[SGW] Cursus 'Training eventing paard en gebruik hartslagmeter'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eventinggek

Cursus 'Training eventing paard en gebruik hartslagmeter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:54

Eindelijk: Een uitgebreide cursus waarin je leert hoe je je paard optimaal kunt trainen en hoe je hierbij gebruik kunt maken van een hartslagmeter! *\o/* De cursus wordt georganiseerd door mij (The Eventing Shop) en Moxie Analysis & Coaching en gegeven door Carolien Munsters van Moxie. Carolien is o.a. adviseur van het Nederlands Olympisch Eventing team. In de Hoefslag van de afgelopen week stond ook een heel leuk artikel over wat Carolien doet! Wat houdt deze cusus in:

Cursus ‘ Optimaal trainen van het eventing paard en gebruik hartslagmeter’
De cursus bestaat uit 3 modules;
Module I:
Basis principes sport fysiologie en trainingsleer van het paard; gebruik maken van de hartslagmeter.
Module II:
Training en hartslagmetingen in de praktijk? Wat betekent het voor het individuele paard en hoe zwaar is elke training?
Module III:
Van praktijk en wetenschap naar optimaal trainen en voeren van je sportpaard (inclusief hoe train je een eventing paard optimaal?)

De cursus wordt gegeven op vrijdagavonden in de maanden maart – april, verspreid over 3 cursus avonden die om de twee weken plaats vinden. Elke module bestaat uit een theorie en praktijk gedeelte, met de nadruk op de praktijk metingen in module II (mogelijkheid om max. 10 individuele paarden te laten meten tijdens training).

Data (vrijdags van 19.30 tot circa 21.30):
• Module I 16 maart 2012
• Module II 6 april 2012
• Module III 27 april 2012
• Follow-up mogelijkheid; praktijk metingen in combinatie met crosstraining (Rob Janssen) opgave tijdens de cursus. Datum is nog te bepalen.

Locatie: Manege de Vossenkuil, Bergerhofweg 2, 5953 NR Reuver.
Reuver ligt in Limburg tussen Venlo en Roermond, gemakkelijk bereikbaar direct aan de A73.

Opgeven kan door een email te sturen naar: info@moxiesport.nl met vermelding van naam, adres en wel of niet met paard aanwezig tijdens module II. Je inschrijving is pas definitief als deze per email is bevestigd (minimaal 10 deelnemers).

Kosten voor de hele cursus (3 modules) zijn € 135,00 (per module* € 50,00)

Tijdens de cursus is er de mogelijkheid tot aanschaf en informatie over diverse hartslagmeters (bij interesse graag vermelden op aanmelding).

* Aangeraden wordt om modules op een volgend te volgen (dus alleen module II of III volgen als voorafgaande modules ook zijn afgerond.
**De kosten van de workshop dienen vooraf te worden betaald, details staan in de bevestigingsmail. Als je verhinderd ben, blijf je de kosten verschuldigd, tenzij je zelf voor een vervanger zorgt; kosteloos afmelden is bij deze training niet mogelijk.

EvelienH

Re: Cursus 'Training eventing paard en gebruik hartslagmeter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:45

Ik denk er even over, het is wel een beetje ver weg...

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 13:54

EvelienH schreef:
Ik denk er even over, het is wel een beetje ver weg...

Tsja, er moet nou eenmaal voor een locatie gekozen worden... Op deze manier is het ook nog toegankelijk voor onze zuiderburen. We hebben het extra op vrijdag gepland zodat t voor t weekend is ipv voor een werkdag. De 25x60 rijhal en kantine die we gebruiken zijn spliksplinternieuw, dus dat is in ieder geval super :j Parkeerplaatsen zijn er ook voldoende.

By the way: mijn showroom ligt 5 minuten hier vandaan en het Designer Outlet Centrum in Roermond ligt 10 minuten verder :D Misschien leuk om eens te combineren :o

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:57

Ik vraag me af in hoeverre een dergelijke cursus 'zin' heeft voor beginnende SGW combinaties... Start je M of Z, kan ik snappen dat je verder gaat kijken naar mogelijkheden om je paard zo goed mogelijk te trainen en op verschillende manieren nog beter te maken. Misschien heb ik het mis hoor, maar dan hoor ik het ook graag :)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:04

Hier heb ik zeker wel interesse in. Super leuk dat Carolien het doet!!

Ik ga even overleggen of paard mee tijdens module 2 mogelijk is, ivm met de afstand..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:07

Poeh, erg interessant, maar wel een beetje ver vanuit het noorden :o
Is er kans dat als het aanslaat er elders nog meer volgen?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:10

HijadelaLuna schreef:

Hier ben ik ook benieuwd naar, het is namelijk voor mij niet te doen om naar Limburg af te reizen mijn wedstrijden rijd ik niet eens zover :+

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:15

Loetie84 schreef:
Ik vraag me af in hoeverre een dergelijke cursus 'zin' heeft voor beginnende SGW combinaties... Start je M of Z, kan ik snappen dat je verder gaat kijken naar mogelijkheden om je paard zo goed mogelijk te trainen en op verschillende manieren nog beter te maken. Misschien heb ik het mis hoor, maar dan hoor ik het ook graag :)

Toen ik zelf toen ik echt serieus met eventing begon had ik graag zo'n cursus gevolgd! Er zijn maar weinig mensen die je goed kunnen uitleggen hoe je je paard zou echt goed traint voor eventing, laat staan voor jouw situatie. Ik deed toen een schema volgen dat ik ergens in een boekje gevonden had. Door de steeds verdere ontwikkeling van trainingsbegeleiding is ook gebleken dat een trainingsschema er voor ieder paard anders uit kan zien; een trainingsschema voor een paard met meer bloed zal er bijvoorbeeld anders uitzien dan voor een doornormale KWPN'er. En bovendien zal dezelfde training voor het ene paard en andere impact hebben dan voor het andere paard.

En wat het niveau betreft: voor een BB of B ruiter die t puur voor de fun doet kan ik mee voorstellen dat t niet hoeft, maar voor elke andere serieuze ruiter denk ik dat t alleen maar een heel erg geruststellende gedachte is dat je weet dat je paard fit genoeg is om het crossparcours af te leggen! En wat kun je nog verder perfectioniseren als je foutloos bent in de cross: het rijden op de optimale tijd. En ook dit krijg je beter voor elkaar als je aan goede conditietraining doet :j

Ik denk trouwens dat dit ook erg goed aansluit op de steeds hogere veiligheidseisen in de Eventingsport. Als ruiter & paard conditioneel goed op zijn voorbereid is de kans op ongevallen ook nog veel kleiner. Ik vind dat ruiters zich daar best van bewust mogen zijn :j

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:16

Evony schreef:
HijadelaLuna schreef:

Hier ben ik ook benieuwd naar, het is namelijk voor mij niet te doen om naar Limburg af te reizen mijn wedstrijden rijd ik niet eens zover :+

Als er voldoende animo is zal de cursus zeker herhaald gaan worden, dat zal dan goed op een andere (meer richting t midden vh land) locatie kunnen zijn :j

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:18

An dat zou echt super zijn! Zou hem namelijk heel graag volgen, heb via ruiters al wat ervaring opgedaan met de manier van Caroline en zou dat graag verder uitwerken :D

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:22

Oei, dit houd ik even in de gaten.
Is lekker in de buurt en wel erg interessant.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:26

Ik wil in de toekomst graag gaan starten, dus "haast" is er niet bij, maar het lijkt me een mooie kans om te leren hoe ik het beste kan gaan trainen met mijn paardje. Als de cursus een volgende keer elders gegeven wordt ben ik zeker van de partij :j

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:51

Thanx Eventinggek, voor je uitleg. Ben nog niet helemaal overtuigd als beginnende B-ruiter, maar wellicht komt dat omdat wij nog in een ander stadium zitten qua training. (Ervaring opdoen en crossen uitrijden is ons hoofddoel dit jaar, tijd letten we nog niet op...) Mijn paard heeft (voor de B) wel genoeg conditie namelijk. Momenteel maak ik me meer zorgen over mijn eigen conditie :Y) Maar voor de hogere klassen snap ik je uitleg zeer zeker.

Eventinggek schreef:
Als er voldoende animo is zal de cursus zeker herhaald gaan worden, dat zal dan goed op een andere (meer richting t midden vh land) locatie kunnen zijn :j
Misschien moet ik daar dan dus maar aan mee doen dan en met mn eigen ogen ervaren of het wat is :P Dan zijn we er misschien ook wat meer aan toe tegen die tijd!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:57

Loetie84 schreef:
Thanx Eventinggek, voor je uitleg. Ben nog niet helemaal overtuigd als beginnende B-ruiter, maar wellicht komt dat omdat wij nog in een ander stadium zitten qua training. (Ervaring opdoen en crossen uitrijden is ons hoofddoel dit jaar, tijd letten we nog niet op...) Mijn paard heeft (voor de B) wel genoeg conditie namelijk. Momenteel maak ik me meer zorgen over mijn eigen conditie :Y) Maar voor de hogere klassen snap ik je uitleg zeer zeker.

Eventinggek schreef:
Misschien moet ik daar dan dus maar aan mee doen dan en met mn eigen ogen ervaren of het wat is :P Dan zijn we er misschien ook wat meer aan toe tegen die tijd!

Natuurlijk, I snap you :D Voor een rondje B/L is een goede basisconditie (normaal 4-5 x per week trainen) voor de meeste paarden voldoende :j Ik zou zeggen ga lekker aan de slag met crosstrainingen! Eerst gewoon eens lekker rond kunnen komen en een beetje routine krijgen. Je merkt vanzelf als je aan dit soort dingen behoefte krijgt :j

Sultank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:24

Ik ga wel even met mijn moeder overleggen of ze mee wilt! Lijkt me echt onzettend leuk om te doen, denk dat me moeder het ook wel erg leuk zal vinden. Heb je nog wel plekken?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:06

Hoeveel plekken zijn er nog? En alleen bij Module II is een praktijk gedeelte toch (ivm vervoer paard). Het lijkt mij echt ontzettend interessant en leerzaam!

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:04

goed initiatief !!!
balen dat het zo ver weg is ruim 250 km . ik zit met de spits doe er dan 2 x zo lang over met alle files die kant op :-(
ik had erg graag mee willen doen. heb inmiddels zelf een hartslag meter aangeschaft en er is maar weinig over te vinden op inet.
als het meer naar het midden van het land was geweest had ik zeker mee willen doen. misschien volgende keer beter

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:51

Sultank: nog plekken genoeg hoor, alles is nog vers vd pers :Y) Afgelopen vrijdag zijn de data & locatie pas bevestigd.

16easer24: dat is idd wel errug ver voor jou.... Maar hopen dat er voldoende animo is zodat we hem nog vaker kunnen organiseren :j

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:42

Ik hoop ook dat hij ergens in het midden van het land nogmaals georganiseerd wordt, dit is voor mij denk ik toch te ver helaas. Wel zeer interessant!!

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:52

Wat een interessante cursus!
Helaas ook voor mij wat te ver weg (275 km) Wanneer de cursus meer in het noorden wordt aangeboden, houd ik mij zeker aanbevolen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:52

Erg interessant! Maar ook voor mij geldt dat het te ver weg is. Als er nog eens een nieuwe serie ergens in het midden of westen van het land wordt georganiseerd, dan wil ik zeker meedoen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:16

Is r n og plek op deze cursus?
Kan ik ook meedoen zonder mijn paard mee te nemen ( het is 2 uur enkele reis)

Ik rijd geen eventing, verder dan een oefencross en hopelijk ooit B komen we niet.

Maar ik heb een ander probleem met mijn dier ( moderne haflinger van 7 )
Ze is heel lastig in conditie te krijgen ( en dan bedoel ik sportconditie, niet haar slanke lijn, die is prima)

Snel buiten adem, kan haar energie in vijf minuten verspillen. Duurt lang voor ze weer op adem is. Dat heeft ze altijd al.

Ik denk dat trainen met een harstlag meter zin heeft ( doe ik zelf immers ook op de mountainbike). En als deze cursus je leert welke hartslagzones, duurtraining, interval training etc dan heb ik daar zeker wat aan.

Is deze cursus daar ook geschikt voor of is het zo specifiek op eventing gericht dat het geen zin heeft?

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 10:31

MariekeB: deze cursus is zelfs niet puur alleen geschikt voor Eventing paarden. IK weet zelfs dat jij er ook veel voor jouw paard aan zult hebben. Zonder paard kan ook ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:19

@eventinggek dank. Ik ga me opgeven