet. Nu was er geen sprake van (zat getuigen), maar ik kan me voorstellen dat het in sommige situaties moeilijkheden oplevert omdat je dan feitelijk machteloos staat en een ruiter zijn gang kan gaan.

Daarom ben ik ook benieuwd naar hoe anderen handelen, en zouden willen dat er gehandeld wordt. Wat meld je wel? Wat meld je niet?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:51

Van mij mag hier echt hard tegen worden opgetreden.
Zag het recent bij een springwedstrijd in Hattem. Jong paard stond niet direct stil en vervolgens met met zover kracht telkens aan 1 teugels gerukt, dat volgens mij de kiezen er los in stonden. Ik heb daar luid en overduidelijk wat van geroepen. Helaas geen KNHS afgevaardigde in de buurt.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:25

Thanx Delerium! Ik doe altijd alles met mijn stem. Ik vind dat veel beter werken dan dat gepruts met zagen en extreme zweepslagen. (wil niet zeggen dat ik natuurlijk nooit een tik geef hoor)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:48

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:07

Het staat me bij dat ditzelfde dit jaar in het verslagentopic over Chaam is aangekaart: wreedheden bij de B-ponies. Ik weet niet waar het aan te wijten is. Ik heb dus ook geen algemene en werkende oplossing. "Opvoeding" is me iets té algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:21

Hier ook ervaring. Inderdaad, vooral pony's krijgen het te voorduren, maar bij de paarden mag je het ook niet onderschatten. Vorig jaar heb ik wat aantekeningen gemaakt en ben ik naar 1ne gelopen en heb hem een fikse waarschuwing gegeven. Of wel stopte hij ofwel smeet ik hem uit de cross. Ging ik wel op de pony zitten en hem vooruit meppen naar de uitgang ;)

De cross die ik in maart heb gedaan viel heel goed mee. Van de 400 combi's maar 1 aantekening. Heb er van de zomer ook weer 1 dus ik zal zien wat het dan gaat zijn :) Wel laat ik vaak combi's afkoelen onder het mom: U moet plaats maken voor de ruiter achter u. Meestal kalmeren ze wil. Hiermee heb ik veel kunnen oplossen :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:45

Ah, jij doelt op de onderhandse mep techniek. Ja, echt waar er is een benaming voor in de springsport. Je kan meer kracht zetten omdat je meer ruimte hebt voor je arm en dus komt je klap harder aan. Brr, ik heb hem eenmaal toegepast nadat verschillende omstanders zeiden dat de pown nu echt met me liep te klooien, maar niet mijn manier van doen. Al moet ik zeggen dat die ene klap bij mij wel efficient is. Stoppen deed ze toen niet meer voor een aantal weken.

Dus wat is beter? Een ruiter die haar paard meerdere malen hard slaat, of een ruiter die haar paard een keer heel hard slaat waarnaar het over is? Al ben ik van mening dat een aanmoedigende tik genoeg zou moeten zijn, als je dan al een zweep gebruikt.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:55

_Sim_ schreef:
Ben je als hinderniscontroleur eigenlijk wel in je recht om een combinatie de cross uit te sturen wegens wreedheid? Vraag ik me zomaar even af....

Het is walgelijk gedrag en dat zou ik direct aan de federatievertegenwoordiger melden. Dat is de persoon die echt kan optreden/officiele waarschuwing kan geven.

je hebt als hinderniscontroleur geen enkel recht, behalve Meld recht....idem voor doorrijders ed. Ik vind dat daar best wat anders in mag.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:08

Ik vind dat ook wel bianca1980, maar dan wel onder de voorwaarde dat er een minimale scholing verplicht gesteld wordt. Alleen is het voor organisaties nu al moeilijk voldoende hinderniscontroleurs te vinden, laat staan als je eisen gaat stellen...

LuffB: ik vind beiden niet goed :+ Zowel overmatig zweepgebruik (met dus de vraag "wanneer is iets overmatig") als onderhands... Over een aanmoedigende tik zul je me niet horen, maar ik vind het een ander verhaal als paarden en ponies de hindernis over geramd moeten worden. Dan denk ik (in wellicht al mijn onkunde) dat er 3 mogelijkheden zijn:
*de ruiter deugt niet
*er is een reden waarom het paard niet wil (denk aan vermoeidheid, malaise, angst)
*het paard is eenvoudigweg niet geschikt als eventingpaard (voor die klasse).

Doet me denken aan de combinatie die aanreed op een dubbel smalletjes en het paard weigerde op A, waarna de amazone nogmaals aanreed, maar aarzelend en een hele ruime langsloper had waarop ze meldde dat ze de cross ging verlaten omdat het een te oneerlijke hindernis was voor een jong paard. Ze vroeg toen of ze voor het vertrouwen het B-deel nog mocht springen (A-deel had geen aanleuning, het B-deel wel), dit uiteraard prima gevonden aangezien er geen andere combi aan kwam. Paard sprong het B-deel probleemloos, en ze is gewoon inderdaad weer retour gegaan. En er is geen onvertogen woord of actie vanuit de amazone naar het paard gegaan, het paard zag het niet zitten, bij de 2e keer leek ze er echt begrip voor te hebben waarom het paard het niet zag zitten, en toch zijn ze met vertrouwen de cross uit gegaan. Daar kan ik niets dan respect voor hebben. En dat ze dan naar mij en Bella zat te knauwen neem ik haar niet kwalijk hoor, liever dat dan tegen het paard. Maar ook tegen ons eindigde ze wel vriendelijk, dus alles oké :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:55

Wellicht dat het dit jaar ook extra vaak voor kwam omdat voor de pony's het ook de kampioenschappen voor Zeeland was. Kan me zo voorstellen dat jeugdige ponyruiters zich in het heetst van de strijd wat hebben laten gaan...........